  • 11. Data: 2019-08-16 10:50:01
    Temat: Re: Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
    Od: p...@g...com

    Den torsdag 15 augusti 2019 kl. 19:10:17 UTC+2 skrev Dawid Rutkowski:

    > W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.

    W Danii i nie tylko w Danii /bo i w Szwecji, poza UE w Szwajcarii/ sa stopy nie tylko
    zerowe, ale i minusowe, a inflacja jest i to wcale nie taka mala. W Szwecji
    oficjalnie 1,7% choc byla juz wiele wyzsza /niecale 3%/.
    A w ta inflacje 1,7% to i tak wielu nie wierzy Mieszkam juz tu od wielu lat i widze
    jak towary drozeja - predzej to wlasnie 3-4% a nie 1,7%. Do tego dochodzi jeszcze
    katastrofalnie slaba korona szwedzka.
    Dziwne, ze ceny towarow importowanych do Szwecji nie rosna w kilkudziesieciu procent
    rocznie.
    Minusowe stopy procentowe przy wcale niemalej inflacji to rabunek jaki sie tu
    przeprowadza od wielu lat.

  • 12. Data: 2019-08-16 11:52:05
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-16 o 10:50, p...@g...com pisze:
> [...]
    procent rocznie.
    > Minusowe stopy procentowe przy wcale niemalej inflacji to rabunek jaki sie tu

    Rzeczywiście teraz jest "moda" na osłabianie własnej waluty. Korona
    szwedzka... ale też norweska... lecą w dół. Ciekawe czy Skandynawia,
    która uchodzi raczej za drogi region, dla turystów stanie się bardziej
    dostępna przez te machinacje.

  • 13. Data: 2019-08-16 12:07:52
    Od: p...@g...com

    Den fredag 16 augusti 2019 kl. 11:52:44 UTC+2 skrev Szymon:
> [...]
    > szwedzka... ale też norweska... lecą w dół. Ciekawe czy Skandynawia,
    > która uchodzi raczej za drogi region, dla turystów stanie się bardziej

    Dla turystow moze tak jesli wymienia swoje sobie euro czy dolary na SEK, ale dla
    tych, ktorzy tu mieszkaja niestety nie. Szwedzi juz tak nie przeprowadzaja sie do
    Hiszpanii i Portugalii jak kiedys, bo po prostu jest dla nich za drogo. Wiekszosc o
    wyjazdach do Tajlandii 2 razy w roku tez moze zapomniec.
    NOK jeszcze "trzyma fason". Norges Bank troche zapobiegl krachowi swojej waluty -
    trzymaja stope 1,25% - w przyszlym miesiacu spodziewana nastepna podwyzka. Gorzej z
    Riksbanken - tutaj zadne argumenty za podwyzka stopy procentowej nie dzialaja.

  • 14. Data: 2019-08-16 17:38:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj3v8f$pof$...@g...aioe.org

    > http://next.gazeta.pl/next/7,151003,25088374,kredyt-
    z-ujemna-stopa-procentowa-tak-ale-w-danii-tamtejszy.
    html

    > Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu. To prawdopodobnie pierwsza taka oferta na
    świecie

    Frankowiczom banki nie płaciły?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 15. Data: 2019-08-16 19:23:30
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Frankowiczom banki nie płaciły?

    Oddajesz więcej niż wziąłeś... Duuuużo więcej. Więc chyba nie.

  • 16. Data: 2019-08-17 00:42:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj6orm$19ns$...@g...aioe.org

    > Oddajesz więcej niż wziąłeś... Duuuużo więcej. Więc chyba nie.

    Ale oprocentowanie bywało ujemne i banki naprawdę
    wypłacały, co powodowało problemy okołopodatkowe.

    Tu (u Hamleta) będzie podobnie? -- bank da ujemne oprocentowanie,
    ale zabierze inaczej? Jak drażnienie kobry? ;) -- toż wiadomo, że
    zaatakuje i strzeli/plunie jadem po oczach...

    -=-

    Banki prywatne mogę mieć też inny/zBożny cel -- konkurencję
    wobec banków centralnych zarządzanych przez... Może nie przez
    amatorów, ale i nie przez właścicieli bankujących setki lat...

    Produkcja rośnie szybko -- kreacja forsy za tym nie nadąża,
    więc aby nie było kryzysów podobnych do tych ze złotych lat,
    trzeba jakoś dorzucać szmal do obiegu... Można drukować
    w mennicach ;) centralnych a można inaczej... Pożyczony
    (na ujemny czy dodatni lub zerowy) procent pieniądz musi
    wcześniej czy później trafić do banków, więc jednak banki
    także tym sposobem dokarmiają rynek pieniędzmi... Choć
    czynią to jakby ;) na krechę -- dziś dorzucą, ale za
    jakiś czas przecież stracą, gdy ludzie zaczną ,,spłacanie
    odsetek''...

    Być może takie ,,kredytowanie'' opłaca się a być może
    banki naliczą jakieś marże, prowizje, opłaty manipulacyjne,
    a może to jedynie reklama podobna do owisienkowania?...

    Może chcą rozkręcić rynek/handel, by następnie czerpać zyski
    z tego rozkręcenia? Niby każdy najpierw inwestuje -- a później
    zbiera owoce...

    Może chcą tym sposobem wykazać myślenie frankowiczów sprzed lat?

    Może po prostu nudzą się? ;)

    Może wiele czynników złożyło się na takie posunięcie?

    Może chęć wykazania zysków z UE?...

    Centralne drukarnie dają komu? -- chyba pracownikom budżetowym...
    Bank centralny kupując obligacje rządowe z zamiarem umorzenia,
    wzbogaca rząd, który chyba najpierw daje coś na kształt 500+
    i pensji pracownikom państwowym...

    Może ujemny procent to kontratak wobec tychże centralnych drukarni?

    Ale... Rząd Danii nie ma nadmiernych długów...
    (może właśnie chce mieć?!)
    Ale Dania ma nie euro a swoją walutę...
    Czy EBC może skupować duńskie obligacje w celu umarzania ich?

    https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/d
    lug-publiczny-dania-morawiecki-budzet,62,0,2403902.h
    tml
    21.04.2018

    https://pl.tradingeconomics.com/denmark/government-d
    ebt-to-gdp

    Przypomnę, że Dania jest monarchią...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ustrój_polityczny_Dani
    Władza ustawodawcza należy do monarchy
    natomiast realizowana jest poprzez
    jednoizbowy parlament zwany Folketinget.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 17. Data: 2019-08-17 00:46:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    > Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście
    > wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

    : Zdecydowanie wyzsze stopy procentowe.

    Cel inflacyjny niemal przekroczony -- może 10 września stopy
    podrosną... A może pójdą w dół? ;) -- w ślad za europejskimi...

    IMO frankowicze stracą na niskich stopach -- złotówka będzie dołowana...

    Najmilej bym widział (obok podniesienia stóp -- to zawsze jest
    miłe!) zniesienie (ciekawe dokąd?) podatku naszego dobrodzieja...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 18. Data: 2019-08-17 01:08:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj5ud9$1e4t$...@g...aioe.org

> [...]
    też norweska... lecą w dół. Ciekawe czy
    > Skandynawia, która uchodzi raczej za drogi region, dla turystów stanie się bardziej

    W Norwegii jest drogo? -- toż tam można jeść za freeko...
    Paliwo samochodowe jest drogie? (teraz może jest, kiedyś
    można było tankować taniej niż w Polsce)
    Noclegi w namiocie na dzikim obozowisku? ;)
    Pitna woda za darmo z wodospadów, jadalne
    ryby za darmo -- trzeba tylko złowić...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 19. Data: 2019-08-17 01:19:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dawid Rutkowski" e...@g...co

    : U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.

    Inflacja zjada 500+, lecz nie rusza składek ZUS.
    Składki ZUS rosną wraz ze średnią krajową i minimalną pensją...
    (PKB w górę 5%, lecz składki dla prowadzących DG o 10%...)

    : Widać złotówka musi paść znów na pysk, by Polacy się zorientowali,
    : że władzuchna kupuje ich za ich własne pieniądze, którymi niedługo
    : będzie się można tylko podetrzeć :(

    Polacy nie muszą oszczędzać w złotówkach -- mogą w euro czy
    dolarach... Co wtedy, gdy zaczną we frankach szwajcarskich? ;)
    (może przegapili kolejny dobry moment? -- jak 5 lat temu z USD)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 20. Data: 2019-08-17 01:30:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj46na$1ri6$...@g...aioe.org

    > Wiesz - kiedyś ludziom w PL też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero,

    Pamiętam czasy, gdy konta w Polsce były za free -- kosztowały
    czeki itp... Początek zdzierania też pamiętam -- Kredyt Bank
    zdarł 20 pln za rok z góry... Ludzie szaleli!!! -- żądali
    zwrotu opłaty, wypowiadali umowy...

    Miałem konto w Polskim Banku Inwestycyjnym, który wyłonił
    się z NBP, po czym został wchłonięty przez KB...

    Namierzyłem stalowe (chyba stalowe) drzwi NBP i uznałem, że
    tam też będę miał konto, ale matka (wizytująca NBP nieraz
    jako pracowniczka księgowości państwowej firmy) zauważyła,
    iż tym razem obrałem zły ;) cel...

    Jednak dopiąłem swego! ;)

    --