  • 1. Data: 2019-08-16 09:05:22
    Temat: "Nowe zasady płacenia kartami"
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    ===============
    Podawanie kodu PIN co pięć transakcji

    Zgodnie z nowymi przepisami w transakcjach zbliżeniowych kod PIN będzie
    musiał być podany po łącznych płatnościach w kwocie 150 euro albo co
    pięć transakcji. W pierwszym przypadku suma następujących po sobie
    transakcji zbliżeniowych bez podawania kodu PIN nie będzie mogła być
    wyższa niż 150 euro. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, karta poprosi
    o wprowadzenie kodu.

    W drugim przypadku kod PIN wymagany będzie zawsze po przeprowadzeniu
    pięciu transakcji zbliżeniowych, niezależnie od ich wartości. Po jego
    wprowadzeniu przy szóstej transakcji licznik zostanie zresetowany i
    ponownie będziemy mogli wykonać pięć transakcji bez PIN-u.
    ================

    1. To w końcu co 5 czy co 6?

    2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli
    pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

    MJ

  • 2. Data: 2019-08-16 10:41:58
    Temat: Re: "Nowe zasady płacenia kartami"
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 16 sierpnia 2019 09:06:07 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:

    > 1. To w końcu co 5 czy co 6?

    A skąd ten cytat? Pismaków o rozróżnienie liczenia do 5 i do 6 nie podejrzewam ;>
    Chyba że ma być tak:
    transakcje (ta z wymuszonym PINem z gwiazdką):
    1 2 3 4 5 6* 7 8 9 10 11* 12 13 14 15 16* ...

    > 2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli
    > pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

    Prawie trafione, ale potknąłeś się o solipsyzm (w skali PL, ale jednak).
    Zajrzyj tutaj:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Contactless_payment#Fl
    oor_limit
    i pamiętaj, że regulacje są dla całej UE - a w Finlandii limit bezPINowego pikaczu to
    50 euro. W UK 30 funtów, jeszcze był też jeden kraj UE z 30 euro.
    W PL póki co to będzie oczywiście martwy przepis, nawet jak wprowadzą bezPINowe
    pikaczu do 100zł (na co NBP się już zgodził i miało być to wprowadzone w Q2 2019 -
    ale z powodu zamieszania z PSD2 odpuścili).

  • 3. Data: 2019-08-16 17:36:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michal Jankowski" 5d5655b3$0$525$6...@n...neostrada.pl

    > wyższa niż 150 euro. Jeśli kwota ta zostanie przekroczona, karta poprosi

    Czy banki odpowiadają za karcianą kradzież przekraczającą 150 euro?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 4. Data: 2019-08-16 17:39:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 16 sierpnia 2019 17:36:22 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:

    > Czy banki odpowiadają za karcianą kradzież przekraczającą 150 euro?

    Teraz (czy też zaraz, we wrześniu) już tylko 50 euro.
    Ale za pikaczową już od dawna tylko 50 euro.

  • 5. Data: 2019-08-16 18:37:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dawid Rutkowski" 9...@g...co

    > Czy banki odpowiadają za karcianą kradzież przekraczającą 150 euro?

    : Teraz (czy też zaraz, we wrześniu) już tylko 50 euro.
    : Ale za pikaczową już od dawna tylko 50 euro.

    Czyli moja odpowiedzialność sięga tylko 50 euro?
    Resztę w razie wpadki pokrywa bank?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 6. Data: 2019-08-16 19:24:35
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Czyli moja odpowiedzialność sięga tylko 50 euro?
    > Resztę w razie wpadki pokrywa bank?

    O ile dochowałeś należytej staranności w operowaniu kartą.

  • 7. Data: 2019-08-16 20:10:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.08.2019 o 09:05, Michal Jankowski pisze:
> [...]
    > wprowadzeniu przy szóstej transakcji licznik zostanie zresetowany i
    > ponownie będziemy mogli wykonać pięć transakcji bez PIN-u.

    Po przeprowadzeniu 5 transakcji jest szósta transakcja. Co w tym dziwnego>

    > 2. Jakim cudem w 5 transakcjach bez pinu mam wydać 150 euro, jeśli
    > pojedyncza transakcja jest ograniczona do 50 zł???

    A bierzesz pod uwagę, że w innych krajach limity mogą być inne?

  • 8. Data: 2019-08-16 20:16:00
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Po przeprowadzeniu 5 transakcji jest szósta transakcja. Co w tym dziwnego>

    W tytule jest napisane, że co 5. W treści, że dopiero szósta, czyli, że
    co 6.

    MJ

  • 9. Data: 2019-08-17 13:34:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj6otn$19ns$...@g...aioe.org

    > O ile dochowałeś należytej staranności w operowaniu kartą.

    Nie wiem, czy dochowałem. Załóżmy, że było jakoś tak:

    Szedłem ulicą, ktoś obok mnie krzyknął:

    -- Samolot!

    wskazując ręką w górę... Spojrzałem tam, ktoś inny mnie popchnął,
    niby niechcący a jeszcze ktoś inny buchnął mi portfel z kartami
    tak, że to spostrzegłem dopiero po dwóch dniach, na chwilę
    przed zastrzeżeniem karty...

    Gdy zajrzałem do ST -- zobaczyłem kilka transakcji netowych...

    Wyobraźmy sobie inną kradzież -- kelner wziął ode mnie kartę
    w restauracji i zwrócił, ale numerki zachował i wykorzystał
    po roku...

    Akurat polskie transakcje są/bywają autoryzowane SMSem, ale
    gdy płacę na AliExpress -- forsa spływa bezszelestnie...

    Szukanie sprawcy jest IMO trudne -- kartę można ukraść (czy
    sfotografować) w Białymstoku a zapłacić nią w Jekaterynburgu,
    kupując coś w Chinach.

    Może należytą starannością jest wydrapywanie kodów z plastyku?
    Lub niepłacenie kredytówkami w Chinach via net?

    A może ta odpowiedzialność banku nie obejmuje płatności netowych?

    Zakładam, iż napisanie poprawnego/adekwatnego PINu na karcie jest
    niezachowaniem. ;) Zakładam też nieśledzenie mnie kamerami w celu
    pozyskania PINu... (czyli zakładam brak odpowiedzialności banku
    za transakcje dokonane z użyciem poprawnego PINu)

    -=-

    BTW -- kupiłem kilka drobiazgów na AliExpress w czasie jakiejś
    obniżki -- dwie rzeczy nie przywędrowały, za jedną dostałem
    zwrot bezdyskusyjnie, zaś w wypadku drugiej proponują mi
    cierpliwość... Kwota szalona (ponad 6 stów groszy) ale te
    drobiazgi są potrzebne...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 10. Data: 2019-08-17 14:42:56
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Nie wiem, czy dochowałem. Załóżmy, że było jakoś tak:

    Bank rozstrzygnie za Ciebie tę kwestię. Jeśli uzna Twoją reklamację - po
    sprawie. Jeśli nie uzna - ostatecznie możecie się spotkać w sądzie, a
    tam każda sprawa traktowana jest indywidualnie. Co więcej - różne sądy
    (instancje) mogą mieć różne zdanie.

> [...]
    > przed zastrzeżeniem karty...
    >
    > Gdy zajrzałem do ST -- zobaczyłem kilka transakcji netowych...

    Moim zdaniem: zależy od banku. Dwa dni to sporo.

    > Wyobraźmy sobie inną kradzież -- kelner wziął ode mnie kartę
    > w restauracji i zwrócił, ale numerki zachował i wykorzystał
    > po roku...

    Zależy od banku. Świadome powierzenie karty innej osobie... Kwestia czy
    trafiło tylko na Ciebie? I na czym polegało to "wykorzystanie". Wreszcie
    - skąd wiemy, że to kelner, a nie osobnik X z wczoraj?

    > Akurat polskie transakcje są/bywają autoryzowane SMSem, ale
    > gdy płacę na AliExpress -- forsa spływa bezszelestnie...

    Jeśli kelner wykorzystał numer karty w necie to powinieneś dostać zwrot.
    Aczkolwiek też kwestia kwoty, historii klienta... Tak sobie myślę - dużo
    niewiadomych.

    > Szukanie sprawcy jest IMO trudne -- kartę można ukraść (czy
    > sfotografować) w Białymstoku a zapłacić nią w Jekaterynburgu,
    > kupując coś w Chinach.

    I po raz n-ty pytam: po co nadal banki umieszczają na kartach pasek?
    Ukraść jak ukraść, ale pasek można skopiować, PIN podejrzeć.

    > Może należytą starannością jest wydrapywanie kodów z plastyku?
    > Lub niepłacenie kredytówkami w Chinach via net?

    Dlatego ta definicja jest tak pomyślana, aby była odpowiednio "pojemna".

> [...]
    > pozyskania PINu... (czyli zakładam brak odpowiedzialności banku
    > za transakcje dokonane z użyciem poprawnego PINu)

    Problematyczne są transakcje z użyciem PIN. Wydaje mi się, że to te
    głównie mogą prowadzić do sporów. Transakcje internetowe są weryfikowane
    SMS. Jeśli nie - raczej nie powinno być problemu ze zwrotem. Aczkolwiek
    jeśli mówimy o jakichś ekstremach (np. od kilku miesięcy nie zauważyłeś,
    że pieniądze znikają z konta) to już mam pewne wątpliwości.

> [...]
    > zwrot bezdyskusyjnie, zaś w wypadku drugiej proponują mi
    > cierpliwość... Kwota szalona (ponad 6 stów groszy) ale te

    Wydaje mi się, że to jednak zupełnie co innego: nieautoryzowane użycie
    karty, fraud a niewywiązanie się sprzedawcy z umowy.

    Gdy OLT padło to osoby, które płaciły kartą dostawały zwrot za bilety.
    Podobnie rzecz ma się w przypadku biur podróży. Gotówką/przelewem - jest
    z tym problem.