  • 1. Data: 2019-08-15 17:54:20
    Temat: Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
    Od: Szymon <...@w...pl>

    Dziś wyczytałem:

    http://next.gazeta.pl/next/7,151003,25088374,kredyt-
    z-ujemna-stopa-procentowa-tak-ale-w-danii-tamtejszy.
    html

    Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu. To prawdopodobnie pierwsza
    taka oferta na świecie

    Duński Jyske Bank wprowadził coś, czego nie zaproponował żaden inny
    bank. Klient może zarabiać 0,5 proc. rocznie na... kredycie, który
    zaciągnął w banku. Kredyt z ujemną stopą procentową przebił nawet
    propozycję banku Nordea, który zaczął oferować hipoteki 0 proc.
    bank

    Jak donosi "The Guardian", zaproponowany przez duński Jyske Bank kredyt
    hipoteczny z ujemną stopą procentową oznacza, że w istocie bank płaci
    kredytobiorcom w zamian za to, że zaciągnęli u niego pożyczkę. Skutek?
    Klient odda mniej niż pożyczył od banku.

    Jyske Bank tłumaczy, że pomysł ma jednak charakter bezgotówkowy. Zysk
    następuje przez oszczędność i realnie malejącą ratę. Klienci nie dostają
    od instytucji pieniędzy na konto - mogą spłacać swój kredyt jak w każdym
    innym przypadku, ale ich rata każdego miesiąca jest obniżana.

    Nie dajemy pieniędzy do ręki, ale każdego miesiąca dług naszych
    klientów się zmniejsza, a oni mniej płacą

    - skomentował ekonomista Jyske Bank, Mikkel Hoegh.

    Warto jednak dodać, że - na samym końcu - klienci banku prawdopodobnie i
    tak oddadzą mu nieco więcej pieniędzy niż pożyczyli. Do rat kredytu
    należ bowiem również doliczyć opłatę za sporządzenie umowy, jak również
    za obsługę kredytu.

    Ujemne stopy procentowe

    Cały pomysł został opisany przez bank na stronie internetowej. Zapytań
    od klientów nie brakuje, a część z nich nadal jest nieufna. Jak wyjaśnia
    "The Guardian", to dzięki stopom procentowym niewystępującym na innych
    rynkach tego typu kredyty są możliwe zarówno w Danii, jak i w Szwecji
    czy Szwajcarii.

    Pomysł Jyske Bank wydaje się odpowiedzią na potencjalne zagrożenia
    wynikające z takich poziomów stóp procentowych - oszczędności
    zgromadzone przez klientów na kontach bankowych mogą zacząć się szybko
    kurczyć. Kredyt z nieustannie malejącą ratą, w rezultacie czego oddajemy
    mniej niż bierzemy, pozwala wykorzystać tę szczególną sytuację na rynku
    finansowym.

    Jyske Bank oferuje 10-letni kredyt hipoteczny, przy którym klient będzie
    0,5 proc. "do przodu", czyli odda mniej niż pożyczka, którą zaciągnął. Z
    kolei kolejny duński bank, Nordea, ogłosił niedawno inny - również
    niespotykany na naszym rynku produkt - 20-letni kredyt hipoteczny o
    stałym, zerowym oprocentowaniu. Analitycy finansowi szacują, że tak
    tanie pożyczanie pieniędzy może spowodować wzrost cen mieszkań.
    ------------------------------

    Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy
    procentowe?
    Z jednej strony osoba mająca pewne środki mogłaby chcieć, aby stopy
    nieco poszły w górę i wróciły czasy lokat z zauważalnym zyskiem (pomijam
    tu aspekt inflacyjny)... Z drugiej... Gdyby pojawiły się oferty 0% lub
    nawet poniżej - także osoba ze środkami mogłaby na tym skorzystać. W
    zasadzie RRSO 0% już dziś zaczyna się pojawiać np. przy zakupach sprzętu
    elektronicznego lub na Allegro w formie promocji.

  • 2. Data: 2019-08-15 19:10:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Procent procentem, pytanie, ile prowizje.
    No i to -0,5% jest na teraz, a w przyszłości zmienne. Do tego kredyt tylko na 10 lat,
    mało kto w tyle czasu zarobi na mieszkanie.
    Już lepszy jest ten od nordei na 20 lat stałe 0% - tylko znów pytanie o prowizje.
    Zresztą ujemnie oprocentowany kredyt to nic nowego - niektórzy frankowicz takie w PL
    mają...

    W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.
    U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.
    Widać złotówka musi paść znów na pysk, by Polacy się zorientowali, że władzuchna
    kupuje ich za ich własne pieniądze, którymi niedługo będzie się można tylko podetrzeć
    :(

  • 3. Data: 2019-08-15 19:51:50
    Temat: Re: Bank zapłaci klientom za wzięcie kredytu.
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

> [...]
    kupuje ich za ich własne pieniądze, którymi niedługo będzie się można tylko podetrzeć

    niech podadzą RRSO i wszystko będzie jasne, oprocentowanie lub marża to
    nie wszystko...za mało danych czy oferta jest dobra czy tylko medialna

    tak jak w jednym naszym banku oprocentowanie kredytu gotówkowego 4,99%,
    ale...prowizja zależna od scoringu (praktycznie do 35%), ktoś chętny?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 4. Data: 2019-08-15 19:55:54
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Procent procentem, pytanie, ile prowizje.

    Rzecz jasna - w RRSO składowych jest nieco więcej.

    > No i to -0,5% jest na teraz, a w przyszłości zmienne. Do tego kredyt tylko na 10
    lat, mało kto w tyle czasu zarobi na mieszkanie.

    W Danii - nie wiem. W PL to całkiem realne. Są ludzie, którzy mają
    oszczędności, a jednocześnie kredyt. Przy ujemnych stopach to ma sens, a
    mając możliwość przedterminowej spłaty problem zmiennych stóp odpada.

    > Już lepszy jest ten od nordei na 20 lat stałe 0% - tylko znów pytanie o prowizje.
    > Zresztą ujemnie oprocentowany kredyt to nic nowego - niektórzy frankowicz takie w
    PL mają...

    Tu akurat jest kwestia hipoteki. Stąd np. ubezpieczenie może być
    konieczne. Zastanawiam się czy to nie jest krok - pierwszy na świecie wg
    dziennikarza - aby zmienić sposób myślenia. Do tej pory depozyt-zysk dla
    nas, kredyt-zysk dla banku - takie było przekonanie. Ot, bank ściąga z
    rynku depozyty i pożycza potrzebującym. Różnica w oprocentowaniu to jego
    zysk. Przykład z Danii nieco zmienia te relacje...

    > W unii (więc i w Danii, bo są w ERM II) stopy zerowe, a inflacji nie ma.

    Inflacja niekoniecznie przekłada się na poczucie Kowalskiego o
    wzroście/spadku cen. Zatem nie brałbym jej pod uwagę.

    > U nas wyższe, a inflacja szaleje - a taki glapcio chce je jeszcze obniżać.

    Wiesz... Powiedzmy, że Iksiński ma 430.000. Teoretycznie - im wyższe
    stopy tym więcej zarobi na lokacie - najpopularniejszej formie
    "inwestowania" w PL. Upraszczam, ale nie czepiajmy się szczegółów...
    Tymczasem... Iksiński może wpaść na pomysł "kupię mieszkanie". Dziś
    przeczytałem, że 70% mieszkań od deweloperów jest kupowane za gotówkę.
    Teraz... Gdybyśmy mieli duńską sytuację to zamiast wydać 100.000 euro,
    mieć lokal i 0 na lokacie, Iksiński mógłby wziąć kredyt. Powiedzmy, że
    do spłaty ma mniej niż zaciągnął. Do tego nadal ma w garści 430.000.
    Może wrzucić na procent. Zaczyna zarabiać na kredycie i na depozycie.
    Oczywiście jeśli boi się różnic kursowych to wrzuca w EUR. Nadal można
    znaleźć depozyty w EUR oprocentowane (0,3% znam). I teraz kasa leci z
    depozytu (0,3%) i z kredytu (-0,5%). Gdyby warunki drugiego się zmieniły
    - przedterminowa spłata i już.

  • 5. Data: 2019-08-15 20:01:42
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-15 o 19:51, Robert Sierant pisze:
    > niech podadzą RRSO i wszystko będzie jasne, oprocentowanie lub marża to
    > nie wszystko...za mało danych czy oferta jest dobra czy tylko medialna

    Myślę, że medialna, ale przeciera szlaki. Wiesz - kiedyś ludziom w PL
    też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero, a powierzanie
    bankom pieniędzy kosztowało.

    W PL mamy stosunkowo wysokie stopy, a już niejednokrotnie dokładamy do
    "bankowania". Zaczynamy się przyzwyczajać... lub już jesteśmy
    przyzwyczajeni... iż bank świadczy usługę, a za usługę się płaci.
    Pożyczanie od banku pieniędzy nadal kojarzy się z wydatkiem... To fakt.
    Kiedyś mBank zbierał depozyty i wrzucał na rynek międzybankowy. Być może
    znajdzie się kiedyś bank, który pożyczy na międzybankowym na -1%, by
    dawać klientowi na -0,5. Bez kruczków. Zresztą kto wie, jak głęboko w
    tym ścinaniu stóp banki się posuną.

  • 6. Data: 2019-08-15 21:17:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 20:02:21 UTC+2 użytkownik Szymon napisał:

    > Myślę, że medialna, ale przeciera szlaki. Wiesz - kiedyś ludziom w PL
    > też wydawało się niemożliwe, aby konto było na zero, a powierzanie
    > bankom pieniędzy kosztowało.

    To chyba Tobie coś się wydaje.
    Moje pierwsze konto w żubrze, założone w 1999, było za darmo i jeszcze oprocentowane.
    Potem oprocentowanie malało, 0,001% jeszcze zniosłem, ale jak wprowadzili 3zł/mc
    opłaty to uciekłem do mBanku (założonego pocztą).
    Teraz mam darmowe ROR w 8 bankach.

    > W PL mamy stosunkowo wysokie stopy, a już niejednokrotnie dokładamy do
    > "bankowania".

    Dokładają głupki - zawsze tak robili.

    > Zaczynamy się przyzwyczajać... lub już jesteśmy
    > przyzwyczajeni... iż bank świadczy usługę, a za usługę się płaci.

    Głupki dają się przyzwyczajać do głupot - a takie smuty wypisują bankowe trolle.

> [...]
    > znajdzie się kiedyś bank, który pożyczy na międzybankowym na -1%, by
    > dawać klientowi na -0,5. Bez kruczków. Zresztą kto wie, jak głęboko w

    Bank zawsze pożyczy klientowi drożej niż sam za pieniądz zapłaci.
    Jak nie na % to na prowizji zedrze.
    Inną sprawą jest to, że depozyt na 0% na koncie za 0zł to nie jest tak źle - w
    strefie euro były banki, które próbowały wprowadzać ujemnie oprocentowane ROR (w
    sumie tym samym jest ROR 0% z opłatami) - ale klienci zagłosowali nogami.

  • 7. Data: 2019-08-15 21:20:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 15 sierpnia 2019 19:51:47 UTC+2 użytkownik Robert Sierant napisał:
> [...]
    >
    > tak jak w jednym naszym banku oprocentowanie kredytu gotówkowego 4,99%,
    > ale...prowizja zależna od scoringu (praktycznie do 35%), ktoś chętny?

    Jak sprawdzałem to miałem 4 gwiazdki (więc teraz może 5, chyba że ta piąta jest za
    płacenie odsetek, w takim wypadku nie dostanę nigdy ;) - to ile byłoby prowizji?
    Pamiętam jakąś reklamę gotówkowego - 0% odsetki, prowizja 10%.

  • 8. Data: 2019-08-16 00:09:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" qj3v8f$pof$...@g...aioe.org

    > Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy procentowe?

    Pożyczyłbym od banku 10 mln pln na kupno domu -- bankowi do końca mego
    życia spłacałbym ;) tylko odsetki. (za co być może zdołałbym utrzymać
    ów dom)

    Gorzej z samochodem -- dom nie zużywa się tak szybko jak samochód...

    > Z jednej strony osoba mająca pewne środki mogłaby chcieć, aby stopy nieco poszły w
    górę i wróciły czasy lokat z zauważalnym
    > zyskiem (pomijam tu aspekt inflacyjny)...

    Ale tylko lichwiarze! Porządni ludzie nie chcą żyć z lichwy, lecz z cwaniactwa.

> [...]
    środkami mogłaby na tym skorzystać. W zasadzie RRSO
    > 0% już dziś zaczyna się pojawiać np. przy zakupach sprzętu elektronicznego lub na

    -=-

    Niskie koszty pieniądza są niestety efektem recesji, ;) o której
    mówił DTusk -- gdy Polska była zieloną wyspą, ;) Duńczycy kosili
    szalejące zyski... Chyba największe w UE w tamtych latach...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 9. Data: 2019-08-16 10:30:36
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    oprocentowane. Potem oprocentowanie malało, 0,001% jeszcze zniosłem, ale jak
    wprowadzili 3zł/mc opłaty to uciekłem do mBanku (założonego pocztą).

    Ale co chciałeś powiedzieć?
    Jeśli masz darmowy ROR to na nim tracisz, czyli de facto opłacasz usługę.

    > Dokładają głupki - zawsze tak robili.

    Spójrz nieco szerzej na problem. Kto dokłada: X mający 8 kont za darmo,
    czy Y płacący za konto 10zł/mc i zarabiający na nim 100zł/mc?
    To trochę jak z kredytami - 0% oprocentowania nie znaczy, że kredyt jest
    za darmo. Podobnie jak 0% marży w innym i 0% prowizji w jeszcze
    kolejnym. Całościowo musisz spojrzeć na problem.

    > Głupki dają się przyzwyczajać do głupot - a takie smuty wypisują bankowe trolle.

    Poziom matematyki jest jaki jest. Podobno w czasie 17 lat istnienia
    gimnazjów egzamin z matematyki nigdy nie przekroczył 50% średniej
    poprawnych odpowiedzi. A gdyby tak jeszcze zrobić przedmiot "podstawy
    ekonomii" albo "logiczne myślenie"...

    > Bank zawsze pożyczy klientowi drożej niż sam za pieniądz zapłaci.

    Truizm. Aczkolwiek znowu - szerzej! Bank odpowiednio sprofilowany mógłby
    zarabiać na czymś innym.

    > Jak nie na % to na prowizji zedrze.

    Otóż właśnie... Swego czasu też na płatnościach kartami. Bywało, że na
    ubezpieczeniach... Albo pośrednictwie w sprzedaży obligacji... Albo
    TFI... Trochę tych możliwości jest.

> [...]
    sumie tym samym jest ROR 0% z opłatami) - ale klienci zagłosowali nogami.

    Otóż to!
    Ponieważ korzystanie z banku wymaga czasu, pewnej "energii" ze strony
    klienta, powinien być na tym zysk. "Za darmo", bo wszystko za zero to
    trochę zbyt mało...

  • 10. Data: 2019-08-16 10:43:29
    Od: p...@g...com

    Den torsdag 15 augusti 2019 kl. 17:54:59 UTC+2 skrev Szymon:

    > Tak się zastanawiam... Czy wolelibyście wyższe/obecne/niższe stopy
    > procentowe?

    Zdecydowanie wyzsze stopy procentowe.