  • 11. Data: 2003-08-28 06:22:35
    Temat: Re: Pytanie praktyczne o kredyt hipoteczny
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    A moze nie miales zadnych doswiadczen z developerem i wspolnota i twierdzisz
    ze spoldzielnia jest lepsza bo tylko spoldzielnie znasz.
    Z ciekawosci: jak duza jest ta spoldzielnia?
    jaki czynsz bedziesz placil za swoje mieszkanie (pamietaj ze nie bedziesz
    mial zadnego wplywu na wysokosc tego czynszu), tzn. ile PLN za m2 ( w
    przyblizeniu)?
    Z doswiadczenia swojego i moich znajomych wiem ze czynsze w spoldzielniach
    sa sporo wyzsze niz we wspolnotach. Poza tym w spoldzielniach moze sie
    wydarzyc wiele niespodzianek i bedziesz placil kase za ich przekrety i
    niekompetencje.

    Użytkownik "Nicek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Najlepiej

  • 12. Data: 2003-08-28 06:25:52
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Dziwnym trafem Wprost tez pisze o wyrzucaniu ludzi ze spoldzielni za to ze
    chcieli wglad w dokumenty spoldzielni (do czego maja prawo). Polecam ostatni
    lub przedostatni numer.
    A jesli chodzi o ograniczenia:
    Nie jestes wspolwlascicielem gruntu na ktorym stoi nieruchomosc, wiec
    spoldzielnia moze zaciagac kredyty po dzialke na ktorej stoi twoj budynek.
    Jesli cos sie nie uda to bedziesz ty (i reszta) splacal ten kredyt.

    > Czym jest ograniczona własność mieszkania spółdzielczego?

    Polecam

  • 13. Data: 2003-08-28 06:31:36
    Od: "Lesio5" <I...@w...peel>

> [...]
    > i go oddać, to de facto zapłaciłbym pewnie 50% drożej). Może miałeś
    > jakieś złe doświadczenia ze spółdzielnią. Ja mam same dobre.

    No to kupuj w spóldzielni, jak ci sie podoba. Uwazaj, bys nie zalowal.

    --
    Leszek Grelak vel Lesio5
    http://fun.from.hell.pl/2003-01-03/prezent-Kr-dla-Wy

  • 14. Data: 2003-08-28 06:33:58
    Od: "Lesio5" <I...@w...peel>

    Użytkownik "Nicek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Czym jest ograniczona własność mieszkania spółdzielczego?

    Polecam

    To, co napisalem juz powyzej. Mimo posiatania tzw. prawa wlasnosci do
    mieszkania spóldzielnia toba rzadzi. Decyduje za ciebie. I moze cie wyrzucic
    z 'twojego' mieszkania jak ci sie nie podoba z wzajemnoscia zarzad i stanowi
    tak statut.
    A o spóldzielczym prawie cokolwiek wiem, pracowalem kiedys tez w
    spóldzielni.
    Jak ci sie podoba, to ,kupuj, mieszkanie w spóldzielni. Powodzenia.

  • 15. Data: 2003-08-28 06:57:05
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2003 21:44:07 +0200, Nicek <n...@g...pl> wrote:

    >Niestety żaden develper nie zapewni mi takiej ceny jak ta spółdzielnia,
    >w której chcę kupić, ponieważ cena rynkowa w tej okolicy, w której

    a jaką masz gwarancję, że cena się nie zmieni? Jeśli idziesz do
    developera, to możesz to sobie zastrzec w umowie, ale spółdzielnia to
    Ty i inni spółdzielcy.

    >mieszkam jest 25% wyższa, a zamierzam się budować w spółdzielni, w
    >której mieszkam już od 31 lat i znam jej działanie dość dobrze oraz mam
    >zaufanie.

    fakt, to jest jakiś argument
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 16. Data: 2003-08-28 11:00:57
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Wed, 27 Aug 2003 21:50:55 +0200, w <3...@g...pl>, Nicek
    <n...@g...pl> napisał(-a):

    > Czym jest ograniczona własność mieszkania spółdzielczego?

    Prawem spółdzielczym.

    > Wyborcza pisze kompletne bzdury.

    Hahaha. Ty chyba nie wiesz jak wygląda rzeczywistość.

> [...]
    > zastanawiam czego oni się napalili przed napisaniem tego tekstu.
    > Wyborcza prowadzi od dłuższego czasu nagonkę na spółdzielnie. Chyba mają

    Haha, jak Ty masz takie pojęcie i wiedzę o działalności spółdzielni, to...
    zazdroszczę nieświadomości. :D Smutne, że takimi naiwniakami Polska stoi...

    Kupowanie mieszkania w spółdzielni jest obarczone _najwyższym_ możliwym
    stopniem ryzyka. W Twoim przypadku wiedza o dotychczasowej działalności działa
    na + spółdzielni, ale jest to _jedyny_ plus.

    PS. Skoro oni są tacy tani, to zapytaj się jakie mają zaległości w banku ;).

  • 17. Data: 2003-08-28 11:02:30
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Wed, 27 Aug 2003 21:46:52 +0200, w <3...@g...pl>, Nicek
    <n...@g...pl> napisał(-a):

    > U developera w tej okolicy jest 30% drożej. Przy cenie mieszkania i
    > kredytu różnica jest kolosalna (ponieważ musiałbym wziąć większy kredyt
    > i go oddać, to de facto zapłaciłbym pewnie 50% drożej).

    Podaj nam różnicę cenową _po zakończeniu_ i jej _rozliczeniu_ budowy. Bo to co
    spółdzielnie piszą wcześniej, a nawet co gwarantują w umowie, niewiele ma
    wspólnego z rzeczywistością.

  • 18. Data: 2003-08-29 23:15:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Darek" <g...@p...fm> writes:

    > A moze nie miales zadnych doswiadczen z developerem i wspolnota i twierdzisz
    > ze spoldzielnia jest lepsza bo tylko spoldzielnie znasz.

    Ja znam obydwa twory.

    > Z ciekawosci: jak duza jest ta spoldzielnia?

    Im wieksza tym gorsza. Zwlaszcza jesli siedza tam na stolkach stare
    komuchy z czasow PZPR.

    > Z doswiadczenia swojego i moich znajomych wiem ze czynsze w spoldzielniach
    > sa sporo wyzsze niz we wspolnotach.

    Fakt. I o ile we wspolnocie mozna latwo dowiedziec sie co sie z tymi
    pieniedzmi dzieje, w spoldzielni nie ma takiej mozliwosci (zwlaszcza
    w duzej).

    > Poza tym w spoldzielniach moze sie
    > wydarzyc wiele niespodzianek i bedziesz placil kase za ich przekrety i
    > niekompetencje.

    We wspolnocie tez, ale pole manewru maja mniejsze i ew. szkody tez beda
    mniejsze.

    Z drugiej jednak strony kupowanie mieszkania, ktore dopiero bedzie
    budowane przez developera wiaze sie z wiekszym ryzykiem, ze developer
    upadnie. Jesli mieszkanie mialoby jednak byc juz gotowe, to spoldzielnia
    jest gorsza pod prawie kazdym wzgledem (jedynie wiekszy w niej pozorny
    porzadek).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 19. Data: 2003-08-29 23:20:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Nicek <n...@g...pl> writes:

    > Czym jest ograniczona własność mieszkania spółdzielczego?

    Niczym. Mieszkanie po prostu jest wlasnoscia spoldzielni. Ty to co
    najwyzej mozesz posiadac spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu,
    ktore w przypadku np. upadlosci spoldzielni nie przeszkodzi syndykowi
    wyrzucic Cie z mieszkania i sprzedac go (nawet Tobie).
    Podobnie musisz za kazdym razem uzyskiwac zgode wlasciciela mieszkania
    (= spoldzielni) na rozmaite rzeczy, o ktorych normalnie moglbys sam
    decydowac.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 20. Data: 2003-08-30 16:41:08
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@N...gazeta.pl>

    > Właśnie - o co chodzi z tą polisą? Babaczka w banku coś mi symulowała,
    > że od momentu przyznania (uruchomienia?) kredytu do momentu finalizacji
    > budowy będę musiał płacić jakieś pieniądze - czy to jest właśnie to
    > ubezpieczenie kredytu, czy też są to odsetki? Dalej symulowała, że
    > pierwsza rata wyniesie mnie tyle to a tyle kapitał + tyle a tyle odsetki
    > + tyle ubezpieczenie. Czy to ubezpieczenie będę płacił do samego końca
    > spłacania rat?

    Ubezpieczenie płacisz do momentu uzyskania tytułu własności do lokalu, czyli
    do czasu kiedy jest możliwe aby nieruchomość stała się zabezpieczeniem
    kredytu. Nie wiem co jest dokładnie takim tytułem w spółdzielni, bo nie
    brałem kredytu pod spółdzielcze, ale budując u developera jest to moment
    założenia księgi wieczystej. Dlatego ważne jest nie tylko kiedy
    mieszkanie/blok zostanie wybudowane i dostaniesz klucze, ale także kiedy
    zostanie notarialnie przekazana na kupującego własność do lokalu i gruntu. Z
    tym niekiedy bywa różnie, bo jeśli developer weźmie kredyt, którego
    zabezpieczeniem jest grunt, to siłą rzeczy nie może go przekazać kupującemu
    bez obciążeń dopóki bank go nie zwolni.

    > No ale w tym banku, w którym byłem (KB) nie było mowy o żadnych
    > negocjacjach. Z wypowiedzi babeczki wynikało, że składam wniosek, a oni
    > łaskawie dadzą kredyt lub też nie. Jak dadzą, to wyznaczą warunki i
    > bierzesz lub wychodzisz. Kiedy mają się odbywać te negocjacje: przed
    > złożeniem wniosku, czy też po jego rozpatrzeniu (jeżeli w ogóle
    > pozytywne)?

    Mi chodziło o negocjacje z budującym. Jeśli chata jest wybudowana, to
    rzeczywiście tak to wygląda. Wpłacasz kwotę minimalną budującemu, bank w
    ustalonym terminie przelewa resztę na konto budującego, odbierasz mieszkanie
    (tu jesli komuś się uda dobrze jest zastrzec sobie że ostatnia, choćby
    nieduża rata jest wpłacana budującemu po odebraniu mieszkania, bo w razie
    wystąpienia usterek budowlanych masz możliwość nacisku na budującego żeby je
    szybko usunęli, bo później bywa z tym różnie).
    Natomiast jesli kupujesz dziurę w ziemi, to zapewne ustalisz ze spółdzielnią
    harmonogram wpłat i ostatnia wpłata nastąpi w momencie planowanego oddania
    mieszkania. Bank nie daje Ci pełnej kwoty. Przynajmniej Pekao nie daje może
    KB tak :^), tylko zgodnie z harmonogramem wpłat przelewa pieniądze
    bezpośrednio na konto budującego. Czytałem o takim przypadku, gdzie w pewnym
    momencie bank nie przelał raty, bo budowa nie posuwała się do przodu. Wtedy
    developer wypowiedział umowę kupującemu z jego winy (brak wpłaty) potrącając
    mu karę z tego tytułu. Tak zwany łatwy szmal.
    Kupno mieszkania to na prawde duży wydatek i warto się do tego solidnie
    przygotować. Jak coś pójdzie nie tak, obie strony w końcu sięgają do umowy i
    zaczyna się jazda. Niestety wtedy najczęściej okazuje się że kupujący nie ma
    żadnych praw, bo umowa została wcześniej odpowiednio "spreparowana" przez
    budującego. Ja kupiłem mieszkanie u developera i w zasadzie poza sprawą
    usuwania usterek przy odbiorze (trzy razy odbierałem hehehe..., w końcu
    robole zobaczyli że na prawdę nie odpuszczę, więc poprawili) nie miałem
    żadnych większych problemów, ale jak sobie uzmysłowiłem co by było gdyby, to
    mam sobie za złe że podszedłem do tego zbyt nieostrożnie. Polecam gazetę
    prawną lub forum na portalu gazeta.pl Nie daj się developerowi.

> [...]
    > mieszkam jest 25% wyższa, a zamierzam się budować w spółdzielni, w
    > której mieszkam już od 31 lat i znam jej działanie dość dobrze oraz mam

    Pytanie tylko z czego to wynika? Albo developerzy jakich masz w okolicy są
    ponadnormatywnie pazerni, albo cena za metr jaką podaje spółdzielnia jest
    tylko ceną wyjściową - na wabia. Tu proponuję zapytać kogoś kto niedawno
    wybudował mieszkanie z tą spółdzielnią czy później czegoś nie dopłacał.
    Najlepiej kilku osób i to zaufanych. Ludzie niechętnie przyznają się do
    porażek. Nie jest to oczywiście żadne zabezpieczenie. Np. mój developer
    pierwszy etap osiedla zbudował przed terminem, a przy drugim bliźniaczym się
    obsunął, chociaż teoretycznie powinno mu to pójść sprawniej. Tu przerobiłem
    kolejny wątek odbierania mieszkania, bo mu naliczyłem karę za opóźnienie
    którą miałem w umowie. Bywa różnie. Znam osobiście przypadki zarówno osób
    którym się udało korzystnie wybudować mieszkanie ze spółdzielnią za taką cenę
    jaka była w ofercie, ale i takie gdzie przy ostatecznym rozliczeniu
    inwestycji spółdzielnia naliczyła jakąś kosmiczną dopłatę i ludzie kolejne 2
    lata spędzali na wymianie pism i straszenie się sądem. W przypadku developera
    oczywiście też są zagrożenia, ale przy dobrze wynegocjowanej umowie, jesteś w
    stanie uzyskać to co masz w niej zapisane. Oczywiście o ile developer nie
    upadnie, co jest głównym zagrożeniem przy tej formie inwestycji. Z drugiej
    strony spółdzielnia też może upaść.

    Zasadnicza różnica jest też później przy użytkowaniu mieszkania. We
    wspólnocie mieszkaniowej o ile masz odrobinę chęci, jesteś świadomy prawa
    które reguluje ich funkcjonowaniem, jeśli zacznie się coś dziać niedobrego,
    poświęcając trochę czasu możesz mieć wpływ na jej funkcjonowanie. W przypadku
    spółdzielni o ile nie jesteś jej prezesem wpływ masz zerowy. Koszty
    utrzymania mieszkania to podobnie jak kredyt obciążenie finansowe na długie
    lata.
    Życzę Ci aby Twoja spółdzielnia była tak solidna jak mówisz, wybudowała
    mieszkanie w obiecanym terminie i koszcie, ale obawiam się że tak na prawdę
    nie wiesz jaka ta spółdzielnia na prawdę jest. Spróbuj uzyskać wgląd w księgi
    rachunkowe i umowy jakie podpisała spółdzielnia, a przekonasz się jak jest i
    pewnie zmienisz zdanie. Ba! Obstawiam, że za żadne skarby świata takiego
    dostępu nie uzyskasz.
    Jak myślisz. Jesli zarządzanie spółdzielnią to jest takie wymagające,
    niewdzięczne i w dodatku niskopłatne zajęcie jak przedstawiają to prezesi
    spółdzielni, to skąd to ich głębokie przywiązanie do stołków? Skąd ostatnie
    zmiany przeforsowane przez "socjaldemokratów" ograniczające możliwość
    zbiorowego wsytąpienia ze spółdzielni i utworzenia wspólnoty?

    Hmmm... Troszkę sie rozpisałem, ale jak dyskutować, to dyskutować :^)

    Miłego dnia
    Tomek