  • 1. Data: 2003-08-23 15:11:03
    Temat: Pytanie praktyczne o kredyt hipoteczny
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    Zamierzam kupić nowe mieszkanie w spółdzielni mieszkaniowej. To
    mieszkanie ma dopiero powstać, a inwestycja będzie finansowana ze
    środków własnych przyszłych mieszkańców. Na razie więc w miejscu gdzie
    ma stanąć dom rośnie trawa. Na zapłatę za część lokalu zamierzam
    zaciąnąć kredyt. Bank rząda, aby wśród dokumentów składanych z wnioskiem
    o kredyt była umowa ze spółdzielnią. Nie chcę podpisywać umowy ze
    spółdzielnią zanim nie będę wiedział, czy dostanę kredyt. Jak rozwiązać
    tą sprzeczność?

  • 2. Data: 2003-08-23 15:27:39
    Temat: Re: Pytanie praktyczne o kredyt hipoteczny
    Od: "z otoczenia" <s...@W...onet.pl>

> [...]
    > o kredyt była umowa ze spółdzielnią. Nie chcę podpisywać umowy ze
    > spółdzielnią zanim nie będę wiedział, czy dostanę kredyt. Jak rozwiązać

    Można w banku - w ktorym zaciagasz kredyt zrobić symulację:
    -czy przy tych dochodach kredyt otrzymasz
    - ile tego kredytu mozesz otrzymać i kiedy.
    Będzie jeszcze kilka problemów - zależy w ktorym banku. Ale narazie ta
    odpowiedż Ci wystarczy, z tym że musisz bankowi uwierzyć. Nie dadza ci tej
    informacji na pismie - bo musial byś złożyć całość dokumentów, a teraz / kedy
    budowa nie jest zaawansowana/ to nikt Ci nie da kredytu. M.in. dlatego, że nie
    ma przedmiotu kredytowania i zabezpieczenia.

  • 3. Data: 2003-08-24 17:03:41
    Od: "Lesio5" <I...@w...peel>

    Użytkownik "Nicek" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > o kredyt była umowa ze spółdzielnią. Nie chcę podpisywać umowy ze
    > spółdzielnią zanim nie będę wiedział, czy dostanę kredyt. Jak rozwiązać

    Prosto. Nie kupowac mieszkania w spóldzielni, tylko u dewelopera. Najlepiej
    stojace juz, a nie wirtualne. Trzymaj sie od spóldzielni mieszkaniowych z
    daleka.

    --
    Leszek Grelak vel Lesio5
    Liczba osób ograniczonych jest nieograniczona - RMG

  • 4. Data: 2003-08-24 20:46:37
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    z otoczenia wrote:

    > Można w banku - w ktorym zaciagasz kredyt zrobić symulację:
    > -czy przy tych dochodach kredyt otrzymasz
    > - ile tego kredytu mozesz otrzymać i kiedy.
    > Będzie jeszcze kilka problemów - zależy w ktorym banku. Ale narazie ta

    Symulacja nie daje odpoiedzi na pytanie, czy ten bank faktycznie da mi
    kredyt.

> [...]
    > budowa nie jest zaawansowana/ to nikt Ci nie da kredytu. M.in. dlatego, że nie
    > ma przedmiotu kredytowania i zabezpieczenia.

    Czyli jedynym sposobem wybudowania nowego mieszkania jest całkowite
    finansowanie budowy z oszczędności?

  • 5. Data: 2003-08-24 23:47:21
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@N...gazeta.pl>

    > Czyli jedynym sposobem wybudowania nowego mieszkania jest całkowite
    > finansowanie budowy z oszczędności?

    W całości nie. Jak będziesz miał umowę, to jest podstawa do udielenia Ci
    kredytu, a zabezpieczeniem będzie polisa. Niestety ryzyko zawsze jest. Nawet
    jak juz dostaniesz kredyt a spółdzielnia się ślizgnie z budową, to bank może
    wstrzymać transzę, bo najczęściej banki zastrzegają sobie że będą przelewać
    środki proporcjonalnie do postępów budowy. Tu jest duże pole do popisu dla
    Ciebie przy negocjowaniu umowy żeby się nie wpędzić w sytuację, że budowa
    będzie się ślimaczyć, a Ty będziesz bezwarunkowo przelewać kasę w określonych
    terminach.
    A wracając do głównego pytania, to wątpię aby bank udzielił przyrzeczenia
    udzielenia kredytu "na wyrost".
    Jeśli masz wybór, to polecam też zastanowienie się czy nie zamienić
    spółdzielni na developera. W przypadku spółdzielni ostateczny koszt często
    odbiega od tego kalkulowanego i problemy z pieniędzmi zaczynają się w
    momencie kiedy wydawało by się że wszystko się dobrze skończyło, bo z
    ostatecznego rozliczenia spółdzielni wychodzi inny koszt. Także potem po
    oddaniu mieszkania wspólnota mieszkaniowa jest o niebo lepszą formą
    zarządzania niż spółdzielnia, a szczególnie moloch.

    Miłego dnia
    Tomek

  • 6. Data: 2003-08-25 09:44:47
    Od: Piotr Hołda \(usuń z adresu co niepotrzebne\) <p...@w...pl>

    > Prosto. Nie kupowac mieszkania w spóldzielni, tylko u dewelopera.
    Najlepiej
    > stojace juz, a nie wirtualne. Trzymaj sie od spóldzielni mieszkaniowych z
    > daleka.

    O to, to! Dobrze Ci kolega radzi. Będziesz utrzymywał przez całe życie bandę
    urzędasów. Obecnie wspólnota mieszkańców ma te same prawa co spółdzielnia a
    nie generuje niepotrzebnych kosztów. Z kredytem IMHO też będziesz miał
    problem. Bez zabezpieczenia w nieruchomości to już by nie był kredyt
    hipoteczny. Większe ryzyko dla banku = większy koszt kredytu dla Ciebie.

    --
    [_ Pozdrawiam
    [_ Piotr Hołda

  • 7. Data: 2003-08-25 14:32:42
    Od: "Lesio5" <I...@w...peel>

    Użytkownik "Piotr Hołda (usuń z adresu co niepotrzebne)"
> [...]
    > problem. Bez zabezpieczenia w nieruchomości to już by nie był kredyt
    > hipoteczny. Większe ryzyko dla banku = większy koszt kredytu dla Ciebie.

    Problem ze spóldzielnia jest inny.

    1. Po zakonczeniu budowy zwykle zadaja poteznych doplat do inwestycji. A
    'wlasnosc' mieszkania jest ograniczona.
    2. jest sie ubezwlasnowolnionym, pod blahym pretekstem zarzad SM moze
    wyrzucic czlonka ze spóldzielni i zmusic go do sprzedazy mieszkania. Polecam
    np dzisiejsza GW przeczytac.

    --
    Leszek Grelak vel Lesio5
    http://fun.from.hell.pl/2003-01-03/prezent-Kr-dla-Wy

  • 8. Data: 2003-08-27 19:44:07
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    Tomasz Opalski wrote:

    > W całości nie. Jak będziesz miał umowę, to jest podstawa do udielenia Ci
    > kredytu, a zabezpieczeniem będzie polisa.

    Właśnie - o co chodzi z tą polisą? Babaczka w banku coś mi symulowała,
    że od momentu przyznania (uruchomienia?) kredytu do momentu finalizacji
    budowy będę musiał płacić jakieś pieniądze - czy to jest właśnie to
    ubezpieczenie kredytu, czy też są to odsetki? Dalej symulowała, że
    pierwsza rata wyniesie mnie tyle to a tyle kapitał + tyle a tyle odsetki
    + tyle ubezpieczenie. Czy to ubezpieczenie będę płacił do samego końca
    spłacania rat?

> [...]
    > będzie się ślimaczyć, a Ty będziesz bezwarunkowo przelewać kasę w określonych

    No ale w tym banku, w którym byłem (KB) nie było mowy o żadnych
    negocjacjach. Z wypowiedzi babeczki wynikało, że składam wniosek, a oni
    łaskawie dadzą kredyt lub też nie. Jak dadzą, to wyznaczą warunki i
    bierzesz lub wychodzisz. Kiedy mają się odbywać te negocjacje: przed
    złożeniem wniosku, czy też po jego rozpatrzeniu (jeżeli w ogóle
    pozytywne)?

> [...]
    > oddaniu mieszkania wspólnota mieszkaniowa jest o niebo lepszą formą
    > zarządzania niż spółdzielnia, a szczególnie moloch.

    Niestety żaden develper nie zapewni mi takiej ceny jak ta spółdzielnia,
    w której chcę kupić, ponieważ cena rynkowa w tej okolicy, w której
    mieszkam jest 25% wyższa, a zamierzam się budować w spółdzielni, w
    której mieszkam już od 31 lat i znam jej działanie dość dobrze oraz mam
    zaufanie.

  • 9. Data: 2003-08-27 19:46:52
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    Lesio5 wrote:

    > Prosto. Nie kupowac mieszkania w spóldzielni, tylko u dewelopera. Najlepiej
    > stojace juz, a nie wirtualne. Trzymaj sie od spóldzielni mieszkaniowych z
    > daleka.

    U developera w tej okolicy jest 30% drożej. Przy cenie mieszkania i
    kredytu różnica jest kolosalna (ponieważ musiałbym wziąć większy kredyt
    i go oddać, to de facto zapłaciłbym pewnie 50% drożej). Może miałeś
    jakieś złe doświadczenia ze spółdzielnią. Ja mam same dobre.

  • 10. Data: 2003-08-27 19:50:55
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    Lesio5 wrote:

    > Problem ze spóldzielnia jest inny.
    >
    > 1. Po zakonczeniu budowy zwykle zadaja poteznych doplat do inwestycji. A
    > 'wlasnosc' mieszkania jest ograniczona.

    Czym jest ograniczona własność mieszkania spółdzielczego?

    > 2. jest sie ubezwlasnowolnionym, pod blahym pretekstem zarzad SM moze
    > wyrzucic czlonka ze spóldzielni i zmusic go do sprzedazy mieszkania. Polecam
    > np dzisiejsza GW przeczytac.

    Wyborcza pisze kompletne bzdury.
    W tej spółdzielni mieszkam 31 lat, więc trochę znam jej działanie. Przez
    ten czas było realizowanych kilka inwestycji, w których mieszkają moi
    znajomi, także wiem jak było naprawdę. Jak czytam Wyborczą, to się
    zastanawiam czego oni się napalili przed napisaniem tego tekstu.
    Wyborcza prowadzi od dłuższego czasu nagonkę na spółdzielnie. Chyba mają
    w tym jakiś biznes.