  • 11. Data: 2008-12-23 17:24:51
    Temat: Re: Przelewy - jak to właściwie działa?
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Dannyboy wrote:

    > To przy okazji tez mam od razu pytanie o gotowe:
    > - ktos sobie zalozmy zaawizuje 1M PLN w papierze do wyplaty - ma taki
    > kaprys i prawo.
    >
    > Zalozmy ze zrobilo tak 200 osob w kraju i w skarbcu banku X skonczyl sie
    > papier. Kto bankowi X dostarcza wowczas papier ? Na czyj koszt ? Skad
    > odbiera sie papier ?

    Ostatnio gdzies czytalem (tak z miesiac temu) ze banki zwiekszyly w NBA
    zamowienia na "papier" - czyli ze zamowily w NBP wiecej "papieru" (np w
    ujeciu miesiecznym) niz np rok wczesniej. Tak wiec to bank zamawia
    (pewnie nie moze zamowic lacznie wiecej niz ma na koncie wirtualnym w
    NBP, a pewnie papier stanowi max 10% calosci), a NBP dostarcza (zapewne
    jakas firma orchoniarska odbiera w NBP i wiecie do centrali/centrum
    dyspozycyjno-logistycznego danego banku) - ale nie wiem kto za to placi
    - moze np w ustawie bankowej cos jest?

    --
    Regards,
    Maverick

  • 12. Data: 2008-12-23 17:30:01
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "mech" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > zaistniało w momencie dopisania tej kwoty). To kredytobiorca zobowiązuje
    > się te pieniądze zarobić w trakcie swojego życia i spłacić.

    Pokrycia w złocie nie ma, ale ma pokrycie w innych towarach i usługach.
    Ty weźmiesz kredyt i kupisz mieszkanie, deweloper kupi piach, cement, okna i
    zapłaci pracownikom, inna firma wyprodukuje cement, następna wyprodukuje
    okna, płacąc za szyby i tak to się kręci. A fakt, że banki mają wielokrotnie
    więcej udzielonych kredytów, wynika z tego, że
    nie wszystkie udzielone kredyty są zamieniane na fizyczne dobra, czy
    fizyczny pieniądz oraz fakt, że nie wszyscy w danym momencie potrzebują
    swojej gotówki. Nie jest jednak tak, że bank może stworzyć dowolną ilość
    wirtualnego pieniądza, gdyż musi być w stanie na bieżąco bilansować swoje
    wierzytelności na rzecz podmiotów zewnętrznych.

  • 13. Data: 2008-12-23 18:06:25
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 18:24, Maverick <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    > jakas firma orchoniarska odbiera w NBP i wiecie do centrali/centrum
    > dyspozycyjno-logistycznego danego banku) - ale nie wiem kto za to placi

    Nie robmy z tego czarnej magii ;-) Gotowke mozna zamowic w NBP lub ew.
    ktoryms z bankow [banki swiadcza sobie uslugi w zakresie obslugi
    gotowkowej, liczenia i dostarczania]. NBP ma straz bankowa i
    organizuje takie transporty do swoich oddzialow w roznych miastach.
    Tam moze sobie to odebrac bank, ktory zwykle ma umowe z jakas firma,
    ktora odpowiada za obsluge gotowki w banku [transport, ochrona,
    liczenie, chwilowe przechowanie].

    Towar jak kazdy inny ;-) Niczym sie to w zalozeniach nie rozni od
    handlu zmieniakiem, tylko producent jest jeden ;)

    BK

  • 14. Data: 2008-12-23 20:15:40
    Od: mech <"mech^no..spam^"@vp.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 18:30:01 +0100, Marcin Wasilewski napisał(a):
> [...]
    > zapłaci pracownikom, inna firma wyprodukuje cement, następna wyprodukuje
    > okna, płacąc za szyby i tak to się kręci.

    Pozwole sobie pozostac przy swoim zdaniu na ten temat. Bank nie udziela
    kredytu na wysokosc depozytow swoich klientow czy innych srodkow - moze
    udzielic kredytu na laczna kwote kilkunastokrotnie (jesli nie wiecej)
    wyzsza, wiec tak naprawde w obiegu znajduje sie pieniadz, ktorego do tej
    pory nie bylo. Umozliwia to co prawda finansowanie przyspieszonego rozwoju
    gospodarczego, jednak skutkiem ubocznym sa cykliczne kryzysy.
    Bank pozyczajac kredytobiorcy kwote tworzy pieniadz. W uproszczeniu przy
    wzroscie pozyczanych pieniedzy mamy rozkwit (ale nie bez konca), przy
    spadku - kryzys.
    Dodatkowo bank pozycza pieniadze na procent, wobec tego kredytobiorca musi
    mu splacic wiecej niz pozyczyl. Wycofuje wiec z obiegu pieniadza wieksza
    kwote niz zostala wpuszczona w momencie udzielenia mu kredytu. Powoduje to
    nakrecanie spirali, ale to temat na dluzszy wywod :)

    Wracajac do przykladu z domem. Firmy maja konkretny towar (cement, szyby,
    drewno itd), a deweloper ma pieniadze (powiedzmy, ze ma :). I poki co jest
    ok, deweloper placi firmom za towar, wszystko jest w rownowadze. Ale jest
    jeszcze Kowalski, ktory nie ma ani towaru ani pieniedzy. I byc moze jesli
    bedzie pracowal 20-lat to te pieniadze zarobi, ale on nie chce mieszkania
    na starosc. Wiec zobowiazuje sie, ze pod warunkiem ze odda duza czesc tego
    co w trakcie zycia zarobi/wyprodukuje dostaje te pieniadze juz teraz. Czyli
    nowy pieniadz (ktorego nigdy nie bylo) pojawia sie tu i teraz, a dobra
    (praca wykonana przez Kowalskiego) dopiero powstana.

    > Nie jest jednak tak, że bank może stworzyć dowolną ilość
    > wirtualnego pieniądza, gdyż musi być w stanie na bieżąco bilansować swoje
    > wierzytelności na rzecz podmiotów zewnętrznych.
    wg mnie tworzy wirtualny pieniadz (moze nie bez konca) i jesli wszyscy
    nagle chcieliby wycofac swoje pieniadze, to banki zostalyby zamkniete.

    Pozdrawiam przedswiatecznie,
    mech

  • 15. Data: 2008-12-23 20:22:13
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Dannyboy" <d...@p...pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Zalozmy ze zrobilo tak 200 osob w kraju i w skarbcu banku X skonczyl sie
    > papier. Kto bankowi X dostarcza wowczas papier ? Na czyj koszt ? Skad

    papier odbiera sie z papierni, a druczki z drukarni ( mennicy ).
    200 osób uzyskało kredyt ( pojawiło sie zobowiązanie ) i gdyby sie uparli
    mogliby zażadać papieru, ale rzadko do tego dochodzi. W gotówce pojawi sie
    pewnie jakieś 5% tej "stworzonej z powietrza" kwoty w obrocie.

    george
    -george

  • 16. Data: 2008-12-23 20:47:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "mech" <"mech^no..spam^"@vp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kwote niz zostala wpuszczona w momencie udzielenia mu kredytu. Powoduje to
    > nakrecanie spirali, ale to temat na dluzszy wywod :)

    Ciekawe, że pieniądze banku są wg Ciebie wirtualne, a te spłacane przez
    klienta już nie.
    Ciekawe również, że żaden polski bank nie ma kilkunastokrotnie więcej
    kredytów niż lokat, przecież to takie proste.
    I na koniec po cholerę tym bankom amerykańskim potrzebne są pieniądze, skoro
    mogą sobie generować wirtualną gotówkę bez końca?

    > wg mnie tworzy wirtualny pieniadz (moze nie bez konca) i jesli wszyscy
    > nagle chcieliby wycofac swoje pieniadze, to banki zostalyby zamkniete.

    Ależ to jest normalne i to nawet w tym wypadku gdyby bank musiał mieć
    50% więcej lokat niż kredytów.
    I tak by nie nazbierał kwoty wystarczającej na spłatę większości depozytów.

  • 17. Data: 2008-12-23 20:50:07
    Od: BK <b...@g...com>

    > wg mnie tworzy wirtualny pieniadz (moze nie bez konca) i jesli wszyscy
    > nagle chcieliby wycofac swoje pieniadze, to banki zostalyby zamkniete.
    >
    > Pozdrawiam przedswiatecznie,
    > mech

    Hmm nie mieszajmy pojec. Gdyby wszyscy chcieli na az wycofac swoje
    pieniadze z bankow to banki zostalyby zamkniete - tak, ale to nie jest
    dowod na to, ze bank tworzy wirtualny pieniadz tylko na to, ze bank
    pozycza jednym osobom pieniadze drugich osob. Pieniadze ludzi, ktorzy
    je wplacaja do banku sa oddane do dyspozycji kredytobiorcom [z
    wyjatkiem okreslonego % przeznaczonego np na rezerwy] i dlatego
    wszyscy klienci nigdy nie dostana wszystkich swoich pieniedzy w jednym
    momencie.

    To raz.

    A dwa, ze bank sam z siebie nie tworzy wirtualnego pieniadza w sposob
    nieograniczony i niekotrolowany. Mechanizm kreacji pieniadza wymaga
    jednak udzialu ludzi skaldajacych depozyty i kredytobiorcow. Dodatkowo
    towarzyszy mu mechanizm destrukcji pieniadza. Chyba na nbportal.pl sa
    na ten temat flashowe prezentacje tlumaczace to w dosc prosty i
    przystepny sposob.

  • 18. Data: 2008-12-23 20:57:58
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> wrote in message

> [...]
    > I na koniec po cholerę tym bankom amerykańskim potrzebne są pieniądze,
    > skoro mogą sobie generować wirtualną gotówkę bez końca?

    W tym sęk ze oni nie mogą generować gotówki bez końca. Do tego potrzebne
    jest ZOBOWIĄZANIE.
    Podstawą jest KOWALSKI który przyjdzie i podpisze umowę kredytową na
    podanych przez bank warunkach (marża, stopa etc). Jak podpisze to dopiero
    wtedy pojawia sie szmal. Jest on wirtualny bo nie poparty żadnym DOBREM w
    tej konkretnej chwili. Pieniądze spłacane przez Kowalskiego nie są już tak
    wirtualne dla Kowalskiego bo zwykle są zapłatą za jego PRACĘ. Pochodzą być
    może również z czyjegoś kredytu, którego podstawą było również czyjeś
    zobowiązanie do spłaty (pracodawcy).
    Jest jedno ograniczenie w tym systemie rezerw cząstkowych ( poziom rezerw
    obowiązkowych). W Polsce banki są na dorobku i poziom wynosi 3,5% zdaje sie
    a w USA chyba 10%.

    george

  • 19. Data: 2008-12-23 21:17:58
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 21:57, "george" <g...@v...pl> wrote:
> [...]
    > Podstawą jest KOWALSKI który przyjdzie i podpisze umowę kredytową na
    > podanych przez bank warunkach (marża, stopa etc). Jak podpisze to dopiero

    Nie do konca bo akurat to nie umowa kredytowa tworzy pieniadze ;-) Ale
    tworza sie one dzieki kredytom i depozytom.

    Kreacja pieniadza jest mozliwa dzieki bankowi, osobie dajacej depozyty
    i kredytobiorcy. Wyglada to tak: Kowalski pracuje i zarabia po
    miesiacu 1000 zl.

    Czyli mamy w systemie 1000 zl gotowki.

    Kowalski idzie i wplaca te pieniadze do banku. Ma lokate 1000 zl.

    Nowak pojawia sie w banku i bierze 900 zl kredytu na zakup TV.
    Wlasciciel sklepu TV swoj przychod 900 zl wplaca do banku. Bank z tych
    900 pozycza kolejnemu 800 zl itp. itd.

    Gdy kredyty sa splacane dochodzi do destrukcji wirtualnego pieniadza
    [chociaz odsteki na nim zarobione pozostaja ;-)].

    Tak wiec nie jest to tak, ze kredyt jest czynnikiem deycydujacym.
    Pieniadz faktycznie jest tworzony przez system przy kredytach ale
    pieniadz kreowany ma swoje oparcie w depozycie. To liczba posiadanych
    depozytow decyduje o tym ile pieniadza moze byc pozyczone /
    wykreowane.

  • 20. Data: 2008-12-23 21:55:22
    Od: mech <"mech^no..spam^"@vp.pl>

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 12:50:07 -0800 (PST), BK napisał(a):

    > Hmm nie mieszajmy pojec.
    Fakt, troche zamieszalem

> [...]
    > je wplacaja do banku sa oddane do dyspozycji kredytobiorcom [z
    > wyjatkiem okreslonego % przeznaczonego np na rezerwy]
    OK, z ta uwagą, że bank nie pożycza pieniędzy przekazując kwotę od
    depozytariusza do pożyczkobiorcy. W takim modelu nie byłoby kreacji
    pieniądza (depozyty o wartości kredytu byłoby zablokowane do czasu
    spłaty-depozytariusz nie moglby z nich korzystac), tak jednak nie jest.

    > towarzyszy mu mechanizm destrukcji pieniadza. Chyba na nbportal.pl sa
    > na ten temat flashowe prezentacje tlumaczace to w dosc prosty i
    > przystepny sposob.
    Dzieki, zerkne. Jeśli chodzi o proste wytłumaczenie to można też na
    początek obejrzec na video.google.com film "money as debt" (stronniczy i
    spiskowy, ale latwo przyswajalny)

    mech