  • 1. Data: 2008-12-23 08:41:18
    Temat: Przelewy - jak to właściwie działa?
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    Witam,

    Nie znalazłem żadnej dyskusji na ten temat ani artykułów. Sprawa jest
    dość podstawowa i prosta - jak działają przelewy miedzy bankowe w
    praktyce? Jeśli ktoś się orientuje to poproszę o kilka słów....

    Rozumiem, że jest elektroniczny obieg dokumentów BANK <-> KIR <-> BANK.
    Banki przekazują sobie dane o przelewach, a następnie księgują je w
    swoich systemach - ale to są pieniądze wirtualne. Załóżmy, że jest bank
    A i B. Pomiędzy nimi były przelewy i po sesji jest +200 mln dla banku A
    (z banku B do A wyszło więcej przelewów niż z A do B).

    1. W jaki sposób te 200mln jest wyrównywane między bankami?
    2. Czy w ślad z wirtualnymi pieniędzmi przewożona jest ich fizyczne
    pokrycie (gotówka, złoto itp) ?

    A teraz przypadek globalny. Przelewy SWIFT. Załóżmy, że z banku np. w
    Australii ktoś przelewa 100 mln EUR do banku w Polsce. Zapewne tak jak w
    Polsce dokument elektroniczny sobie leci i pieniądze są księgowane za
    kilka dni. Ale co z pokryciem tych 100 mln EUR? Bank w Polsce ma je
    teoretycznie w systemie, ale bez pokrycia. Czy bank w Australii coś
    wysyła bankowi w Polsce?

    Ufff... trochę długie, ale mama nadzieję, że jakoś opisałem dręczące
    mnie pytania...

    Andrzej

  • 2. Data: 2008-12-23 10:06:39
    Temat: Re: Przelewy - jak to właściwie działa?
    Od: Krzysztof Drewicz <h...@w...gdzies.tam>

    On 2008-12-23, Andrzej <a...@f...pl> wrote:

    > 1. W jaki sposób te 200mln jest wyrównywane między bankami?
    > 2. Czy w ślad z wirtualnymi pieniędzmi przewożona jest ich fizyczne
    > pokrycie (gotówka, złoto itp) ?

    Duże uproszczenie:
    Banki w Polsce mają zapis na koncie w NBP, nie mają pokrycia na 100%
    tego co mają wirutalnie. Bank a do banku b nie przewozi 200 mln zł, a
    raczej klika (hm może nie klika) przelew.

    Więcej to już dobra książka o finansach :)

    kd,

    --
    Krzysztof Drewicz
    Podsłuchane na pogrzebie: "Wiem, że to niezręcznie pytać o takie rzeczy w tej

  • 3. Data: 2008-12-23 10:48:49
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    Krzysztof Drewicz pisze:

    > Duże uproszczenie:
    > Banki w Polsce mają zapis na koncie w NBP, nie mają pokrycia na 100%
    > tego co mają wirutalnie. Bank a do banku b nie przewozi 200 mln zł, a
    > raczej klika (hm może nie klika) przelew.

    Rozumiem...są rachunki bieżące w NBP, które służą do wyrównywania po
    kompensacji sesji. Robi się przelew z jednego rachunku na drugi.ok....

    Jak wygląda wpłata na rachunek bieżący w NBP, czy bank wpłacający musi
    fizycznie przewieźć do NBP coś (gotówkę, złoto itp) co pokrywa kwotę na
    rachunku bieżącym?

    A jak wygląda sprawa tego przelewu SWIFT z zagranicy? W jaki sposób bank
    np. w Australii wyrównuje te 100mln EUR bankowi w Polsce?

    (nie pisz tylko, że robi mu przelew w jakimś banku szwajcarskim z
    jednego konta na drugie ;))

    Andrzej

  • 4. Data: 2008-12-23 10:55:13
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 11:48, Andrzej <a...@f...pl> wrote:

> [...]
    > np. w Australii wyrównuje te 100mln EUR bankowi w Polsce?
    >
    > (nie pisz tylko, że robi mu przelew w jakimś banku szwajcarskim z

    Jesli chodzi o powracajace pyt. kolegi o zloto to przypominam, iz od
    bardzo dawna waluta nie ma pokrycia w zlocie i nie jest wymienialna w
    banku na zloto. Nikt zlota miedzy bankami nie wozi :)

    BK

  • 5. Data: 2008-12-23 10:59:48
    Od: Andrzej <a...@f...pl>

    BK pisze:
> [...]
    > bardzo dawna waluta nie ma pokrycia w zlocie i nie jest wymienialna w
    > banku na zloto. Nikt zlota miedzy bankami nie wozi :)

    Dziękuję za tę informacje. To złoto to jako przykład czegoś, co ma
    określoną wartość, tylko tyle. Próbuje zrozumieć jak cały system
    działa... chyba, że cały system rozliczeń między bankami to tylko
    wirtualne zapisy w systemach komputerowych NBP, banków, KIR i innych.

    Andrzej

  • 6. Data: 2008-12-23 11:14:26
    Od: mech <m...@v...pl>

    Andrzej wrote:
    > Witam,
    >

    > 1. W jaki sposób te 200mln jest wyrównywane między bankami?

    Rozliczenia między bankami odbywają się za pośrednictwem KIR.
    Upraszczając sprawę: każdy bank ma konto, a NBP dokonuje rozliczeń
    między kontami banków poprzez obciążenia/uznania rachunków.

    > 2. Czy w ślad z wirtualnymi pieniędzmi przewożona jest ich fizyczne
    > pokrycie (gotówka, złoto itp) ?

    Pieniądz wirtualny będący w obiegu nie ma pokrycia w złocie, więc
    przewożenie fizycznego pokrycia nie ma sensu. Przykład: bierzesz w banku
    kredyt, bank dopisuje Ci odpowiednią kwotę do stanu konta. Ale fizycznie
    tych pieniędzy nigdzie nie ma (żadne fizyczne dobro o tej wartości nie
    zaistniało w momencie dopisania tej kwoty). To kredytobiorca zobowiązuje
    się te pieniądze zarobić w trakcie swojego życia i spłacić.

    Pozdrawiam,
    mech

  • 7. Data: 2008-12-23 11:16:35
    Od: BK <b...@g...com>

    On 23 Gru, 11:59, Andrzej <a...@f...pl> wrote:

> [...]
    > działa... chyba, że cały system rozliczeń między bankami to tylko
    > wirtualne zapisy w systemach komputerowych NBP, banków, KIR i innych.

    Nie caly ale faktycznie wiekszosc obrotu ma charakter bezgotowkowy.

    Oczywiscie skarbce NBP zawieraja pewne ilosci waluty: zlotowek, euro i
    paru innych [rezerwy walutowe, jesli chodzi o ich sklad jakosciowy sa
    poufne i NBP nie dzieli sie tymi informacjami, ale pamietam historie o
    tym, ze byl tez zapas dolara australyjskiego].

  • 8. Data: 2008-12-23 11:31:05
    Od: jackob <1...@g...com>

> [...]
    > działa... chyba, że cały system rozliczeń między bankami to tylko
    > wirtualne zapisy w systemach komputerowych NBP, banków, KIR i innych.

    Jak najbardzej wirtualne, pewnie jakieś 90% albo i więcej.
    Ten rodzaj wirtualności nie jest bynajmniej problemem, gorzej jeśli
    chodzi o różnego rodzaju bański spekulacyjne. Krótko mówiąc ilość
    wygenerowanych wirtualnych pieniędzy nie ma odzwieciedlenia w dobrach
    materialnych.

    Tu ciekawy przykład na co poszły setki mld $ w USA
    http://biznes.onet.pl/0,1885822,wiadomosci.html

  • 9. Data: 2008-12-23 11:58:10
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Andrzej"
> [...]
    >bank np. w Australii wyrównuje te 100mln EUR bankowi w Polsce?

    >(nie pisz tylko, że robi mu przelew w jakimś banku szwajcarskim z

    moze akurat nie w Szwajcarii ale jesli bank A nie rozlicza sie
    bezposrednio
    z bankiem B (nie maja u siebie swoich kont) to musi sie znalezc wspolny
    bank-korespondent C taki, ze bank a sie rozlicza z C i bank B sie
    rozlicza z C
    Czasem SWIFT moze isc przez dwoch korespondentow
    *** blad ***

  • 10. Data: 2008-12-23 17:01:58
    Od: Dannyboy <d...@p...pl>

    mech pisze:

> [...]
    > zaistniało w momencie dopisania tej kwoty). To kredytobiorca zobowiązuje
    > się te pieniądze zarobić w trakcie swojego życia i spłacić.

    To przy okazji tez mam od razu pytanie o gotowe:
    - ktos sobie zalozmy zaawizuje 1M PLN w papierze do wyplaty - ma taki
    kaprys i prawo.

    Zalozmy ze zrobilo tak 200 osob w kraju i w skarbcu banku X skonczyl sie
    papier. Kto bankowi X dostarcza wowczas papier ? Na czyj koszt ? Skad
    odbiera sie papier ?

    --
    pozdrawiam | best regards | saludos
    Dan the Man