    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Przelewy - jak to właściwie działa?
    Date: Tue, 23 Dec 2008 12:50:07 -0800 (PST)

    > wg mnie tworzy wirtualny pieniadz (moze nie bez konca) i jesli wszyscy
    > nagle chcieliby wycofac swoje pieniadze, to banki zostalyby zamkniete.
    >
    > Pozdrawiam przedswiatecznie,
    > mech

    Hmm nie mieszajmy pojec. Gdyby wszyscy chcieli na az wycofac swoje
    pieniadze z bankow to banki zostalyby zamkniete - tak, ale to nie jest
    dowod na to, ze bank tworzy wirtualny pieniadz tylko na to, ze bank
    pozycza jednym osobom pieniadze drugich osob. Pieniadze ludzi, ktorzy
    je wplacaja do banku sa oddane do dyspozycji kredytobiorcom [z
    wyjatkiem okreslonego % przeznaczonego np na rezerwy] i dlatego
    wszyscy klienci nigdy nie dostana wszystkich swoich pieniedzy w jednym
    momencie.

    To raz.

    A dwa, ze bank sam z siebie nie tworzy wirtualnego pieniadza w sposob
    nieograniczony i niekotrolowany. Mechanizm kreacji pieniadza wymaga
    jednak udzialu ludzi skaldajacych depozyty i kredytobiorcow. Dodatkowo
    towarzyszy mu mechanizm destrukcji pieniadza. Chyba na nbportal.pl sa
    na ten temat flashowe prezentacje tlumaczace to w dosc prosty i
    przystepny sposob.