  • 21. Data: 2019-08-08 01:28:54
    Temat: Re: PodaRTki...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <s...@g...com> 1...@g...co

    : Bo aktualna wersja jest taka ze rzad nie buduje autostrad czy torowisk tylko daje
    500+.
    : To asfalt powinien taniec,

    Może po prostu zmaleć produkcja asfaltu...

    : stal tez, wegiel pewnie tez. Pietruszka moze drozec ale te
    : akurat latwo nawet na balkonie ogarnac (z maslem jest gorzej)...

    Dlaczego? Na moim balonie można hodować krowę. ;)

    : Wiec chcialbym przeczytac wyjasnienie jak 500+ napedza inflacje.

    - ludzie mają szmal, więc łatwiej wydają, więc sklepy mogą podnieść ceny
    - sklepy boją się przyszłości, więc gromadzą rezerwy (sklepy są zarządzane
    przez ludzi zdrowych na umyśle, którzy wiedzą, że widać ryczącego lwa,
    należy wziąć do ręki strzelbę, zamiast tylko różaniec)

    : Tak do kompletu chcialbym przeczytac co by bylo gdyby zamiast 500+
    : rzad podniosl kwote wolna od opodatkowania. Albo wogole zniosl PIT.

    Zachęciłby ludzi do pracy, bo obniżeniem podatku ,,da'' tylko temu, kto zarabia.

    - 500+ na drugie i kolejne, chyba, że dochód na osobę mieści się w 800 plnach
    dał fikcyjny spadek zarobków, czyli podatków, ale przyokazyjnie nauczył ludzi
    oszukiwania, co niechybnie! poskutkuje źle w nadchodzących latach

    - 500+ wymaga czasochłonnego wnioskowania, co uczy ludzi ,,pracy''
    (biegania wokoło kija wbitego w ziemię) zamiast pracy użytecznej
    i rozwojowej

    - choć trzeba wnioskować, rodzi się [a jednak -- są nowe/dodatkowe
    narodziny!] podejście typu -- łatwo przyszło, łatwo poszło...

    : Tez by bylo gorzej?

    Byłoby znacznie lepiej!

    Jeszcze lepiej by było, gdyby chętnym do dzieciorobienia rząd
    oferował pracę zarobkową, zamiast forsy!!! Jak? Ano choćby
    ogólnie rozsądną polityką fiskalną...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 22. Data: 2019-08-08 17:56:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <s...@g...com> c...@g...co

    : No moze, pozyczyl? Czy emigranci przysylajacy funty, euro do polski

    Oni nie ściągali podatków z Polaków, lecz zabierali pieniądze z innych
    rynków -- nierzadko tych, na które te pieniądze powrócą za sprawą
    AliExpress itp.?... W polskich sklepach (czyli ulokowanych na terenie
    polskiego kraju) także sprzedawane są produkty niepolskie... Żeby nie
    napisać wprost, że głownie niepolskie, jeśli nie liczyć żywności...

    : podbijali inflacje?

    Nadto ci ludzie nie zagrozili sklepom podatkiem handlowym i ogólną
    destabilizacją.

    Auchan zamiast sprzedawać Polakowi we Francji -- sprzedał w Polsce.

    : No podbijali.

    Mieli forsę, więc lżej wydawali -- sklepy MOGŁY
    podnosić ceny, lecz NIE MUSIAŁY tego czynić.

    Gdy rząd daje 500+ -- sklepy MUSZĄ podnieść ceny.

    : Ale jakos populacja nie pyszczyla na to. A na 500+
    : mimo ze tak nie dziala, pyszcza. Kto ich tak steruje?

    Znasz znaczenie słowa 'populacja'? To przykładowo okrągła
    płytka z eksperymentalnymi bakteriami -- których JEDYNYM
    zadaniem jest mnożenie się. 500+ nadaje się do tego określenia.
    [ale co to za obywatele -- płodzeni tylko dla prokreacji i podtrzymania gatunku?!]

    500+ jest płacone z podatków, podczas gdy te wpływy euro-funtów
    nie pochodzą z podatków, lecz z pracy ludzkiej. 500+ nikt nie
    wypracował, podczas gdy napływające euro-funty zostały wypracowane.
    Do tychże e-f dodano pracę; do 500+ -- nie dodano, a nawet zabrano,
    bo obsługa 500+ kosztuje.

    Aby dać 500+ wystarczy ;) komuś (społeczeństwu/podatnikom) zabrać,
    ale aby dać pensję, trzeba wziąć pracę -- towar lub usługę.

    500+ to pusty pieniądz, brany znikąd.

    Po pracy zostaje efekt -- wyprodukowane buty (które komuś posłużą)
    lub ścięte włosy... Po 500+ tego nie ma... 500+ jakby znikąd wpada,
    ale chce coś za siebie otrzymać.

    Gdy wada pieniądz wypracowany -- masz jakby barterowa wymianę.
    W 500+ wymieniasz nic na towar lub usługę.

    Równie dobrze można by ludziom dać talony uprawniające do bezpłatnej obsługi:

    - wchodzi kobieta do sklepu z 500+ i bierze za freeko towar
    - przychodzi do fryzjera i każe się czesać, ale nie płaci

    500+ to janosikowe -- Janosik łupi bogatych i daje biednym, jednak
    (jak uczy historia także janosikowa) Janosik zabiera też co
    nieco ;) na swoje potrzeby.

    Postulowałem wprowadzenie 500+ przed laty jako mniejsze
    zło -- więc będę tego bronił, ale dodam do mej obrony, że
    to świadczenie musi być waloryzowane mniej więcej jak składki
    ZUS, czyli w 2020 r. ma to być 550+, nie 500+... Itd...

    Taki zapis trzeba poczynić w konstytucji!!!

    W innym wypadku 500+ będą zmarnowanym eksperymentem.
    Dzieci NA PEWNO od tego nie przybędzie -- co najwyżej głosów PiSowi?...

    Przybędzie głosów byłej premier EKopacz!!!

    Ta kobieta (jako premier rządu) zapowiadała zmniejszenie (likwidację)
    składek ZUS i NFZ oraz obniżenie PIT dla najbiedniejszych do 10%,
    twierdząc, że MA na ten cel i zgromadzone pieniądze i ,,zgromadzoną''
    sytuację gospodarczą, to znaczy gospodarka została (dzięki niej i PO)
    tak ustawiona na wiele lat, aby była możliwość zmniejszenia tych danin!!

    Tuż po wprowadzeniu 500+ wypowiedziała publicznie do ówczesnej premier
    BSzydło mniej więcej takie:

    ładnie to chwalić się cudzymi sukcesami?
    rząd PiS dał 500+ z tego, co wypracował MÓJ rząd

    słowa.

    > No i kto wie, czy nie tanieje ... asfalt to nie wiem czy
    > nie da sie przerobic na benzyne ..

    Wczoraj tankowałem ON -- 4,91 pln za litr w Auchan.
    Im niższa cena, tym większy zysk z acyzy!

    > Co by nie mowic - ludzie maja wiecej do wydania.
    > A wtedy mniej patrza na cene.

    Ludzie mają więcej, ale i sklepy muszą podwyższać ceny
    z uwagi na niepewność jutra tak zwanego. Ponadto muszą
    zwiększać zarobki, gdyż ludzie wolą iść na 500+ niż
    pracować -- pułapka 800 zł na osobę...

    : To oczywiste. Ale obnizenie podatkow zadziala tak samo.

    Obniżysz podatek TYLKO temu, kto wypracuje ten podatek.
    Takoż ze składkami ZUS odejmowanymi od podatku -- nie
    każdy wypracuje podatek, od którego odejmie składki zdrowotne.

    : A jednak jakby zapytac jednego z drugim czy chcieli by placic
    : mniejsze to chyba nikt nie powie ze nie bo na maslo go nie bedzie stac...

    Co ma masło do tych podatków?

    > Albo im sie pracowac nie chce za minimalna pensje ... wiec koszta
    > pracodawcow rosna.

    : To tez, ale nie sadze aby to byl znaczacy udzial.

    Nie warto sądzić a priori -- trzeba liczyć!
    Skoro JKaczyński daje 500+ na każde -- zbyt wiele
    osób odeszło z pracy lub fikcyjnie zaniżyło zarobki...

    : Tak czy siak poza jojczeniem nikt statystyk nie pokazuje.

    IMO nie są tajne.

    : A dalo by sie bo w bazach danych jest info kto
    : i ile dostaje 500+ i ile zarobil w zeszlym roku.

    : To prosty select jest, czy tam regulka w excelu.

    > Gdzies tam jednak sa robotnicy drogowi, ktorzy wlasnie maja gorzej ...
    > albo i nie, bo cos tam jednak rzad buduje.

    Lepiej ;) mają -- bo częstokroć nie dostawali forsy za pracę, przez co wielu
    popełniło samobójstwo! Podobnie jest ponoć z holenderskim mostem krymskim.

    > Albo np takie nie kupienie smiglowcow dla wojska ... zawsze to troche
    > pieniedzy zostaje w kraju.

    Kupują -- coraz więcej!

    > Tylko, ze do tego mial byc offset, wiec i tak by zostaly ... na poczatku :)

    > Tak ogolnie - to by zyskali bogaci, a rzad chcial, zeby zyskali biedni
    > :-)

    Problem w nomenklaturze -- 'bogaty' to inaczej 'uważany za bogatego'.
    500+ IMO trafiło właśnie do bogatych, bo biednych nie stać na dzieci.
    (mnie niemal na nic nie stać!)

    : No nie, opodatkowanie jest dosyc plaskie w polsce.

    Co to znaczy?

    : Nie chce mi sie liczyc na dzis ale sadze ze minimalna krajowa to
    : opodatkowanie (PIT, VAT, ZUS, akcyza i co tam jeszcze) na poziomie 40%

    Raczej dwakroć więcej. Wlicz: opłaty recyklingowe, abonament RTV,
    mandaty karne, opłaty klimatyczne czy jak się to zowie...

    Składki ZUS są wg Ciebie płaskie?
    Śnisz czy jesteś pijany? -- niemal cała Polska grzmi, że stałe składki
    ZUS dobijają najbiedniejszych! (podwójnie ;) stałe -- stałe dla każdego
    i stale rosnące! ulgowy ZUS to bajer dla naiwnych i zalęknionych, którzy
    boją się głośnego mówinia prawdy o PiS i ZUS)

    : Zarobki na poziomie odciecia zusu to tez opodatkowanie w okolicy 42-45%
    : A wyzsze to troche wieksze, ale wtedy sie nie robi na etacie tylko sie
    : zaklada DG i robi koszty...

    Więc ,,rób'' DG i zarabiaj! ;) W Polsce raczej ;) DG nie przynosi ludziom kokosów.
    Dobre zyski to prezenty od państwa -- Solorz dostał miliardy w koncesji
    przykładowo...
    Ale (jak okiem sięgnąć) każdy bogacący się Polak jakoś ;) coś otrzymał od Ojczyzny...
    Albo ,,legalnie'' (jak Solorz), albo ukradł, jak masa ludzi, których znam
    osobiście...

    Mój były kierownik z Katedry Fizyki opowiadał mi o znajomych ;) budujących swe
    domy z tego, co ukradli z Akademii Medycznej, gdzie chyba pracowała jego żona...

    Inni opowiadali mi o osiedlach mieszkaniowych zbudowanych z budowy energetycznego
    reaktora jądrowego w Żarnowcu...

    PRLa żyje nadal... Wzbogacają się ci Polacy, którym ,,się po prostu należy''.

    : Porzucenie PIT wcale tym bogatym wiele nie poprawi.
    : Mozna sie klocic o to czy istotny jest procent czy kwota ale to juz inna
    dyskusja...

    Porzucenie PIT usprawniłoby pracę Fiskusa -- i utrudniłoby mnie. ;)
    W moim interesie (Biura rachunkowego) jest motanie prawa podatkowego. ;)
    [wiem -- wyłazi szydło z worka... niby troszczę się o państwo, a tymczasem
    (jak inni) dbam tylko o siebie! jakoś tak wyszło... inni też nie zdołali ukryć
    swych kłamstw, swej obłudy, swojego złodziejstwa... kradli -- i chwalili się
    przede mną swymi czynami! 500+ nie pobieram, ale dla mnie to makabryczny zysk!]

    -=-

    Gdy Polak wrzuci do Polski euro-funty -- zabierze z zagranicy,
    więc być może kupi tu coś, ale wówczas nie kupi tam. Proste.

    Gdy Polka dostanie 500+ -- zabierze z tego, co rząd pożyczył
    i co musi oddać, zabierając wszystkim (także jej) z podatków.

    500+ nie pochodzi z pracy -- nie jest wypracowane, nie powstało
    dlatego, że ktoś: wykopał ziemniaki, wyprodukował ciągnik,
    wyleczył chorego psa, odkrył nowa chorobę...

    500+ to pieniądz zabrany sklepom czy bankom -- jakby pozwolenie na
    grabież sklepów czy banków. Jakby rozbój w tak zwany biały dzień!

    Ale tak naprawdę (przez złośliwość tak zwanej rzeczywistości)
    rzeczywistymi ;) beneficjantami 500+ stały się właśnie sklepy
    i banki, które przerzuciły swe straty na innych ludzi, gdyż
    były i silne, i cwane...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 23. Data: 2019-08-08 18:04:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Szymon" <...@w...pl> napisał w wiadomości news:qiepas$83b$1@gioia.aioe.org

> [...]
    inflacje? No podbijali.

    > Nie bardzo. Bo po pierwsze nie było jakiejś rzeki pieniędzy płynących od emigrantów
    (znaczna część z nich żyje od 1 do 1), a po
    > drugie 500+ jest masowe. Do końca kwietnia 2019 roku rząd przeznaczył na wydatki
    ponad 70 mld.

    Emigrant kupił w Polskim Auchan - nie kupił we francuskim...
    Jakby przewiózł pieniądze z tej części miasta w inne... ;)
    Te pieniądze mają swe pokrycie w produkcji lub usługach,
    podczas gdy 500+ -- nie mają!

    Inflacja to rozcieńczanie pieniądza.

    jednego z drugim czy chcieli by placic mniejsze to

    > Nie zadziała tak samo. Jeśli obniżyć VAT to straci na tym budżet w większym stopniu
    niż obniżenie PIT - tu strata większa dla
    > samorządów. Zatem w samym obrębie podatków nie jest to takie proste, a co tu mówić
    w zestawieniu podatek vs.

    W obcnej formie VAT (podatek od wartoście rzekomo dodanej) jest
    karą za życie (za konsumpcję) a PIT jest karą za pracę. ;)

    > Nie jestem przekonany co do tej tezy.

    Co to znaczy płaskie?
    - zarabiam 100 platynowych -- płacę 10%
    - zarabiam 1000 platynowych -- płacę 10%
    czy może:
    - zarabiam 100 platynowych -- płacę 10 platynowych
    - zarabiam 1000 platynowych -- płacę 10 platynowych

    ZUS (stały, lub niemal stały) dla niektórych stanowi bardzo duże obciążenie.

    (PIT, VAT, ZUS, akcyza i co tam jeszcze) na

    > Hmm... Mówisz o podatkach dochodowych i liczysz w tym VAT i akcyzę?

    Na pewno nie!

    > To nie jest tak, iż etatem i DG można sobie żonglować jak się chce.

    Jest, gdy posiada się status osoby, której ,,się po prostu należy''.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 24. Data: 2019-08-08 18:32:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d4c4629$0$500$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > BSzydło mniej więcej takie:

    > ładnie to chwalić się cudzymi sukcesami?
    > rząd PiS dał 500+ z tego, co wypracował MÓJ rząd

    Coś jak z rzutem kamienia w górę -- ważna jest suma energii potencjalnej
    (zależnej od odległości od Ziemi) i kinetycznej (zależnej od szybkości)
    nie zaś tylko którąś ze składowych.

    Im rzucony w górę kamień wyżej leci -- tym wolniej, aż zaczyna spadać...
    Nie dlatego porusza się wolniej, że traci energię (niby traci -- na
    tarcie o powietrze) ale dlatego, że zyskuje energię potencjalną...

    W powietrzu ten kamień traci energię w efekcie tarcia o powietrze
    (zamienia w nieuporządkowaną energię kinetyczną, zwaną ciepłem,
    objawiającym się chaotycznymi drganiami cząstek, więc temperaturą)
    ale bez powietrza też leciałby wolniej, aż zacząłby spadać w dół...

    W polskim budżecie były pieniądze na 500+ głównie dlatego, że wcześniej
    PO-PSL prowadziła stosowną (nie każdemu miłą) politykę gospodarczą, co
    chyba oczywiste, skoro 500+ nie zostały wypracowane przez PiS, jako że
    wprowadzono ów program w pół roku po zmianie władzy.

    -=-

    Aby było jasne -- nie popieram PO-PSL; nie popieram PiS; popieram 500+,
    ale z konstytucyjną waloryzacją znaną ze składek ZUS dla przedsiębiorców.
    Bez tej waloryzacji NA PEWNO nie będzie efektu oczekiwanego, czyli wzrostu
    urodzeń, jako że widać wyraźnie permanentne wygaszanie tegoż programu...

    Do rozwoju zwykle potrzebna jest stabilizacja i zaufanie obywateli do państwa.
    [akurat coś, czego ja już nie mam od dawna, ale ja nie liczę się]

    Zanikający (za sprawą braku waloryzacji) program 500+ jedynie wzbogaci
    bogatych i cwanych, ale zuboży (lub nawet lekko zrujnuje) społeczeństwo.

    -=-

    - 750 mln afery Amber Gold -- wrzaskliwe dochodzenie panny MWasserman
    - 700 mld afery VAT -- raczej cisza...

    Trudno mi uwierzyć w te zrabowane 700 mld...
    [nie darowałbym, gdyby mi ktoś ukradł tyle forsy
    a miałbym w swych rękach stosowne mechanizmy
    ścigania, ale ja nie liczę się...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 25. Data: 2019-08-08 19:19:17
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    >
    > Trudno mi uwierzyć w te zrabowane 700 mld...
    > [nie darowałbym, gdyby mi ktoś ukradł tyle forsy
    > a miałbym w swych rękach stosowne mechanizmy

    Przebiłeś kolego TVP Info i to grubo! ;-)) Tam podawali na pasku przy
    okazji komisji śledczej: "Kulisy grabieży 250 mld".

    Pojechałeś...

  • 26. Data: 2019-08-08 20:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Kaczanowski k...@p...onet.pl ...

> [...]
    > jeden z pośrednich sposobów na wywołanie inflacji. Dodatkowo, pragnę
    > zauważyć, że z jakiś powodów dość często zmienia się koszyk
    > inflacyjny, czyżby po to, by ukryć prawdziwą inflację? Bo z moich
    > obserwacji wynika, że żywność bardzo zdrożała ostatnio, natomiast
    > nie drożeją (teoretycznie) ubrania, tylko są coraz gorszej jakości.
    > Niedawno oburzałem się, że wszystko każą mi prać w 40 stopniach ,
    > teraz już jest 30 stopni w standardzie. Nawet ręczniki. Co ciekawe,
    > można kupić i takie, co spokojnie je nawet wygotujesz, ale one dość

    Bedzie gorzej :)))
    Znajoma Włoszka twierdzi ze przyjezdza do Polski sie obkupic raz na jakis
    cza bo to do moze kupic w Milano to moze i ładne ale do pierwszego
    prania...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kiedy delektujemy się dziwnym i egzotycznym pięknem kwiatów - zdrowo

  • 27. Data: 2019-08-08 20:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski p...@c...fontem.lucida.console

> [...]
    > objawiającym się chaotycznymi drganiami cząstek, więc temperaturą)
    > ale bez powietrza też leciałby wolniej, aż zacząłby spadać w dół...

    Tarcie o powietrze jako głowna siła hamujaca kamien - nice :))))

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 28. Data: 2019-08-09 00:32:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d4abb84$0$17344$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > wrecz bym powiedzial, ze obecnie rzad ma ograniczone mozliwosci
    > wywolania. ale na pewno sie PiS spodoba - beda mogli oglosic 600+

    Przeciwnicy 500+ twierdzili w 2015 r., że skutkiem 500+ będzie
    wzmożona inflacja. Jak myślisz -- zgadli, mieli dobre wróżki,
    zazwyczaj takie coś daje inflację, gospodarka polska nie była
    gotowa na takie coś, są zbyt niskie stopy procentowe, inflacja
    nadciągała i 500+ ma na nią nikły wpływ, podwyższono podatki za
    sprawą sztucznie wyznaczanych ,,minimalnych pensji'' itp. zabiegów?...

    Dlaczego Kiszczak, Jaruzelski, Urban i im podobni złożyli broń?
    Skończyła się amunicja? Zestarzeli się? Pokochali naród?...
    Padł ZSRR?

    Wg oficjalnych danych ci, którym wówczas po prostu należało się,
    po prostu zbankrutowali. Dorzucali wciąż forsę do rynku, ale za
    tą forsą nie nadążała gospodarka, przez co forsa była stale
    rozcieńczania. Aby jakoś ;) funkcjonować, władcy (którym się po
    prostu należy) musieli zaciągać nowe kredyty, ale że gospodarka
    była coraz mniej pewna, te kredyty były coraz droższe...

    Czy aby nasz Dobrodziej nie proponował rzutu na taśmę
    w zamian za usunięcie jednego z tych, którym się po
    prostu należało?

    Czy na Węgrzech lub Zimbabwe była inflacja niezależna od polityki rządu?
    Przedwojenna marka polska zamieniona została na stabilną złotówkę bez
    ingerencji państwowych władz?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dolar_Zimbabwe#/media/
    Plik:Zimbabwe_100_TRILLION_przód.jpg
    (jeszcze nie jest to qpa kamieni)

    Może raczej zastanówmy się nad tym, czy kiedykolwiek inflacja nie zależy od polityki
    państwa?

    Wojna może [raczej musi] spowodować inflację ale i wojna jest
    efektem polityki państwa, choćby katastrofalnej polaryzacji
    stanowisk Rosja-Iran-Syria kontra NATO-i-na-tamto... ;)

    -=-

    600+? Jeśli już włożone pieniądze w 500+ nie mają pójść na
    marne -- trzeba waloryzować 500+, przez co za jakiś czas
    trzeba będzie dawać nie tylko 600+, ale i kilka tysięcy plus...

    Słuszna jest (jak już pisałem) waloryzacja podobna do waloryzacji
    składek ZUS dla prowadzących działalność gospodarczą. Pytaniem
    zostaje -- czy Polskę stać na uczciwą waloryzację? [jeśli nie
    stać -- być może Wincenty miał rację, mówiąc, że nie ma
    pieniędzy na 500+]

    Niemal w 100% można być pewnym tego, że 500+ bez waloryzacji
    przy obecnej inflacji i zachodnich trendach wzrostowych nie
    zachęci Polaków (raczej Polek) do zwiększania liczby urodzeń
    a jedynie użyte zostanie do doraźnego łatania dziur
    w rodzinnych budżetach...

    -=-

    IMO

    - albo trzeba zarzucić 500+ (szkoda już włożonego szmalu
    i wiary Polaków w tak zwaną lepszą przyszłość),

    - albo trzeba wprowadzić prawnie_stabilną waloryzację
    i automagizację, której efektem będzie ograniczanie
    kosztów 500+.

    -=-

    Jak obniżyć inflację? Oczywiście podnoszeniem stóp procentowych
    i zwiększaniem rzeczywistego PKB. Ale akurat rzeczywisty przyrost
    PKB zależy też od inwestycji, te zaś od kosztu pieniądza, czyli
    od stóp procentowych...

    Gdyby panowanie nad inflacją było proste -- poprzedni władcy,
    którym się po prostu należało -- spod znaku WRONy, nie
    zbankrutowaliby, lecz wdrożyliby skutecznie swe reformy...

    Ktoś nie pamięta referendum Urbana, z którego nabijał się Pietrzak?

    - czy jesteś za tym, by było lepiej, ale będzie gorzej?

    zmierzającego do wyraźnego poprawienia warunków życia,
    wiedząc, że wymaga to przejścia przez trudny dwu-trzyletni
    okres szybkich zmian?

    https://nowahistoria.interia.pl/kartka-z-kalendarza/
    news-29-listopada-1987-r-wladze-prl-przeprowadzily-r
    eferendum,nId,1565182#utm_source=paste&utm_medium=pa
    ste&utm_campaign=chrome

    Urban postulował coś przeciwnego do tego, co teraz czyni PiS
    a co było konieczne po latach polityki podobnej do obecnej
    polityki PiS... Niestety (czy raczej -- na szczęście) ludzie
    nie mieli już cierpliwości.

    -=-

    IMO dobra reforma gospodarcza to ograniczenie marnotrawienia
    podatków i upraszczanie prawa gospodarczego...

    -=-

    Ktoś tu (na grupie) pisał o wzroście cen żywności i braku wzrostu
    cen ubrań? Jedzenie trzeba kupować stale -- nie można zaczekać,
    aż stanieje... Każdy zazwyczaj ma jakieś zapasy ubrań...

    Wzrost cen ubrań może wyglądać jak mebel jedzony przez
    termity. Na oko OK, ale w pewnym momencie mebel zapada się...

    Tak też wygląda ogólnie sytuacja tak zwanego narodu -- można jakiś
    czas zwlekać z: remontem mieszkania, kupnem samochodu, kupnem ubrań,
    ale nie można zwlekać nieskończenie długo... W pewnym momencie ceny
    mogą po prostu wystrzelić w górę...

    -=-

    40 stopni Celsjusza, bawełna czesana, sztuczne dodatki, bambus... ;)

    -=-

    Pod koniec ubiegłego lata qpiłem spodnie krótkie, za które
    płaciłem mniej niż 8 złotych, ale gdyby nie błąd, zapłaciłbym
    chyba mniej niż 7 złotych...

    Spodnie bawełniane, białe, z wieloma (dwie na górze i dwie na
    dole, dwie z tyłu i chyba malutka z przodu) kieszeniami, ale
    część z tak makabrycznie zapinanymi guzikami, że aż nie chce
    się tych kieszeni zapinać... Niestety tylko część spodni była
    z zatrzaskami... Można niby poobrywać to i owo, aby zapinanie
    na guziki było normalniejsze, ale ukryte guziki fajnie wyglądają...

    Zanim rozpoczęło się tegoroczne lato, wypróbowałem te spodnie
    na rowerze... Bardzo fajne!!! Wszystko (telefon, klucze, karty,
    dokumenty, portfel, chustki papierowe) w nich mieści się bezproblemowo...
    Zakładam na rower czyste -- może i nawet wyprasowane, kilkadziesiąt
    minut później odkładam do prania... Lubię to...

    Już po wprowadzeniu 500+ qpiłem masę ubrań bardzo tanio, ale
    (jak widzę) ceny ubrań szybują w górę niemiłosiernie!

    Dookoła zaś słyszę pomruk niezadowolonej gawiedzi -- ,,500+''...

    https://www.youtube.com/watch?v=qUkZv_d8DP4
    że tylko szept z nimi szedł słów jak liści: ,,500+, 500+''...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 29. Data: 2019-08-09 16:55:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    "J.F." 5d4abb84$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    >Przeciwnicy 500+ twierdzili w 2015 r., że skutkiem 500+ będzie
    >wzmożona inflacja. Jak myślisz -- zgadli, mieli dobre wróżki,
    >zazwyczaj takie coś daje inflację,

    Zgadli, bo zazwyczaj takie cos daje inflacje.
    Tylko ze zazwyczaj nie ma na to pieniedzy :-)

    >gospodarka polska nie była gotowa na takie coś,

    Jak widac - byla gotowa, tylko "wystarczylo przestac krasc" :-)

    >są zbyt niskie stopy procentowe,

    IMO nie - to czesto z rynku sie bierze, a nie ze chciejstwa.
    500+ tym niskim stopom tez pomaga ... choc mogloby tez pomoc
    podwyzkom - teraz obywateli stac na kredyt :-)

    >inflacja nadciągała i 500+ ma na nią nikły wpływ,

    Inflacja nadciagala i tak. Zobacz na srednie zarobki.

    >podwyższono podatki za
    >sprawą sztucznie wyznaczanych ,,minimalnych pensji'' itp.
    >zabiegów?...

    No ... czesciowo.
    Zakladajac, ze sporo ludzi pracowalo za "minimalna" a reszte dostawali
    bez papierow ...

    >Dlaczego Kiszczak, Jaruzelski, Urban i im podobni złożyli broń?
    >Skończyła się amunicja? Zestarzeli się? Pokochali naród?...
    >Padł ZSRR?

    Trudno powiedziec. Na pewno padl ZSRR.

> [...]
    >prostu należy) musieli zaciągać nowe kredyty, ale że gospodarka
    >była coraz mniej pewna, te kredyty były coraz droższe...

    Jaruzelski ? Nie zaciagal nowych kredytow, bo jemu juz nikt nie dal,
    no moze ZSRR.

    To Gierek doprowadzil kraj do tego, ze raty kredytow przewyzszyly
    roczny eksport.
    Swoja droga ciekawe jak, bo czesto te kredyty mialy byc splacane
    towarami...

    >Czy na Węgrzech lub Zimbabwe była inflacja niezależna od polityki
    >rządu?
    >Przedwojenna marka polska zamieniona została na stabilną złotówkę bez
    >ingerencji państwowych władz?

    Nie o to chodzi - Grabski, Jaruzelski, Gierek - mogli sobie wydrukowac
    tyle zlotowek, ile chcieli.
    A teraz rzad ma zakaz - chce pieniedzy, to musi pozyczyc.

> [...]

    >marne -- trzeba waloryzować 500+, przez co za jakiś czas
    >trzeba będzie dawać nie tylko 600+, ale i kilka tysięcy plus...

    Przy odpowiedniej polityce - to za 100 lat :-)

> [...]
    >zostaje -- czy Polskę stać na uczciwą waloryzację? [jeśli nie
    >stać -- być może Wincenty miał rację, mówiąc, że nie ma

    Wincenty mowil bez zastrzezenia czemu. U niego w budzecie jakos nie
    bylo.
    A Morawiecki wyplacil, a dziury w budzecie nie ma duzej. Pogratulowac.
    Tylko rodza sie pytania, skad te pieniadze ?
    -wystarczy nie krasc ... i dobrze wiedzieli ile sie kradnie ?
    -popatrzyl na wzrost koniunktury i doskonale wyliczyl na ile starczy
    wzrostu,
    -zaoszczedzili na wydatkach ... np dla wojska.

> [...]
    >zachęci Polaków (raczej Polek) do zwiększania liczby urodzeń
    >a jedynie użyte zostanie do doraźnego łatania dziur

    A zachecilo do tej pory ?
    Bo mozesz miec racje ... ale co z tego - na nastepna kadencje starczy.
    Tzn poparcia spolecznego starczy, pieniedzy niekoniecznie :-)

    >Jak obniżyć inflację? Oczywiście podnoszeniem stóp procentowych

    Hm, podnoszenie stop to raczej podniesie inflacje.

    >i zwiększaniem rzeczywistego PKB. Ale akurat rzeczywisty przyrost
    >PKB zależy też od inwestycji, te zaś od kosztu pieniądza, czyli
    >od stóp procentowych...

    I co gorsza - tez moze zwiekszyc inflacje.

    >Gdyby panowanie nad inflacją było proste -- poprzedni władcy,
    >którym się po prostu należało -- spod znaku WRONy, nie
    >zbankrutowaliby, lecz wdrożyliby skutecznie swe reformy...

    No przeciez Jaruzelski wyraznie mowil o likwidacji nawisu
    inflacyjnego - wlasnie przez wysoką inflacje.
    W to mu graj.
    A walka z bogatymi spekulantami ma sie dobrze :-)

    >Ktoś nie pamięta referendum Urbana, z którego nabijał się Pietrzak?

    Chyba juz malo kto pamieta.

    > - czy jesteś za tym, by było lepiej, ale będzie gorzej?
    > zmierzającego do wyraźnego poprawienia warunków życia,
    > wiedząc, że wymaga to przejścia przez trudny dwu-trzyletni
    > okres szybkich zmian?

    A ja na to - z wami nie :-P

> [...]
    ste&utm_campaign=chrome

    >IMO dobra reforma gospodarcza to ograniczenie marnotrawienia
    >podatków i upraszczanie prawa gospodarczego...

    Teoretycznie. A w praktyce jak widzisz.

    Przy czym ... jesli dzietnosc sie podniesie, to potem bedzie duzo
    pozytywow, wiec czy to marnotrawienie ...

    J.

  • 30. Data: 2019-08-10 00:24:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Fajny film właśnie widziałem...
    https://youtu.be/5FHDm3ts-dw
    Momenty były? -- same momenty...

    "J.F." 5d4d89dd$0$17348$6...@n...neostrada.pl

    > Zgadli, bo zazwyczaj takie cos daje inflacje.
    > Tylko ze zazwyczaj nie ma na to pieniedzy :-)

    Więc być może istnieje korelacja pomiędzy inflacją i 500+. ;)

    > Jak widac - byla gotowa, tylko "wystarczylo przestac krasc" :-)

    [ciekawe, że wiedzą, czego nie czynić, a czynią...]

    Pojawiła się nadmierna inflacja -- być
    może jednak gospodarka nie była gotowa.

    > IMO nie - to czesto z rynku sie bierze, a nie
    > ze chciejstwa. 500+ tym niskim stopom tez pomaga ...
    > choc mogloby tez pomoc podwyzkom - teraz obywateli
    > stac na kredyt :-)

    Zwiększyli swą zdolność kredytową.
    [spłata pewna, o ile dziecko nie umrze
    i oprocentowanie nie zaszybuje zbyt wysoko]

    > Inflacja nadciagala i tak. Zobacz na srednie zarobki.

    Co mają zarobki do inflacji?
    Być może zarobki rosną, bo rośnie produkcja?

    IMO jednak nadciągała, a ponadto bywa naciągana w tę i we w tę.

    > No ... czesciowo.
    > Zakladajac, ze sporo ludzi pracowalo
    > za "minimalna" a reszte dostawali bez papierow ...

    To dobre założenie.

    > Trudno powiedziec. Na pewno padl ZSRR.

    Dlaczego padł ZSRR? Nie dlatego, że zbankrutował?

    > Jaruzelski ? Nie zaciagal nowych kredytow,
    > bo jemu juz nikt nie dal, no moze ZSRR.

    ZSRR dał karelski nikiel.

    Jaruzelski musiał wiele spłacać...
    Nie wziął nowych kredytów?

    > To Gierek doprowadzil kraj do tego, ze raty kredytow

    IMO uczynił to celowo.

    > przewyzszyly roczny eksport. Swoja droga ciekawe jak,
    > bo czesto te kredyty mialy byc splacane towarami...

    W kraju też coś musiało pozostać.

    > Nie o to chodzi - Grabski, Jaruzelski, Gierek - mogli sobie
    > wydrukowac tyle zlotowek, ile chcieli. A teraz rzad ma zakaz
    > - chce pieniedzy, to musi pozyczyc.

    Z NBP? ;)

    > Może raczej zastanówmy się nad tym, czy kiedykolwiek
    > inflacja nie zależy od polityki państwa?

    Chyba nigdy -- co najwyżej zależała wprost lub
    pośrednio i w większym stopniu lub mniejszym.

    Net zaczyna pisać o nadciągającej recesji w Germanii, która
    niechybnie rąbnie skutkami także w Polskę. Czy inflacją
    wywołana tą recesją zależy od polityki polskiego rządu?

    IMO jednak tak. Polska może przygotować kontrposunięcia...
    (czego nie uczyni -- jak nie czyni w sprawie powodzi i susz)

    > Przy odpowiedniej polityce - to za 100 lat :-)

    Pisałem już, jak szybko należałoby waloryzować 500+. Po 100
    latach z samej tegorocznej inflacji mamy kilkanaście tysięcy:

    500*1,035^100=15595,7039915547

    Przyszłoroczna inflacja może być wyższa niż obecna:
    - recesja w krajach zachodniej Europy
    - inflacja stale rośnie od czasu objęcia władzy przez PiS

    > Wincenty mowil bez zastrzezenia czemu.
    > U niego w budzecie jakos nie bylo.

    Później przyszła EKopacz i MSzczurek...
    U Kopacz były pieniądze na obniżenie PIT do 10%
    z jednoczesnym wyzerowaniem składek ZUS i NFZ.

    > A Morawiecki wyplacil, a dziury w budzecie nie ma duzej.

    Gdy podatnik szasta forsą -- może być pytany o źródło dochodów
    przez przedstawicieli państwa.
    Czy symetrycznie podatnik może poznać źródła dochodów państwa?

    > Pogratulowac.
    > Tylko rodza sie pytania, skad te pieniadze ?

    Właśnie... [wiadomo -- choćby ze zwiększonych składek ZUS]

    > -wystarczy nie krasc ... i dobrze wiedzieli ile sie kradnie ?

    Rzekomo 700 mld w 8 lat samego VAT.
    Pytam zatem -- czy więzienia trzeszczą w szwach z powodu zamknięcia złodziei?

    > -popatrzyl na wzrost koniunktury i doskonale wyliczyl na ile starczy wzrostu,
    > -zaoszczedzili na wydatkach ... np dla wojska.

    Na wojsku raczej nie zaoszczędzili -- toż muszą wydawać
    2% PKB na NATO a ponadto ;) na obronę przed WWPutinem.

    https://www.defence24.pl/polski-budzet-obronny-wedlu
    g-nato205-proc-pkb-w-2018-r-i-189-proc-pkb-w-2017-r-
    analiza

    > A zachecilo do tej pory ?

    Tak -- w 2016 r. i 2017 r. zachęciło.

    > Bo mozesz miec racje ... ale co z tego - na nastepna kadencje starczy.
    > Tzn poparcia spolecznego starczy, pieniedzy niekoniecznie :-)

    Pieniędzy na 500+ starczy choćby dlatego, że jest inflacja. ;)
    Ale czy 500 pln miesięcznie w kolejnych miesiącach na coś/wiele
    starczy rodzicom?

    > Hm, podnoszenie stop to raczej podniesie inflacje.

    Podniesienie stóp to wzrost kosztu pieniądza.
    Zwiększanie ceny mleka zwiększa popyt na mleko czy zmniejsza?

    Podniesienie stóp zmniejsza inwestycje, co po wielu latach
    może zwiększyć inflację z uwagi na zmniejszenie produkcji,
    ale w pierwszej chwili musi dać zmniejszenie inflacji.

    Zaciskanie pasa może ograniczyć i produkcję, i usługi takie
    jak fryzjerstwo -- ludzie będą gorzej prezentowali się, co
    na produkcję nie wpłynie zbyt mocno. (chyba, że produkcję
    nożyczek i grzebieni fryzjerskich)

    Zwiększony koszt pieniądza dać może zmniejszenie
    kosztów produkcji, przez co produkcja nie spadnie.

    IMO ogólnie raczej zwiększanie stóp jest efektem
    inflacji, nie odwrotnie, ale na dłuższa metę każde
    interweniowanie może dużo zepsuć.

    > I co gorsza - tez moze zwiekszyc inflacje.

    Zwiększenie PKB ma dać inflację?
    Chyba niekoniecznie. ;)

    > No przeciez Jaruzelski wyraznie mowil o likwidacji nawisu
    > inflacyjnego - wlasnie przez wysoką inflacje.

    Nie rozumiem.

> [...]

    > A ja na to - z wami nie :-P

    news-29-listopada-1987-r-wladze-prl-przeprowadzily-r
    eferendum,nId,1565182#utm_source=paste&utm_medium=pa

    [w praktyce? -- jeśli uproszczą prawo gospodarcze, nie
    będę miał z czego żyć! oby komplikowali jak najmocniej!]

    W praktyce komplikują, aby zwiększyć PKB.
    [dochody biura rachunkowych także tworzą PKB;
    nadto ktoś w państwie (urzędnik) musi: tworzyć
    zawiłości prawne; kontrolować je; karać tych,
    którzy łamią zawiłości prawa; stosownie nazywać
    tych, którzy łamią zawiłości prawa -- wrogami narodu]

    > Przy czym ... jesli dzietnosc sie podniesie, to potem
    > bedzie duzo pozytywow, wiec czy to marnotrawienie ...

    IMO:
    - znaczna część tych dzieci po prostu wyjedzie stąd,
    aby pracować za większe pieniądze na innych, którym
    też się po prostu należy

    - inne dzieci zasiądą na państwowych posadach,
    by jeszcze mocniej komplikować prawo

    - jeszcze inne przejdą na programy socjalne...

    --