  • 1. Data: 2019-08-06 14:17:56
    Temat: przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?
    Od: j...@j...org

    Jak wiadomo, gwarancje bankowe w Polsce "chronią" do równowartości 100 tys. EUR.

    Czy jeśli mąż przeleje równowartość 100 tys. EUR z własnego konta (nie wspólnego) na
    konto żony (również nie będące kontem wspólnym) - czy można się spodziewać wizyty
    smutnych panów z US i wielomiesięcznej batalii o niezapłacone podatki czy inne
    wyimaginowane żale skarbówki?

  • 2. Data: 2019-08-06 14:50:17
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 14:17, j...@j...org pisze:
> [...]
    smutnych panów z US i wielomiesięcznej batalii o niezapłacone podatki czy inne

    Wątpliwe.
    Czy nie jest tak, że mąż i żona mają wspólnotę majątkową, a zatem
    wszystko jest wspólne?

  • 3. Data: 2019-08-06 17:20:09
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 14:50, Szymon pisze:

    > Wątpliwe.
    > Czy nie jest tak, że mąż i żona mają wspólnotę majątkową, a zatem
    > wszystko jest wspólne?

    oczywiście jeżeli mają, poza tym można zrobić kilka przelewów i raczej
    pod "pranie brudnych pieniędzy" nie będzie podlegać

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 4. Data: 2019-08-06 20:05:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Nie wszystko - jest majątek wspólny (tworzony od ślubu) oraz majątki odrębne (te,
    które mieli przed ślubem oraz np. prezenty i spadki).
    Pytanie, czy na koncie indywidualnym wolno trzymać wspólną kasę?
    A problemu można się pozbyć składając w US SD-Z2, nawet co 3 miesiące (przy
    nieszczęsnych promocjach na "nowe środki", teraz milka czy dawniej optimy).

  • 5. Data: 2019-08-06 20:18:20
    Od: j...@j...org

    On Tuesday, August 6, 2019 at 8:05:35 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    nieszczęsnych promocjach na "nowe środki", teraz milka czy dawniej optimy).

    SD-Z2 to darowizna.

    W przypadku przelewu do małżonki/małżonka oczywiście nie chodzi o żadną darowiznę, a
    o pewną swobodność i wygodę dysponowania wolnymi środkami, biorąc pod uwagę gwarancje
    bankowe w wysokości 100 tys. EUR na osobę.

  • 6. Data: 2019-08-06 20:31:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Z majątku osobistego przelew nawet do małżonka to darowizna. Więc uważaj, grozi
    lim->7% podatku.
    Myślę, że uważać należy nawet przy przelewie z majątki osobistego na konto wspólne -
    połowa może być uznana za darowiznę.
    Oczywiście podatek grozi wtedy, jeśli w ciągu 6 miesięcy nie złożysz SD-Z2 z
    potwierdzeniem przelewu.

    Kłócić się można tylko o to, czy pieniądze przelane na czyjeś konto indywidualne
    stają się jego majątkiem.
    IMO tak - albo w ostateczności pożyczką i/lub depozytem nieprawidłowym - od tego jest
    2% PCCP.

    Wspólne to wspólne, własne to własne - więc jeszcze raz - danie z własnego, nawet
    żonie, to darowizna.
    Oczywiście prawdopodobieństwo kłopotów niskie - ale jak robiłem zwrot części VAT za
    materiały budowlane, to przetrzepali mi przy okazji PIT i kazali (no, może grzecznie)
    przynieść umowę dzierżawy ziemi rolnej, za którą żona dostawała 100zł rocznie (sto
    rocznie !).

  • 7. Data: 2019-08-06 20:45:58
    Od: j...@j...org

    On Tuesday, August 6, 2019 at 8:31:52 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    lim->7% podatku.
    > Myślę, że uważać należy nawet przy przelewie z majątki osobistego na konto wspólne

    A co decyduje o tym, co jest majątkiem wspólnym, a co osobistym?

    O ile rozumiem, majątek posiadany przed ślubem jest osobisty nawet po ślubie, a już
    to dodane po ślubie - liczy się do majątku wspólnego.

    Tak realistycznie, o ile małżonkowie przed ślubem byli biedni jak myszy kościelne,
    to... wszelkie doszukiwanie się darowizny czy PCC w przelewach między nimi są tak
    logiczne, jak próba powiadamiania urzędu skarbowego o "darowiźnie samemu sobie",
    czyli przelewie dokonanym z banku A do B przez siebie samego.

    No ale zdaję sobie sprawę, że logika urzędnicza jest trochę inna od tej
    matematycznej.

  • 8. Data: 2019-08-06 22:43:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    > Myślę, że uważać należy nawet przy przelewie z majątki osobistego na
    > konto wspólne - połowa może być uznana za darowiznę.

    Ale widziałeś gdzieś taką interpretację?

> [...]
    > i kazali (no, może grzecznie) przynieść umowę dzierżawy ziemi rolnej,
    > za którą żona dostawała 100zł rocznie (sto rocznie !).

    To zupełnie inna sprawa, i mam delikatne wrażenie, że umowa może być
    ustna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2019-08-07 00:14:30
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

> [...]

    smutnych panów z US i wielomiesięcznej batalii o niezapłacone podatki czy inne

    Przy wspólnocie majątkowej wątpię, ale daj znać co Ci powiedzieli
    w Twoim US.

  • 10. Data: 2019-08-07 23:09:21
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    -
    połowa może być uznana za darowiznę.

    >A co decyduje o tym, co jest majątkiem wspólnym, a co osobistym?

    Prawo i umowy: rozdzielność majątkowa przy ślubie, później ew. intercyza.
    I interpretator w US bo jest jakieś określenie "przysporzenie wspólnego"
    co budzi później wątpliwości ale najczęściej przy rozwodzie.

    >O ile rozumiem, majątek posiadany przed ślubem jest osobisty nawet po ślubie, a już
    dodane po >ślubie - liczy się do majątku wspólnego.

    Bez prezentów, darowizn, spadków. I w/w wątpliwości czy jakiś dochód okazjonalny
    jest wspólny czy nie.
    Z kolei z mieszkaniem też chyba nie zawsze tak, że pozostaje wyłącznie osoby,
    która była właścicielem przed ślubem. Zresztą dziś sądy mogą wywalić
    "agresywnego" nawet z własnego mieszkania.

> [...]
    próba >powiadamiania urzędu skarbowego o "darowiźnie samemu sobie", czyli przelewie
    dokonanym z banku >A do B przez siebie samego.

    Niestety jakiś szatan wciąż utrzymuje klauzulę "pozorności" czynności
    cywilno-prawnej jeżeli ma na celu zmniejszenie podatku. Wtedy czynność
    można unieważnić. Kiedyś żartowano, że małżeństwo też bo przy wspólnym
    rozliczaniu i dużych różnicach w dochodach płaci się mniejszy PIT.
    A wystarczyło by zlikwidować progresję i wspólne rozliczanie nie miałoby
    sensu.
    A PCC w Polsce to de facto podatek obrotowy czyli za nic.

    Podatki od darowizn są po to, by nie omijano PIT-u nieopodatkowanymi
    darowiznami w zamian za np. darmowe świadczenie pracy. Gdyby
    zlikwidować PIT...

    Arek