  • 141. Data: 2019-11-25 22:15:34
    Temat: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > https://www.pkobp.pl/media_files/46174748-8a0f-4142-
    88c2-4120b8196501.pdf

    > strona 119
    > Kredyty i poSyczki udzielone klientom - 22 mld zl w CHF.
    > Zobowiązania wobec innych banków 2.8 mld zl w CHF
    > UDZIELONE ZOBOWIĄZANIA
    > POZABILANSOWE 1.1 mld zl w CHF
    >
    > PKO optymistycznie patrzyl w przyszlosc :-)

    No ale zdaje się PKOBP praktycznie sam nie udzielał kredytów w CHF (ani
    w ogóle żadnych walutowych?). Odziedziczył po Nordei. Wygląda na to, że
    na koniec 2011 r. Nordea miała w CHF zobowiązania na niecałe 14 mld zł
    (wobec innych banków, niecałe 10 mld rok wcześniej) - oraz mniejsze
    kwoty, przy kredytach w CHF na odpowiednio ponad 14 i 10 mld zł. Na
    koniec 2012 i 2013 r. wszystkie te sumy nieco spadły. Nie liczyłem
    dokładnie (ani innych walut), ale na pierwszy rzut oka wygląda to na
    dokładnie zbilansowane.
    Niestety raporty PKOBP (po przejęciu Nordei) są, jak dla mnie, mało
    czytelne na pierwszy rzut oka, jest tam sporo tekstu na ten temat, ale
    nie widzę "surowych" danych w tabelkach i nie podejmuję się chwilowo
    walczyć z tym. Może ktoś inny :-)

    > Ktos jeszcze bral kredyt we frankach ?

    Niekoniecznie brał - wystarczy że w dalszym ciągu miał.

    > Wiec z czego pozyczali wczesniej ?

    Z wcześniejszych pożyczek, które zdążyli (musieli) spłacić,
    i dlatego musieli wziąć nowe, by nie wystawiać się na nadmierne ryzyko.

    > na 30.06.2008 bylo 11.6mld kredytow CHF i 8.5mld zobowiazan ...

    Wydaje się że to spora różnica jednak. Nie żeby to było coś w stylu, jak
    tu niektórzy "rozumują", że żadnych franków nie było, ale to jednak
    sporo. Być może jednak było to pokryte w jakiś inny sposób. Może tam
    jest ocena ryzyka kursowego.

    > Byc moze. Szczegolnie, jak bank kupi te franki pare dni wczesniej, a
    > potem kurs wzrosnie :-)

    A to już dodatkowa "optymalizacja". Tu akurat trafiła kosa na kamień.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 142. Data: 2019-11-26 10:55:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
> [...]

    >że
    >na koniec 2011 r. Nordea miała w CHF zobowiązania na niecałe 14 mld

    Ale to jest bilans z 2008r, wiec ... no jak nie, jak tak.

    I o ile pamietam, to udzielal sam i to duzo, jak zreszta widac.

> [...]
    >walczyć z tym. Może ktoś inny :-)

    >Niekoniecznie brał - wystarczy że w dalszym ciągu miał.

    Jesli mial, to zgodnie z nasza hipoteza powinien miec wczesniej
    zbilansowane franki.
    Wiec po co mu dalsze pozyczki, jesli nowych kredytow juz nikt nie
    bierze ?

    Byc moze jak piszesz - mieli jakies pozyczki, ktore musieli splacic,
    wiec zaciagneli nowe,

    >Z wcześniejszych pożyczek, które zdążyli (musieli) spłacić,

    Walutowych, czy zlotowkowych ?

    >i dlatego musieli wziąć nowe, by nie wystawiać się na nadmierne
    >ryzyko.

    Ryzyko spadku kursu pod koniec 2008 ?
    No moze tak liczyli - podskoczyl, teraz moze spasc.
    Albo liczyli odwrotnie - idzie w gore, to trzeba kupic, poki tanie.
    Ale przeciez nie kupili - pozyczyli.

> [...]
    >tu niektórzy "rozumują", że żadnych franków nie było, ale to jednak
    >sporo. Być może jednak było to pokryte w jakiś inny sposób. Może tam

    Sporo, ale z drugiej strony - moze wlasnie ocenili, ze kurs jest niski
    i raczej pojdzie w gore niz w dol.
    Trzeba bylo trzymac reke na pulsie, i kupic franki jak tylko kurs
    zacznie rosnac, na potrzeby splat przyszlych zobowiazan.
    A tu jakby przespali, skoro pozyczali.

    No chyba, ze jeszcze udzielili sporo kredytow frankowych.
    Przez pol roku kwota wzrosla z 11.6 do 19 mld zl, wzrost kursu CHF z
    ~2.0 do 2.6 tego nie tlumaczy.

    >A to już dodatkowa "optymalizacja". Tu akurat trafiła kosa na kamień.

    A niekoniecznie, bo kurs wtedy i w NBP wzrasta.

    J.

  • 143. Data: 2019-11-26 13:04:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
> [...]

    >(wobec innych banków, niecałe 10 mld rok wcześniej) - oraz mniejsze
    >kwoty, przy kredytach w CHF na odpowiednio ponad 14 i 10 mld zł.

    PKO jakos skasowal/przerzucil informacje, zostaje kopia google

    https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cach
    e:SSFKC5a1sE0J:https://www.pkobp.pl/aktualnosci/ogol
    nokrajowe/przejecie-aktywow-nordea-przez-pko-bank-po
    lski/+&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d

    " 2014-04-01
    Od 1 kwietnia Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego powiększyła się o
    Nordea Bank Polska, Nordea Finance Polska oraz Nordea TUnŻ. Ostateczna
    łączna kwota za przejęte spółki wyniosła blisko 2,81 mld zł. Portfel
    kredytów w walutach obcych o wartości 15,2 mld zł będzie refinansowany
    przez okres 7 lat przez Nordea Bank AB. Pełne zakończenie procesu
    integracji planowane jest w pierwszej połowie 2015 roku.

    Jednocześnie jednym z warunków transakcji było zapewnienie przez
    Nordea Bank AB refinansowania przez 7 lat portfela kredytów w walutach
    obcych o wartości 15,2 mld zł. Stosowną umowę w tym zakresie zawarto 1
    kwietnia br. Nordea Bank AB będzie także pokrywać przez 4 lata 50
    proc. kosztu ryzyka z tytułu strat na tym portfelu przekraczających
    poziom 40 punktów bazowych w ujęciu rocznym."

    No ... ryzyko jak sie domyslam nie obejmowalo mozliwosci
    uniewaznienia, tylko raczej brak splat przez klientow.
    Tak czy inaczej - zabezpieczenie sie skonczylo.

    Domyslac sie nalezy, ze wraz z kredytami pojawilo sie w bilansie i
    zobowiazanie walutowe.

    Tylko ... czy PKO nie wpadl jak sliwka w kompot ?
    Bo jak teraz sady zaczna uniewazniac umowy ... a zobowiazanie walutowe
    do splaty zostanie :-)

    Chyba ze splacano ratalnie i wiekszosc juz splacono ... ale czy PKO
    nie wzial kolejnych kredytow, juz na wlasny rachunek ...

    J.

  • 144. Data: 2019-11-26 14:05:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.11.2019 o 00:50, J.F. pisze:

    > Owszem, ale w tym przypadku ... to chyba juz legalnie przekraczalem,
    > po odprawie paszportowej :-)
    >
    > Nie pamietam ... pod Rysami to oni spisywali wchodzacych, czy potem
    > odchaczali sobie takze schodzacych ?
    > A kto nie zszedl ... temu kara :-)
    >

    > J.

    To się robiło tak (już po upadku komuny) - legalnie przez Łysą Polanę ze
    stemplem w paszporcie i potem przemytnicze wypady ze Słowacji do Polski
    - w razie kontroli jednym się pokazywało paszport, a drugim dowód
    osobisty. Oczywiście w razie spisania już się tego dnia granicy nie
    przekraczało.

    MJ

  • 145. Data: 2019-11-26 14:19:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >Polski - w razie kontroli jednym się pokazywało paszport, a drugim
    >dowód osobisty. Oczywiście w razie spisania już się tego dnia granicy

    cwane.
    Choc nie pamietam - czy oni tak pilnie spisywali, a potem jeszcze
    odhaczali,
    czy tylko sprawdzali czy dowod/paszport ma, bo moze poszukiwany jakis
    ... ale przeciez nie mieli listy poszukiwanych.

    A w ogole mozna bylo zejsc z Rysow na druga strone, czy nie lzja, bo
    przejscie jest na Lysej Polanie a Rysach nie ma ?

    Jeszcze z czasow komuny to pamietam jakiegos wopiste na Sniezce, co
    stal i mowil "dzien dobry".
    A potem "czemu pan nie odpowiada, ta droga tylko Polakom wolno".

    Ech, jak milo, ze sie skonczylo :-)

    J.

  • 146. Data: 2019-11-26 16:46:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to jest bilans z 2008r, wiec ... no jak nie, jak tak.
    >
    > I o ile pamietam, to udzielal sam i to duzo, jak zreszta widac.

    Aha. Widocznie myliłem to zawsze z PeKaOSA. Tak się chwalili że nie
    dawali kredytów w CHF (jak kurs poszedł mocno w górę i wszyscy byli
    mądrzy po szkodzie), że myślałem że tylko "Bank Państwowy" (nie będący
    już wtedy państwowym) może tak robić.

    W takim razie... rzeczywiście, PKOBP miał prawie 23 mld zł kredytów
    (aktywów) w CHF i tylko niecałe 3 mld pasywów (pewnie w praktyce
    pożyczki od swojego właściciela).
    Mają tu jeszcze "bańkę" "udzielonych zobowiązań pozabilansowych", ale
    nie wiem co to jest. Jest też kilka innych niejasnych pozycji, może
    są wyjaśnione.
    Zresztą w euro też jest duża różnica.

    Na stronie 133 wspominają tam o instrumentach pochodnych walutowych na
    ok. 30 mld zł, ale nie jest to nigdzie dokładniej pokazane. To może
    tłumaczyć wszystko i nie tłumaczyć niczego.

    > Jesli mial, to zgodnie z nasza hipoteza powinien miec wczesniej
    > zbilansowane franki.
    > Wiec po co mu dalsze pozyczki, jesli nowych kredytow juz nikt nie
    > bierze ?

    Bo kredyty są na XX lat, a pożyczki m-bankowe na rok lub kilka.

    > Walutowych, czy zlotowkowych ?

    Raczej walutowych. Ale kto ich tam wie, może jest to napisane w innym
    miejscu.

    > No moze tak liczyli - podskoczyl, teraz moze spasc.
    > Albo liczyli odwrotnie - idzie w gore, to trzeba kupic, poki tanie.
    > Ale przeciez nie kupili - pozyczyli.

    Może po prostu liczyli tak, jak normalnie to się liczy - że może spaść
    lub wzrosnąć.

    > A niekoniecznie, bo kurs wtedy i w NBP wzrasta.

    Jeśli wzrasta. Jeśli to tylko bank sobie robi takie numery (zachowując
    niby względnie niski spread), to jest inaczej.

    Pamiętam że niektóre kantory tak robiły (nastawione raczej na
    obcokrajowców). Kurs waluty był niższy niż normalnie o 30%, ale spread
    był stosunkowo niewielki. I taki drobiazg (którego bank nie może raczej
    zastosować), że akurat "zabrakło waluty".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 147. Data: 2019-11-26 16:52:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ... ryzyko jak sie domyslam nie obejmowalo mozliwosci
    > uniewaznienia, tylko raczej brak splat przez klientow.

    Głównie to chodziło pewnie o zmiany kursów, ale może o inne straty
    także.

    > Tylko ... czy PKO nie wpadl jak sliwka w kompot ?
    > Bo jak teraz sady zaczna uniewazniac umowy ... a zobowiazanie walutowe
    > do splaty zostanie :-)

    Tak może być. Dlatego właśnie, gdyby tak się stało, to by było
    rozwiązanie skrajnie niesprawiedliwe.

    > Chyba ze splacano ratalnie i wiekszosc juz splacono ... ale czy PKO
    > nie wzial kolejnych kredytow, juz na wlasny rachunek ...

    Tak czy owak, nic podobnego nie powinno się nigdy zdarzyć w państwie
    prawa. Ale, szczerze mówiąc, bardzo wątpię że się zdarzy - takich
    "trików" to ja nawet w PRLu nie pamiętam. Może PRLowska wymiana
    pieniędzy (której nie mogę pamiętać) była czymś podobnym.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 148. Data: 2019-11-26 17:23:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Choc nie pamietam - czy oni tak pilnie spisywali, a potem jeszcze
    > odhaczali,

    Owszem. Tylko nigdy nie sprawdziłem co by było, gdyby nie wrócić.

    > czy tylko sprawdzali czy dowod/paszport ma, bo moze poszukiwany jakis
    > ... ale przeciez nie mieli listy poszukiwanych.

    Chyba nie mieli. BTW nie trzeba było mieć dowodu (pomijając jakieś tam
    niekorzystne okresy), wystarczyła np. legitymacja studencka.

    > A w ogole mozna bylo zejsc z Rysow na druga strone, czy nie lzja, bo
    > przejscie jest na Lysej Polanie a Rysach nie ma ?

    Jasne że nie było lzja. Po to były właśnie te spisywania. Na Rysach to
    było wrednie, bo stosunkowo mocno uczęszczane szlaki z obu stron
    spotykały się w jednym miejscu, no i jakoś żołnierze niespecjalnie chyba
    mieli ochotę tam się fatygować ("wypadki się zdarzają w górach" -
    niektórym podobno częściej). Inna sprawa, że jeśli ktoś chciał się
    przedostać z/do CS, to były znacznie prostsze drogi niż przez Rysy
    (wiele osób np. przechodziło z Suchej Przełęczy na piwo bez żadnych
    paszportów i o jakichś wielkich nieprzyjemnościach nie słyszałem -
    chociaż to było wielkie przestępstwo i jakichś tam znajomym przetrzymali
    za coś podobne ileś godzin, dopiero jakieś układy pomogły chyba).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 149. Data: 2019-11-26 18:01:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Owszem. Tylko nigdy nie sprawdziłem co by było, gdyby nie wrócić.

    Raczej jakby wrocic ... po paru dniach, albo latach :-)

    >Jasne że nie było lzja. Po to były właśnie te spisywania.

    No wiesz - PRL w tej dekadzie to w ogole niechetnie wypuszczal.

> [...]
    >chyba
    >mieli ochotę tam się fatygować ("wypadki się zdarzają w górach" -

    No ba - komu by sie chcialo tych pare godzin wspinac.
    A wypadki ... wystarczy zwykla burza ...

    >Inna sprawa, że jeśli ktoś chciał się
    >przedostać z/do CS, to były znacznie prostsze drogi niż przez Rysy

    Dokladnie - ostatnio przechodzilem gdzies przez las w okolicach
    Zlotego Stoku (klodzkie)

    J.

  • 150. Data: 2019-11-26 18:05:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Głównie to chodziło pewnie o zmiany kursów, ale może o inne straty
    >także.

    Podejrzewam, ze raczej niesplacalnosc, bo zmiana kursow ... no
    przeciez klient splaca po kursie ..

    >Tak czy owak, nic podobnego nie powinno się nigdy zdarzyć w państwie
    >prawa.

    No, bylo prawo bankowe, byla tam definicja kredytu, i nic tam o
    indeksacji nie pisalo.
    Wystarczylo przestrzegac :-P

    >Ale, szczerze mówiąc, bardzo wątpię że się zdarzy - takich
    >"trików" to ja nawet w PRLu nie pamiętam. Może PRLowska wymiana
    >pieniędzy (której nie mogę pamiętać) była czymś podobnym.

    No wiesz - jak ktos wzial kredyt na dom gdzies w roku 1980, to w 1990
    splacil jedna pensja.
    A kto na tym stracil ?

    J.