  • 151. Data: 2019-11-26 18:18:06
    Temat: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ba - komu by sie chcialo tych pare godzin wspinac.
    > A wypadki ... wystarczy zwykla burza ...

    ... albo np. ktoś, komu się nie spodobał WOPista.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 152. Data: 2019-11-26 18:26:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Aha. Widocznie myliłem to zawsze z PeKaOSA. Tak się chwalili że nie

    Latwo pomylic.

    >dawali kredytów w CHF (jak kurs poszedł mocno w górę i wszyscy byli
    >mądrzy po szkodzie),

    Co by nie mowic - PeKaO nie dawal. Zasluga ponoc Unicredit, ktory
    gdzies u siebie sie na tym przejechal.
    Znana jest tez historia BZ - Santander tez sie przejechal i nie
    chcial, ale premier nalegal ... "bo wszyscy inni udzielaja i
    zarabiaja, a my jedni nie".

    >że myślałem że tylko "Bank Państwowy" (nie będący
    >już wtedy państwowym) może tak robić.

    >W takim razie... rzeczywiście, PKOBP miał prawie 23 mld zł kredytów
    >(aktywów) w CHF i tylko niecałe 3 mld pasywów (pewnie w praktyce
    >pożyczki od swojego właściciela).

    Eee - obecnie wlascicielem PKOBP jest skarb panstwa (29%), Nationale
    Nederlanden OFE (7%), Aviva OFE (7%) no i reszta holoty (55%).

    W 2008 bylo chyba podobnie, wiec o jakim wlascicielu piszesz ?

    >Mają tu jeszcze "bańkę" "udzielonych zobowiązań pozabilansowych", ale
    >nie wiem co to jest. Jest też kilka innych niejasnych pozycji, może
    >są wyjaśnione.
    >Zresztą w euro też jest duża różnica.

    >Na stronie 133 wspominają tam o instrumentach pochodnych walutowych
    >na
    >ok. 30 mld zł, ale nie jest to nigdzie dokładniej pokazane. To może
    >tłumaczyć wszystko i nie tłumaczyć niczego.

    A to pewnie to. W przypadku Idei to byly swapy walutowo-procentowe -
    podejrzewam ze tu tez.
    Tylko jakos nie moge znalezc opisu na czym to polega :-)

    Ba - zajrzyj na strone 58 - tych roznych instrumentow mieli na 423
    mld.
    Ale pewnie w obie strony i sie mocno bilansowaly.

    Z tym, ze terminy raczej krotkie, choc jest tam i 26mld takich "ponad
    5 lat".

    J.

  • 153. Data: 2019-11-30 23:19:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Eee - obecnie wlascicielem PKOBP jest skarb panstwa (29%), Nationale
    > Nederlanden OFE (7%), Aviva OFE (7%) no i reszta holoty (55%).
    >
    > W 2008 bylo chyba podobnie, wiec o jakim wlascicielu piszesz ?

    Banki typowo pozyskiwały pieniądze za granicą od swoich właścicieli, ale
    oczywiście w konkretnym przypadku PKOBP może być dowolnie. Samo źródło
    nie ma wielkiego znaczenia, waluta ma znaczenie.

    > A to pewnie to. W przypadku Idei to byly swapy walutowo-procentowe -
    > podejrzewam ze tu tez.
    > Tylko jakos nie moge znalezc opisu na czym to polega :-)

    To generalnie tak jakby para pożyczek, każda w różnej walucie i obie
    o podobnej wartości na początku.

    > Z tym, ze terminy raczej krotkie, choc jest tam i 26mld takich "ponad
    > 5 lat".

    No tak. Musielibyśmy wiedzieć konkretnie co to były za operacje
    i w jakich walutach.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 154. Data: 2019-12-01 21:24:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Nov 2019 23:19:26 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Banki typowo pozyskiwały pieniądze za granicą od swoich właścicieli, ale
    > oczywiście w konkretnym przypadku PKOBP może być dowolnie. Samo źródło
    > nie ma wielkiego znaczenia, waluta ma znaczenie.

    Zrodel finansowania jest sporo ... ale czemu nie ma w bilansie ?

    Tak swoja droga - ten nasz boom budowlany byl sfinansowany z
    zagranicy, czy banki wykrzesaly jednak kapital w "kraju bez kapitalu"?

    Zasoby walutowe NBP wzrosly znacznie, ilosc wyemitowanych zlotowek tez
    ... ale czy to nie zagraniczni inwestorzy przemyslowi ?

    > To generalnie tak jakby para pożyczek, każda w różnej walucie i obie
    > o podobnej wartości na początku.

    Ale to chyba zwykly swap masz na mysli, a tu mamy procentowy.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Swap_stopy_procentowej
    https://en.wikipedia.org/wiki/Interest_rate_swap

    sa tu jakies waluty, czy tylko wirtualne ?

    J.