  • 1. Data: 2019-11-11 22:45:31
    Temat: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam,

    Kredyt walutowy indeksowany do Euro. W umowie kwota w PLN i przeliczona
    na Euro po kursie banku w dniu wyplaty transzy. Pozniej raty splacane
    bezposrednio w Euro. Po wyroku TSUE czytam w necie (prawnikiem nie
    jestem i calego wyroku nie czytalem), ze odwolanie do tabeli kursow
    ustalanych tylko przez bank jest nielegalne.
    Czy ktos mial podobny kredyt i znalazl jakies szersze info jakie sa
    szanse na skuteczne uzyskanie od banku roznicy miedzy kursem ustalonym w
    banku a np. srednim kursem NBP? Byloby tego na tyle duzo, ze warto sie
    zainteresowac ale w porownaniu z tym co moga ewentualnie zyskac
    "frankowicze" to jest to dosc mala kwota.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2019-11-11 23:23:16
    Temat: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Od: z <...@...pl>

    A gdzie jest napisane że euro gorsze od franka?

  • 3. Data: 2019-11-12 13:44:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >szanse na skuteczne uzyskanie od banku roznicy miedzy kursem
    >ustalonym w banku a np. srednim kursem NBP? Byloby tego na tyle duzo,

    Na to nie masz szans zgodnie z wyrokiem TSUE ... ale masz znacznie
    lepsze - na wykreslenie calej formuly indeksacji, to dopiero beda
    prawdziwe pieniadze.

    Poczekaj jeszcze pare tygodni, wznowi sie sprawa Dziubakow, bedzie
    wyrok, no i czuje, ze tu bedzie dylemat - juz gonic do adwokata, czy
    poczekac na wynik apelacji - ale to potrwa ze dwa lata :-(

    A swoja droga - nie mozesz od wielu lat placic rat w Euro ?

    >zainteresowac ale w porownaniu z tym co moga ewentualnie zyskac
    >"frankowicze" to jest to dosc mala kwota.

    No coz, jesli Cie satysfakcjonuje, to mozesz zaproponowac bankowi juz
    teraz ugode i przeliczenie wplat po kursie NBP.
    Bank bylby glupi, gdyby nie skorzystal ... ale kto go tam wie, moze
    chwilowo maja sztywne stanowisko.

    J.

  • 4. Data: 2019-11-12 23:35:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > teraz ugode i przeliczenie wplat po kursie NBP.
    > Bank bylby glupi, gdyby nie skorzystal ... ale kto go tam wie, moze

    Czy głupi to nie wiem... ale moim zdaniem spread w ogóle nie powinien
    mieć miejsca przy kredytach indeksowanych wartością innej waluty (czy
    w ogóle czymkolwiek) - bo w odróżnieniu od kredytów denominowanych
    w innej walucie, tu w ogóle nie występuje waluta obca, nikt jej nie
    sprzedaje/kupuje itd. Istnieje tylko wartość (kurs waluty), nie sama
    waluta obca.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2019-11-13 07:59:10
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > w innej walucie, tu w ogóle nie występuje waluta obca, nikt jej nie
    > sprzedaje/kupuje itd. Istnieje tylko wartość (kurs waluty), nie sama

    Mam nadzieję że zdania nie zmieniłeś po wyroku TSUE.
    Pisałeś już tu w takim tonie?

  • 6. Data: 2019-11-13 13:43:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 13 listopada 2019 07:59:50 UTC+1 użytkownik z napisał:

    > Mam nadzieję że zdania nie zmieniłeś po wyroku TSUE.
    > Pisałeś już tu w takim tonie?

    Sam spread nie jest niezgodny z prawem - to po prostu ukryta część marży, nie tak
    duża zresztą - ale dla banku korzystna, bo połowę "zysku" można "zrealizować od razu"
    i wypłacić sobie duuużą premię.
    Niezgodny z prawem był spread ustalany wg widzimisię banku.

    A co do indeksowanych - niezgodne z prawem było jednoczesne indeksowanie oraz
    oprocentowanie.
    Stąd denominowane.

    Ale wciąż nikt nie wie, co było najpierw - indeksowane czy denominowane?
    Bo raczej dopiero denominowane mogły tak wpłynąć na wartość złotówki.

  • 7. Data: 2019-11-13 18:27:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >"zysku" można "zrealizować od razu" i wypłacić sobie duuużą premię.
    >Niezgodny z prawem był spread ustalany wg widzimisię banku.

    Tym niemniej Krzysztof ma racje, i kredyt indeksowany co do zasady
    powininen byc bez spreadu - bo niby dlaczego dwa rozne kursy ?

    I jakby banki tak zapisaly - prowizja, marza, i kurs sredni, najlepiej
    NBP - to by dzis problemow nie mialy :-)

    >A co do indeksowanych - niezgodne z prawem było jednoczesne
    >indeksowanie oraz oprocentowanie.
    >Stąd denominowane.

    No jak? Nawet frankow nikt nie pozycza bez procentu ... tzn nikt przed
    2008 :-)

    Indeksowanie bylo watpliwe prawnie, bo owczesne prawo bankowe mowilo

    "Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji
    kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z
    przeznaczeniem na ustalony cel,
    a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach
    określonych w umowie,
    zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych
    terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu"

    I nie ma tu slowa o indeksacji.

    Oczywiscie nikomu z klientow rzekoma bezprawnosc przy podpisywaniu
    umowy nie przeszkadzala, a czy kredyt indeksowany byl zabronioniony,
    czy dopuszczalny w ramach swobody umow - tego nie wie nikt ... moze z
    wyjatkiem TSUE, bo to jest ostateczna instancja :-)

    >Ale wciąż nikt nie wie, co było najpierw - indeksowane czy
    >denominowane?
    >Bo raczej dopiero denominowane mogły tak wpłynąć na wartość złotówki.

    W jakim sensie ?
    Zlotowka IMO poszla osobną droga - poki byla hossa w gospodarce i
    wysokie odsetki w bankach i obligacjach, to zlotowka taniala, a potem
    spekulanci zareagowali nerwowo i poszla ... w dol.

    J.

  • 8. Data: 2019-11-13 18:44:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Czy głupi to nie wiem...

    troche by stracil ... ale zabezpieczyl by sie przed grozaca olbrzymią
    stratą.

    No chyba, ze maja lepszych prawnikow, ktorzy im mowia, ze nic im nie
    grozi ... mowią :-)

    J.

  • 9. Data: 2019-11-13 18:58:43
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-11-13 o 18:27, J.F. pisze:

    > I jakby banki tak zapisaly - prowizja, marza, i kurs sredni, najlepiej
    > NBP - to by dzis problemow nie mialy

    AMEN ;-)

  • 10. Data: 2019-11-13 19:46:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >AMEN ;-)

    Ale przeciez frankowicze nadal by sie czuli oszukani :-)

    J.