    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    <5dd478e8$0$17344$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <6wv0h79rn59u.1lm2vn7adlmeo$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <1hdng8gpi9oiv$.wfavqdnd2ydd$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <bu8qewz7ap6m$.1ivp3kp89tnhi.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <v...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    <5ddbf89b$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 25 Nov 2019 22:15:34 +0100

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > https://www.pkobp.pl/media_files/46174748-8a0f-4142-
    88c2-4120b8196501.pdf

    > strona 119
    > Kredyty i poSyczki udzielone klientom - 22 mld zl w CHF.
    > Zobowiązania wobec innych banków 2.8 mld zl w CHF
    > UDZIELONE ZOBOWIĄZANIA
    > POZABILANSOWE 1.1 mld zl w CHF
    >
    > PKO optymistycznie patrzyl w przyszlosc :-)

    No ale zdaje się PKOBP praktycznie sam nie udzielał kredytów w CHF (ani
    w ogóle żadnych walutowych?). Odziedziczył po Nordei. Wygląda na to, że
    na koniec 2011 r. Nordea miała w CHF zobowiązania na niecałe 14 mld zł
    (wobec innych banków, niecałe 10 mld rok wcześniej) - oraz mniejsze
    kwoty, przy kredytach w CHF na odpowiednio ponad 14 i 10 mld zł. Na
    koniec 2012 i 2013 r. wszystkie te sumy nieco spadły. Nie liczyłem
    dokładnie (ani innych walut), ale na pierwszy rzut oka wygląda to na
    dokładnie zbilansowane.
    Niestety raporty PKOBP (po przejęciu Nordei) są, jak dla mnie, mało
    czytelne na pierwszy rzut oka, jest tam sporo tekstu na ten temat, ale
    nie widzę "surowych" danych w tabelkach i nie podejmuję się chwilowo
    walczyć z tym. Może ktoś inny :-)

    > Ktos jeszcze bral kredyt we frankach ?

    Niekoniecznie brał - wystarczy że w dalszym ciągu miał.

    > Wiec z czego pozyczali wczesniej ?

    Z wcześniejszych pożyczek, które zdążyli (musieli) spłacić,
    i dlatego musieli wziąć nowe, by nie wystawiać się na nadmierne ryzyko.

    > na 30.06.2008 bylo 11.6mld kredytow CHF i 8.5mld zobowiazan ...

    Wydaje się że to spora różnica jednak. Nie żeby to było coś w stylu, jak
    tu niektórzy "rozumują", że żadnych franków nie było, ale to jednak
    sporo. Być może jednak było to pokryte w jakiś inny sposób. Może tam
    jest ocena ryzyka kursowego.

    > Byc moze. Szczegolnie, jak bank kupi te franki pare dni wczesniej, a
    > potem kurs wzrosnie :-)

    A to już dodatkowa "optymalizacja". Tu akurat trafiła kosa na kamień.
    --
    Krzysztof Hałasa