    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    m3h82saoec.fsf@pm.waw.pl>
    <v...@4...net><m...@p...waw.pl><5dd
    bf89b$0$17350$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: Kredyt indeksowany - zwrot spreadu?
    Date: Tue, 26 Nov 2019 10:55:05 +0100

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
> [...]
    88c2-4120b8196501.pdf

    >No ale zdaje się PKOBP praktycznie sam nie udzielał kredytów w CHF
    >(ani
    >w ogóle żadnych walutowych?). Odziedziczył po Nordei. Wygląda na to,
    >że
    >na koniec 2011 r. Nordea miała w CHF zobowiązania na niecałe 14 mld
    >zł

    Ale to jest bilans z 2008r, wiec ... no jak nie, jak tak.

    I o ile pamietam, to udzielal sam i to duzo, jak zreszta widac.

> [...]
    >kwoty, przy kredytach w CHF na odpowiednio ponad 14 i 10 mld zł. Na
    >koniec 2012 i 2013 r. wszystkie te sumy nieco spadły. Nie liczyłem
    >dokładnie (ani innych walut), ale na pierwszy rzut oka wygląda to na
    >dokładnie zbilansowane.
    >Niestety raporty PKOBP (po przejęciu Nordei) są, jak dla mnie, mało
    >czytelne na pierwszy rzut oka, jest tam sporo tekstu na ten temat,
    >ale
    >nie widzę "surowych" danych w tabelkach i nie podejmuję się chwilowo
    >walczyć z tym. Może ktoś inny :-)

    >Niekoniecznie brał - wystarczy że w dalszym ciągu miał.

    Jesli mial, to zgodnie z nasza hipoteza powinien miec wczesniej
    zbilansowane franki.
    Wiec po co mu dalsze pozyczki, jesli nowych kredytow juz nikt nie
    bierze ?

    Byc moze jak piszesz - mieli jakies pozyczki, ktore musieli splacic,
    wiec zaciagneli nowe,

    >Z wcześniejszych pożyczek, które zdążyli (musieli) spłacić,

    Walutowych, czy zlotowkowych ?

    >i dlatego musieli wziąć nowe, by nie wystawiać się na nadmierne
    >ryzyko.

    Ryzyko spadku kursu pod koniec 2008 ?
    No moze tak liczyli - podskoczyl, teraz moze spasc.
    Albo liczyli odwrotnie - idzie w gore, to trzeba kupic, poki tanie.
    Ale przeciez nie kupili - pozyczyli.

    >Wydaje się że to spora różnica jednak. Nie żeby to było coś w stylu,
    >jak
    >tu niektórzy "rozumują", że żadnych franków nie było, ale to jednak
    >sporo. Być może jednak było to pokryte w jakiś inny sposób. Może tam
    >jest ocena ryzyka kursowego.

    Sporo, ale z drugiej strony - moze wlasnie ocenili, ze kurs jest niski
    i raczej pojdzie w gore niz w dol.
    Trzeba bylo trzymac reke na pulsie, i kupic franki jak tylko kurs
    zacznie rosnac, na potrzeby splat przyszlych zobowiazan.
    A tu jakby przespali, skoro pozyczali.

    No chyba, ze jeszcze udzielili sporo kredytow frankowych.
    Przez pol roku kwota wzrosla z 11.6 do 19 mld zl, wzrost kursu CHF z
    ~2.0 do 2.6 tego nie tlumaczy.

    >A to już dodatkowa "optymalizacja". Tu akurat trafiła kosa na kamień.

    A niekoniecznie, bo kurs wtedy i w NBP wzrasta.

    J.