  • 11. Data: 2006-09-08 18:56:39
    Temat: Re: Kradziez srodkow przy uzyciu podrobionej karty - bankomat EURONET
    Od: "fotomania" <lensring@NO_SPAM_lensring.pl>

    Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    news:4501b142$1@news.home.net.pl...

    > Np. niektóre bankomaty mają kamery i można postarać się udowodnić, że
    > ten typek w kapturze to nie ty. Kamery bywają też przy bankach (jesli
    > bankomat tam jest zainstalowany). Transakcja ma stempel czasowy - można
    > wykazać się alibi, to na pewno nie zaszkodzi. Przydatny jest i taki
    > dowód, że jesli zgłosi się więcej ludzi okradzionych w podobnym czasie i
    > ich zeznania będą jednoznacznie wskazywać na jeden z bankomatów, to
    > nawet jeśli złodzieje już usunęli skaner, większa jest szansa na
    > zyskanie zrozumienia sądu

    A ten typek w kapturze to nie byl wlasciciel karty tylko kolega wlasciciela
    wiec to nie on , ale karte pozyczyl koledze i umowili sie ze wyplaci 45000 i
    za ten numer dostanie 5000 a wlasciciel bedzie sie starac wyciagnac kase od
    banku ....

    Oczywiscie szkoda ze ktos mu wciagnal kase na skana , ale w przypadku sprawy
    z powodztwa cywilnego nie widze tutaj zadnych szans przed sadem .
    Reklamacje moga dotyczyc nieautoryzowanych transakcji , ta zostala
    autoryzowana PINEM .
    W takim przypadku nie ma zadnej mozliwosci udowodnienia ze karta zostala
    zeskanowana , zapis na kamerze musialby pokazywac czysta karte ( zakladamy
    biały blister kartowy ) To ze ktos nie wygladal jak wlasciciel malo zmienia
    . To ze wlasciciel w tym momencie jadl obiad z naczelnikiem policji w-wa
    ursynow niczego nie zmienia . To nie jest sprawa karna zeby miec alibii .
    Posiadacz karty musialby wystapic do sadu z powodztwa cywilnego .
    Moja opinia jest niestety pesymistyczna .

    Jaca

  • 12. Data: 2006-09-08 20:14:34
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    blad napisał(a):

    > sprawdzic na nagraniu z kamery bankomatowej kto wyplacal

    Tyle, ze jesli to byl pojedynczy przypadek (jeden pokrzywdzony) to nie
    ma szansy cokolwiek wywalczyc. Wyplacajaca osoba mogl bowiem byc dowolny
    znajomy posiadacza karty. A skoro wyplacajacy mial karte (nawet
    podrobiona, bo tego chyba kamera nie pokaze) i znal pin to wykazanie
    tego, iz nie ponosi sie odpowiedzialnosci bedzie raczej niemozliwe.
    Dodajmy, ze bank tu nie musi nic udowadniac.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 13. Data: 2006-09-08 20:18:47
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Tomasz Nowicki napisał(a):

> [...]
    > ich zeznania będą jednoznacznie wskazywać na jeden z bankomatów, to
    > nawet jeśli złodzieje już usunęli skaner, większa jest szansa na

    Czasowe alibi nic nie da (mozna bylo komus przekazac karte i pin).
    Jezeli sie zglosi wiecej osob to oczywiscie szansa jest i to nawet
    spora. A co do kamery, to uwazasz ze ktos Ci udostepni owo nagranie ?
    Dodajmy do tego, ze w postepowaniu karnym stosowne organa maja problemy
    z wyciganiem odpowiednich danych od banku (zwlaszcza przy niewielkich
    kwotach) tzn. oczywiscie informacje sie uzyskuje ale trwa to bardzo
    dlugo. Dopiero majac takie materialy, pokrzywdzony po zapoznaniu sie z
    nimi moze dochodzic swoich roszczen na drodze cywilnej co zajmie mu
    pewnie kilka lat (doliczajac czas postepowania karnego).

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 14. Data: 2006-09-08 21:38:47
    Od: "Mario" <k...@p...fm>

    > Czasowe alibi nic nie da (mozna bylo komus przekazac karte i pin).

    Nie do końca - nie można zakładać, że pokrzywdzony jest oszustem i
    umówił się ze znajmym i ta wypłaciła kasę. Argumentacja przed
    sądem jest bardzo ważna: alibi, podobne oszustwa w tym samym czasie,
    wygląd osoby wypłacającej a nawet inne nie związane ze sprawą
    fakty (niekaralność pokrzydzonego). Sąd sam ocenia fakty. Sytuacja
    pokrzywdzonego jest jednak nie do pozazdroszczenia, ale warto walczyć
    przed sądem.

> [...]
    > Dodajmy do tego, ze w postepowaniu karnym stosowne organa maja problemy
    > z wyciganiem odpowiednich danych od banku (zwlaszcza przy niewielkich

    Na wniosek sądu właścicel kamery (bank, sklep) musi udostępnić
    nagranie - bez łaski.

> [...]
    > nimi moze dochodzic swoich roszczen na drodze cywilnej co zajmie mu
    > pewnie kilka lat (doliczajac czas postepowania karnego).

    Generalnie, na temat powinien wypowiedzieć się prawnik, najlepiej
    znający się na tego typu sprawach. Sugeruję pokrzywdzonemu, żeby
    przesadnie nie kierował co ktoś napisze na tym forum.

  • 15. Data: 2006-09-09 08:32:21
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Bartek" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zlodziej dokonal 4 wyplat z bankomatow w wysokosci dopuszczalnego limitu
    > dziennego karty do konta mBiznes. Najprawdopodobniej karta zostala
    zeskanowana
    > w jednym z bankomatow sieci Euronet. Podejrzane sa trzy na terenie
    Warszawy

    Tak swoja droga. Co sklania ludzi do wyplacania gotowki Rekinem z konta
    mBiznes - za 2 zeta prowizji - skoro o polowe taniej mozna to zrobic
    przelewajac z mBiznes konta na e-konto i wyplacajac z e-konta?!!!! -
    oczywiscie te zlotowke za przelew wewnetrzny takze mozna sobie wrzucic w
    koszty (podobnie jak tamte 2 zl).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 16. Data: 2006-09-09 08:35:33
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > mBiznes - za 2 zeta prowizji - skoro o polowe taniej mozna to zrobic
    > przelewajac z mBiznes konta na e-konto i wyplacajac z e-konta?!!!! -

    Limity????
    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    5,1#60
    Pozdr.
    K.K.

  • 17. Data: 2006-09-09 09:07:56
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "K.K." <z...@h...oraz.pl> napisał w
    wiadomości news:45027ceb$1@news.home.net.pl...

    > Limity????
    > http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    5,1#60

    Hmmm - jesli to rzeczywiscie limity sklonily autora watku do skorzystania
    ongis z wyplaty Rekinem w bankomacie Euronetu - i jesli tych limitow nie
    zmniejszyl i utrzymywal wysokie saldo, to tym bardziej nalezy mu wspolczuc i
    doradzic - bo znaczy, ze go skubneli na przyzwoita kwote! ;)

    Z tego co widac na grupie - szanse sa - bo sa inne osoby.
    Proponuje to jeszcze poruszyc na jakichs popularnych forach regionalnych.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 18. Data: 2006-09-10 00:10:36
    Od: "MG" <m...@i...pl>

    Bartek wrote:
    > Stalo sie, moje konto zostalo okradzione przy uzyciu duplikatu karty
    > platniczej. Karty tej nigdy nie zgubilem, nie pozyczylem oraz nie
    > podejrzewam
    > kiedy moglaby zostac zeskanowana.
    [..]
    > Informacja ta ma na celu:
    > - zabranie informacji na temat praw konsumenta/klienta banku w takiej
    > sytuacji. Jak sie bronic?

    duzo Ci osob rozne rzeczy pisalo.. ja tylko podpowiem:
    USTAWA z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach
    płatniczych

    Art. 28. ust. 5. "...Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do
    obciążenia posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją..."

    powodzenia

    --
    mijoma
    "The face of evil is the face of GOD"

  • 19. Data: 2006-09-11 02:37:07
    Od: "fotomania" <lensring@NO_SPAM_lensring.pl>

    Użytkownik "MG" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Art. 28. ust. 5. "...Użycie kodu identyfikacyjnego nie wystarcza do
    > obciążenia posiadacza zakwestionowaną przez niego operacją..."

    Oczywiscie ze mozna zastosowac ten art . Tylko w przypadku uzycia karty
    bankomatowej z PINEM to klient musi udowodnic przed sadem ze to nie on
    skorzystal z karty oraz ze to nie on tej karty nie uzyczyl . W takiej
    sytuacji sprawa cywilna moze byc dluga i kosztowna ( przy zalozeniu sprawy
    chyba nalezy wplacic jakies wadium w kwocie %% wartosci )
    Pytanie czy przy takiej sprawie ocena materialu z tasmy zajmie sie biegly na
    koszt sadu czy na koszt pozywajacego ( nie jest to sprawa karna )
    Nawet jezeli zalozymy ze kolega postowicz zlozyl zawiadomienie o pepelnieniu
    przestepstwa to znajac takie sprawy zostanie ono umorzone . ( nie wiadomo co
    widziala kamera a jak ktos jest taki bystry to zakladam ze nie wsadzal pyska
    prosto w kadr .
    Zycze powodzenia , ale to bedzie trudna sprawa i bardzo czasochlonna .

    Jaca

  • 20. Data: 2006-09-11 12:39:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    blad wrote:

    > sprawdzic na nagraniu z kamery bankomatowej kto wyplacal

    A widziałeś gdzieś Euronet z kamerą? Bo ja jeszcze nie.