  • 1. Data: 2006-09-08 07:27:09
    Temat: Kradziez srodkow przy uzyciu podrobionej karty - bankomat EURONET
    Od: "Bartek" <c...@w...pl>

    Stalo sie, moje konto zostalo okradzione przy uzyciu duplikatu karty
    platniczej. Karty tej nigdy nie zgubilem, nie pozyczylem oraz nie podejrzewam
    kiedy moglaby zostac zeskanowana.
    Zlodziej dokonal 4 wyplat z bankomatow w wysokosci dopuszczalnego limitu
    dziennego karty do konta mBiznes. Najprawdopodobniej karta zostala zeskanowana
    w jednym z bankomatow sieci Euronet. Podejrzane sa trzy na terenie Warszawy
    (BP Warszawa/Okecie, Ikea Janki Pl. Szwedzki 1 lub Centrum Handlowe Geant
    Janki). Przez ostatni miesiac nie dokonywalem zadnych innych płatnosci ta
    karta.
    Oczywiscie po odnotowaniu nieuzasadnionych wypłat dokonalem ich reklamacji w
    mBanku oraz zlozylem doniesienie o popelnieniu przestepstwa na komisariacie
    policji Warszawa/Ursynów.
    Bardzo istotny jest fakt, ze operacja sprawdzenia dostepnych srodkow oraz
    wyplaty, ktorych dokonal przestepca mialy miejsce w bankomatach Euronet w
    centrach handlowych na Ursynowie.
    Z tego co juz sie dowiedzialem sytuacja jest nieciekawa. Najprosciej mowiac w
    sytuacji gdy ktos posluzyl sie wierna kopia mojej karty (wykonana na podstawie
    skanu dokonanego przy uzyciu skanera zainstalowanego na obudowie bankomatu)
    oraz wlasciwego kodu PIN (podejrzanego lub zarejestrowanego ukryta kamera
    zainstalowana na bankomacie lub w jego okolicy) trudno jest okreslic ze
    przestepstwo zostalo wogole popelnione oraz tym bardziej wykryc jego sprawce.
    Informacja ta ma na celu:
    - ostrzezenie uzytkownikow kart platniczych dokonujacych wyplat w bankomatach
    sieci Euronet
    - probe nawiazania kontaktu z innymi poszkodowanymi w ten sam sposob lub w
    podobnych okolicznosciach osobami (byc moze mozliwe jest ustalenie cech
    wspolnych tych zdarzeń)
    - nawiazanie kontaktu z osobami ktore moglyby przekazac dodatkowe informacje
    na temat tego rodzaju przestepczosci oraz metod jej zwalaczania
    - zabranie informacji na temat praw konsumenta/klienta banku w takiej
    sytuacji. Jak sie bronic?

    Z gory dziekuje za wszelkie głosy i sugestie w tej sprawie.

    Bartek

  • 2. Data: 2006-09-08 09:50:47
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Chyba jedyna metoda, to korzystać z karty przypisanej do "konta
    roboczego" na którym trzymasz tylko minimalne środki i ustawić limit
    wypłaty na akceptowalnie niskim poziomie. No i o ile to możliwe w
    przypadku bankomatów - założyć to konto w banku, który zapewnia szybkie
    powiadamianie SMS o trnsakcjach

    T.

  • 3. Data: 2006-09-08 10:06:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Nowicki <t...@s...com> writes:

> [...]
    > wypłaty na akceptowalnie niskim poziomie. No i o ile to możliwe w
    > przypadku bankomatów - założyć to konto w banku, który zapewnia

    I pod zadnym pozorem nie uzywac karty bankomatowej do robienia zakupow
    w sklepie, a juz zwlaszcza autoryzowanych pinem. To nie zabezpiecza
    przez skanem karty w bankomacie, ale nakladke na otwor na karte
    latwiej zauwazyc niz ochronic sie w sklepie...

    MJ

  • 4. Data: 2006-09-08 11:42:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@a...com>

    Bartek <c...@w...pl> wrote:

    > - ostrzezenie uzytkownikow kart platniczych dokonujacych wyplat w bankomatach
    > sieci Euronet

    Ogólnie - posługujących się PIN-em.

    > - nawiazanie kontaktu z osobami ktore moglyby przekazac dodatkowe informacje
    > na temat tego rodzaju przestepczosci oraz metod jej zwalaczania
    Nie uzywanie kart z PIN-em.

    > - zabranie informacji na temat praw konsumenta/klienta banku w takiej
    > sytuacji. Jak sie bronic?
    Sądownie. Wykazywać, że wykonując dowolną transakcję w sklepie podajesz
    dane karty oraz PIN. Nie masz możliwości weryfikacji, czy terminal nie
    przekazuje danych jeszcze gdzieś indziej.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków

  • 5. Data: 2006-09-08 13:17:00
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    > Ogólnie - posługujących się PIN-em.
    > Nie uzywanie kart z PIN-em.

    Znasz bankomat na podpis?

    > Sądownie. Wykazywać, że wykonując dowolną transakcję w sklepie podajesz
    > dane karty oraz PIN. Nie masz możliwości weryfikacji, czy terminal nie
    > przekazuje danych jeszcze gdzieś indziej.

    Akurat ta karta w sklepach wymaga podpisu (jeszcze).

  • 6. Data: 2006-09-08 14:21:58
    Od: "Iw" <m...@o...pl>

    Cześć,
    mnie też okradzino w taki sam sposób i też w bankomatach Euronetu.
    Pobrano trzy razy maksymalny limit w ciągu trzech kolejnych dni,
    1-go, 2-go i 3-go września. Przed dokonaniem kradzieży również sprawdzony
    został dostepny limit środków. Podejrzewam, że to ta sama szajka złodziei.
    Podaję swój mail. Może będziemy wymieniać się informacjami?

    Zgłosiłam reklamację w Mbanku, zastrzegłam i zniszczyłam kartę, jak również
    kradzież na policji. Przez 5 kolejnych dni policja była w stanie jedynie
    przekazywac dokumenty sprawy z jednego do drugiego departamentu, wiem że
    zwrócili się o wyjaśnienia do banku.

    Nie wiem jeszcze jak mogę oddzyskać skradzione środki. Niestety nie
    wiedziałam, że można się ubezpieczyć na taką okoliczność, w moim banku
    kosztuje to ok. 2 zł/mies.

    Karta napewno została skopiowana w bankomacie Euronetu, ponieważ tylko tam
    podejmuję gotówkę i uzywam pinu.

    Saldo sprawdzono w bankomacie Biedronka (Gocław) Złotej Wilgi 2, potem
    wypłacano w Remie (nie wiem której), MiniMax ul.Przy Agorze i i ATAK na ul.
    Andersena.

    Mam zamiar zwrócić się do Federacji Konsumentów, może tam uzyskam pomoc. Moim
    zdaniem wina lezy po stronie banku i euronetu, ponieważ nie zabezpieczyli
    należycie bankomatów, skoro doszło do skopiowania karty i
    skopiowania/sfilmowania pinu.

    Pozdrawiam,
    Iw.

  • 7. Data: 2006-09-08 15:38:30
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Iw napisał(a):

> [...]
    > zdaniem wina lezy po stronie banku i euronetu, ponieważ nie zabezpieczyli
    > należycie bankomatów, skoro doszło do skopiowania karty i

    Aczkolwiek jest jedna zasadnicza kwestia. Musisz udowodnic, ze to nie Ty
    wyplaciles pieniadze, tylko ze to ktos skopiowal Twoja karte i dokonal
    wyplaty. Jak chcesz to zrobic ? Bo jest to niestety praktycznie
    nierealne, chyba ze oszust sam sie przyzna lub dowiedziesz kto i gdzie
    skopiowal ta karte.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 8. Data: 2006-09-08 18:07:00
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Mithos powiada w dniu 2006-09-08 17:38:
> [...]
    > wyplaty. Jak chcesz to zrobic ? Bo jest to niestety praktycznie
    > nierealne, chyba ze oszust sam sie przyzna lub dowiedziesz kto i gdzie

    Np. niektóre bankomaty mają kamery i można postarać się udowodnić, że
    ten typek w kapturze to nie ty. Kamery bywają też przy bankach (jesli
    bankomat tam jest zainstalowany). Transakcja ma stempel czasowy - można
    wykazać się alibi, to na pewno nie zaszkodzi. Przydatny jest i taki
    dowód, że jesli zgłosi się więcej ludzi okradzionych w podobnym czasie i
    ich zeznania będą jednoznacznie wskazywać na jeden z bankomatów, to
    nawet jeśli złodzieje już usunęli skaner, większa jest szansa na
    zyskanie zrozumienia sądu

  • 9. Data: 2006-09-08 18:14:05
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Mithos"
> [...]
    > nie Ty wyplaciles pieniadze, tylko ze to ktos skopiowal Twoja karte
    > i dokonal wyplaty. Jak chcesz to zrobic ? Bo jest to niestety

    sprawdzic na nagraniu z kamery bankomatowej kto wyplacal
    *** blad ***

  • 10. Data: 2006-09-08 18:16:35
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca"
    > Nie uzywanie kart z PIN-em.

    nawet w bankomatach :-)

    Ja taki powod podalem w BZWBK wymawiajac umowe pdnowienie karty kred.
    MC - wszystkie są z chipami i wymagają PINa
    *** blad ***