  • 11. Data: 2019-01-31 20:44:00
    Temat: Re: Koniec użytkowania wieczystego a kredyt hipoteczny - USTAWA z dnia 20 lipca 2018
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > 1 stycznia weszła w życie ustawa, która to z mocy prawa (? - dokładnie nie wiem, bo
    nie czytałem) zmienia - ale póki sprawa nie jest załatwiona i spółdzielnia w księdze
    wieczystej figuruje jako użytkownik wieczysty, a nie właściciel gruntu, to dla banku
    nic się nie zmienia.
    > Poza tym nie jest to za darmo - bo albo płacisz jeszcze przez 20 lat taką samą sumę
    jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa", albo płacisz od razu, z
    bonifikatą 60% (w Warszawie 98%), co wcale nie musi być mało na raz.
    > Zresztą to wcale nie jest takie proste, bo jeśli dobre plotki słyszałem, to ustawa
    dotyczy tylko gruntów wykorzystywanych na cele mieszkaniowe. A spółdzielnia może mieć
    też działki z placami zabaw, parkingami i innymi dziwolągami, oraz w jej budynkach
    mogą znajdować się nie tylko lokale mieszkalne, ale i usługowe.
    > Więc wcale nie musi być tak łatwo ze zmianą we własność.
    > Względnie łatwo mają jedynie właściciele lokali w budynkach wyłącznie mieszkalnych
    - np. moja mama ma mieszkanie w Brodnicy, w budynku na gruncie skarbu państwa, całe
    szczęście bez żadnego lokalu usługowego - i już informację o wysokości jednorazowej
    opłaty dostała.
    > Ale większość wspólnot w nowszych budynkach, w których obowiązkowo były na
    parterach lokale usługowe, może mieć problem - chyba że bzdury piszę i ktoś tą ustawę
    przeczytał i sprostuje, i ta ustawa jest jednak lepsza niż ogólny poziom twórczości
    tego sejmu, na kolanie pisanej i nocą przyjmowanej.
    > Spółdzielnia jednak to jeszcze poziom wyższy problem może być.
    > Póki co sprawdź, co masz w swojej KW - i sprawdzaj systematycznie, bo myślę, że
    jeszcze długo na zmianę będziesz czekał.
    > O tyle masz dobrze, że nie masz tej powiększonej marży - +2pp to jest jakieś
    szaleństwo, nawet z perspektywą zmniejszenia po zmianie w KW - bo kiedy to nastąpi,
    nie wiadomo.

    Też nie czytałem ustawy, ale z tego, co się dowiedziałem, to nie ma
    możliwości pozostania przy dzierżawie. Można wnieść opłatę
    przekształceniową jednorazowo, albo w ratach. W obu przypadkach
    przekształcenie następuje od razu. Ustawa zmieniła formę prawa do
    gruntu, to zapisy w KW nie mają na to wpływu i zmiany w KW są kwestią
    formalną.

  • 12. Data: 2019-02-01 09:57:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    A jak nie bedziesz placil ?

    J.

  • 13. Data: 2019-02-01 11:13:08
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    [...]
    sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > A jak nie bedziesz placil ?

    Zgaduję (nie czytałem ustawy), że bedziesz miał sytuację analogiczną do
    zaległości podatkowej/zusowej.

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    Q: Why is it that the more accuracy you demand from an interpolation

  • 14. Data: 2019-02-01 11:39:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 01 Feb 2019 11:13:08 +0100, Kamil Jońca napisał(a):
> [...]
    sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > Zgaduję (nie czytałem ustawy), że bedziesz miał sytuację analogiczną do

    Ja tam zgaduje, ze PiS tego nie przewidzial w ustawie :-)

    Powstaje zaleglosc. Czy podatkowa ... to nie podatek.
    A jak bylo do tej pory ?

    Ta zaleglosc moze zreszta byc juz w tej chwili, jesli ktos nie placil.

    Nie przepisza KW do czasu uregulowania ?
    Dopisza zaleglosc do hipoteki ... a na jakiej podstawie ?

    Wpisza z gory cale przyszle naleznosci na hipoteke ? Byloby rozsadne

    J.

  • 15. Data: 2019-02-01 11:44:30
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > Ja tam zgaduje, ze PiS tego nie przewidzial w ustawie :-)
    >
    > Powstaje zaleglosc. Czy podatkowa ... to nie podatek.
    > A jak bylo do tej pory ?

    Mandat to też nie podatek, ale skarbówka egzekwuje.
    Naprawdę uważasz, że do tego jest potrzebne jawne napisanie "ta opłata
    to podatek"?

    KJ
    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    I don't care where I sit as long as I get fed.

  • 16. Data: 2019-02-01 11:47:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 20:44:04 UTC+1 użytkownik Poldek napisał:

> [...]
    > przekształcenie następuje od razu. Ustawa zmieniła formę prawa do
    > gruntu, to zapisy w KW nie mają na to wpływu i zmiany w KW są kwestią

    Aż przeczytałem - z grubsza, ale trochę się wyjaśniło.
    Rzeczywiście z mocy prawa dla gruntów zabudowane na cele mieszkaniowe z dniem
    1.1.2019 użytkowanie wieczyste zmienia się we własność.
    W KW nastąpi jedynie ujawnienie tej zmiany - i nawet nie trzeba w tym celu nic robić,
    sąd wpisze to na podstawie zaświadczenia wydanego przez "odpowiedni organ" (czyli
    przedstawiciela skarbu państwa albo samorządu).

    Ale wciąż będę się upierał, że bank będzie patrzył na to, co jest w KW - diabeł tkwi
    bowiem w stwierdzeniu "zabudowanych na cele mieszkaniowe".
    Nawet dość dokładnie jest to w tej ustawie określone - na działce ma być TYLKO albo
    budynek jednorodzinny, albo wielorodzinny, w którym minimum połowę lokali stanowią
    mieszkania, oraz ew. jeszcze budynki czy inne cuda mające pomagać w funkcji
    mieszkalnej, czyli np. garaże.
    Zgaduję więc, że np. śmietniki czy parkingi naziemne też się załapią, pewnie też
    zieleń czy plac zabaw.
    Więc wspólnoty w nowych budynkach problemów mieć nie powinny, ale ze spółdzielniami
    może być gorzej.
    Bo jeśli na działce znajduje się cokolwiek "niemieszkaniowego" - może to być nawet
    budka "alkohole świata" - to przekształcenie nastąpi dopiero, gdy ten kawałek
    "niemieszkaniowy" zostanie z działki wyłączony - czyli trzeba podzielić działkę i
    założyć drugą księgę wieczystą.

    Tak że lepiej zobacz sobie, jak duża jest działka, na której stoi Twój budynek, i co
    się na niej znajduje.

  • 17. Data: 2019-02-01 11:54:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 1 lutego 2019 11:14:03 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:
> [...]
    sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > Zgaduję (nie czytałem ustawy), że bedziesz miał sytuację analogiczną do

    Raczej analogiczną do obecnej zaległości w płaceniu za użytkownie wieczyste czy
    podatek od nieruchomości.
    Np. notariusze potrafią wymagać zaświadczenia o braku takich zaległości przy
    sprzedaży mieszkania.
    Kupowałem komórkę od znajomego, który się wyprowadzał do lasu, i okazało się, że
    nigdy się do urzędu gminy nie pofatygował, aby złożyć "podanie o wyznaczenie
    podatku". Dobrze, że panie mu to szybko policzyły (nie pytałem, czy musiał dać
    podwawelską - ale może coś musiał, bo ja do tej pory, a minęło już z półtora roku,
    czekam na wyznaczenie podatku za tą komórkę oraz przynależny kawałek działki),
    zapłacił, chyba nawet bez kary, i zaświadczenie dostał.

    Zaś co do tematu, to wg ustawy jest lepiej niż do tej pory - z automatu, przy zmianie
    z użytkowania na własność, do działu III KW wpisywane jest roszczenie o zapłatę
    opłaty przejściowej!
    Jak masz lokal wydzielony, to wpisują do księgi lokalowej.
    Wpisy są darmowe - ale żeby nie było tak różowo, za wykreślenie, jak już zapłacisz,
    trzeba zapłacić 250zł po zapłacie jednorazowej z bonifikatą albo 75zł po 20 latach
    (jeśli nie pokręciłem, za co drożej, a za co taniej).

  • 18. Data: 2019-02-01 11:56:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 02:47:12 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):
> [...]
    "niemieszkaniowy" zostanie z działki wyłączony - czyli trzeba podzielić działkę i

    Albo budynek zarzadu spoldzielni :-)

    Co prawda ... zarzad to przeciez na cele mieszkalne :-)
    Ekipy remontowe tez.

    J.

  • 19. Data: 2019-02-01 12:10:52
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > Raczej analogiczną do obecnej zaległości w płaceniu za użytkownie
    > wieczyste czy podatek od nieruchomości.
    No właśnie :)
    KJ
    Marriage is the waste-paper basket of the emotions.

  • 20. Data: 2019-02-01 12:32:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 1 lutego 2019 12:14:03 UTC+1 użytkownik Kamil Jońca napisał:

    samą sumę jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa",

    > No właśnie :)

    Ale raczej w płaceniu za użytkowanie wieczyste.
    A to podatek raczej nie jest - choć co to jest, to trudno powiedzieć, zobowiązanie z
    tytułu umowy?
    W sumie to nie słyszałem, by z kogokolwiek w DC ściągali zaległy podatek od
    nieruchomości, to sprawa gminy, nie skarbówki - a gmina stosuje zasadę "co się
    odwlecze to nie uciecze" i jak ktoś nie płaci to czeka, aż będzie mieszkanie
    sprzedawał - albo trafi do masy spadkowej - i wtedy w koalicji z notariuszem swoje
    odbierze.
    Zresztą podatek od nieruchomości dla działek oraz lokali mieszkalnych to są groszowe
    sprawy.
    Użytkowanie wieczyste to już drożej, ale tak samo sprawa gminy, może skarbówka się
    włącza, gdy grunt należy do skarbu państwa - albo może prokuratoria generalna?
    We wspólnotach jest to indywidualna sprawa właściciela lokalu (i pewnie też czekają
    na sprzedaż/spadek), w spółdzielniach opłatę ściąga spółdzielnia - i to już łatwiej,
    bo mogą ciepłą wodę albo ogrzewanie zakręcić ;>