  • 1. Data: 2019-01-23 18:32:33
    Temat: Koniec użytkowania wieczystego a kredyt hipoteczny - USTAWA z dnia 20 lipca 2018
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

    Cześć.

    Do tej pory był mniejszy lub raczej większy problem z uzyskaniem kredytu
    hipotecznego na mieszkania które były wybudowane na gruntach nie
    będących własnością spółdzielni tylko powierzonych w wieczyste
    użytkowanie, nawet jeśli było to mieszkanie własnościowe w wydzieloną
    księgą wieczystą.

    Zna ktoś bank który nie robił problemów w takim przypadku?

    W związku z ustawą USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r.
    o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na
    cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
    od 1 stycznia 2019 wszyscy, którzy w Polsce posiadają mieszkanie albo
    dom, stali się teoretycznie ich pełnymi właścicielami.
    Załatwienie wszystkich dokumentów potrwa pewnie lata.

    Czy już ktoś przerabiał, choćby teoretycznie, zakup takiego mieszkania i
    możliwość otrzymania kredytu hipotecznego w TYM roku?

    Agencje nieruchomości z którymi rozmawiałem siedzą jeszcze w poprzednich
    przepisach i jakoś niechętnie chcą coś doradzić, a w banku doradza mówi:
    może przejdzie a może nie.

    Pozdrawiam
    KLoSS

  • 2. Data: 2019-01-23 18:57:56
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-01-23 o 18:32, KLoSS pisze:

> [...]
    > będących własnością spółdzielni tylko powierzonych w wieczyste
    > użytkowanie, nawet jeśli było to mieszkanie własnościowe w wydzieloną

    Nie miałem żadnego problemu.

    > Zna ktoś bank który nie robił problemów w takim przypadku?

    mBank, Pekao SA, PKO BP, Millenium to banki w których rozważałem kredyty
    i nie mieli żadnego problemu z daniem mi kredytu na mieszkanie
    spółdzielcze stojące na gruncie będącym w wieczystej dzierżawie.

  • 3. Data: 2019-01-23 21:46:21
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 23.01.2019 o 18:57, Poldek pisze:
    > mBank, Pekao SA, PKO BP, Millenium to banki w których rozważałem kredyty
    > i nie mieli żadnego problemu z daniem mi kredytu na mieszkanie
    > spółdzielcze stojące na gruncie będącym w wieczystej dzierżawie.

    Od tego roku nie ma wieczystej dzierżawy. I o to właśnie pyta Kloss.

    --
    Alf/red/

  • 4. Data: 2019-01-23 21:53:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W KW jeszcze jest i będzie, póki się tego aktem notarialnym z poprzednim właścielem
    (gminą/miastem czy skarbem państwa) nie załatwi. Ustawa daje tylko takie prawo, ale
    nie zmienia tego na zasadzie czary-mary.

  • 5. Data: 2019-01-24 15:25:17
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > księgą wieczystą.
    >
    > Zna ktoś bank który nie robił problemów w takim przypadku?

    nie robią problemów, jedynie mBank dorzuca 2pp do marży jżeli mieszkanie
    jest w SM

    > Czy już ktoś przerabiał, choćby teoretycznie, zakup takiego mieszkania i
    > możliwość otrzymania kredytu hipotecznego w TYM roku?

    ludziom z agencji się o kredyty nie pytaj, niestety ale mają mizerną
    wiedzę na ten temat

    > Agencje nieruchomości z którymi rozmawiałem siedzą jeszcze w poprzednich
    > przepisach i jakoś niechętnie chcą coś doradzić, a w banku doradza mówi:
    > może przejdzie a może nie.

    w którym banku?

    liczy się to co w KW, zanim nie pojawi się wzmianka dot. przekształcenia
    to nic się nie zmienia

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 6. Data: 2019-01-24 18:07:29
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    > będzie, póki się tego aktem notarialnym z poprzednim właścielem (gminą/miastem czy
    skarbem państwa) nie załatwi.

    Aktem notarialnym? Wydaje mi się, że świstkiem. Podobno są spore kolejki
    spraw w urzędach, bo niektóre sądy wymagają.

    --
    Alf/red/

  • 7. Data: 2019-01-30 11:17:45
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-01-24 o 15:25, RobertS pisze:

    > nie robią problemów, jedynie mBank dorzuca 2pp do marży jżeli mieszkanie
    > jest w SM

    Tobie mBank dorzucił 2 pp do marży?
    Mi nie dorzucił - marża 0,9%.
    Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu znajdującego się w budynku
    stojącym na gruncie, który spółdzielnia wieczyście dzierżawiła od miasta.

  • 8. Data: 2019-01-30 19:46:47
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2019-01-30 o 11:17, Poldek pisze:

    > Tobie mBank dorzucił 2 pp do marży?
    > Mi nie dorzucił - marża 0,9%.
    > Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu znajdującego się w budynku
    > stojącym na gruncie, który spółdzielnia wieczyście dzierżawiła od miasta.

    nie mam tam kredytu, nie wiem kiedy brałeś kredyt, takie zasady TERAZ
    tam obowiązują

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2019-01-31 15:39:03
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-01-30 o 19:46, RobertS pisze:

    > nie mam tam kredytu, nie wiem kiedy brałeś kredyt, takie zasady TERAZ
    > tam obowiązują

    Od 1.01.2019 r. nie ma już gruntów, które spółdzielnie mieszkaniowe
    dzierżawiłyby od miast.

  • 10. Data: 2019-01-31 16:08:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 15:39:06 UTC+1 użytkownik Poldek napisał:

    > Od 1.01.2019 r. nie ma już gruntów, które spółdzielnie mieszkaniowe
    > dzierżawiłyby od miast.

    1 stycznia weszła w życie ustawa, która to z mocy prawa (? - dokładnie nie wiem, bo
    nie czytałem) zmienia - ale póki sprawa nie jest załatwiona i spółdzielnia w księdze
    wieczystej figuruje jako użytkownik wieczysty, a nie właściciel gruntu, to dla banku
    nic się nie zmienia.
    Poza tym nie jest to za darmo - bo albo płacisz jeszcze przez 20 lat taką samą sumę
    jak za użytkowanie, tylko nazywa się to "opłata przejściowa", albo płacisz od razu, z
    bonifikatą 60% (w Warszawie 98%), co wcale nie musi być mało na raz.
    Zresztą to wcale nie jest takie proste, bo jeśli dobre plotki słyszałem, to ustawa
    dotyczy tylko gruntów wykorzystywanych na cele mieszkaniowe. A spółdzielnia może mieć
    też działki z placami zabaw, parkingami i innymi dziwolągami, oraz w jej budynkach
    mogą znajdować się nie tylko lokale mieszkalne, ale i usługowe.
    Więc wcale nie musi być tak łatwo ze zmianą we własność.
    Względnie łatwo mają jedynie właściciele lokali w budynkach wyłącznie mieszkalnych -
    np. moja mama ma mieszkanie w Brodnicy, w budynku na gruncie skarbu państwa, całe
    szczęście bez żadnego lokalu usługowego - i już informację o wysokości jednorazowej
    opłaty dostała.
    Ale większość wspólnot w nowszych budynkach, w których obowiązkowo były na parterach
    lokale usługowe, może mieć problem - chyba że bzdury piszę i ktoś tą ustawę
    przeczytał i sprostuje, i ta ustawa jest jednak lepsza niż ogólny poziom twórczości
    tego sejmu, na kolanie pisanej i nocą przyjmowanej.
    Spółdzielnia jednak to jeszcze poziom wyższy problem może być.
    Póki co sprawdź, co masz w swojej KW - i sprawdzaj systematycznie, bo myślę, że
    jeszcze długo na zmianę będziesz czekał.
    O tyle masz dobrze, że nie masz tej powiększonej marży - +2pp to jest jakieś
    szaleństwo, nawet z perspektywą zmniejszenia po zmianie w KW - bo kiedy to nastąpi,
    nie wiadomo.