  • 1. Data: 2019-10-03 11:02:51
    Temat: Frankowicze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    TSUE wydal wyrok, tresc chyba wymaga glebszej analizy, ale frankowicze
    juz sie ciesza.

    Media podkreslaja - klienci moga sie domagac przewalutowania na
    zlotowki, ale z zachowaniem umowionego oprocentowania.

    A teraz LIBOR znika ... banki wypowiedza te kredyty z uwagi na brak
    instrumentu ... i zaproponuja wskaznik adekwatny ... WIBOR ? :-)

    J.

  • 2. Data: 2019-10-03 11:20:43
    Temat: Re: Frankowicze
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Case:
    Kredyt wzięty w 2008 na 25 lat (czyli spłaty do 2033).
    Czy można na dziś iść do sądu (a propos ewentualnego przedawnienia)?

    -----

  • 3. Data: 2019-10-03 11:51:35
    Od: z <...@...pl>

    "- Po dzisiejszym wyroku TSUE są tak naprawdę dwie drogi: albo
    utrzymanie kredytu w złotych na oprocentowaniu frankowym, albo
    unieważnienie kredytu - mówi money.pl mec. Łukasz Bielecki z kancelarii
    Axelo. W obu scenariuszach górą jest klient banku."

  • 4. Data: 2019-10-03 11:53:36
    Od: z <...@...pl>

    "- Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że nie można
    zastępować tych klauzul żadnymi innymi - powiedział Bielecki.
    Innymi słowy, jeśli sąd uzna, że mechanizm przewalutowania ustalony
    przez bank jest niezgodny z prawem, to nie można w jego miejsce wpisać
    innego mechanizmu, na przykład opartego na kursie walut Narodowego Banku
    Polski. De facto kredyt frankowy stanie się więc kredytem złotowym."

  • 5. Data: 2019-10-03 12:09:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 3 października 2019 11:53:38 UTC+2 użytkownik z napisał:
> [...]
    > innego mechanizmu, na przykład opartego na kursie walut Narodowego Banku
    > Polski. De facto kredyt frankowy stanie się więc kredytem złotowym."

    I co, ten Bielecki to jakaś wyrocznia?
    Drugi powie, i to równie uczenie, że to nie łzy są, ale że kamienie, tzn. że jak się
    wykreśli zapisy o indeksowaniu - ale uwaga, kredyt musi być indeksowany frankiem, a
    nie denominowany we franku - to umowa nie będzie mogła być dalej wykonywana - i do
    wyboru, całe szczęście dla klienta, że do wyboru przez klienta, będzie albo
    unieważnienie albo nieusuwanie.
    Co i tak będzie dla takiego frankowicza korzystne, bo kredyt spłaci (chyba że się
    okaże, że rozszczenia się przedawniły) z kredytu - tym razem już złotowego -
    udzielonego przez inny bank (a może nawet ten sam?) - a zyska na tym, że będzie
    spłacał kwotę kredytu z momentu zawarcia umowy, pomniejszoną dodatkowo o spłacone już
    raty - a nie obecną wartość kapitału kredytu.
    Ale ziemi obiecanej, czyli kredytu złotowego z oprocentowaniem LIBOR CHF+marża
    (mniejszą niż w PLN) raczej się nie doczekają.

  • 6. Data: 2019-10-03 12:30:42
    Od: z <...@...pl>

    > Ale ziemi obiecanej, czyli kredytu złotowego z oprocentowaniem LIBOR CHF+marża
    (mniejszą niż w PLN) raczej się nie doczekają.

    Nożyce już zaczynają jęki? ;-)

    "Korzystne dla frankowiczów orzeczenie TSUE otworzyło drogę przede
    wszystkim do przewalutowania kredytów frankowych. Po pierwsze po kursie
    z dnia zaciągnięcia, po drugie przy zachowaniu korzystnego
    oprocentowania. W konsekwencji orzeczenia TSUE kredyt "frankowy" może
    być nawet o kilkanaście razy tańszy niż dotychczas."

    https://businessinsider.com.pl/finanse/wyrok-tsue-co
    -on-oznacza-dla-frankowiczow/pcfcmfn

  • 7. Data: 2019-10-03 12:33:25
    Od: z <...@...pl>

    I najlepsze:

    "W przypadku unieważnienia całej umowy konsekwencje takich orzeczeń
    mogłyby być przynajmniej dwie.

    - W uproszczeniu jeden wariant byłby taki, że jeśli bank pożyczył 300
    tysięcy, a klient wpłacił do banku 360 tysięcy, to reszta, czyli 60
    tysięcy byłaby do zwrotu. Drugi wariant jest taki, że skoro to klient
    wniósł powództwo, a umowa jest nieważna, _to bank musi klientowi oddać
    wszystko co wpłacił, a swoich należności bank musi dochodzić w innym
    postępowaniu_. Byłoby to chyba najgorsze rozwiązanie dla banku, bo
    mogłoby się okazać, że _główne roszczenie banku przedawniło się_. Nie
    wykluczone, że banki w takim przypadku żądałyby odszkodowania od
    kredytobiorcy z tytułu korzystania przez niego z udostępnionego
    kapitału, ale to już kolejna fala sporów, których - miejmy nadzieję - da
    się uniknąć - ocenia Bartosz Turek."

  • 8. Data: 2019-10-03 12:43:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    >"- Po dzisiejszym wyroku TSUE są tak naprawdę dwie drogi: albo
    >utrzymanie kredytu w złotych na oprocentowaniu frankowym, albo

    Ale ja o tym, ze banki maja swietna okazje do wypowiedzenia tego
    kredytu, bo LIBOR sie skonczyl.
    I moga zaproponowac WIBOR :-)

    >unieważnienie kredytu - mówi money.pl mec. Łukasz Bielecki z
    >kancelarii

    Ale to im grozi :-)

    J.

  • 9. Data: 2019-10-03 12:45:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Internet i jego gwiazdy jednej wypowiedzi czytać potrafimy.
    Może coś twórczego dołożysz?

    Np. znajdź kredyt frankowy, przy którymś ktoś wpłacił do banku więcej niż pożyczył -
    przypomnę, że udzielane były min. na 20 lat - przy średniej 30 - a od udzielenia
    minęło max. 13 lat, przy średniej 11 ;P
    To tyle co do pierwszej cudownej wypowiedzi experta.

    Co do przedawnienia - to jest prawdziwa ciekawostka, o której zresztą pisałem - ale
    zobaczymy kiedy będzie pierwszy taki wyrok.

    Aha, jeśli czytasz to, co cytujesz, to wyjaśnij, co oznacza: "kredyt "frankowy" może
    być nawet o kilkanaście razy tańszy niż dotychczas."

  • 10. Data: 2019-10-03 12:48:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]
    >wpisać innego mechanizmu, na przykład opartego na kursie walut
    >Narodowego Banku Polski. De facto kredyt frankowy stanie się więc

    Tylko w jakim sensie ?
    Ze trzeba splacic umowiona kwote zlotowek bez indeksacji ?

    A co z kredytami, gdzie kwota kredytu okreslona w CHF ?

    Poza tym media mowia, ze TS nie spodobalo sie ustalanie kursu przez
    bank ... chyba we wszystkich transakcjach stosuje sie tabele banku,
    nie tylko w kredytach.
    Owszem, sporo bankow wprowadzilo osobna tabele dla kredytow,
    niekorzystna ... i to TSUE slusznie powinien ukarac :-)
    No ale to naprawilismy ustawowo znacznie wczesniej - klient moze
    splacic w walucie.
    I nagle sie okazalo, ze osobna tabela moze byc korzystna :-P

    J.