  • 21. Data: 2022-07-27 13:30:32
    Temat: Re: a z wakacji kredytowych skorzystacie?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A tak naprawdę tylko taka kiełbasa wyborcza ma sens.
    > No bo co oznacza "odsetki się naliczają"?
    > Trzeba je spłacić? Czy dopisują się do kapitału?

    Właściwie podniesienie kapitału (po odjęciu rat kapitałowych z roku) w
    tym roku nawet o 15% (= inflacja) nikogo nie powinno za bardzo zaboleć,
    a widziałby niższe płacone raty.
    P.G.

  • 22. Data: 2022-07-27 13:43:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 13:30:32 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Właściwie podniesienie kapitału (po odjęciu rat kapitałowych z roku) w
    > tym roku nawet o 15% (= inflacja) nikogo nie powinno za bardzo zaboleć,
    > a widziałby niższe płacone raty.

    Wiesz, ogólnie to "widzieć niższe raty" "można by" i w ten sposób, że w ogóle
    by się nie spłacało kapitału, bo po co banki mają szukać kolejnego
    kredytobiorcy - a nawet wręcz nic się nie spłacało.
    Tylko że na to na szczęście nie pozwala prawo bankowe.
    Inna sprawa, że nie pozwala również na inne rzeczy - jak wymuszanie "wakacji
    kredytowych".
    Oraz szkoda, że pozwala na wzięcie pod kapelusik kredytu przy zerowych stopach,
    czy też frankowego jak frank jest po 2zł - ale widać o takich sytuacjach
    mówiono przy opisaniu ustawy "to jest niemożliwe" (C by mój szef, sytuację długo by
    wyjaśniać ;).
    Coś jak doradca kredytowy w 2019 - "o pani, żeby do 5% skoczyło to by musiała
    wybuchnąć wojna albo epidemia" - i wszystko w porząsiu, a nie, czekaj...

  • 23. Data: 2022-07-27 13:55:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-07-27, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Cały czas nie rozumiem dlaczego nie zrobili tego tak, że można opóźnić
    > spłatę, ale odsetki się naliczają.

    No ale jak odsetki to 70-80% raty (jak spłacasz raty równe, to na
    początku schodzi bardzo mało kapitału), to niewiele to pomoże.

    No i takie rozwiązanie to mamy od zawsze, więc nie byłoby efektu
    marketingowego dla PiS.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 24. Data: 2022-07-27 13:58:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 13:23:22 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):
    > Dzwonią, ale nie wiem czy mam włączony - za każdym razem pytają czy się
    > jednorazowo zgadzam na przedstawienie oferty. Zgadzam się i od razu
    > mówię, że to zapewne i tak nic nie da i nie daje.

    No to niech w końcu da ;>
    Ale pewnie i tak się rozbije o dochody ze sp.j. bo pytają.

    > Nie lubię robić czegoś 'na niby'. Niby wziąłem kredyt a nie wziąłem.

    Wziąłeś. Masz prawo spłacić wcześniej bez kosztów - w części lub w całości.
    Nagrodę w promocji masz. Sprzedawca ma prowizję. Bank - no cóż, chcącemu nie dzieje
    się krzywda ;>
    Teoretycznie możesz ten kredyt trzymać i na cały oryginalny czas kredytowania - ale
    coś citek ma pochrzanione
    w przeliczaniu i jak bierzesz 50100zł i zaraz po wypłacie spłacasz 50k to nie
    potrafią tak
    przeliczyć, żeby starczyło na 60 czy 96 rat - druga rata spłaca resztę.
    Nawet pisałem na to reklamację, ale zanim się tym zajęli to resztę spłaciłem i nie
    mogli
    już tego zanalizować ;>
    Echh, co za bank, nie mają systemu testowego?

    100zł,
    > To trzeba by mieć kilka KK i w koło z nich 'rezygnować'.
    > Jak mam jedną to nie będę ryzykował, że zapomnę na czas wycofać
    > wypowiedzenia.

    Gdzie tam, od razu po nieudanym wyłudzeniu piszesz maila w poczcie wewnętrznej że
    rezygnujesz
    z wypowiedzenia i załatwione, na nic nie trzeba czekać.

    > Jak kiedyś spodobała mi się jakaś oferta innej KK to się rozbiło o
    > kwestie spj. A... jak spj to potrzebujemy jeszcze .... dokumentów.
    > Przy tej KK co mam nie dostarczyłem wszystkiego co chcieli i bank się
    > ugiął i dał. Tym razem dostarczyłem wszystko co chcieli a i tak nie
    > dali. Nie chce mi się ponownie marnować czasu.

    Dostarczyłeś co chcieli, a i tak nie dali?
    Napisz, co to za łobuzy.

    > Jak pisałem - nie lubię robić rzeczy 'na niby' a poza tym to nie wiem.
    > Współwłaściciel o ile się orientuję jest zobowiązany świadczyć pracę dla
    > swojej spj więc może takiej umowy nie dało by się uzasadnić.

    E, tak to nie jest, chyba że wynika z umowy spółki.
    Ma prawo zajmować się sprawami spółki - choć nie musi (a może też nie móc,
    jeśli w umowie spółki jest zapis o tym, kto może się sprawami zajmować).
    A praca może być wkładem w majątek - ale nie musi.

    > Lepiej by było na cały etat i zgodnie z prawdą jako konstruktor. I
    > następnie koszty tego etatu jako prace rozwojowe wliczyć 3x w koszty.
    > Na pewno coś by im się nie zgadzało.
    > Dlatego od kilku lat myślimy o Sp. z o.o. Trzeba by się dobrze
    > przygotować na walkę wliczając swoje etaty x3.

    Hmm, no koszty w sp. z o.o. to temat długi.
    I jeszcze są inne szykany, np. składanie sprawozdania do KRS - u mnie firma
    musiał dokupić specjalny moduł do programu księgowego, który takie sprawozdanie
    tworzy.
    I raz do roku jest rytuał podpisywania elektronicznie przez wszystkich wspólników,
    dobrze, że tylko 3...

    Formy prowadzenia działalności to jest ciekawa rzecz.
    Wujek całe życie prowadził naprawdę sporą firmę budowlaną - i jako "budowlana część"
    dewelopera
    razem z kolegami - jako 1-os. DG.
    Duża firma programistyczna - spółka jawna dwóch braci (przekształcona z cywilnej
    pewnie tylko dlatego,
    że przekroczyli próg przychodów).
    A kolega ostatnio zalożył sp. z o.o. tylko dlatego, że dostał rachunek za gaz...

  • 25. Data: 2022-07-27 17:12:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Cały czas nie rozumiem dlaczego nie zrobili tego tak, że można opóźnić
    > spłatę, ale odsetki się naliczają.
    > Dla klientów byłoby prawie to samo - można sobie chwilowo ulżyć (no
    > nieco mniej), a dla banków praktycznie bez strat - po prostu mają
    > ulokowaną u klienta gotówkę na dłużej.

    Owszem. Zwłaszcza że cały czas koszt tych kredytów jest realnie mocno
    ujemny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2022-07-27 17:19:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > No ale jak odsetki to 70-80% raty (jak spłacasz raty równe, to na
    > początku schodzi bardzo mało kapitału), to niewiele to pomoże.

    No jak to niewiele? To całkowicie pomoże - człowiek zamiast X zł
    kapitału + Y zł odsetek spłacałby 0 zł kapitału + Y/2 zł odsetek, i co
    z tego. Tu nie byłoby (RACZEJ) problemu, że go zwiększający kapitał
    zabije - inflacja.

    Gorzej jakby odsetki przekroczyły inflację a pensja stała w miejscu,
    to wtedy Houston mieliśmy problem, rzeczywiście.

    > No i takie rozwiązanie to mamy od zawsze, więc nie byłoby efektu
    > marketingowego dla PiS.

    A to to rzeczywiście.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2022-07-27 17:19:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 17:12:27 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Owszem. Zwłaszcza że cały czas koszt tych kredytów jest realnie mocno
    > ujemny.

    Jeśli tylko _akurat_Twoje_ zarobki nadążają za inflacją (albo przynajmniej rosną w
    tempie
    między % kredytu a inflacją).
    Bo jakby wszystkie nadążały to nie byłoby inflacji (przynajmniej osłabiającej siłę
    zarobków,
    ta zjadająca oszczędności by jednak była - no ale jak kto ma kredyt to zwykle
    oszczędności nie ma - sprawdzić,
    czy nie frankowicz z okresu szaleństwa, bo - przez krótki czas, ale jednak - było
    tak, że rzeczywiście warto było
    kupić mieszkanie na kredyt, a oszczędności włożyć w jakąś inwestycję - szczytem tego
    były kredyty na 120%
    wartości mieszkania i górka wrzucana w fundusz - oczywiście u tego samego doradcy, bo
    jedyny pewny zysk
    z funduszu to prowizja przy zakupie - oczywiście zysk dla fundusu, nie klienta ;).

  • 28. Data: 2022-07-27 17:30:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 17:19:15 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > kapitału + Y zł odsetek spłacałby 0 zł kapitału + Y/2 zł odsetek, i co
    > z tego. Tu nie byłoby (RACZEJ) problemu, że go zwiększający kapitał

    A dlaczego 0 kapitału i _Y/2_ odsetek?

    > A to to rzeczywiście.

    No i jeszcze na dawne "wakacje" bank się mógł zgodzić - a jak się zgodził, to coś tam
    sobie doliczał,
    a teraz zgodzić się musi i to jeszcze za darmo.
    I to nie na miesiąc, a na 4.
    Oczywiście na 4 w tym i na 4 w przyszłym roku, o kolejnych latach nic, choć inflacja
    będzie zapewne
    jeszcze większa - m.in. przez "wakacje".
    Ale potem już będzie po wyborach - i nie wiadomo, jakie one mogą być, przedsmak
    mieliśmy w covidzie - a jak
    wygrają 3 raz to kolejnych wyborów może już nie być - a może być wyjście z UE (w
    kolejnej perspektywie
    budżetowej będziemy płatnikiem netto).

  • 29. Data: 2022-07-27 18:52:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-07-27, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > No jak to niewiele?

    No normalnie. Dla tych którzy dopiero co wzięli kredyt, to naprawdę
    niewiele, jak spora większość ich raty to odsetki.

    > To całkowicie pomoże - człowiek zamiast X zł kapitału + Y zł odsetek
    spłacałby 0 zł kapitału + Y/2 zł odsetek, i co

    A skąd te Y/2 odsetek?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 30. Data: 2022-07-27 22:48:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > A dlaczego 0 kapitału i _Y/2_ odsetek?

    Taki przykład. Szczegóły do ustalenia z bankiem - tak, żeby człowiek
    udźwignął, ale też żeby _realny_ kapitał do spłaty się jednak zmniejszał
    w sensownym stopniu (np. o 1/(30*12) miesięcznie).

    Wiem, to zbyt kapitalistyczne :-)

> [...]
    mieliśmy w covidzie - a jak
    > wygrają 3 raz to kolejnych wyborów może już nie być - a może być wyjście z UE (w

    To ostatnie - jakoś tak nie jestem pewien.
    --
    Krzysztof Hałasa