  • 1. Data: 2022-07-27 17:13:01
    Temat: "Kierenkami kufry wyklejałaś!"
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Przy okazji wyjazdu do UK trzeba się było zapoznać z ich banknotami
    i wyszła ciekawostka - dość częsta zmiana wzorów.
    Np. obecnie w obiegu są tylko dwie serie:
    - seria F - 20- i 50-funtówka, 20-stka z 2007, 50-tka z 2011 - i obie
    ważne tylko do końca września (tego września, 2022)
    - seria G - 5, 10, 20 i 50 - w obiegu od 2016, 2017, 2020 i 2021

    Niby ta seria G to coś nowego, bo pierwsza polimerowa, ale jak się
    spojrzy wstecz, to wszystkie w miarę nowe banknoty funtowe (od 1978)
    były w obiegu nie dłużej niż 22 lata, a średnio to poniżej 15.

    Środek przeciwko zakopującym banknoty w ogródku (Piter pewnie coś o tym wie ;) ?

    Porównując to z innymi:
    - złotówki - wciąż ważne są banknoty wprowadzone w 1995 (choć pewnie jedynie
    100 i 200 się jeszcze uchowały, inne wypadły z obiegu w wyniku naturalnego
    niszczenia - choć w sumie starej 100-tki też już dawno nie widziałem
    przy wypłatach z bankomatu), choć wprowadzono modyfikacje w 2014 i w 2017/18/19
    (dodanie lakierowania do 10,20/50/100 - oraz podpis glapy w miejsce
    znienawidzonego Belki - co ciekawe jest też 5 serii 500-tek z podpisem Belki, ale
    kolejne już z glapą)
    - euro - no te w obiegu dopiero od 2001, potem drugi typ, dość mocno inny, dodali,
    ale starsze
    wciąż ważne bezterminowo (choć wypadają w wyniku zużycia, pewnie też już w obiegu
    nie ma żadnych poniżej 100-tki), jedynie 500-tki wycofują
    - dolary - bankomat citka potrafi dać (na szczęście też przyjmuje z powrotem ;)
    nawet takie z 1990, jeszcze z małym portretem Franklina - oprócz tego te z większym
    portretem, ale jeszcze biało-szare, bez nowych zabezpieczeń,
    no i ten najnowsze niebieskawe z tęczowymi paskami (choć też kilka serii,
    od 2009 do 2017 - co ciekawe te z 2009 są troszkę mniejsze, takie bardziej obcięte na
    brzegach,
    tak z 0,5mm do 1mm z każdej strony) - choć bardzo jestem ciekawy,
    co by na taką 100-tkę z 1990 powiedzieli w sklepie w USA...

  • 2. Data: 2022-07-27 17:28:08
    Temat: Re: "Kierenkami kufry wyklejałaś!"
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Przy okazji wyjazdu do UK trzeba się było zapoznać z ich banknotami
    > i wyszła ciekawostka - dość częsta zmiana wzorów.

    Ano. Ale z drugiej strony należy też zauważyć, że nawet starodawne
    banknoty można wymienić. Teoretycznie w BoE, a praktycznie to
    np. wymienili mi (niewielkie ilości i nie takich bardzo starodawnych)
    w Tomaszu Cooku na Heathrow, zwykłe banki też to robią (chociaż pewnie
    nie muszą, zwłaszcza nie swoim klientom).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2022-07-27 17:38:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 27 lipca 2022 o 17:28:10 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > w Tomaszu Cooku na Heathrow, zwykłe banki też to robią (chociaż pewnie
    > nie muszą, zwłaszcza nie swoim klientom).

    A ten Tomasz Cook to jakiś "niezwykły bank" (pomijając to, że oddział na Heathrow)?

    No i niewielkie ilości - a ja pytam np. o lewych landlordów dostających co miesiąc
    harmonię 20-tek
    (bo 50-tek też praktycznie w obiegu nie ma - ciekawe, że podobno więcej w Szkocji,
    tam mają też własne 100-tki,
    w ogóle mają wszystkie własne banknoty, ale lepiej nie brać, bo nawet w Anglii i
    Walii są problemy z płaceniem,
    a ogólnie Szkocja emitować własne banknoty może, ale musi mieć na nie pokrycie w
    banknotach Banku Anglii,
    a żeby nie musieli za dużo trzymać to są do tego specjalne banknoty milion i 100
    milionów fintów :)
    które zakopują w kolejnych słoikach w ogródku.
    Tutaj nie zadziała np. mechanizm FIFO, czyli wydajesz na życie kasę z najstarszego
    słoika, a otrzymywaną od najemców (teoretycznie w najnowszych banknotach) pakujesz do
    ziemi,
    bo (na nieszczęście w szczęściu ;) przybywa szybciej niż wydajesz - no chyba
    że utracjusz zakładający, że trumna nie ma kieszeni.

  • 4. Data: 2022-07-27 22:45:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > A ten Tomasz Cook to jakiś "niezwykły bank" (pomijając to, że oddział na Heathrow)?

    To tak jakby w ogóle nie bank, dlatego napisałem.

    > No i niewielkie ilości - a ja pytam np. o lewych landlordów dostających co miesiąc
    harmonię 20-tek
    > (bo 50-tek też praktycznie w obiegu nie ma

    Jest mniej, ale żeby w ogóle nie było, to raczej przesada.
    Naszych oraz europejskich 500 jest (znacznie?) mniej.

    Duże ilości, bez prowizji, to pewnie albo bank, w którym masz konto,
    albo BoE. Np. kiedyś BoE pisał, żeby zapakować banknoty do koperty,
    wysłać do nich (może być z zagranicy), a oni odeślą czek. Z czekiem
    raczej więcej zachodu :-)
    No i to wkładanie do koperty - tak sobie.

    Z prowizją, to oczywiście jest wiele możliwości, ale nie jestem pewien,
    czy sensowne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2022-07-28 14:24:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Jul 2022 08:13:01 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > były w obiegu nie dłużej niż 22 lata, a średnio to poniżej 15.
    >
    > Środek przeciwko zakopującym banknoty w ogródku (Piter pewnie coś o tym wie ;) ?

    A one w ogole traca waznosc?
    Bo cos Brytyjczycy dumni byli, ze u nich pieniadze sa wieczne,
    a na banknotach zamiast "bilety NBP sa ...niczym w Polsce",
    jest "I promise to pay on demand ...", a słowo Lorda Dyrektora
    zobowiazuje :-)

> [...]
    > 100 i 200 się jeszcze uchowały, inne wypadły z obiegu w wyniku naturalnego
    > niszczenia - choć w sumie starej 100-tki też już dawno nie widziałem

    Ja malo gotowki uzywam, ale te starsze ciagle widuje.
    Nie zuzywaja sie tak bardo?
    Czy co rusz jakis emeryt odchodzi i zostawia skarpete oszczednosci.

    A swoja droga - wychodzi mi, ze zakres numeracji, to juz dawno
    przekroczylismy.
    A co w swiecie euro? Tam banknotow jeszcze wiecej, to oni chyba
    czesciej przekręcaja liczniki.

    A swoja droga - cos mi chodzi po glowie, ze mam gdzies jeszcze portfel
    z funtami sprzed lat ...

> [...]
    > tak z 0,5mm do 1mm z każdej strony) - choć bardzo jestem ciekawy,
    > co by na taką 100-tkę z 1990 powiedzieli w sklepie w USA...

    do wyboru:
    -nic, ciagle w obiegu,
    -"sorry, no longer valid"
    -"is it real money"

    Pytanie, czy da sie gdzies w banku wymienic :-)

    J.