  • 1. Data: 2020-10-08 00:17:13
    Temat: Żądanie okazania dowodu osobistego przez banki
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czemu PKO BP nie uznaje prawa jazdy jako dokumentu tożsamości.przy
    dokonywaniu formalności z wyjątkiem wpłat/wypłat (to reguluje
    dedykowane rozporządzenie, nie o tym mowa)? Chodzi mi o konkretny
    przepis a nie zasłanianie się "wewnętrznymi procedurami". Skoro pj
    jako dokument tożsamości uznają sądy, urzędy, komisje wyborcze to
    dlaczego bank nie chce?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2020-10-08 00:38:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.10.2020 o 00:17, Marek pisze:
> [...]
    > zasłanianie się "wewnętrznymi procedurami". Skoro pj jako dokument
    > tożsamości uznają sądy, urzędy, komisje wyborcze to dlaczego bank nie chce?

    Możesz nie dać im tego dokumentu, tyle, że zapewne nie dadzą Ci
    możliwości skorzystania z jego usług.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-10-08 10:29:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 8 października 2020 00:17:17 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > przepis a nie zasłanianie się "wewnętrznymi procedurami". Skoro pj
    > jako dokument tożsamości uznają sądy, urzędy, komisje wyborcze to

    Są dwie osobne kategorie:
    - dokumenty stwierdzające tożsamość
    - dokumenty pozwalające na ustalenie tożsamości - ale ich główna rola jest inna.

    A seryjnie jest jakieś specjalne rozporządzenie, że w banku przy wpłacie/wypłacie
    może być prawo jazdy, ale do uznawania przy innych operacjach już bank nie jest
    zmuszony?

    I coś nie wierzę, że wszystkim sądom, urzędom czy komisjom wyborczym wystarczy prawo
    jazdy. Oni obowiązku też nie mają - może się udać, ale lepiej mieć dowód osobisty,
    ew. paszport (podobno równoważne, ale czasem i z paszportem jest kłopot - oczywiście
    można się kłócić, i w końcu, po roku czy dwóch, w sądzie się wykłócisz, ze miałeś
    rację - ale co z tego, jak sprawy nie załatwisz ten rok czy dwa lata wcześniej?).

  • 4. Data: 2020-10-08 10:49:07
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

> [...]
    miałeś rację - ale co z tego, jak sprawy nie załatwisz ten rok czy dwa lata

    banki akceptują dowody osobiste oraz paszporty i ew. kartę pobytu dla
    zagranicznych

    korzystam z mObywatel, ale dla większości banków to za wysoka
    technologia, za to komisja wyborcza i poczta akceptują, w placówkach
    zdrowia również ok

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 5. Data: 2020-10-08 13:40:21
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > przepis a nie zasłanianie się "wewnętrznymi procedurami". Skoro pj
    > jako dokument tożsamości uznają sądy, urzędy, komisje wyborcze to

    https://gazeta.policja.pl/997/informacje/169027,Doku
    menty-stwierdzajace-tozsamosc.html

    "...Wszelkie legitymacje służbowe, jak również legitymacje szkolne bądź studenckie i
    legitymacje biblioteczne oraz podobne dokumenty ze zdjęciem należy uznać za dokumenty
    pozwalające na ustalenie tożsamości (a nie stwierdzenie tożsamości). Dokumenty te
    zawierają dane dotyczące tożsamości ich posiadacza, jednak ich funkcja w obrocie
    prawnym jest inna aniżeli potwierdzanie tożsamości. Ich rolą jest wykazanie pewnych
    uprawnień osoby, na którą legitymacja została wystawiona. Tak samo należy
    zakwalifikować prawo jazdy, które - zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 5 stycznia 2011
    r. o kierujących pojazdami - jest dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do
    kierowania pojazdami wymienionymi w tym przepisie.

    Podsumowując, do katalogu dokumentów stwierdzających tożsamość należą następujące
    dokumenty: dowód osobisty, dokument paszportowy, karta tożsamości, książeczka
    żeglarska, karta pobytu, polski dokument tożsamości cudzoziemca, dokument ,,zgoda na
    pobyt tolerowany", tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, dokument podróży
    przewidziany w konwencji genewskiej dotyczącej statusu uchodźców. ".

  • 6. Data: 2020-10-08 13:50:50
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 8 Oct 2020 04:40:21 -0700 (PDT), Kris napisał(a):

> [...]
    > zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, dokument podróży przewidziany w
    > konwencji genewskiej dotyczącej statusu uchodźców. ".

    a Książeczka Wojskowa...

  • 7. Data: 2020-10-08 13:55:11
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 8 października 2020 13:49:22 UTC+2 użytkownik dantes napisał:

    menty-stwierdzajace-tozsamosc.html

    > a Książeczka Wojskowa...

    Hehe, pewnie skojarzyło Ci się z "książeczką żeglarską".
    Ale ta książeczka żeglarska to nie jest jakaś tam karta pływacka czy nawet patent
    sternika - jest to pewien rodzaj paszportu, umożliwiający przekraczanie granicy
    morskiej oraz pobyt w portach całego świata (ciekawe swoją drogą, gdzie się taki
    "port" kończy - np. w Nowym Jorku jest siedziba ONZ, więc mają tam prawo przyjeżdżać
    obywatele państw skonfliktowanych, a nawet wojujących z USA - ale wolno im przebywać
    tylko w promieniu 25 mil od Columbus Circle - to takie rondo).

  • 8. Data: 2020-10-08 14:08:47
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 8 Oct 2020 04:55:11 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski napisał(a):

    menty-stwierdzajace-tozsamosc.html

    > Hehe, pewnie skojarzyło Ci się z "książeczką żeglarską".
    Kiedyś ktoś posłużył się w Sądzie, i przeszło. A jest to dokument, w którym
    najłatwiej można zaktualizować fotografię.

    Niesamowici są ci Amerykanie...

  • 9. Data: 2020-10-08 14:18:08
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.10.2020 o 13:55, Dawid Rutkowski pisze:

    menty-stwierdzajace-tozsamosc.html

    > Hehe, pewnie skojarzyło Ci się z "książeczką żeglarską".

    Nie wiesz, co to jest książeczka wojskowa?

    Za PRL obywatel na czas powołania do wojska miał zabierany dowód
    osobisty i legitymował się wyłącznie książeczką wojskową. Podobnie na
    czas wydania paszportu zabierano d.o.

    Stąd tak paszport, jak i książeczka musiały działać wszędzie tam, gdzie
    działał d.o.

    MJ

  • 10. Data: 2020-10-08 14:29:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 8 października 2020 14:18:25 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski
    napisał:

> [...]
    > czas wydania paszportu zabierano d.o.
    >
    > Stąd tak paszport, jak i książeczka musiały działać wszędzie tam, gdzie

    PRLu na szczęście nie ma już od 30 lat, mimo usilnych prób odbudowania.
    Więc tym, czym była wtedy książeczka wojskowa, teraz już być nie musi.

    A co to jest to wiem, nawet dostałem, tyle że już w RP3 i gdzieś tam w szpargałach
    chyba do tej pory leży.
    Nikt mi jednak DO nie zabrał - inna sprawa, że powołany do wojska też nie byłem.

    A PRLowski paszport też miałem (jakby plany wyszły, to bym pewnie teraz do Was z
    Australii pisał), tyle że o zabieraniu dowodu to wiem tyle, co z "Misia", bo mając
    ten paszport dowodu jeszcze nie miałem.

    Ale mi chodziło o to, że "książeczka" "książeczce" nierówna - i taka "książeczka
    żeglarska" (choć bardziej powinna się nazywać "marynarska" - choć przeciw temu pewnie
    protestowali oficerowie na statkach ;) to może być coś naprawdę użytecznego, a nie
    tylko taka kula u nogi jak wojskowa.