  • 11. Data: 2020-10-08 14:54:23
    Temat: Re: Żądanie okazania dowodu osobistego przez banki
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 8 Oct 2020 14:18:08 +0200, Michał Jankowski napisał(a):

    > Za PRL obywatel na czas powołania do wojska miał zabierany dowód
    > osobisty i legitymował się wyłącznie książeczką wojskową.

    Miałem nieprzyjemność spędzić 8 miesięcy w kamaszach w 1989, ale zupełnie
    nie przypominam sobie, żeby zabrano mi z tej okazji dowód. W tym drugim
    walili za to pieczątki po rozpoczęciu i zakończeniu służby wojskowej.

    > Podobnie na
    > czas wydania paszportu zabierano d.o.

    W 1985 dostałem paszport uprawniający do wjazdu do bratnich krajów
    socjalistycznych i nie musiałem zostawiać dowodu przy jego odbiorze.
    Paszport leżał w domu, aż stracił ważność.
    Może w przypadku "prawdziwych" paszportów procedury były inne.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 12. Data: 2020-10-08 14:55:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dantes" napisał w wiadomości grup
    Dnia Thu, 8 Oct 2020 04:40:21 -0700 (PDT), Kris napisał(a):
> [...]
    menty-stwierdzajace-tozsamosc.html

    Taa ... a swego czasu w CA chcieli "drugi dokument ze zdjeciem".
    No i tak sobie pomyslalem - PJ i paszport sa nieobowiazkowe, to co za
    drugiego dokumentu mozna wymagac.
    Czasy legitymacji zakladowych sie mocno ograniczyly ...

    >a Książeczka Wojskowa...

    Jeszcze jest ?
    Ale zdjecie szybko staje sie nieaktualne :-)

    J.

  • 13. Data: 2020-10-08 15:02:57
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 8 Oct 2020 14:55:13 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > Czasy legitymacji zakladowych sie mocno ograniczyly ...

    > Jeszcze jest ?
    > Ale zdjecie szybko staje sie nieaktualne :-)

    Ale w KW jest miejsce na dwie fotografie.

  • 14. Data: 2020-10-08 15:09:10
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    dodam, że jak klient ubiega się o kredyt to w wielu bankach skan dowodu
    nie jest wymagany, klient pokazuje dokument dopiero w banku pracownikowi
    przy podpisywaniu umowy kredytowej

    lub
    można zrobić skan ale dokument przekreślić i dopisać, że do
    wykorzystania TYLKO do procesu o kredyt X w banku Y

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 15. Data: 2020-10-08 15:25:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 8 Oct 2020 01:29:20 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:
    > Są dwie osobne kategorie:
    > - dokumenty stwierdzające tożsamość
    > - dokumenty pozwalające na ustalenie tożsamości - ale ich główna
    > rola jest inna.

    Ok ale potrzebuje podstawę prawną do nieuznawania pj. przez bank
    innymi słowy dlaczego stwierdzenie tożsamości nie jest tożsame z jej
    ustaleniem w tym przypadku.

    > A seryjnie jest jakieś specjalne rozporządzenie, że w banku
    > przy wpłacie/wypłacie może być prawo jazdy, ale do uzna
    > wania przy innych operacjach już bank nie jest zmuszony?

    Odwrotnie: przy wpłacie/wypłacie musi być d.o. bo do tego jest
    dedykowana regulacja tj ustawa przeciwko praniu paniedzy, wg art 2
    pkt 10. kasjer musi stwierdzić czy osoba wpłacająca/wypłacająca jest
    tzw. osobą eksponowaną pełniąca funkcje wymienione w ustawie. Dotyczy
    to:

    a) szefów państw, szefów rządów, ministrów, wiceministrów, sekretarzy
    stanu, podsekretarzy stanu, w tym Prezydenta Rzeczypospolitej
    Polskiej, Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesa Rady Ministrów,
    b) członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych, w tym
    posłów i senatorów,
    c) członków organów zarządzających partii politycznych,
    d) członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych
    organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają
    zaskarżeniu, z wyjątkiem trybów nadzwyczajnych, w tym sędziów Sądu
    Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu
    Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz sędziów
    sądów apelacyjnych,
    e) członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych,
    w tym Prezesa oraz członków Zarządu NBP,
    f) ambasadorów, charges d'affaires oraz wyższych oficerów sił
    zbrojnych,
    g) członków organów administracyjnych, zarządczych lub nadzorczych
    przedsiębiorstw państwowych, w tym dyrektorów przedsiębiorstw
    państwowych oraz członków zarządów i rad nadzorczych spółek z udziałem
    Skarbu Państwa, w których ponad połowa akcji albo udziałów należy do
    Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych,
    h) dyrektorów, zastępców dyrektorów oraz członków organów organizacji
    międzynarodowych lub osoby pełniące równoważne funkcje w tych
    organizacjach,
    i) dyrektorów generalnych w urzędach naczelnych i centralnych organów
    państwowych, dyrektorów generalnych urzędów wojewódzkich oraz
    kierowników urzędów terenowych organów rządowej administracji
    specjalnej;
    12) osobach znanych jako bliscy współpracownicy osoby zajmującej
    eksponowane stanowisko polityczne - rozumie się przez to:
    a) osoby fizyczne będące beneficjentami rzeczywistymi osób prawnych,
    jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub
    trustów wspólnie z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne
    lub utrzymujące z taką osobą inne bliskie stosunki związane z
    prowadzoną działalnością gospodarczą,
    b) osoby fizyczne będące jedynym beneficjentem rzeczywistym osób
    prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości
    prawnej lub trustu, o których wiadomo, że zostały utworzone w celu
    uzyskania faktycznej korzyści przez osobę zajmującą eksponowane
    stanowisko polityczne;

    Natomiast np. podpisania aneksu do umowy już takiej dedykowanej
    regulacji nie znajduję, stąd pytanie.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2020-10-08 23:20:27
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Robert_DF.
    On 08.10.2020 15:09 you wrote:

> [...]
    > pracownikowi przy podpisywaniu umowy kredytowej lub można zrobić
    > skan ale dokument przekreślić i dopisać, że do wykorzystania TYLKO

    Teraz to już w ogóle chyba jest zakaz zbierania skanów.

    --
    Pete

  • 17. Data: 2020-10-09 01:33:04
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2020-10-08 o 14:18, Michał Jankowski pisze:

    > Za PRL obywatel na czas powołania do wojska miał zabierany dowód
    > osobisty i legitymował się wyłącznie książeczką wojskową. Podobnie na
    > czas wydania paszportu zabierano d.o.

    Do powyższych bredni dodaj jeszcze kolejne: że były kartki na wyroby
    czekolado-podobne, a bez kartek w sklepach bywał wyłącznie ocet - to już
    będzie komplet informacji.

    --
    - Akarm

  • 18. Data: 2020-10-09 01:35:01
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2020-10-08 o 15:02, dantes pisze:

    > Ale w KW jest miejsce na dwie fotografie.

    W mojej na pewno jest miejsce wyłącznie na jedną.
    --
    - Akarm

  • 19. Data: 2020-10-09 06:33:03
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Akarm.
    On 09.10.2020 01:33 you wrote:

    > Do powyższych bredni dodaj jeszcze kolejne: że były kartki na wyroby
    > czekolado-podobne, a bez kartek w sklepach bywał wyłącznie ocet - to
    > już będzie komplet informacji.

    Ale że co?
    Masz nawet w Misiu dowód, gdy Stanisław Paluch legitymuje się
    paszportem.

    --
    Pete

  • 20. Data: 2020-10-09 08:15:00
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 08.10.2020 o 23:20, Pete pisze:

    > Teraz to już w ogóle chyba jest zakaz zbierania skanów.
    >

    > --
    > Pete

    nie jest, nie pamiętam proporcji, ale można zrobić ksero dokumentu
    poniżej 80% lub powyżej 120% wielkości (te wartości mogą być inne -
    strzelam) i wtedy nie jest to traktowane jako kopia

    poza tym jak składam klientowi wniosek o kredyt i na checkliście jest
    ksero dowodu to bank nie rozpatrzy wniosku jeżeli tego nie załączę