  • Data: 2022-05-17 17:34:18
    Temat: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 16 May 2022 21:05:11 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To nie przeszkadza w przeczytaniu. Natomiast, być może, kancelarii nie
    > zależy na tym, by jej klienci ją przeczytali?

    No, SN zaraz opublikuje, wiec czemu kancelaria mialaby pierwsza
    publikowac.

    > Szczerze mówiąc, w przypadku kredytu indeksowanego kursem innej waluty
    > w ogóle przeliczanie czegokolwiek inaczej niż według średniego kursu NBP
    > wydaje mi się dziwne.

    Mnie tez, ale moze wlasnie o to chodzi - pazernosc sie zemsci, i
    bardzo dobrze...

    > Przecież to nie miał być kredyt walutowy, tylko
    > indeksowany zewnętrznym wskaźnikiem. Nie miało być żadnych transakcji
    > walutowych.

    Dla klienta nie bylo, ale moze dla banku byly, a zaplacic musi
    przeciez klient :-)

    No ale wszystko sugeruje, ze banki jakies wyzsze cuda ze swapami
    walutowymi odstawily.

    > Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    > normalny kredyt walutowy. Aczkolwiek konsekwencje uznania takiego stanu
    > rzeczy mogą być ciekawe.

    IMO - to raczej beda zmierzali, ze skoro wyplata w zlotowkach, i rata
    w zlotowkach, to byl zwykly kredyt złotówkowy.
    Z oprocentowaniem jak dla CHF :-)

    > Ale wiesz, kredyty indeksowane kursem CHF, z kursem ustalanym przez
    > kredytodawcę, to chyba nie była duża część? Była? Przyznaję, że nie
    > interesowałem się taką statystyką.

    Wydaje mi sie, ze wiekszosc.
    Ale to chyba od banku zalezy - jednym prawnicy zalecili denominowane,
    innym indeksowane.

    A teraz sędziowie wykażą sie ignorancją i unieważnią wszystkie :-)

    > Ale uchwała przecież wskazuje, że umowa jest w dalszym ciągu ważna.

    Czytales juz te uchwałę?

    > Punkt o kursie waluty nie wiąże klienta - może dałoby się uzyskać
    > zmniejszenie kwoty kredytu (w walucie obcej) na tej podstawie?
    > No bo kursy stosowane przy spłacie to już sprawa nieistotna chyba?

    W przypadku kredytu denominowanego IMHO dosc istotna.
    Bo w zaleznosci od tego, jak to bank sformułowal,
    jak wypadnie punkt "klient będzie splacał kredyt ..." to sie robi
    ciekawie :-)
    A nawet jak nie wypadnie ... to jak ustalic ile juz spłacił, gdy
    spłacał w złotówkach? Roznice miedzy kursem banku a kursem srednim NBP
    nie byly duze, ale kursu sredniego w swietle TSUE sąd nie może
    zastosować.
    Ale moze jednak może, bo to niby "z korzyscią dla klienta".

    Za to w przypadku kredytu indeksowanego ... no, tam interpretacja byla
    taka, ze wypada punkt mowiący o metodzie indeksacji, i nie ma jak
    kontynuowac umowy, pozostaje uniewaznic całą umowe.

    > No nie wiem. Odszkodowanie za korzystanie z kapitału = "zwykłe" odsetki
    > (zysk). Roszczenie o zwrot kapitału nie obejmuje "zwykłych" odsetek.
    > Natomiast może obejmować utratę wartości kapitału.

    No ale te "zwykłe odsetki" to w/g wibor by nalezalo liczyc, skoro
    kwota kredytu w PLN i indeksowana, i banki na tym tak zle nie wyjdą, a
    moze nawet zarobią :-(

    > Wtedy słabo to wygląda dla klienta w świetle tej uchwały.
    > Jakby kredyt był młodszy, to może dałoby się podważyć przeliczenie
    > wypłaty(?) Po 14 latach, to raczej wątpię.

    Ale wczesniej nie bylo interpretacji TSUE.
    Choc ona w sumie niepotrzebna.

    > :-)

    Roznie to mozna rozumiec ... chocby tak, ze kancelaria wspolpracuje z
    dziennikarzem i informuje go o przebiegu sprawy.
    Bez zadnych przeplywow pienieznych.

    J.