  • Data: 2022-05-21 12:35:08
    Temat: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Moze i tak, ale przeciez zaraz SN to opublikuje.

    No to co? Duża część klientów nie przeczyta tego w dalszym ciągu.
    "I o to chodzi" - mają się złapać na lep, a nie interesować się tym,
    jak coś naprawdę wygląda.

    > No ale sprawiedliwosc jest taka, ze pazerny wyzyskiwacz straci :-)

    Nie, to jest raczej "sprawiedliwość socjalistyczna" (w znaczeniu
    moskiewskim). Coś a la "krzesło" i "krzesło elektryczne".

    > Tylko ze idee swapu walutowego wydaje mi sie, ze rozumiem,
    > ale banki mialy swapy walutowo-procentowe.

    Generalnie wszystkie te mechanizmy mają za zadanie skompensować aktywa
    i pasywa banku w danej (każdej) walucie - tak, by bank nie ponosił
    ryzyka związanego z kursami.
    Drugi rodzaj ryzyka, związany ze stopami procentowymi (kosztem
    pieniądza na rynku walutowym), jest na bieżąco kompensowany (pomijając
    kredyty o stałej stopie, ale to znaaacznie mniej istotne).

    Banki stosują te mechanizmy na rynku międzybankowym (miedzynarodowym)
    oraz na krajowym rynku detalicznym (głównie dotyczy to klientów korpo).

    > No i jak tu sie nie domagac uniewaznienia takiej umowy :-)
    > A jak prezesowi wpadnie do glowy, ze od jutra 20% ?

    No ok, mBank, ale jakiś inny taki bank?

    > A z drugiej strony ... jesli bank ciagle udziela nowych kredytow,
    > badz hadluje walutami, to moze nalezy uznac, ze to sa rynkowe
    > odsetki/kursy.

    Wątpię, prosty przykład - 10+% spreadu.

    > "Postanowienia takie, jeśli
    > spełniają kryteria uznania ich za niedozwolone postanowienia
    > umowne, nie są nieważne, lecz nie wiążą konsumenta w
    > rozumieniu art. 3851 k.c."
    >
    > Czyli mamy w umowie punkt o sposobie indeksacji, ktory nie wiąze
    > klienta. Czyli nie ma punktu :-)

    Nie. Jeśli jest taki punkt, i JEŚLI spełnia on ww kryteria, to nie wiąże
    konsumenta. Ale wystarczy, że taki punkt nie spełnia kryteriów (kwestia
    konkretnego przypadku), albo np. klient chce się do niego stosować, to
    punkt jak najbardziej jest.

    > No ale wlasnie nie mozna bylo, bo kredyt w CHF, a splata w PLN :-)

    No, tak, z 10(?) lat temu.

    > A dla sądu teraz, jak pisalem - mała niewiadoma, ile klient juz
    > spłacil, skoro kwestionuje "sprawiedliwosc" kursu.
    > Zgodnie z regułami ksiegowosci uznac, ze to kursie srednim NBP było?
    > Ale to grosze zaoszczedzi ... no, pare % spreadu zawsze cos.

    Jakbym był sędzią, to chyba tak bym zadecydował. Zwłaszcza w przypadku
    kredytu, z którego treści (nie nazwy) wynika, że jest tylko indeksowany
    kursem waluty obcej. Ale w przypadku kredytu walutowego także
    skłaniałbym się raczej do zastosowania kursu "zgodnego z zasadami
    współżycia społecznego".

    Spread ma za zadanie zrekompensować bankowi pewne koszty, ja rozumiem że
    niekoniecznie może być zerowy (bo to by oznaczało dumping). Ale nie
    powinien być jednym z głównych elementów zysku z kredytu, wtedy to jest
    po prostu mniejsze lub większe oszustwo.

    > W/g inflacji? Nie widze podstaw dla banku.

    Dlaczego nie? To normalna sprawa, KC itd.

    > w/g sredniego oprocentowania depozytow w tymze banku ... tu juz widze
    > :-P

    A ja nie.

    > Ale czy w ogole w przypadku uniewaznienia kredytu z winy banku powinno
    > sie nalezec bankowi jakies odszkodowanie ... oto jest pytanie.

    To zależy co oznacza "z winy banku". Generalnie ja tu nie widzę
    zasadniczej winy żadnej ze stron, nie uważam, by krzyżowanie kogokolwiek
    było dobre. Jasne jest, że obie strony chciały i chcą jak najlepiej
    wyjść na każdej umowie. Zawierają takie umowy, jakie w momencie zawarcia
    wydają się sensowne, ale to nie jest kredyt na 6 miesięcy - różne rzeczy
    mogą się zdarzyć.

    Myślę, że największym winnym jest tu państwo:
    - to państwo ma największy wpływ (i używa go) np. na kursy walutowe
    i w ogóle na sytuację gospodarczą
    - państwo narzuca niejasne i zmienne, działające daleko wstecz, zasady
    prawne
    - propaganda itd. to także sprawka państwa.

    > Albo ... policzyc w/g sredniej ceny 1 mkw mieszkania :-)

    Banki nie handlują mieszkaniami.

    > P.S. a przy okazji ciekawe orzeczenie III CZP 83/22.
    > Kasta ma sie mocno, czy sprawiedliwie orzekli ? :-)

    Nie jest to 100% jasne, ale bez dodatkowych okoliczności nie wyłączałbym
    takiego sędziego. Jaki wpływ na sprawę miałaby mieć jego osobista umowa?
    - miałby działać na rzecz banku, by ten drugi nie zbankrutował, bo to
    gorzej dla sędziego?
    - miałby działać na rzecz klienta, w ramach, no nie wiem, "wróg mojego
    wroga..."?

    IMHO wyłączenie takiego sędziego tylko z takiego powodu byłoby złe.
    Natomiast gdyby np. ten wyrok miał mieć wpływ na osobisty kredyt
    sędziego, to sprawa byłaby zupełnie inna. Podobnie, gdyby np. ktoś
    z bliskiej rodziny miał taki kredyt itd. Dlatego także w takich
    "szerokich" sprawa powinno decydować wielu sędziów.
    --
    Krzysztof Hałasa