  • 1. Data: 2022-05-12 21:39:26
    Temat: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zawie
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

  • 2. Data: 2022-05-13 12:13:57
    Temat: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 May 2022 21:39:26 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zawie
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    Tylko tak - tu jest zawieszenie.
    W razie przegranej ... odsetki narosną, choc na CHF moze nawet ujemne
    :-)

    A ktos tą uchwale czytal?

    Bo tak opierajac sie tylko na powyzszym:
    -od ponad 10 lat mozna splacac w walucie, jak sie komus kurs nie
    podoba, sady powinny to brac pod uwage, czy nie?

    -niektorym chyba banki na powyzsze zaproponowaly aneks do umowy,
    ktory obie strony dobrowolnie podpisaly. I co wtedy?

    -co z kredytami denominowanymi? Byly splacane w zl, po kursie banku,
    wiec ta sama sytuacja, ... ale jak sie uniewazni, to zostanie kwota
    CHF do splaty?

    -niektore banki ponoc dopuszczaly od początku spłacanie w walucie
    ... i co wtedy?

    -co z ewentualnym odszkodowaniem za korzystanie z kapitalu?
    zeby sie nie okazalo, ze zamienil stryjek ...
    "Bez wątpienia bankowi przysługuje roszczenie o zwrot wypłaconego
    kapitału."

    To zdanie redakcji czy z uchwały? Chyba redakcji, bo jest ciag dalszy
    wyjasnien.

    Ale
    " Dane za pierwszy kwartał wyglądają następująco: 1499 spraw wygranych
    w I instancji (98,48%) oraz 455 korzystnych wyroków prawomocnych
    (96,60%)."
    Procentowo jest rzeź :-)

    Tylko czy uchwała tego nie zmieni :-)

    J.

  • 3. Data: 2022-05-13 17:13:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    > A ktos tą uchwale czytal?

    W sensie "czy klienci tej kancelarii ją czytali"? :-)

    > Bo tak opierajac sie tylko na powyzszym:
    > -od ponad 10 lat mozna splacac w walucie, jak sie komus kurs nie
    > podoba, sady powinny to brac pod uwage, czy nie?

    Ale po co sądy, jeśli po prostu można spłacać w walucie?

    > -niektorym chyba banki na powyzsze zaproponowaly aneks do umowy,
    > ktory obie strony dobrowolnie podpisaly. I co wtedy?

    Ale jaki aneks? Że mogą spłacać w CHF? Czy że nie mogą? Tego ostatniego
    to chyba banki nawet nie mogą proponować?

    Masz na myśli kredyty indeksowane kursem CHF?
    No bo...

    > -co z kredytami denominowanymi? Byly splacane w zl, po kursie banku,
    > wiec ta sama sytuacja, ... ale jak sie uniewazni, to zostanie kwota
    > CHF do splaty?

    No ale od dawna można tak spłacać.

    > -niektore banki ponoc dopuszczaly od początku spłacanie w walucie
    > ... i co wtedy?

    Teraz "dopuszczają", jak rozumiem, wszystkie.

    > -co z ewentualnym odszkodowaniem za korzystanie z kapitalu?
    > zeby sie nie okazalo, ze zamienil stryjek ...
    > "Bez wątpienia bankowi przysługuje roszczenie o zwrot wypłaconego
    > kapitału."

    Ale to są dwie zupełnie różne sprawy.

    > To zdanie redakcji czy z uchwały? Chyba redakcji, bo jest ciag dalszy
    > wyjasnien.

    Tak wygląda.

> [...]
    > " Dane za pierwszy kwartał wyglądają następująco: 1499 spraw wygranych
    > w I instancji (98,48%) oraz 455 korzystnych wyroków prawomocnych

    Tego nie wiem, ale weź pod uwagę, że "artykuł płatny".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2022-05-16 11:10:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 May 2022 17:13:15 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    > W sensie "czy klienci tej kancelarii ją czytali"? :-)

    Chyba nie tylko.
    Na razie SN jej nie opublikowal na internecie.

    > Ale po co sądy, jeśli po prostu można spłacać w walucie?

    W oryginalnej umowie nie mozna bylo.
    A nawet jakby bylo ... to moze to sądow nie interesuje - klauzula
    abuzywna była :-)

    > Ale jaki aneks? Że mogą spłacać w CHF? Czy że nie mogą? Tego ostatniego
    > to chyba banki nawet nie mogą proponować?

    Ze mogą. Ustawa wprowadzila taką mozliwosc, ale jak bank zaproponował
    klientowi podpisanie aneksu do umowy z taką możliwościa, w imie
    zgodnosci z ustawą, to po podpisaniu ... czy sąd ma podstawę
    to uznania klauzuli za abuzywną?

    > Masz na myśli kredyty indeksowane kursem CHF?
    > No bo...
    >
    > No ale od dawna można tak spłacać.

    Tak samo jak wyzej. Mozna, ale nie mozna bylo, wiec to sie liczy,
    chyba ze klient z bankiem sie porozumieli i aneks podpisali.

    Tak czy inaczej - tu kwota kredytu byla np 100k CHF, ale wypłacono
    w PLN, wiec w razie uniewaznienia ... klient ma zwrocic 100k CHF,
    czy kwotę w złotówkach?

    > Teraz "dopuszczają", jak rozumiem, wszystkie.

    Tak, ale te co dopuszczaly od poczatku ... to nie wiem, czy im mozna
    uniewaznic umowe z powodu jednostronnego narzucenia kursu.

    > Ale to są dwie zupełnie różne sprawy.

    Ktore sie moga okazac bardzo zwiazane :-)

    Szczegolnie jak sąd zważy, ze klauzula nabuzywna została narzucona
    w 2008, ustawa zniosła jej skutki ... nie wiem kiedy - 2010 powiedzmy,
    a klient pozew złożył w 2022 :-)

    > Tak wygląda.

    > Tego nie wiem, ale weź pod uwagę, że "artykuł płatny".

    Sponsorowany znaczy sie?
    Nie, tego nie piszą, jest tylko "Partner publikacji".

    No nic, poczekamy, przeczytamy uchwałe, poczekamy na wyroki sądów.
    Na razie to chyba jeden kredytobiorca jest zadowolony,
    ten co nie dawno przegral w ponownej rozprawie, bo sędzia
    "nie rozumie wyroku TSUE".

    J.

  • 5. Data: 2022-05-16 21:05:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Chyba nie tylko.
    > Na razie SN jej nie opublikowal na internecie.

    To nie przeszkadza w przeczytaniu. Natomiast, być może, kancelarii nie
    zależy na tym, by jej klienci ją przeczytali?

    > W oryginalnej umowie nie mozna bylo.
    > A nawet jakby bylo ... to moze to sądow nie interesuje - klauzula
    > abuzywna była :-)

    Szczerze mówiąc, w przypadku kredytu indeksowanego kursem innej waluty
    w ogóle przeliczanie czegokolwiek inaczej niż według średniego kursu NBP
    wydaje mi się dziwne. Przecież to nie miał być kredyt walutowy, tylko
    indeksowany zewnętrznym wskaźnikiem. Nie miało być żadnych transakcji
    walutowych.

    Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    normalny kredyt walutowy. Aczkolwiek konsekwencje uznania takiego stanu
    rzeczy mogą być ciekawe.

> [...]
    > klientowi podpisanie aneksu do umowy z taką możliwościa, w imie
    > zgodnosci z ustawą, to po podpisaniu ... czy sąd ma podstawę

    Ale wiesz, kredyty indeksowane kursem CHF, z kursem ustalanym przez
    kredytodawcę, to chyba nie była duża część? Była? Przyznaję, że nie
    interesowałem się taką statystyką.

    > Tak, ale te co dopuszczaly od poczatku ... to nie wiem, czy im mozna
    > uniewaznic umowe z powodu jednostronnego narzucenia kursu.

    Ale uchwała przecież wskazuje, że umowa jest w dalszym ciągu ważna.
    Punkt o kursie waluty nie wiąże klienta - może dałoby się uzyskać
    zmniejszenie kwoty kredytu (w walucie obcej) na tej podstawie?
    No bo kursy stosowane przy spłacie to już sprawa nieistotna chyba?

    > Ktore sie moga okazac bardzo zwiazane :-)

    No nie wiem. Odszkodowanie za korzystanie z kapitału = "zwykłe" odsetki
    (zysk). Roszczenie o zwrot kapitału nie obejmuje "zwykłych" odsetek.
    Natomiast może obejmować utratę wartości kapitału.

    > Szczegolnie jak sąd zważy, ze klauzula nabuzywna została narzucona
    > w 2008, ustawa zniosła jej skutki ... nie wiem kiedy - 2010 powiedzmy,
    > a klient pozew złożył w 2022 :-)

    Wtedy słabo to wygląda dla klienta w świetle tej uchwały.
    Jakby kredyt był młodszy, to może dałoby się podważyć przeliczenie
    wypłaty(?) Po 14 latach, to raczej wątpię.