  • 1. Data: 2022-05-12 21:39:26
    Temat: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zawie
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

  • 2. Data: 2022-05-13 12:13:57
    Temat: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 May 2022 21:39:26 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zawie
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    Tylko tak - tu jest zawieszenie.
    W razie przegranej ... odsetki narosną, choc na CHF moze nawet ujemne
    :-)

    A ktos tą uchwale czytal?

    Bo tak opierajac sie tylko na powyzszym:
    -od ponad 10 lat mozna splacac w walucie, jak sie komus kurs nie
    podoba, sady powinny to brac pod uwage, czy nie?

    -niektorym chyba banki na powyzsze zaproponowaly aneks do umowy,
    ktory obie strony dobrowolnie podpisaly. I co wtedy?

    -co z kredytami denominowanymi? Byly splacane w zl, po kursie banku,
    wiec ta sama sytuacja, ... ale jak sie uniewazni, to zostanie kwota
    CHF do splaty?

    -niektore banki ponoc dopuszczaly od początku spłacanie w walucie
    ... i co wtedy?

    -co z ewentualnym odszkodowaniem za korzystanie z kapitalu?
    zeby sie nie okazalo, ze zamienil stryjek ...
    "Bez wątpienia bankowi przysługuje roszczenie o zwrot wypłaconego
    kapitału."

    To zdanie redakcji czy z uchwały? Chyba redakcji, bo jest ciag dalszy
    wyjasnien.

    Ale
    " Dane za pierwszy kwartał wyglądają następująco: 1499 spraw wygranych
    w I instancji (98,48%) oraz 455 korzystnych wyroków prawomocnych
    (96,60%)."
    Procentowo jest rzeź :-)

    Tylko czy uchwała tego nie zmieni :-)

    J.

  • 3. Data: 2022-05-13 17:13:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    > A ktos tą uchwale czytal?

    W sensie "czy klienci tej kancelarii ją czytali"? :-)

    > Bo tak opierajac sie tylko na powyzszym:
    > -od ponad 10 lat mozna splacac w walucie, jak sie komus kurs nie
    > podoba, sady powinny to brac pod uwage, czy nie?

    Ale po co sądy, jeśli po prostu można spłacać w walucie?

    > -niektorym chyba banki na powyzsze zaproponowaly aneks do umowy,
    > ktory obie strony dobrowolnie podpisaly. I co wtedy?

    Ale jaki aneks? Że mogą spłacać w CHF? Czy że nie mogą? Tego ostatniego
    to chyba banki nawet nie mogą proponować?

    Masz na myśli kredyty indeksowane kursem CHF?
    No bo...

    > -co z kredytami denominowanymi? Byly splacane w zl, po kursie banku,
    > wiec ta sama sytuacja, ... ale jak sie uniewazni, to zostanie kwota
    > CHF do splaty?

    No ale od dawna można tak spłacać.

    > -niektore banki ponoc dopuszczaly od początku spłacanie w walucie
    > ... i co wtedy?

    Teraz "dopuszczają", jak rozumiem, wszystkie.

    > -co z ewentualnym odszkodowaniem za korzystanie z kapitalu?
    > zeby sie nie okazalo, ze zamienil stryjek ...
    > "Bez wątpienia bankowi przysługuje roszczenie o zwrot wypłaconego
    > kapitału."

    Ale to są dwie zupełnie różne sprawy.

    > To zdanie redakcji czy z uchwały? Chyba redakcji, bo jest ciag dalszy
    > wyjasnien.

    Tak wygląda.

> [...]
    > " Dane za pierwszy kwartał wyglądają następująco: 1499 spraw wygranych
    > w I instancji (98,48%) oraz 455 korzystnych wyroków prawomocnych

    Tego nie wiem, ale weź pod uwagę, że "artykuł płatny".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2022-05-16 11:10:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 May 2022 17:13:15 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    szenie-splaty-kredytu-w-chf-to-mozliwe/mgzslwt

    > W sensie "czy klienci tej kancelarii ją czytali"? :-)

    Chyba nie tylko.
    Na razie SN jej nie opublikowal na internecie.

    > Ale po co sądy, jeśli po prostu można spłacać w walucie?

    W oryginalnej umowie nie mozna bylo.
    A nawet jakby bylo ... to moze to sądow nie interesuje - klauzula
    abuzywna była :-)

    > Ale jaki aneks? Że mogą spłacać w CHF? Czy że nie mogą? Tego ostatniego
    > to chyba banki nawet nie mogą proponować?

    Ze mogą. Ustawa wprowadzila taką mozliwosc, ale jak bank zaproponował
    klientowi podpisanie aneksu do umowy z taką możliwościa, w imie
    zgodnosci z ustawą, to po podpisaniu ... czy sąd ma podstawę
    to uznania klauzuli za abuzywną?

    > Masz na myśli kredyty indeksowane kursem CHF?
    > No bo...
    >
    > No ale od dawna można tak spłacać.

    Tak samo jak wyzej. Mozna, ale nie mozna bylo, wiec to sie liczy,
    chyba ze klient z bankiem sie porozumieli i aneks podpisali.

    Tak czy inaczej - tu kwota kredytu byla np 100k CHF, ale wypłacono
    w PLN, wiec w razie uniewaznienia ... klient ma zwrocic 100k CHF,
    czy kwotę w złotówkach?

    > Teraz "dopuszczają", jak rozumiem, wszystkie.

    Tak, ale te co dopuszczaly od poczatku ... to nie wiem, czy im mozna
    uniewaznic umowe z powodu jednostronnego narzucenia kursu.

    > Ale to są dwie zupełnie różne sprawy.

    Ktore sie moga okazac bardzo zwiazane :-)

    Szczegolnie jak sąd zważy, ze klauzula nabuzywna została narzucona
    w 2008, ustawa zniosła jej skutki ... nie wiem kiedy - 2010 powiedzmy,
    a klient pozew złożył w 2022 :-)

    > Tak wygląda.

    > Tego nie wiem, ale weź pod uwagę, że "artykuł płatny".

    Sponsorowany znaczy sie?
    Nie, tego nie piszą, jest tylko "Partner publikacji".

    No nic, poczekamy, przeczytamy uchwałe, poczekamy na wyroki sądów.
    Na razie to chyba jeden kredytobiorca jest zadowolony,
    ten co nie dawno przegral w ponownej rozprawie, bo sędzia
    "nie rozumie wyroku TSUE".

    J.

  • 5. Data: 2022-05-16 21:05:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Chyba nie tylko.
    > Na razie SN jej nie opublikowal na internecie.

    To nie przeszkadza w przeczytaniu. Natomiast, być może, kancelarii nie
    zależy na tym, by jej klienci ją przeczytali?

    > W oryginalnej umowie nie mozna bylo.
    > A nawet jakby bylo ... to moze to sądow nie interesuje - klauzula
    > abuzywna była :-)

    Szczerze mówiąc, w przypadku kredytu indeksowanego kursem innej waluty
    w ogóle przeliczanie czegokolwiek inaczej niż według średniego kursu NBP
    wydaje mi się dziwne. Przecież to nie miał być kredyt walutowy, tylko
    indeksowany zewnętrznym wskaźnikiem. Nie miało być żadnych transakcji
    walutowych.

    Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    normalny kredyt walutowy. Aczkolwiek konsekwencje uznania takiego stanu
    rzeczy mogą być ciekawe.

> [...]
    > klientowi podpisanie aneksu do umowy z taką możliwościa, w imie
    > zgodnosci z ustawą, to po podpisaniu ... czy sąd ma podstawę

    Ale wiesz, kredyty indeksowane kursem CHF, z kursem ustalanym przez
    kredytodawcę, to chyba nie była duża część? Była? Przyznaję, że nie
    interesowałem się taką statystyką.

    > Tak, ale te co dopuszczaly od poczatku ... to nie wiem, czy im mozna
    > uniewaznic umowe z powodu jednostronnego narzucenia kursu.

    Ale uchwała przecież wskazuje, że umowa jest w dalszym ciągu ważna.
    Punkt o kursie waluty nie wiąże klienta - może dałoby się uzyskać
    zmniejszenie kwoty kredytu (w walucie obcej) na tej podstawie?
    No bo kursy stosowane przy spłacie to już sprawa nieistotna chyba?

    > Ktore sie moga okazac bardzo zwiazane :-)

    No nie wiem. Odszkodowanie za korzystanie z kapitału = "zwykłe" odsetki
    (zysk). Roszczenie o zwrot kapitału nie obejmuje "zwykłych" odsetek.
    Natomiast może obejmować utratę wartości kapitału.

    > Szczegolnie jak sąd zważy, ze klauzula nabuzywna została narzucona
    > w 2008, ustawa zniosła jej skutki ... nie wiem kiedy - 2010 powiedzmy,
    > a klient pozew złożył w 2022 :-)

    Wtedy słabo to wygląda dla klienta w świetle tej uchwały.
    Jakby kredyt był młodszy, to może dałoby się podważyć przeliczenie
    wypłaty(?) Po 14 latach, to raczej wątpię.

  • 6. Data: 2022-05-16 23:59:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.05.2022 o 21:05, Krzysztof Halasa pisze:
    > Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    > normalny kredyt walutowy.

    Czemu walutowy? Udzielano go w złotówkach. Spłacano w złotówkach.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-05-17 17:10:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2022 23:59:04 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Czemu walutowy? Udzielano go w złotówkach. Spłacano w złotówkach.

    Ale mogl byc denominowany w walucie.
    I klient swiadomie pozyczal pewną kwote franków.

    J.

  • 8. Data: 2022-05-17 17:34:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 May 2022 21:05:11 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > To nie przeszkadza w przeczytaniu. Natomiast, być może, kancelarii nie
    > zależy na tym, by jej klienci ją przeczytali?

    No, SN zaraz opublikuje, wiec czemu kancelaria mialaby pierwsza
    publikowac.

    > Szczerze mówiąc, w przypadku kredytu indeksowanego kursem innej waluty
    > w ogóle przeliczanie czegokolwiek inaczej niż według średniego kursu NBP
    > wydaje mi się dziwne.

    Mnie tez, ale moze wlasnie o to chodzi - pazernosc sie zemsci, i
    bardzo dobrze...

    > Przecież to nie miał być kredyt walutowy, tylko
    > indeksowany zewnętrznym wskaźnikiem. Nie miało być żadnych transakcji
    > walutowych.

    Dla klienta nie bylo, ale moze dla banku byly, a zaplacic musi
    przeciez klient :-)

    No ale wszystko sugeruje, ze banki jakies wyzsze cuda ze swapami
    walutowymi odstawily.

    > Chyba... że to był(y) kredyt tylko z nazwy indeksowany, a rzeczywiście -
    > normalny kredyt walutowy. Aczkolwiek konsekwencje uznania takiego stanu
    > rzeczy mogą być ciekawe.

    IMO - to raczej beda zmierzali, ze skoro wyplata w zlotowkach, i rata
    w zlotowkach, to byl zwykly kredyt złotówkowy.
    Z oprocentowaniem jak dla CHF :-)

    > Ale wiesz, kredyty indeksowane kursem CHF, z kursem ustalanym przez
    > kredytodawcę, to chyba nie była duża część? Była? Przyznaję, że nie
    > interesowałem się taką statystyką.

    Wydaje mi sie, ze wiekszosc.
    Ale to chyba od banku zalezy - jednym prawnicy zalecili denominowane,
    innym indeksowane.

    A teraz sędziowie wykażą sie ignorancją i unieważnią wszystkie :-)

    > Ale uchwała przecież wskazuje, że umowa jest w dalszym ciągu ważna.

    Czytales juz te uchwałę?

    > Punkt o kursie waluty nie wiąże klienta - może dałoby się uzyskać
    > zmniejszenie kwoty kredytu (w walucie obcej) na tej podstawie?
    > No bo kursy stosowane przy spłacie to już sprawa nieistotna chyba?

    W przypadku kredytu denominowanego IMHO dosc istotna.
    Bo w zaleznosci od tego, jak to bank sformułowal,
    jak wypadnie punkt "klient będzie splacał kredyt ..." to sie robi
    ciekawie :-)
    A nawet jak nie wypadnie ... to jak ustalic ile juz spłacił, gdy
    spłacał w złotówkach? Roznice miedzy kursem banku a kursem srednim NBP
    nie byly duze, ale kursu sredniego w swietle TSUE sąd nie może
    zastosować.
    Ale moze jednak może, bo to niby "z korzyscią dla klienta".

    Za to w przypadku kredytu indeksowanego ... no, tam interpretacja byla
    taka, ze wypada punkt mowiący o metodzie indeksacji, i nie ma jak
    kontynuowac umowy, pozostaje uniewaznic całą umowe.

    > No nie wiem. Odszkodowanie za korzystanie z kapitału = "zwykłe" odsetki
    > (zysk). Roszczenie o zwrot kapitału nie obejmuje "zwykłych" odsetek.
    > Natomiast może obejmować utratę wartości kapitału.

    No ale te "zwykłe odsetki" to w/g wibor by nalezalo liczyc, skoro
    kwota kredytu w PLN i indeksowana, i banki na tym tak zle nie wyjdą, a
    moze nawet zarobią :-(

    > Wtedy słabo to wygląda dla klienta w świetle tej uchwały.
    > Jakby kredyt był młodszy, to może dałoby się podważyć przeliczenie
    > wypłaty(?) Po 14 latach, to raczej wątpię.

    Ale wczesniej nie bylo interpretacji TSUE.
    Choc ona w sumie niepotrzebna.

    > :-)

    Roznie to mozna rozumiec ... chocby tak, ze kancelaria wspolpracuje z
    dziennikarzem i informuje go o przebiegu sprawy.
    Bez zadnych przeplywow pienieznych.

    J.

  • 9. Data: 2022-05-19 15:11:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Czemu walutowy? Udzielano go w złotówkach. Spłacano w złotówkach.

    Nie wiem. Może udzielano w walucie obcej, i/lub tak spłacano? To zależy
    od konkretnego kredytu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2022-05-19 15:28:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No, SN zaraz opublikuje, wiec czemu kancelaria mialaby pierwsza
    > publikowac.

    Pierwsza to tam nie wiem. Może inaczej: może kancelarii zależy na tym,
    by klienci dowiedzieli się o uchwale, ale również na tym, by jej nie
    przeczytali?

    BTW URLowany tekst mówi o jakimś przełomie dla przedsiębiorców (nie
    konsumentów), a przecież główny wniosek uchwały - nie bycie związanym
    przez postanowienie umowy - dotyczy właśnie konsumentów.

    > Mnie tez, ale moze wlasnie o to chodzi - pazernosc sie zemsci, i
    > bardzo dobrze...

    Mi się wydaje, że zemsta jest zła. Dobra jest sprawiedliwość, nie
    zemsta.

    > No ale wszystko sugeruje, ze banki jakies wyzsze cuda ze swapami
    > walutowymi odstawily.

    To nie są żadne wyższe cuda, tylko unikanie ryzyka walutowego - wiadomo,
    że banki nie lubią ryzyka, i w sumie to chyba dobrze?

    > IMO - to raczej beda zmierzali, ze skoro wyplata w zlotowkach, i rata
    > w zlotowkach, to byl zwykly kredyt złotówkowy.
    > Z oprocentowaniem jak dla CHF :-)

    Ale ja nie miałem na myśli tego, do czego "zmierzaliby" klienci, tylko
    to, jak powinien spojrzeć na to sprawiedliwy sąd :-)

    > Wydaje mi sie, ze wiekszosc.

    Pamiętam, że mBank był tu opisywany jako ten "zły". Z tym, że nie
    pamiętam, czy ich kredyty były "indeksowane", czy "zwykłe".
    Jakiś inny bank z "oprocentowaniem prezesa"?
    Bo generalnie to był WIBOR, albo inny LIBOR, plus marża.

    > Czytales juz te uchwałę?

    Jasne, co można byłoby o niej powiedzieć bez jej przeczytania.

    > W przypadku kredytu denominowanego IMHO dosc istotna.

    Jeśli można przynieść gotówkę (można?) albo przynajmniej przelać
    z innego banku, to mało istotna.
    Oczywiście wygodniej byłoby, gdyby bank stosował sensowne kursy.
    Tak samo przy np. kartach itd. Ale szybko to się tego nie spodziewam.

    > No ale te "zwykłe odsetki" to w/g wibor by nalezalo liczyc, skoro
    > kwota kredytu w PLN i indeksowana, i banki na tym tak zle nie wyjdą, a
    > moze nawet zarobią :-(

    Owszem, ale nie wiadomo czy "zwykłe odsetki" się należą. Może tylko
    klient ma zrekompensować utratę wartości kapitału.
    Z drugiej strony, od pewnego czasu to drugie może być (ostatnio nawet
    znacznie) wyższym wskaźnikiem. No nie wiem.

    > Roznie to mozna rozumiec ... chocby tak, ze kancelaria wspolpracuje z
    > dziennikarzem i informuje go o przebiegu sprawy.
    > Bez zadnych przeplywow pienieznych.

    Ale tak realistycznie biorąc... to pewnie kancelaria po prostu
    przygotowała artykuł. Treść też na to wskazuje.
    --
    Krzysztof Hałasa