  • 1. Data: 2007-12-18 07:45:12
    Temat: zalety płatności bezstykowej?
    Od: k...@o...pl

    Banki twierdzą, że to ma być przyszłość. Dlaczego?
    Po pierwsze szybciej. Fakt. Taniej. Taniej bo tak sobie ustawią(albo i
    nie) taryfę.
    Tak na prawdę różnica między płatnością kartą bezstykową a chipową
    zwykłą jest chyba tylko taka, że w tej pierwszej nie podajemy
    PINu.Wszystko inne właściwości można uzyskać podobne.

    Gdy płacimy kartą chipową i nie ma autoryzacji transakcja trwa imho
    nie dużo dłużej niż płatność kartą bezstykową
    (fakt wpisywanie pinu trochę trwa - ale na pewno można by wprowadzić
    transakcje bezpinowe (i bez podpisowe) to kart chipowych. )
    Autoryzacji nie ma jeśli będą odpowiednie limity na karcie(? jeśli są
    to jak je sprawdzić?) i w ustawieniach terminala.
    Można kupować w spożywczym za kilkanaście złotych(bo mają limit 10 zł
    na transakcje kartą) i autoryzacja jest zawsze, można w butiku
    znacznie więcej i autoryzacji nie ma(czyli nie ma połączenia
    telefonicznego - PIN sprawdzany jest przez PIN na karcie)
    Dlaczego? Polityka albo nie wiedza właściciela punktu (w tym wypadku
    spożywczego)?
    Przy płatności kartą chipową bez autoryzacji - o ile właściciel się
    nie pomyli w PINie bo potem już idzie on-line - nie ma opłaty za
    połączenie telefoniczne czyli jedyne opłaty to za transakcje kartą - a
    te są zawsze(?) procentowe więc nie ma znaczenia czy jedna osoba płaci
    100zł czy tez sto osób płaci 1 zł.

    Więc czy główną szansą dla płatności bezstykowych mają być lepsze
    taryfy? Czyli polityka organizacji płatniczych i banków? W ten sposób,
    odpowiednio modyfikując TOiP można zabić lub wskrzesić dowolną
    technologię.

  • 2. Data: 2007-12-18 07:48:04
    Temat: Re: zalety płatności bezstykowej
    Od: k...@o...pl

    On 18 Gru, 08:45, k...@o...pl wrote:
    oczywiście ma być: "PIN sprawdzany jest przez chip na karcie"

    ps. Czy ktoś wie jak usuwać/edytować wiadomości wysyłane na grupy
    dyskusyjne przez google?

  • 3. Data: 2007-12-18 08:03:34
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 18 Gru, 08:45, k...@o...pl wrote:
> [...]
    > (fakt wpisywanie pinu trochę trwa - ale na pewno można by wprowadzić
    > transakcje bezpinowe (i bez podpisowe) to kart chipowych. )

    W sumie masz racje.
    problemem byloby zapewne uznawanie przez bank reklamacji transakcji
    bezstykowych skradziona karta chipowa. No bo superbezpieczne, a
    pieniedzy ubylo - jako wielokrotnosc dopuszczalnych do limitu
    dziennego transakcji bezpinowych.
    Zamiast rozwijac zaplecze istniejacej technologii, wykorzystac
    mozliwosci juz instalowanych chipow, banki wola wdrazac nowa.

  • 4. Data: 2007-12-18 14:27:02
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    > Tak na prawdę różnica między płatnością kartą bezstykową a chipową
    > zwykłą jest chyba tylko taka, że w tej pierwszej nie podajemy
    > PINu.Wszystko inne właściwości można uzyskać podobne.

    Dla mnie to dyskwalifikacja. Karta bezstykowa jest kartą zbliżeniową i
    jaką mam gwarancję, że ktoś mi nie zrobi "kuku" tylko dzięki temu, że
    jest wystarczająco blisko mnie?

  • 5. Data: 2007-12-18 22:19:31
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    k...@o...pl wrote:

> [...]
    > zwykłą jest chyba tylko taka, że w tej pierwszej nie podajemy
    > PINu.Wszystko inne właściwości można uzyskać podobne.

    szybkosc obslugi i koszty utrzymania systemu

> [...]
    > (fakt wpisywanie pinu trochę trwa - ale na pewno można by wprowadzić
    > transakcje bezpinowe (i bez podpisowe) to kart chipowych. )

    pewnie moznaby, ale dalej trzeba przeczytac karte w czytniku,
    na to potrzebny jest czas, poza tym zuzywa sie czytnik ktory
    na dodatek jest pewnie drozszy w produkcji i bardziej awaryjny
    od terminala bezstykowego

    w skali milionow transakcji te roznice najprawdopodobniej
    robia sie bardzo wymierne

  • 6. Data: 2007-12-19 01:03:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    MarcinF <m...@i...pl> writes:

    > pewnie moznaby, ale dalej trzeba przeczytac karte w czytniku,
    > na to potrzebny jest czas,

    Znikoma jego ilosc, podobnie przy karcie bezstykowej.

    > poza tym zuzywa sie czytnik

    Bez zartow.

    > ktory
    > na dodatek jest pewnie drozszy w produkcji i bardziej awaryjny
    > od terminala bezstykowego

    Jest wielokrotnie tanszy w produkcji. Sam "czytnik" kart "chipowych",
    czyli cos w rodzaju zlacza (nie ma tam zadnych aktywnych elementow)
    kosztuje kilka zlotych :-)
    Sa plyty glowne do pecetow, do ktorych taki "czytnik" podpina sie
    bez dodatkowych elementow.

    "Czytnik" bezstykowy jest drogi.

    Nie wiem dokladnie naprawde dlaczego jest takie parcie na te
    transakcje bezstykowe, ale na pewno nie sa one ani szybsze, ani
    tansze. Mozliwe ze chodzi o wieksze bezpieczenstwo przed ingerencja
    w karte - o ile podpiecie karty chipowej do peceta jest trywialne
    (i bylo trywialne juz dawno - inna sprawa to sciagniecie z niej
    potrzebnych danych), o tyle karta bezstykowa jest tu bardziej
    wredna.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 7. Data: 2007-12-19 07:17:48
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 19 Gru, 02:03, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > (i bylo trywialne juz dawno - inna sprawa to sciagniecie z niej
    > potrzebnych danych), o tyle karta bezstykowa jest tu bardziej

    Miesiecznie okolo 60-70% ilosciowo i tak z 40% kwotowo moich
    transakcji KK sa zakupy mieszczace sie w limitach transakcji
    bezstykowych niezatwierdzanych przez kupujacego.

    Gdyby funkcjonalnosc bezstykowa zostala przeniesiena na nowe generacje
    KK (co jak sadze czeka nas w niedalekiej perspektywie) powyzsze
    transakcje nie podlegalyby jakiejkolwiek ochronie ze strony banku.

    Dodatkowo mam skojarzenie z zasadami funkcjonujacymi wsrod polskich
    operatorow telefonii komorkowej - jesli gdzies w swiecie komus zginie
    lub zostanie ukradziony telefon komorkowy, po zgloszeniu tego do
    operatora ten blokuje APARAT, ktory juz nie bedzie dzialal na zadnej
    karcie sim. czytalem o zdziwieniu niektorych nabywcow komisowych
    telefonow, gdy po przekroczeniu granicy niemieckiej pojawial im sie na
    ekranie komunikat - "ten telefon jest ukradziony".. nasi operatorzy
    nie stosuja tego, wychodzac z zalozenia, ze do kradzionego telefonu
    jakas karte sim ktos wlozy i ktorys z operatorow zarobi na rozmowach
    z kradzionego aparatu.

    Podobnie transakcje bezstykowe niewymagajace pin - o ile sa stosunkowo
    niskie limity pojedynczej transakcji, to brak mechanizmow ustawiania
    limitow dziennych, brak mozliwosci blokowania i odblokowywania (np sms
    - pin wlaczajacy karte jak przy wlozeniu do bankomatu) transakcji
    bezstykowych bezpinowych gdy np idziemy na zakupy lub odkladamy karte
    na polke, innych zabezpieczen (nawet przed "zlodziejem domowym", ktory
    wyjmie krewnemu czy np koledze z klasy karte, kupi sobie cos
    bezpinowo i po cichu odlozy na miejsce - BEZ SLADOW W PRZECIWIENSTWIE
    DO KRADZIEZY GOTOWKI)

    Jednoczesnie niezabezpieczone karty bezpinowe stana sei lakome dla
    zlodzieji - mozna bezkarnie korzystac do wyczerpania limitu dziennego
    lub zablokowania karty. To moga byc potezne pieniadze dla bankow -
    ktos musi zaplacic za obce bezpinowe operacje, czy to tracac wplate
    na prepeid czy splacajac KK..W masie sumy powinny byc znaczace.

    Nie wiem jak wyglada struktura reklamacji w bankach, ale calkiem
    mozliwe, ze potezne kwoty beda zaoszczedzone wlasnie na odrzuceniu na
    niepodlegajace reklamacji zakupy bezpinowe, nieautoryzowane.
    Jednoczesnie o ile nie bedzie parcia klientow na bezpieczniejsze
    transakcje bezstykowe-bezpinowe, to banki z wlasnej woli nie podniosa
    poziomu zabezpieczen, co wiazaloby sie ze zwiekszonymi kosztami.

  • 8. Data: 2007-12-19 13:43:05
    Od: "_Mark_" <s...@o...pl>

    http://groups.google.com/groups/msgs_remove

  • 9. Data: 2007-12-19 17:34:29
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Znikoma jego ilosc, podobnie przy karcie bezstykowej.

    > Bez zartow.

    ja jednak widze roznice w czasie obslugi, szybciej i wygodniej
    machnac karta kolo czynika niz trafiac karta w szczeline

    z tym zuzyciem to tez nie sa zarty, styki intensywnie uzywanego
    czytnika nie tylko sie zuzywaja ale poprostu brudza, pomysl
    o terminalach ktore nie stoja w cieplych i suchych pomieszczeniach

> [...]
    > kosztuje kilka zlotych :-)
    > Sa plyty glowne do pecetow, do ktorych taki "czytnik" podpina sie

    zauwaz ze zlacze to jeszcze nie czytnik, rownie dobrze moglbym
    teraz napisac ze w przypadku czytnika bezstykowego odpowiednikiem
    zlacza bedzie antena, a za antene moze robic cos jeszcze tanszego
    niz to zlacze...

    > "Czytnik" bezstykowy jest drogi.

    ok, tylko przypuszczalem ze czytnik zblizeniowy bedzie
    tanszy, mozesz przytoczyc jakies konkretne dane na podstawie
    ktorych twierdzisz ze jednak jest drozszy ?

> [...]
    > (i bylo trywialne juz dawno - inna sprawa to sciagniecie z niej
    > potrzebnych danych), o tyle karta bezstykowa jest tu bardziej

    czy karta bezstykowa bedzie bardziej wredna to bym sie zastanawial,
    czytniki kart chipowych sa poprostu powszechne, ale to ze nie mozna
    kupic czytnika zblizeniowego w kazdym sklepie z pecetami nie
    musi robic roznicy komus kto zna temat lub chce go poznac

    platnicze terminale zblizeniowe bylyby idealne w miejscach
    gdzie liczy sie bardzo szybkosc i wygoda obslugi oraz
    sa trudniejsze warunki srodowiskowe, np.:
    -wyciagi narciarskie
    -baseny
    -parkomaty
    -stacje benzynowe z terminalami na zewnatrz
    -fastfoody (ze wzgledu na szybkosc i wygode)

  • 10. Data: 2007-12-19 22:08:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    MarcinF <m...@i...pl> writes:

    > z tym zuzyciem to tez nie sa zarty, styki intensywnie uzywanego
    > czytnika nie tylko sie zuzywaja ale poprostu brudza, pomysl
    > o terminalach ktore nie stoja w cieplych i suchych pomieszczeniach

    Ale to wciaz nie jest nawet w przyblizeniu wystarczajacy powod.

> [...]
    > teraz napisac ze w przypadku czytnika bezstykowego odpowiednikiem
    > zlacza bedzie antena, a za antene moze robic cos jeszcze tanszego

    Przeciwnie, w przypadku kart chipowych zlacze to praktycznie caly
    czytnik.
    Owo "zlacze" podpinamy praktycznie bezposrednio do procesora
    w terminalu. Jesli znajdziesz w terminalu taki procesor, do ktorego
    podpina sie bezposrednio antene, to moge sie zgodzic na to
    porownanie :-)

    > ok, tylko przypuszczalem ze czytnik zblizeniowy bedzie
    > tanszy, mozesz przytoczyc jakies konkretne dane na podstawie
    > ktorych twierdzisz ze jednak jest drozszy ?

    Widzialem oferty/cenniki takich (i innych) urzadzen, a "czytnikow"
    do np. kart chipowych sam uzywam wiec w przyblizeniu pamietam ile
    za nie placilem. Oczywiscie ceny mogly sie zmienic ale bez przesady.

    Kwestia ceny -> bardziej wredna.
    --
    Krzysztof Halasa