    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zalety płatności bezstykowej?
    Date: Wed, 19 Dec 2007 02:03:51 +0100

    MarcinF <m...@i...pl> writes:

    > pewnie moznaby, ale dalej trzeba przeczytac karte w czytniku,
    > na to potrzebny jest czas,

    Znikoma jego ilosc, podobnie przy karcie bezstykowej.

    > poza tym zuzywa sie czytnik

    Bez zartow.

    > ktory
    > na dodatek jest pewnie drozszy w produkcji i bardziej awaryjny
    > od terminala bezstykowego

    Jest wielokrotnie tanszy w produkcji. Sam "czytnik" kart "chipowych",
    czyli cos w rodzaju zlacza (nie ma tam zadnych aktywnych elementow)
    kosztuje kilka zlotych :-)
    Sa plyty glowne do pecetow, do ktorych taki "czytnik" podpina sie
    bez dodatkowych elementow.

    "Czytnik" bezstykowy jest drogi.

    Nie wiem dokladnie naprawde dlaczego jest takie parcie na te
    transakcje bezstykowe, ale na pewno nie sa one ani szybsze, ani
    tansze. Mozliwe ze chodzi o wieksze bezpieczenstwo przed ingerencja
    w karte - o ile podpiecie karty chipowej do peceta jest trywialne
    (i bylo trywialne juz dawno - inna sprawa to sciagniecie z niej
    potrzebnych danych), o tyle karta bezstykowa jest tu bardziej
    wredna.
    --
    Krzysztof Halasa