  • 1. Data: 2009-02-08 17:54:04
    Temat: weksel wspolmalzonka
    Od: "mborow" <m...@i...pl>

    Witam ponownie,

    Kolejne pytanie tym razem zwiazane z wekslami.

    Czy jeden ze wspolmalzonkow moze podpisac weksel na znaczna sume nie
    informujac o tym drugiego?
    Czy jezeli splata tej naleznosci przekracza mozliwosci tego ktory podpisal
    to egzekucja moze objac rowniez dochody
    wspolmalzonka (wspolnota majątkowa)? Czy można z tego sie jakos "wywinąć"
    np. pisząc oświadczenie że za długi współmałzonka sie nie odpowiada?

    Pozdrawiam

    martels

  • 2. Data: 2009-02-08 18:27:48
    Temat: Re: weksel wspolmalzonka
    Od: Piona <e...@w...pl>

    mborow pisze:
    > Witam ponownie,
    >
    > Kolejne pytanie tym razem zwiazane z wekslami.
    >
    > Czy jeden ze wspolmalzonkow moze podpisac weksel na znaczna sume nie
    > informujac o tym drugiego?

    Tak.

> [...]
    > wspolmalzonka (wspolnota majątkowa)? Czy można z tego sie jakos "wywinąć"
    > np. pisząc oświadczenie że za długi współmałzonka sie nie odpowiada?

    Ratuje cię tylko rozdzielność majątkowa.
    piona

    --
    http://piona.fm.interia.pl
    ..>> moja strona <<..

  • 3. Data: 2009-02-08 18:34:00
    Od: "mborow" <m...@i...pl>

    Piono, thx

    Ale chyba nie jest az tak zle. Wystawic moze ale ....

    Podobno przepisy sie zmienily i wymagana jest zgoda wspolmalzonka zeby mozna
    bylo egzekwowac z majatku wspolnego.
    dla zainteresowanych polecam:

    http://www.rp.pl/artykul/56733,57649_Gdy_weksel_wyst
    awi_maz_lub_zona.html

    przynajmniej ja tak zrozumiałem.

    Pozdrawiam

    martels

    Użytkownik "Piona" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
    mborow pisze:
    > Witam ponownie,
    >
    > Kolejne pytanie tym razem zwiazane z wekslami.
    >
    > Czy jeden ze wspolmalzonkow moze podpisac weksel na znaczna sume nie
    > informujac o tym drugiego?

    Tak.

  • 4. Data: 2009-02-08 18:40:06
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Piona wrote:

    > Tak.
    (...)
    > Ratuje cię tylko rozdzielność majątkowa.

    A skąd takie informacje? Był co prawda ostatnio nowelizowany kodeks rodzinny
    i opiekuńczy,
    ale poprzednio jedno z małżonków mogło podejmować zobowiązania w zakresie
    zwykłego
    zarządu, i ta zasada IMHO została zachowana. A to znaczy, że weksel na
    znaczną sumę
    musi być podpisany przez oboje.

  • 5. Data: 2009-02-08 18:49:36
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail e...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Tak.

    a taki weksel nie musi byc przez wspolmałzonka poreczony?

    Cytaty zostały pocięte tendencyjnie,
    a odpowiedzi nie uwzględniają innego niż mój punktu widzenia.

  • 6. Data: 2009-02-08 20:07:04
    Od: Piona <e...@w...pl>

    Bogdan B. pisze:
> [...]
    > zwykłego
    > zarządu, i ta zasada IMHO została zachowana. A to znaczy, że weksel na

    Zasady zwykłego zarządu każda firma czy bank może określić sobie na
    różnym poziomie. Nie ma tu ograniczeń prawnych.
    Np zawierając umowę leasingu w EFL zwykły zarząd kończy się i zaczyna
    konieczność zgody na zawarcie umowy wraz z wekslem od kwoty powyżej 70
    000 pln netto, a to chyba nie mało?
    Tak samo w przypadku np kredytów samochodowych. Są banki w których
    zwykły zarząd to każda umowa :)
    Jest w tej kwestii totalna dowolność zalezna od polityki banku.
    piona

    --
    http://piona.fm.interia.pl
    ..>> moja strona <<..

  • 7. Data: 2009-02-08 20:10:02
    Od: Piona <e...@w...pl>

    mborow pisze:
> [...]
    >
    > Ale chyba nie jest az tak zle. Wystawic moze ale ....
    >
    > Podobno przepisy sie zmienily i wymagana jest zgoda wspolmalzonka zeby mozna

    Zauważ, że jest tam określenie:
    "Przed 20 stycznia 2005 r., aby zobowiązanie wekslowe mogło być
    skutecznie zaciągnięte przez jednego z małżonków, konieczne było
    ustalenie, czy zobowiązanie to mieści się w granicach zwykłego zarządu,
    czy je przekracza. Najczęściej ustalało się to, porównując stan majątku
    wspólnego małżonków, wysokość zaciągniętego zobowiązania oraz podstawę
    faktyczną tego zobowiązania, a więc czy zostało ono zaciągnięte w
    związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy w ramach
    zaspokajania potrzeb rodziny...."

    Jest to dość nieprecyzyjne określenie.
    A do tego:"Przed 20 stycznia 2005 r., aby zobowiązanie wekslowe mogło

    Czyli właściwie bez ograniczeń.
    piona

    --
    http://piona.fm.interia.pl
    ..>> moja strona <<..

  • 8. Data: 2009-02-08 20:10:20
    Od: Piona <e...@w...pl>

    Budzik pisze:
    > Osobnik posiadający mail e...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > a taki weksel nie musi byc przez wspolmałzonka poreczony?

    Nie.
    piona

    --
    http://piona.fm.interia.pl
    ..>> moja strona <<..

  • 9. Data: 2009-02-08 20:31:03
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Piona pisze:
    > Ratuje cię tylko rozdzielność majątkowa.
    sorry, ale nie masz racji.

    Badałem to kilka miesięcy temu, a od tej pory nic się nie zmieniło. Nie
    licząc drobnych wyjątków (m.in. dotyczących długów powstałych w wyniku
    prowadzenia działalności gospodarczej) jeśli weksel jest podpisany tylko
    przez jednego współmałżonka to można prowadzić egzekucję tylko z jego
    majątku osobistego, a nie ze wspólnego.

    Dlaczego w każdym banku jest inny próg wysokości kredytu, od poziomu
    którego wymagana jest zgoda współmałżonka? Bo prawo tego nie reguluje, a
    właściwie reguluje w ten sposób, że bank przy braku zgody
    współmałżonka może prowadzić egzekucję tylko i wyłącznie z majątku
    osobistego danego kredytobiorcy. Przy większych kwotach banki obawiają
    się o możliwość skutecznej egzekucji i dlatego wymagają zgody
    współmałżonka...

  • 10. Data: 2009-02-08 21:58:48
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Piona wrote:

> [...]
    > oraz podstawę faktyczną tego zobowiązania, a więc czy zostało ono
    > zaciągnięte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, czy w

    Jak widzę, masz już wyrobiony pogląd.
    Ale ja go nie podzielam.