  • 1. Data: 2002-02-19 16:12:43
    Temat: opodatkowanie lokat
    Od: "aga" <a...@i...pl>

    Powiedzcie mi jak to jest z tym podatkiem od lokat, bo ja już się w tym
    pogubiłam. Od kiedy bedzie on obowiązywał? Czy mozna to jakoś ominąć?
    Dzieki z góry.
    Aga

  • 2. Data: 2002-02-19 16:21:15
    Temat: Re: opodatkowanie lokat
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "aga"
    > Powiedzcie mi jak to jest z tym podatkiem od lokat, bo ja już się w tym
    > pogubiłam. Od kiedy bedzie on obowiązywał? Czy mozna to jakoś ominąć?
    > Dzieki z góry.

    od 1.3.2002 odsetki narastajace od salda dodatniego beda opodatkowane, od
    razu po ich dopisaniu do rachunku lub pozniej, jak dlugoterminowa umowa
    antybelkowa zostanie naruszona w sensie podatkowym (np masz umowe na 10 lat
    i wolno ci wyplacic czesc kapitalu lub kapitalizowanych odsetek bez jej
    zrywania - dla celow podatkowych jest to jednak naruszenie umowy).

    Mozesz uniknac robiac lokate z dyskontem (bierzesz odsetki na poczatku,
    jeszcze w lutym). Lokaty takie do konca lutego zaklada FortisBank i chyba
    jeszcze BSK
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-02-20 13:57:02
    Od: "zbyhó" <j...@p...fm>

> [...]
    > i wolno ci wyplacic czesc kapitalu lub kapitalizowanych odsetek bez jej
    > zrywania - dla celow podatkowych jest to jednak naruszenie umowy).

    tia, fajnie. tylko nikt nic nie wie. na przelomie stycznia i lutego, oraz
    ostatni raz w lutym zakladalem kilka nieduzych lokat, mniejsza o szczegoly.
    bylem w oddziale kredyt banku, invest, bud-banku oraz gbw. i _nikt_ i
    _nigdzie_ nie potrafil mi powiedziec jak i kiedy i kto ma zaplacic podatek
    od zyskow odsetkowych. naczelnik (chyba, wszyscy przed nim drygali na sali)
    w bud-banku powiedzial mi jeszcze najwiecej, choc i tak nic nie wyjasnil -
    otoz powiedzial mi ze jeszcze ta sprawa jest niesprecyzowana, on nie wie,
    powiedzial, czy jego bank naliczy podatek od odsetek i odprowadzi do
    uskarbowego czy tez on naliczy a urzad mnie wezwie np na koniec roku do
    zaplacenia tych naleznosci.

    tak jak pisze te inf dostalem styczen/luty, i dalej jestem glupi, nic nie
    wiem, mam lokaty (kilkanascie w sumie) wiem ze zysk odsetkowy bedzie
    opodatkowany, ale nie wiem w jaki sposob nastapi rozliczenie z us'em. nie
    wiem czy zrobi to bank, czyli czy umniejszy wyplacane mi odsetki, czy tez
    odsetki na umowie sa dla mnie, a bak ponadto zaplaci do uskarbowego z
    zarobionych na kapitale pieniedzy, czy tez ja musze odlozyc pule by na
    koniec roku miec co oddac do urzedu.

    moze juz cos wam iwadomo, cos poszlo do przodu?...

  • 4. Data: 2002-02-20 14:35:41
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "zbyhó"
> [...]
    > odsetki na umowie sa dla mnie, a bak ponadto zaplaci do uskarbowego z
    > zarobionych na kapitale pieniedzy, czy tez ja musze odlozyc pule by na

    Bank jak zwykle zaksieguje cale odsetki, a potem jesli ich czesc bedzie
    nalezna od salda juz po 1.3.2002 to od tej czesci odsetek policzy podate i
    potraci z rachunku wrzucajac wszystko do jednego wora. Raz na miesiac
    zawartosc uzbieranego worka przelewana jest do US - dla Belki ;-))
    Ty nic nie musisz robic.
    Kupujac paierosy placisz podatek VAT i inne akcyzy i ten podatek tez ktos
    inny za ciebie obsluzy - nic w rozliczeniu rocznym ci nie przybedzie
    *** blad ***

  • 5. Data: 2002-02-20 17:20:30
    Od: "zbyhó" <j...@p...fm>

> [...]
    > Kupujac paierosy placisz podatek VAT i inne akcyzy i ten podatek tez ktos
    > inny za ciebie obsluzy - nic w rozliczeniu rocznym ci nie przybedzie

    rozumiem teraz, dzieki.

    ale jeszcze chcialbym zapytac, sytuacja miala miejsce zaraz na poczatku
    obowiazywania ustawy, czyli 1.12.01, dokladnei bylem w kredtbanku 3.12.01
    zalozyc sobie lokate, wiec lokata podlegala ustawie o calym podatku od
    zysków kapitalowych (dokladnie od czesci naliczonej po 1.03.02). na umowie
    staly procent widnial 9. zapytalem dysponentki jak czytac te umowe, bo jej
    wzor niczym nie roznil sie od umowy lokaty zawartej 4 dni wczesniej, a wiec
    sprzed obowiazywania ustawy.
    moje pytanie brzmialo :
    -czy 9% na papierze to dla mnie 9, i bank oprocz tego odprowadzi podatek w
    wys. 20% od tych naliczonych mnie 9%
    -czy tez liczbe 9% nalezaloby razy 120 i dla mnie bedzie 100/120 a dla us
    20/120 (oczywiscie tyczy odsetek po 01.03.02)

    czarujaca pani odp. ze nie wie.

    wiem ze troche mecze i przynudzam, ale i z tym prosze o pomoc, moze nie
    tylko ja skorzystam ;-)
    dzieki
    zbyhó

  • 6. Data: 2002-02-20 17:22:41
    Od: "zbyhó" <j...@p...fm>

    jeszce moze sprecyzuje druga czesc pytania:

    > -czy tez liczbe 9% nalezaloby razy 120 i dla mnie bedzie 100/120 a dla us
    > 20/120 (oczywiscie tyczy odsetek po 01.03.02)

    czyli czy to znaczyloby ze dzielimy sie tymi 9% z umowy.

    dzieki

  • 7. Data: 2002-02-21 11:37:53
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    najzabawniejsze w tej historii jest, że banki twierdzą, że mogą nie zdążyć ze
    zmianą systemów, aby liczyć należny podatek od 1 marca.
    Pewnie obliczenie "0.2 x należne odsetki za dany okres" jest zadaniem wielce
    skomplikowanym i wymagającym wielkiego wysiłku panów informatyków.
    Pewnie programiści już pracują dzień i noc.
    Pozdrawiam krasnali.

  • 8. Data: 2002-02-21 12:16:16
    Od: "Marek Barbaszynski" <m...@i...com.pl>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > skomplikowanym i wymagającym wielkiego wysiłku panów informatyków.
    > Pewnie programiści już pracują dzień i noc.

    To nie jest najzabawniejsze tylko normalne. Trzy miesiące na modyfikacje w
    złożonym
    systemie to bardzo niewiele, szczególnie, jeżeli uwzględnić sensowne
    testowanie.

    --
    Marek "Barbidu" Barbaszynski m...@i...com.pl
    ----- The signature has been optimized away.

  • 9. Data: 2002-02-21 13:06:47
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Marek Barbaszynski <m...@i...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a52oqu$5dm$...@n...onet.pl...

    >To nie jest najzabawniejsze tylko normalne. Trzy miesiące na modyfikacje w
    > złożonym
    > systemie to bardzo niewiele, szczególnie, jeżeli uwzględnić sensowne
    > testowanie.

    Zapominasz tylko o fakcie, ze zanim wprowadzono oBelkowanie istnial juz
    podatek od odsetek na kontach nierezydentow. Czyli jakies rozwiazania
    informatyczne powinno w bankach juz istniec.

    Karol

  • 10. Data: 2002-02-21 13:43:18
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "zbyhó"
> [...]
    > -czy tez liczbe 9% nalezaloby razy 120 i dla mnie bedzie 100/120 a dla us
    > 20/120 (oczywiscie tyczy odsetek po 01.03.02)

    zaden z tych dwoch przypadkow - jjesli juz to pierwszy w przyblizeniu bo
    banki nadal beda podawac ten % ktory daja, pomijajac to co zaraz zabieraja
    w imieniu Belki.
    a zabiora ci nie 20% od calych odsetek tylko 20 % od 2 dni miedzy 1 a
    marca.
    Jesli lokata byla 1000 zl na 9% to odsetki przypadajace do opodatkowania
    rownaja sie 1000*2*9/36500 = 0,49 to zaokraglamy do pelnych zl i
    otrzymujemy podstawe opodatkowania rowna 0zl czyli podatku 0zl.
    jesli lokata 2000 zl to ods do opodatkowania 0,99zl, podstawa 1zl i podatek
    0,20zl
    *** blad ***