  • 1. Data: 2016-10-31 11:09:57
    Temat: nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć
    Od: Kuba D <-...@t...com>

    Cześć,

    Jest sobie kredyt hipoteczny w PLN o stałych ratach.
    Mogę go bezpłatnie nadpłacać i do wyboru mam zmniejszenie rat albo skrócenie okresu
    kredytowania.
    Przy zmniejszeniu rat wszystko jest proste o oczywiste - proporcjonalnie przemnażam
    wszystkie raty i mam, to przy skróceniu okresu kredytowania pojawia się pytanie za
    sto punktów - o ile skróci się okres kredytowania i czy można to wyliczyć w excelu.
    Przeszukuję internety i nic rozsądnego nie znalazłem.
    Ogarnia to może któryś z Szanownych Grupowiczów?

    Rozbuduję - może na przykładzie (wartości słabo hipoteczne, ale będzie lepiej widać)
    Weźmy harmonogram spłat 10000 PLN przez pół roku o stałym oprocentowaniu 7,5%.
    Mamy do spłaty.

    1 62,50 1640,81 1703,31 10000,00
    2 52,24 1651,08 1703,32 8359,19
    3 41,93 1661,38 1703,31 6708,12
    4 31,54 1671,78 1703,32 5046,73
    5 21,09 1682,22 1703,31 3374,96
    6 10,58 1692,73 1703,31 1692,73

    Powiedzmy, że nadpłacamy w tej chwili 3400 i chcemy skrócić okres kredytowania.
    Wg mnie jedyny sensowny algorytm wygląda tak:
    - lecimy po spłacie kapitału (druga kolumna) i sumujemy dopóki suma nie przekroczy
    naszej spłaty - zatrzymujemy się po drugim wierszu bo pierwsze dwie raty to 3291,89,
    a po dodaniu trzeciej już byśmy mieli ponad 3400.
    - o dwóch pierwszych ratach zapominamy, czyli wiemy już że do spłaty będziemy mieli
    tylko cztery raty
    - i tutaj przychodzą mi do głowy dwie możliwości
    -- generujemy nowy harmonogram dla czterech rat i pozostałego kapitału i mamy:

    1 41,25 1634,61 1675,86 6600,00
    2 31,03 1644,83 1675,86 4965,39
    3 20,75 1655,11 1675,86 3320,56
    4 10,41 1665,45 1675,86 1665,45

    (wdzimy, że rata się troszeczkę zmniejszyła)

    -- bierzemy "ogryzek" który został po dwóch skreślonych ratach - 3400,00-3291,89=
    108,11 i przeliczamy pierwszą z pozostających rat i robimy z niej ratę wyrównawczą, a
    pozostałe zostają jak były

    1 40,57 1553,27 1593,84 6491,89
    2 31,54 1671,78 1703,32 5046,73
    3 21,09 1682,22 1703,31 3374,96
    4 10,58 1692,73 1703,31 1692,73

    Czy mógłby ktoś na podstawie wiedzy albo doświadczalnie potwierdzić, że tak to
    właśnie działa?
    A może - jeszcze lepiej - da się to jakoś policzyć w excelu albo na google sheecie
    (na razie przyswoiłem sobie w googlu funkcję PMT i bez wcześniejszych spłat
    przeliczyłem co chciałem).

    Pozdrawiam i z góry dzięki,

    Kuba

  • 2. Data: 2016-10-31 11:53:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2016 03:09:57 -0700 (PDT), Kuba D napisał(a):
    > Jest sobie kredyt hipoteczny w PLN o stałych ratach.
    > Mogę go bezpłatnie nadpłacać i do wyboru mam zmniejszenie rat albo skrócenie okresu
    kredytowania.

    Mozesz ?
    Banki nie lubia jak im sie ciezko wypracowany zysk kradnie, tj pardon
    - zabiera :-)

> [...]
    > znalazłem.
    > Ogarnia to może któryś z Szanownych Grupowiczów?

    Masz taki wzor na rate
    https://en.wikipedia.org/wiki/Compound_interest#Exac
    t_formula_for_monthly_payment

    c=P*r(1-1/(1+r)^n))

    latwo odwrocic i policzyc n z innych danych.

    Uwaga - on zaklada rowne odsetki w miesiacach - ponoc banki juz
    skrupulatnie dni licza miedzy kolejnymi ratami.

    Byc moze jest na to gotowa funkcja w Excelu.

> [...]
    > nie przekroczy naszej spłaty - zatrzymujemy się po drugim wierszu
    > bo pierwsze dwie raty to 3291,89, a po dodaniu trzeciej już byśmy

    Jest to jakis pomysl .... ale ... ostatniej kolumnie masz pozostaly
    kapital do splaty ?

    No to odejmij 3400 a potem wyszukaj po ilu ratach osiagnelismy zero
    ... tzn ujemna liczbe.

    J.

  • 3. Data: 2016-10-31 17:16:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > okresu kredytowania pojawia się pytanie za sto punktów - o ile
    > skróci się okres kredytowania i czy można to wyliczyć w excelu.

    A propos - funkcja NPER.
    Ale jak to sie moze nazywac po polsku to pojecia nie mam.

    J.

  • 4. Data: 2016-10-31 17:30:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-10-31 o 11:09, Kuba D pisze:
    > Cześć,
    >
    > Jest sobie kredyt hipoteczny w PLN o stałych ratach.
    > Mogę go bezpłatnie nadpłacać i do wyboru mam zmniejszenie rat albo skrócenie okresu
    kredytowania.

    Może i możesz, ale ilość do zapłacenia jest taka sama.
    Możesz sobie skrócić do zera okres kredytowania jak dziś wpłacisz wszystko
    co wynika z harmonogramu. O to Ci chodzi?

  • 5. Data: 2016-10-31 20:53:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmmm, to gdy nadpłacasz i wybierasz "skrócenie okresu" kredytowania, to w ciemno
    musisz zaakceptować to, o ile bank Ci kredyt skróci ? Nie pokaże najpierw planowanego
    harmonogramu ? Albo po prostu nie zapyta, o ile chcesz skrócić ?

  • 6. Data: 2016-11-01 22:29:37
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2016-10-31 o 17:30, cef pisze:

    > Może i możesz, ale ilość do zapłacenia jest taka sama.
    > Możesz sobie skrócić do zera okres kredytowania jak dziś wpłacisz wszystko
    > co wynika z harmonogramu. O to Ci chodzi?

    co do zasady banki (przy nadpłatach) obniżają ratę, a jak ktoś chce
    skrócić okres kredytowania to trzeba złożyć wniosek i zwykle zapłacić za
    aneks

    natomiast w DB (na teraz innych banków nie kojarzę) jest odwrotnie czyli
    każda nadpłata skraca okres kredytowania a jak ktoś chce mieć niższą
    ratę (okres kredytowania bez zmian) to wtedy płatny aneks

    oczywiście skracając okres kredytowania odda się do banku mniej odsetek

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 7. Data: 2016-11-01 22:55:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-10-16 o 11:09, Kuba D pisze:

> [...]
    > policzyć w excelu albo na google sheecie (na razie przyswoiłem sobie
    > w googlu funkcję PMT i bez wcześniejszych spłat przeliczyłem co

    Ponieważ nie za bardzo Twój wywód ogarniam, to napiszę Ci, jak to
    powinno być. Da się to spokojnie w EXCEL-u policzyć, ale raczej nie
    funkcją (choć może taka jest), tylko całym arkuszem.

    Bank w chwili wpłacenia przez raty w pierwszej kolejności oblicza
    należne bankowi odsetki od ostatniej raty do obecnej wpłaty. Ta kwota
    jest odejmowana od wpłaconej przez Ciebie raty. To co pozostaje jest
    odejmowane od kapitału. Gdy płacisz kolejną ratę postępują analogicznie,
    tylko kwota kapitału jest mniejsza. I tak do chwili, gdy kapitał
    osiągnie zero.

    Spokojnie możesz sobie to rozpisać na arkusz. Powinno Ci początkowo
    wyjść tyle rat, ile wyliczył banki dotąd kombinujesz, aż wyjdzie. Banki
    czasem liczą, ze rok ma 360 dni przykładowo, więc inaczej odsetki
    wychodzą. Czasem z umowy wynika, że powiedzmy odsetki liczą jakoś
    inaczej. Ale jak już swój arkusz "uzgodnisz" z bankiem, to wówczas po
    prostu tam, gdzie chcesz zmieniasz wysokość raty i na końcu nagle Ci
    wyjdzie kilka zerowych rat.

  • 8. Data: 2016-11-01 23:21:41
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]
    > inaczej. Ale jak już swój arkusz "uzgodnisz" z bankiem, to wówczas po
    > prostu tam, gdzie chcesz zmieniasz wysokość raty i na końcu nagle Ci

    wyliczyć to się wszystko da, tylko co 3/6 m-cy trzeba zrobić
    aktualizację ze względu na zmianę wibor (każdy bank inaczej przyjmuje
    wartość tej zmiennej)

    czyli to co dzisiaj obliczysz za kilka miesięcy i tak nie będzie aktualne...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2016-11-02 08:41:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-11-01, RobertS <b...@x...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > wartość tej zmiennej)
    >
    > czyli to co dzisiaj obliczysz za kilka miesięcy i tak nie będzie aktualne...

    Jak się dobry arkusz napisze, to będzie. :)
    Wtedy wystarczy zmienić parametry początkowe.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 10. Data: 2016-11-02 17:33:26
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2016-11-02 o 08:41, Wojciech Bancer pisze:

    > Jak się dobry arkusz napisze, to będzie. :)
    > Wtedy wystarczy zmienić parametry początkowe.

    pewnie tak tylko po każdej nadpłacie bank przeliczy kredyt i tak
    przygotuje nowy harmonogram, wszystko tam będzie napisane...

    --
    pozdrawiam
    RobertS