eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankinadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć › nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 31 Oct 2016 03:09:57 -0700 (PDT)
    Subject: nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to
    policzyć
    From: Kuba D <-...@t...com>

    Cześć,

    Jest sobie kredyt hipoteczny w PLN o stałych ratach.
    Mogę go bezpłatnie nadpłacać i do wyboru mam zmniejszenie rat albo skrócenie okresu
    kredytowania.
    Przy zmniejszeniu rat wszystko jest proste o oczywiste - proporcjonalnie przemnażam
    wszystkie raty i mam, to przy skróceniu okresu kredytowania pojawia się pytanie za
    sto punktów - o ile skróci się okres kredytowania i czy można to wyliczyć w excelu.
    Przeszukuję internety i nic rozsądnego nie znalazłem.
    Ogarnia to może któryś z Szanownych Grupowiczów?

    Rozbuduję - może na przykładzie (wartości słabo hipoteczne, ale będzie lepiej widać)
    Weźmy harmonogram spłat 10000 PLN przez pół roku o stałym oprocentowaniu 7,5%.
    Mamy do spłaty.

    1 62,50 1640,81 1703,31 10000,00
    2 52,24 1651,08 1703,32 8359,19
    3 41,93 1661,38 1703,31 6708,12
    4 31,54 1671,78 1703,32 5046,73
    5 21,09 1682,22 1703,31 3374,96
    6 10,58 1692,73 1703,31 1692,73

    Powiedzmy, że nadpłacamy w tej chwili 3400 i chcemy skrócić okres kredytowania.
    Wg mnie jedyny sensowny algorytm wygląda tak:
    - lecimy po spłacie kapitału (druga kolumna) i sumujemy dopóki suma nie przekroczy
    naszej spłaty - zatrzymujemy się po drugim wierszu bo pierwsze dwie raty to 3291,89,
    a po dodaniu trzeciej już byśmy mieli ponad 3400.
    - o dwóch pierwszych ratach zapominamy, czyli wiemy już że do spłaty będziemy mieli
    tylko cztery raty
    - i tutaj przychodzą mi do głowy dwie możliwości
    -- generujemy nowy harmonogram dla czterech rat i pozostałego kapitału i mamy:

    1 41,25 1634,61 1675,86 6600,00
    2 31,03 1644,83 1675,86 4965,39
    3 20,75 1655,11 1675,86 3320,56
    4 10,41 1665,45 1675,86 1665,45

    (wdzimy, że rata się troszeczkę zmniejszyła)

    -- bierzemy "ogryzek" który został po dwóch skreślonych ratach - 3400,00-3291,89=
    108,11 i przeliczamy pierwszą z pozostających rat i robimy z niej ratę wyrównawczą, a
    pozostałe zostają jak były

    1 40,57 1553,27 1593,84 6491,89
    2 31,54 1671,78 1703,32 5046,73
    3 21,09 1682,22 1703,31 3374,96
    4 10,58 1692,73 1703,31 1692,73

    Czy mógłby ktoś na podstawie wiedzy albo doświadczalnie potwierdzić, że tak to
    właśnie działa?
    A może - jeszcze lepiej - da się to jakoś policzyć w excelu albo na google sheecie
    (na razie przyswoiłem sobie w googlu funkcję PMT i bez wcześniejszych spłat
    przeliczyłem co chciałem).

    Pozdrawiam i z góry dzięki,

    Kuba