  • 11. Data: 2016-11-02 19:43:57
    Temat: Re: nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RobertS" napisał w wiadomości grup

    >pewnie tak tylko po każdej nadpłacie bank przeliczy kredyt i tak
    >przygotuje nowy harmonogram, wszystko tam będzie napisane...

    A musi ?
    Jesli rata zostanie bez zmian, zgodnie z umowa, to powinien zmniejszyc
    kapital do splaty, on zaowocuje mniejszymi odsetkami i w efekcie
    szybsza splata kapitalu, i wtedy wystarczy klienta po latach
    powiadomic odpowiednio wczesnie, ze zostala tylko ostatnia rata do
    splaty w nastepujacej wysokosci: ...

    Ale z bankiem sie tak nie da, jak z Kosciolem - przy kazdej czynnosci
    ofiara musi byc :-)

    J.

  • 12. Data: 2016-11-02 22:20:40
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2016-11-02 o 19:43, J.F. pisze:

> [...]
    > splata kapitalu, i wtedy wystarczy klienta po latach powiadomic
    > odpowiednio wczesnie, ze zostala tylko ostatnia rata do splaty w
    [...]
    > J.

    po każdej nadpłacie bank przelicza kredyt, tak samo jak po zmianie
    wibor, to normalna czynność
    z tym, że czasem płatna a czasem nie (to zależy od banku i konkretnej
    sytuacji)

    w większości banków po nadpłacie rata się zmniejsza, a okres
    kredytowania pozostaje taki sam (wyjątek podałem), to korzystniejsze dla
    banków rozwiązanie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 13. Data: 2016-11-03 22:21:03
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-10-31 o 11:09, Kuba D pisze:
    > Cześć,
    >
    > Jest sobie kredyt hipoteczny w PLN o stałych ratach.
    > Mogę go bezpłatnie nadpłacać i do wyboru mam zmniejszenie rat albo skrócenie okresu
    kredytowania.
    > Przy zmniejszeniu rat wszystko jest proste o oczywiste - proporcjonalnie przemnażam
    wszystkie raty i mam, to przy skróceniu okresu kredytowania pojawia się pytanie za
    sto punktów - o ile skróci się okres kredytowania i czy można to wyliczyć w excelu.
    Przeszukuję internety i nic rozsądnego nie znalazłem.

    Tak z ciekawosci. Jezeli mozesz bezplatnie nadplacac kredyt hipoteczny
    to dlaczego chcesz skracac okres kredytu a nie zmniejszac rate
    zachowujac okres kredytowania?
    Swoj kredyt hipoteczny od jakiegos czasu nadplacam systematycznie i rata
    sie zmniejszyla juz znacznie ale nie przyszlo mi do glowy prosic bank by
    zmniejszyl okres kredytowania zostawiajac kwote wymaganej raty bez
    zmian. Skoro i tak kredyt ma byc nadplacany i w koncu splacony wczesniej
    to po co sobie narzucac to w umowie z bankiem? W razie jakichs klopotow
    z dochodami po prostu bym nie nadplacil kapitalu tylko mial wymagana
    mala rate, a jezeli nie bedzie klopotow z finansami to kredyt i tak
    splace wczesniej.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 14. Data: 2016-11-04 11:22:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Tak z ciekawosci. Jezeli mozesz bezplatnie nadplacac kredyt
    >hipoteczny to dlaczego chcesz skracac okres kredytu a nie zmniejszac
    >rate zachowujac okres kredytowania?

    Bo to sie bardziej oplaca :-)

> [...]
    >raty bez zmian. Skoro i tak kredyt ma byc nadplacany i w koncu
    >splacony wczesniej to po co sobie narzucac to w umowie z bankiem?

    Jest to dobra argumentacja ... pod warunkiem, ze takie nadplaty mozesz
    robic czesto i za darmo.
    A czy bankowi sie bedzie chcialo tak co chwila przeliczac i aneksy do
    umowy robic bez oplaty ...

    no ale inne warianty nadplat tez sa niechetnie widziane :-)

    J.

  • 15. Data: 2016-11-04 20:35:15
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 22:21, Marcin pisze:

    > Tak z ciekawosci. Jezeli mozesz bezplatnie nadplacac kredyt hipoteczny
    > to dlaczego chcesz skracac okres kredytu a nie zmniejszac rate
> [...]

    bo skracając okres kredytowania wyjdziesz na tym lepiej niż na
    zmniejszeniu raty = sumarycznie zapłacisz mniej odsetek w całym okresie
    kredytowania

    a gdybyś miał kłopoty finansowe to prosisz bank o wydłużenie okresu (do
    max pierwotnego z umowy) i automatycznie rata spadnie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 16. Data: 2016-11-04 20:50:04
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-04 o 11:22, J.F. pisze:

    > Bo to sie bardziej oplaca :-)

    Nie oplaca sie bardziej. Skoro bank nie pobiera oplat to po prostu moge
    ta roznice nadplacic. Pozostaje oczywiscie pytanie czy bedzie mi sie
    chcialo co miesiac nadplacac (mi sie nie chce i robie to co jakis czas)
    i jak to jest "zniechecajace" w konkretnym systemie w banku pytajacego.

    > Jest to dobra argumentacja ... pod warunkiem, ze takie nadplaty mozesz
    > robic czesto i za darmo.

    Watkotworca pisal, ze nadplaty sa bez zadnych oplat na rzecz banku.

    > A czy bankowi sie bedzie chcialo tak co chwila przeliczac i aneksy do
    > umowy robic bez oplaty ...

    Nadplacalem kredyt hipoteczny wiele razy i nie podpisywalem zadnego
    aneksu. Wystarczylo zadzwonic do banku (w niektorych innych wiem ze
    mozna to zrobic przez system Internetowy) i powiedziec o checi nadplaty.
    Po nadplacie w systemie pojawia sie nowy harmonogram splat i juz.

    > no ale inne warianty nadplat tez sa niechetnie widziane :-)

    Zalezy od konkretnego banku czy tez nawet umowy kredytu.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 17. Data: 2016-11-04 21:53:49
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-04 o 20:35, RobertS pisze:

    > bo skracając okres kredytowania wyjdziesz na tym lepiej niż na
    > zmniejszeniu raty = sumarycznie zapłacisz mniej odsetek w całym okresie
    > kredytowania

    Nie wyjde lepiej. Po prostu nadplacam dobrowolnie to co przy krotszym
    okresie kredytowania bym musial placic bankowi. Oczywiscie zalozeniem
    jest brak oplat za nadplate. A w razie problemow po prostu przestane
    nadplacac a majac niska rate jest wieksze prawdopodbienstwo ze uda sie
    ja splacic.

    > a gdybyś miał kłopoty finansowe to prosisz bank o wydłużenie okresu (do
    > max pierwotnego z umowy) i automatycznie rata spadnie

    Tyle teoria. W praktyce jest czesto tak, ze jak poprosisz bank o
    wydluzenie okresu kredytowania to jest to dla banku informacja, ze cos
    zlego sie dzieje u kredytobiorcy i bank zaczyna sprawdzac zdolnosc
    kredytowa klienta, ktora w danej chwili moze byc za mala i zaczynaja sie
    schody. A dopoki splacasz rate na czas to pies z kulawa noga sie nie
    interesuje co sie dzieje.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 18. Data: 2016-11-06 09:07:58
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-11-04 o 21:53, Marcin pisze:
    > Witam

    > Nie wyjde lepiej.

    Policz sobie odsetki w obu przypadkach.

    --
    Pete

  • 19. Data: 2016-11-06 10:12:12
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-06 o 09:07, Pete pisze:

    > Policz sobie odsetki w obu przypadkach.

    Zalozenia, mam kredyt 100 000 PLN. Rata wynosi 1000 PLN. Robie nadplate
    np. 10 000 PLN. Teraz mozemy zostawic rate 1000 PLN skracajac okres
    krdytowania albo zostawic okres kredytowania a rata spadnie do 900 PLN.
    Jezeli bede splacal po 900 PLN to odsetki beda wieksze ale jezeli ta
    rzonice nadplace to w efekcie w nastepnym miesiacu mam w obu przypadkach
    taki sam kapital do splaty.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 20. Data: 2016-11-06 14:10:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-11-01 o 22:29, RobertS pisze:

    > co do zasady banki (przy nadpłatach) obniżają ratę, a jak ktoś chce
    > skrócić okres kredytowania to trzeba złożyć wniosek i zwykle zapłacić za
    > aneks

    A obniżenie raty jest bez opłaty?
    Zawsze jest jakaś zmiana umowy i ona jest płatna.

    > natomiast w DB (na teraz innych banków nie kojarzę) jest odwrotnie czyli
    > każda nadpłata skraca okres kredytowania a jak ktoś chce mieć niższą
    > ratę (okres kredytowania bez zmian) to wtedy płatny aneks

    A skrócenie okresu kredytowania jest bez opłaty?
    Zawsze jest jakaś zmiana umowy i ona jest płatna.