eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankinadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć › Re: nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to policzyć
    Subject: Re: nadpłata kredytu, stałe raty, skrócenie okresu kredytowania - jak to
    policzyć
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Tue, 1 Nov 2016 22:55:47 +0100

    W dniu 31-10-16 o 11:09, Kuba D pisze:

    > Czy mógłby ktoś na podstawie wiedzy albo doświadczalnie potwierdzić,
    > że tak to właśnie działa? A może - jeszcze lepiej - da się to jakoś
    > policzyć w excelu albo na google sheecie (na razie przyswoiłem sobie
    > w googlu funkcję PMT i bez wcześniejszych spłat przeliczyłem co
    > chciałem).

    Ponieważ nie za bardzo Twój wywód ogarniam, to napiszę Ci, jak to
    powinno być. Da się to spokojnie w EXCEL-u policzyć, ale raczej nie
    funkcją (choć może taka jest), tylko całym arkuszem.

    Bank w chwili wpłacenia przez raty w pierwszej kolejności oblicza
    należne bankowi odsetki od ostatniej raty do obecnej wpłaty. Ta kwota
    jest odejmowana od wpłaconej przez Ciebie raty. To co pozostaje jest
    odejmowane od kapitału. Gdy płacisz kolejną ratę postępują analogicznie,
    tylko kwota kapitału jest mniejsza. I tak do chwili, gdy kapitał
    osiągnie zero.

    Spokojnie możesz sobie to rozpisać na arkusz. Powinno Ci początkowo
    wyjść tyle rat, ile wyliczył banki dotąd kombinujesz, aż wyjdzie. Banki
    czasem liczą, ze rok ma 360 dni przykładowo, więc inaczej odsetki
    wychodzą. Czasem z umowy wynika, że powiedzmy odsetki liczą jakoś
    inaczej. Ale jak już swój arkusz "uzgodnisz" z bankiem, to wówczas po
    prostu tam, gdzie chcesz zmieniasz wysokość raty i na końcu nagle Ci
    wyjdzie kilka zerowych rat.