  • 1. Data: 2006-05-26 15:20:18
    Temat: mieszkanie bez księgi i z hipoteką raz jeszcze
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Opis sytuacji prawnej mieszkania w skrócie:

    - mieszkanie z rynku wtórnego, sprzedawane 1.5 roku po wydaniu przez
    developera
    - nie ma założonej księgi wieczystej na mieszkanie, trwa oczekiwanie na
    wpis (już prawie rok)
    - jest akt notarialny (z zapisem, że poprzedni właściel jest właścicielem)
    - poprzedni właściciel wziął mieszkanie na kredyt, jest wniosek o wpis
    do hipoteki (do księgi, która jeszcze nie jest założona)
    - mam aktualny stan zadłużenia (hipoteki?) z banki

    Bank stwierdził, że nie będzie problemów z kredytem na to mieszkanie, z
    mojego kredytu zostanie spłacona tamta hipoteka a reszta pieniędzy
    pójdzie do właściciela.

    Pytania:
    - skąd wiadomo, że to mieszkanie jest na pewno tej osoby, skoro nie ma
    jeszcze księgi wieczystej? jest akt notarialny, ale przecież po kupieniu
    mieszkania przeze mnie ten poprzedni akt nadal będzie fizycznie istniał,
    jak sprawdzić, że wszystko jest OK?
    - jak może być załozona hipoteka na mieszkanie bez księgi wieczystej?
    wiem o ubezpieczeniu kredytu, ale czy jest mozliwe np. że na mieszkaniu
    są dwie hipoteki a ja wiem tylko o jednej a o drugiej się dowiem po
    kupieniu mieszkania?
    - czy powinienem czekać z podpisaniem końcowego aktu notarialnego (o
    sprzedaży) aż do założenia księgi wieczystej, dla bezpieczeństwa tranzakcji?

  • 2. Data: 2006-05-30 06:42:18
    Temat: Re: mieszkanie bez księgi i z hipoteką raz jeszcze
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    A może wiecie chociaż na jakiej grupie zapytać o takie rzeczy?

  • 3. Data: 2006-05-30 07:16:02
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

    > Bank stwierdził, że nie będzie problemów z kredytem na to mieszkanie, z
    > mojego kredytu zostanie spłacona tamta hipoteka a reszta pieniędzy
    > pójdzie do właściciela.

    Zgadza się

> [...]
    > jeszcze księgi wieczystej? jest akt notarialny, ale przecież po kupieniu
    > mieszkania przeze mnie ten poprzedni akt nadal będzie fizycznie istniał,

    Nie wiem, ale z pewnością notariusz oraz twój bank wiedzą jak to
    sprawdzić i jak się zabezpieczyć na wypadek oszustwa.

    > - jak może być załozona hipoteka na mieszkanie bez księgi wieczystej?

    Nie może być. Jest tylko złożony wniosek o wpis hipoteki. Obecny
    właściciel płaci swojemu bankowi dodatkową kasę jako zabezpieczenie
    "przedhipoteczne".

    > wiem o ubezpieczeniu kredytu, ale czy jest mozliwe np. że na mieszkaniu
    > są dwie hipoteki

    Możliwe.

    > a ja wiem tylko o jednej a o drugiej się dowiem po
    > kupieniu mieszkania?

    Trzeba przejrzeć jakie zostały złożone wnioski dotyczące KW. Twój bank
    powinien upewnić się że hipoteka jest w porządku, przecież bankowi też
    zależy żeby było ok.

    > - czy powinienem czekać z podpisaniem końcowego aktu notarialnego (o
    > sprzedaży) aż do założenia księgi wieczystej, dla bezpieczeństwa
    > tranzakcji?

    To może potrwać. Obecny właściel oleje się i sprzeda komuś innemu.

    Karol

  • 4. Data: 2006-05-30 07:32:55
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Karol S napisał(a):

    > Trzeba przejrzeć jakie zostały złożone wnioski dotyczące KW.

    Czy jeśli w tych wnioskach wszystko jest w porządku (czyli np. nie ma
    dwóch wniosków o złożenie hipoteki i jako właściciel jest ten, od kogo
    kupuję) to to wystarczy? Czy samo sprawdzenie tych wniosków daje mi taki
    sam poziom bezpieczeństwa jak przejrzenie gotowej księgi wieczystej?

    > Twój bank
    > powinien upewnić się że hipoteka jest w porządku, przecież bankowi też
    > zależy żeby było ok.

    Taką mam nadzieję. Z drugiej strony mBank zastrzega w umowie, że może
    udzielić decyzji odmownej bez podania przyczyny.

    Wielkie dzięki za odpowiedź.

  • 5. Data: 2006-05-30 07:43:15
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    Jacek Popławski wrote on 2006-05-30 08:42:
    > A może wiecie chociaż na jakiej grupie zapytać o takie rzeczy?
    A próbowałeś pl.soc.prawo? Może tam ktoś będzie wiedział więcej.

    Michał M

  • 6. Data: 2006-05-30 08:00:17
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

> [...]
    > kupuję) to to wystarczy? Czy samo sprawdzenie tych wniosków daje mi taki
    > sam poziom bezpieczeństwa jak przejrzenie gotowej księgi wieczystej?

    Wnioski dopiero czekają na rozpatrzenie i mogą być odrzucone.

    > Taką mam nadzieję. Z drugiej strony mBank zastrzega w umowie, że może
    > udzielić decyzji odmownej bez podania przyczyny.

    Bankowi zależy na tym żebyś wziął kredyt, on na tym zarabia. W razie
    problemów bank powinien ci o tym powiedzieć aby wspólnie znaleźć
    rozwiązanie. Bankowi zależy na tym aby mieszkanie było w porządku, bo to
    mieszkanie jest jego zabezpieczeniem gdybyś nie płacił. Idź do banku i
    zadaj te wszystkie pytania które zadałeś tutaj.

    Karol

  • 7. Data: 2006-05-30 08:12:50
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Karol S napisał(a):

    > Wnioski dopiero czekają na rozpatrzenie i mogą być odrzucone.

    Wnioski o co konkretnie mogą zostać odrzucone? To dla mnie nowość. Jeśli
    jest wniosek o założenie księgi wieczystej lub wpis do hipoteki to jak
    mogą zostać odrzucone? Dlaczego?

> [...]
    > mieszkanie jest jego zabezpieczeniem gdybyś nie płacił. Idź do banku i
    > zadaj te wszystkie pytania które zadałeś tutaj.

    Według mBanku wszystko jest OK, natomiast pani po konsultacji
    powiedziała, że nie potrafi mi odpowiedzieć czy mogę kupić to mieszkanie
    bez księgi wieczystej czy nie, pani notariusz twierdziła, że nie.

  • 8. Data: 2006-05-30 08:59:05
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    Jacek Popławski wrote:

    > Wnioski o co konkretnie mogą zostać odrzucone? To dla mnie nowość. Jeśli
    > jest wniosek o założenie księgi wieczystej lub wpis do hipoteki to jak
    > mogą zostać odrzucone? Dlaczego?

    Wniosek jak to wniosek, zawsze może być odrzucony :) Chociażby z
    przyczyn formalnych albo jakichś błędów czy niedopatrzeń. Ale to rzadko
    się zdarza.

    > Według mBanku wszystko jest OK, natomiast pani po konsultacji
    > powiedziała, że nie potrafi mi odpowiedzieć czy mogę kupić to mieszkanie
    > bez księgi wieczystej czy nie, pani notariusz twierdziła, że nie.

    Na pewno można kupić mieszkanie bez księgi. Tylko że w twoim przypadku
    mamy stan pośredni pomiędzy "księga jest" a "księgi nie ma". Wydaje mi
    się że powinien być jakiś sposób na to, ale nigdy nie zastanawiałem się
    nad tym.

    Karol

  • 9. Data: 2006-05-30 09:19:57
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    Karol S napisał(a):
    > Tylko że w twoim przypadku
    > mamy stan pośredni pomiędzy "księga jest" a "księgi nie ma".

    A co to dokładnie komplikuje?
    Czy to nie jest tak, że po akcie notarialnym zakupu wniosek poprzedniego
    właściciela zostaje wycofany a zgłoszony mój?
    Nie rozumiem tylko jak jest z wnioskami o hipotekę, kto je może wycofać,
    bank u którego jest pożyczka?

  • 10. Data: 2006-05-30 16:47:23
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Zdecydowanie zapytałbym notariusza.
    Tym bardziej, że porada jest bezpłatna.
    JaC

    > Czy to nie jest tak, że po akcie notarialnym zakupu wniosek poprzedniego
    właściciela zostaje wycofany a zgłoszony mój?

    It has removed 905 spam emails to date.
    Get the free SPAMfighter here: http://www.spamfighter.com/len