  • 11. Data: 2003-05-19 22:08:40
    Temat: Re: jak stracić na kredycie walutowym
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Mon, 19 May 2003 13:03:07 +0000 (UTC), "emitent"
    <e...@N...gazeta.pl> wrote:

    >Prześledziłem więc kursy kupna/ sprzedaży franka w NBP i BRE za okres
    >kilkunastu dni. Okazało się, ze odchylenie kursu in minus w BRE względem NBP
    >tego akurat dnia sięgało maksymalnej wartości ok 1% co zdarza sie nie co
    >dzień (czasem jest in plus), powiedzmy raz na kilkanascie dni. Wysnułem z
    >tego dość ryzykowną teorię ale pasujacą do "drapieżnego" oblicza BRE:
    >wszystkie podpisane umowy z danego tygodnia zbiera się i uruchamia jednego
    >dnia ustalając przy tym najmniej korzystny dla kredytobiorców kurs.

    Moge Cie zapewnicz, ze tak to na pewno w Multinie dziala. Te kilka
    dni od podpisania do uruchomienia potrzebne jest na przekazenie
    dokumentow do centrali i ich weryfikacje.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730

  • 12. Data: 2003-05-20 07:20:49
    Od: t...@p...onet.pl

    > (CHF).
    > był
    >
    > Ja czegos w tym nie rozumiem.
    > Kredyt jest walutowy. To dlaczego go wyliczas z PLN na walutę?
    > Wydawało mi sie, ze zasada jest odwrotna. Bank przyznaje Ci kredyt w
    > walucie, ale wypłaca w złotówkach.
    > I wtedy ma zastosowanie kurs skupu waluty.
    > Karol

    Rozumowanie kolegi jest jak najbardziej poprawne. Dostajesz 100 000PLN ale bank
    określa ile jesteś mu winien w CHF. Robi to na podstawie kursu kupna dzieląc
    kwotę w PLN przez ten kurs. Otrzymaną kwotę w CHF trzeba spłacac w PLN po
    kursie sprzedaży wyzszym niz kurs kupna o kilka procent. Powoduje to, że juz na
    dzień dobry masz do spłaty więcej niz 100 000 PLN. Przy dalszym wzroście kursu
    sprzedaży kwota rośnie. Jest to jeden z haczyków kredytów walutowych, o którym
    ja też wiele razy pisałem. Miedzy innymi dlatego od pewnego czasu nie jestem
    ich entuzjastą. Niestety nie wszyscy kredytobiorcy zdają sobie z tego sprawę
    i "pozornie" niższe oprocentowanie jest dla nich wyrocznią.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 13. Data: 2003-05-20 08:55:34
    Od: i...@p...onet.pl

    Wszystko to prawda. Trzeba jednak pamiętać, że różnice pomiędzy kursem
    sprzedaży=udzielenie kredytu - i kursem kupna=spłata kredytu nawet jeżeli
    wynoszą 5% to jest to dodatkowe 5% w ciągu całego czasu spłacania kredytu,
    Jeżeli kredyt jest na 10 lat to podnosi to koszt oprocentowania o 0,5% rocznie.
    Czyli kredyt wakutowy nadal jest dużo bardziej atrakcyjny niż kredyt złotowy.
    Zupełnie osobną sprawa jest ryzyko kursowe. To jest rzeczywisty problem, ale
    uważam, że rysyko wzrostu stóp procentowych dla PLN jest conajmniej
    porównywalne , jeżeli nie wyższe.

  • 14. Data: 2003-05-20 09:47:27
    Od: m...@p...pl (McMac)

> [...]
    >ich entuzjastą. Niestety nie wszyscy kredytobiorcy zdają sobie z tego sprawę
    >i "pozornie" niższe oprocentowanie jest dla nich wyrocznią.

    Coz, gwoli scislosci, w PKO jest tak:
    1. chcesz 100kzl
    2. w momencie skladania wniosku bank przelicza na CHF (przypuscmy wyszlo 40kCHF)
    3. bierzesz kredyt na 40kCHF (a nie 100kzl !!!)
    4. w dniu wyplaty kredytu/transzy bank przelicza CHF na zlotowki i tyle
    dostajesz. Jesli kurs CHF zmalal, dostaniesz mniej niz 100kzl (jestes w plecy,
    reszte doplacasz z kieszeni); jesli kurs wzrosl, dostajesz wiecej niz chciales
    na poczatku (i jestes w siodmym niebie, bo np. za nadwyzke kupujesz meble do
    kuchni).
    5. Tak czy inaczej, do splaty masz 40kCHF. Od tej pory zmiany kursow maja wplyw
    wylacznie na wysokosc miesiecznej raty.

    Zarowno w punkcie 2 jak i 4 dzialaja kursy banku. Ciezko jednak posadzac bank o
    manipulowanie kursami, bowiem zarowno dzien zlozenia wniosku jak i dzien wyplaty
    kredytu/transzy ustalasz sam. Poza tym akurat w PKO kursy kupna/sprzedazy banku
    "podazaja" dokladnie za srednimi NBP.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 15. Data: 2003-05-20 10:00:29
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Kredyt walutowy wcale nie jest duzo atrakcyjniejszy. Ryzyko kursowe jest
    wrecz bardzo duze w stosunku do mozliwosci wrostu WIBOR-u. Wystarczy
    popatrzec na wzrostu kursu EURO przez ostatni rok (blisko o 15%).
    Jesli przyjac kredyt na 100 000 na 10 lat. Przyjmuje do porownan 2 oferty:
    Multibank - 3,4% oraz
    Kredyt Bank - WIBOR 3M + 1% czyli ok. 6,5% na poczatek. Zakladajac ze WIBOR
    sie nie zmieni ryzyko kursowe jest na poziomie 11,8% (wzrost kursu o te
    wartosc spowoduje wyrownanie rat tych kredytow)
    Jesli bedziemy wydluzac okres kredytowania to ryzyko kursowe niby zmaleje
    ale nie do konca bo mamy wiecej czasu na zmiany. Jesli WIBOR zmaleje o
    kolejny punkt procentowy (do 4,5%) to ryzyko kursowe wzrasta do 7,2% a to
    juz jest bardzo realna wartosc. Taki WIBOR moze byc juz za rok. W przypadku
    jesli ktos zechce przewalutowac po 2-3 latach to wszystko zalezy od kursow
    ale niech sie nie zdziwi jesli do splacenia bedzie mial duzo wiecej niz
    gdyby wzial w PLN. Sluze wyliczeniami prosze tylko podac wszystkie dane o
    kredycie.

  • 16. Data: 2003-05-20 10:07:31
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Szczegolnie jest to widoczne przy kredytach wyplacanych w transzach. Juz na
    starcie mozna sie na tym bardzo przejechac (tak jest np. w BPHPBK). Inaczej
    jest w Multi. Kazda rata jest oddzielnie przeliczana na CHF.

  • 17. Data: 2003-05-20 10:13:44
    Od: j...@p...onet.pl

    Hej

    To o czym piszesz to typowe. Biorąc jakikolwiek kredyt musisz być czujny. Ja na
    szczęscię zarobiłem nieźle na moim kredycie walutowym i nie wiem jak teraz, ale
    wtedy pekao sa, gdzie brałem kredyt, przeliczało wszystko po kursie średnim NBP.

    Myślę, że generalnie wszystkie banki kombinują tylko jak tu walnąć klienta na
    kasę tak, żeby on o tym nie wiedział i był jeszcze zadowolony. I powiem więcej.
    W większości im się to udaje...

    JS

  • 18. Data: 2003-05-20 10:19:46
    Od: i...@p...onet.pl

    I masz rację i niekoniecznie. Istota tkwi w ostatnim zdaniu mojego postu. Ja
    uważam ryzyko stopy procentowej w PLN za porównywalne z ryzykiem kursowym - Ty
    kierując się doświadczeniami z ostatniego roku uważasz inaczej. Przyszłośc
    pokaze kto ma rację. Pamiętaj tylko o jednym - jak stopy procentowe pójda w
    górę to zadziała dźwignia. Odsetki będa liczone od całego kapitału i łatwo moga
    się podwoić - sprawdź jaki jest udział odsetek w całej racie - zwłaszcza na
    początku spłacania. Wzrost wielkości spłat z tytułu wzrostu kursu dotyczy
    wyłacznie pojedynczej raty. Z mojego dotychczasowego doświadczenia - żyję z
    kredytami hipotecznymi w walutach juz od 1997r - wynika, że jak na razie to
    kosztuje mnie to najwyżej połowe tego co koszowałby analogiczny kredyt w
    złotówkach.
    Dopiero teraz zdecydowałem sie na podzielenie ryzyka i zamieniam połowę kredytu
    w EURO na kredyt w PLN
    Pozdrawiam
    PS. Oczywiście mówię o kredycie długoterminowym - conajmnie 10 lat.

  • 19. Data: 2003-05-20 10:38:13
    Od: "Danio" <n...@s...com>

    "Nnnn" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    [ciach 2 poziomy cytatow]
    > Fakt, nie rozumiesz...
    [ciach 2 poziomy cytatow]

    Byc moze on nie rozumie, Ty natomiast nie wiesz co to netykieta. Cytujesz
    5kB tekstu zeby napisac 4 slowa, cytujesz cudze sygnaturki, sam sie nie
    podpisujesz.
    No tak, ale czego mozna sie spodziewac, odkad Internet trafil pod
    strzechy...

    --
    Tomek

    tomaszDOTdanieckiATwpDOTpl

  • 20. Data: 2003-05-20 10:41:04
    Od: "Danio" <n...@s...com>

    "MOIF" <m...@w...pl> wrote in message news:baaq1q$t50$1@news.supermedia.pl...
    > zawojujesz ich bronia przy splacie. mozesz placic dowolnego dnia (jak
    tania
    > waluta, niski kurs waluty), a nie jak w grafiku.
    > mozna sie posunac do wiekszej finezji i zalozyc konto w walucie kredytu

    1. Odpowiadaj POD cytowanym tekstem.
    2. Wycinaj niepotrzebny tekst, zacytowales 5kB dla swoich 5 linijek.
    3. Ustaw sobie prawidlowy sig.

    Jesli nie zastosujesz sie do tych zasad, to czesc osob po prodtu wrzuci Cie
    do Kf, a przeciez piszesz tu po to, zeby ktos Cie czytal, prawda?