  • 1. Data: 2006-11-05 07:34:28
    Temat: jak odzyskac pieniadze skradzione z bankomatu?
    Od: "Daniel Heba" <d...@g...SKASUJ-TO.pl>

    No wlasnie... pytam - moze ktos ma wlasne doswiadczenia lub znajomych. Bo w
    rzeczywistosci wszyscy umywaja rece. Tylko ty losiu jestes winien, ze dales
    sobie skopiowac karte i podejrzec pin.
    Dodam tylko, ze prosilbym aby pisac na temat a nie przysylac mi wyrazow
    wspolczucia, bo w rzeczywistosci sytuacja nie dotknela osobiscie mnie. Wkurza
    mnie tylko, ze zyjemy w kraju, w ktorym to klient musi uwazac na kazdym kroku
    - takze obracajac swoimi pieniedzmi a np banki nie odpowiadaja (posrednio) za
    stan swoich bankomatow, na ktore ktos cos zamontowal. Karta banku ... BPH (co
    mnie nie zdziwilo...). Droga formalna przez policje zaliczona.

    Pozdrawiam
    DH

  • 2. Data: 2006-11-05 10:31:45
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > stan swoich bankomatow, na ktore ktos cos zamontowal. Karta banku ... BPH
    > (co
    > mnie nie zdziwilo...). Droga formalna przez policje

    A gdyby to była karta ING, BZWBK, mBanku czy innego banku to byłbyś
    zdziwiony? Czy karta z paskiem magnetycznym jakiegos konkretnego banku
    zabezpiecza w 100% lub tez szczególnie jest niebezpieczna?

    A wracając do głównego tematu. Chyba wszystkie umowy o kartę debetową
    zawieraja klauzle o braku odpowiedzialności banku za transakcje dokonane
    przy użyciu własciewgo PINu (tak uogólniając). Trzeba wieęc wykazać że
    posiadacz karty nie spełnił kryterium w którym bank nie odpowiada za
    transakcje.
    Regulamin kart płatniczych http://www.bph.pl/res/docs/det/karty/1240pdf.pdf
    (umowa chyba też zawiera te zapisy) mówi::

    "par 11 pkt 2
    2. Posiadacza karty nie obciążają Nieuprawnione operacje dokonane z użyciem
    utraconej Karty,
    z zastrzeżeniem ust. 3.

    3. Wyłączenie odpowiedzialności Posiadacza karty, o której mowa w ust. 2,
    nie dotyczy Operacji do
    których doszło z winy Klienta, w szczególności jeżeli nie dopełni¸ on
    obowiązków określonych w par.
    9 ust.1 i par. 12 ust. 2 Regulaminu.

    9 ust.1
    Klient zobowiązany jest do:
    a) przechowywania Karty i ochrony kodu identyfikacyjnego, z zachowaniem
    należytej staranności, w tym
    nie przechowywania Karty razem z kodem identyfikacyjnym;
    b) niezwłocznego zgłoszenia Bankowi utraty lub zniszczenia Karty;
    c) dokonania zgłoszenia faktu kradzieży Karty policji kraju, na obszarze
    którego miało miejsce zdarzenie;
    d) przedłożenia Bankowi potwierdzenia dokonania zgłoszenia kradzieży Karty,
    wydanego przez policję;
    e) nieudostępniania Karty i kodu identyfikacyjnego.

    12 ust. 2
    Klient jest ponadto zobowiązany, w terminie do 14 dni od dnia otrzymania
    Zestawienia operacji,
    zgłaszać w placówce Banku lub za pośrednictwem CBB wszelkie inne
    niezgodności zauważone
    w otrzymanym zestawieniu."

    To są zapisy umowy dotyczące odpowiedzialności.
    Jeżeli czegoś nie przeczytałem przed podpisaniem to chociaż w sytuacjach
    kryzysowych staram się zajrzeć do umowy/regulaminu.

    IMO ścieżka postepowania w tym wypadku powinna byc taka:
    1. Reklamacja transakcji w banku
    2. Skarga u arbitra bankowego http://www.zbp.pl/site.php?s=ZjA0YjhiNTkwODU4
    3. Sprawa sądowa

    Darek

  • 3. Data: 2006-11-05 19:29:51
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > przy użyciu własciewgo PINu (tak uogólniając). Trzeba wieęc wykazać że
    > posiadacz karty nie spełnił kryterium w którym bank nie odpowiada za

    To, że umowy tak mówią to jedna strona medalu. Warto zwrócić natomiast uwagę
    na Ustawę o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych. Mówi ona wyraźnie, że
    użycie właściwego PINu nie jest wystarczające, aby obciążyć
    odpowiedzialnością klienta. Potrzebny jest dodatkowy dowód (np. zapis z
    kamery). Udowodnienie tego spoczywa na banku, a nie na kliencie. Jesli nie
    ma takiego dowodu to sprawa jest spokojnie do wygrania. Warto nie odpuścić
    po pierwszej reklamacji i/lub zwrócić się do arbitra bankowego.

  • 4. Data: 2006-11-05 20:40:58
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]
    > ma takiego dowodu to sprawa jest spokojnie do wygrania. Warto nie odpuścić
    > po pierwszej reklamacji i/lub zwrócić się do arbitra bankowego.

    Nie wiem gdzie to znalazłes ale w Ustawie jest napisane:

    Art. 28.
    1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił
    kartę
    płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.
    2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje
    dokonane z
    użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty,
    do
    kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro. Ograniczenie to nie
    dotyczy
    operacji, do których doszło z winy posiadacza lub użytkownika, a w
    szczególności
    gdy nie dopełnił on obowiązków określonych w art. 16 ust. 1 lub w art.
    27 ust. 1. Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej
    karty
    płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania
    zobowiązania
    przez wydawcę lub akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne
    dla posiadacza są nieważne.

    Art. 16.
    1. Posiadacz jest obowiązany do:
    1) przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z
    zachowaniem
    należytej staranności,
    2) nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym,
    3) niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej,
    4) nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom
    nieuprawnionym.

    Art. 27.
    1. Posiadacz jest obowiązany zgłosić wydawcy niezgodności w zestawieniu
    operacji,
    o którym mowa w art. 24, dotyczące w szczególności:
    1) kwestionowanych operacji ujętych w zestawieniu,
    2) błędu lub innych nieprawidłowości w przeprowadzeniu rozliczenia
    - w terminie określonym w umowie o kartę płatniczą, który nie może być
    krótszy
    niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia.

    Co da zapis z kamery? Może wykluczyc ze wypłacajacym nie był posiadacz
    karty.
    Nie mozna jednak potwierdzić czy wypłacajacy nie otrzymał od właściciela
    karty pinu z kartą. Pytający napisał że "Droga formalna przez policje
    zaliczona". Ale co to oznacza? Czy było tylko dokonane zgłoszenie czy tez
    policja wykryła przestepstwo. Jeżeli takich przypadków było więcej to moze
    otrzyma jakieś postanowienie z Policji o przestepstwie (wtedy są szanse na
    pozytywną reklamację) .
    Niestety ale przy transakcjach z uzyciem właściwego Pinu udowodnienie że nie
    była to wina posiadacza karty jest bardzo trudne.

    Darek

  • 5. Data: 2006-11-05 22:01:13
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Darek" <n...@p...maila.pl> wrote in message

    > Nie wiem gdzie to znalazłes ale w Ustawie jest napisane:
    >
    > Art. 28.

    Warto byloby przeczytac caly artykul 28... ;)

    5. POSIADACZA NIE OBCIĄŻAJĄ OPERACJE, z zastrzeżeniem ust. 6, JEŻELI KARTA
    PŁATNICZA ZOSTAŁA WYKORZYSTANA bez fizycznego przedstawienia i
    elektronicznej
    identyfikacji posiadacza lub BEZ ZŁOŻENIA PRZEZ NIEGO WŁASNORĘCZNEGO
    PODPISU
    NA DOKUMENCIE OBCIĄŻENIOWYM. UŻYCIE KODU IDENTYFIKACYJNEGO NIE WYSTARCZA
    DO
    OBCIĄŻENIA POSIADACZA ZAKWESTIONOWANĄ PRZEZ NIEGO OPERACJĄ, chyba że
    został
    złożony bezpieczny podpis elektroniczny zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z
    dnia
    18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450).

    MK

  • 6. Data: 2006-11-05 22:10:41
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > karty.
    > Nie mozna jednak potwierdzić czy wypłacajacy nie otrzymał od właściciela

    I to właśnie bank będzie musiał odowodnić.
    To nie klient ma udawadniać, że nie dał pinu, tylko bank, że dał.
    I tego się właśnie banki strasznie boją, bo nie są w stanie tego udowodnić.
    Dlatego zamieszczają zapisy o pinach, a potem bronią się rekami i nogami, a
    klientom też nie chce się łazić po sądach przy małych kwotach.
    Ci co poszli sprawy wygrywają. Uzasadnienie zwykle jest takie, że to bank ma
    udowdnć klientowi niestaranność przy przepchowywaniu pinu.

  • 7. Data: 2006-11-06 05:53:18
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > Warto byloby przeczytac caly artykul 28... ;)

    Jak dla mnie art 28 ust 5 odnosi sie do transakcji na odległość. Bo jak
    mozna złożyć bezpieczny podpis elktroniczny w bankomacie?

    Darek

  • 8. Data: 2006-11-06 06:00:20
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > I to właśnie bank będzie musiał odowodnić.

    Wskaż jakiś punkt w ustawie.

    > To nie klient ma udawadniać, że nie dał pinu, tylko bank, że dał.

    "Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił kartę
    płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny." uzyta została karta + prawidłowy
    pin.

    > I tego się właśnie banki strasznie boją, bo nie są w stanie tego
    > udowodnić.

    Jakoś tego nie widać przy rozpatrzaniu reklamacji.

    > Dlatego zamieszczają zapisy o pinach, a potem bronią się rekami i nogami,
    > a klientom też nie chce się łazić po sądach przy małych kwotach.

    Wystarczy arbiter.

    > Ci co poszli sprawy wygrywają. Uzasadnienie zwykle jest takie, że to bank
    > ma udowdnć klientowi niestaranność przy przepchowywaniu pinu.

    Sądy mają "prikaz" wstawiania sie za konsumentami. I to nie tylko w sprawach
    z bankami.

    Darek

  • 9. Data: 2006-11-06 06:11:49
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Nov 2006 06:53:18 +0100,
    osoba podpisana: Darek <n...@p...maila.pl>
    napisała:

    > Jak dla mnie art 28 ust 5 odnosi sie do transakcji na odległość. Bo jak
    > mozna złożyć bezpieczny podpis elktroniczny w bankomacie?

    Może głupie pytanie: transakcja w bankomacie nie jest "na odległość" ?
    KJ

    --
    Nie oddawaj Polski oszołomom.
    http://www.skubi.net/nieoddaj.html

  • 10. Data: 2006-11-06 06:35:16
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > Może głupie pytanie: transakcja w bankomacie nie jest "na odległość" ?
    > KJ

    Wiesz o co mi chodziło - o transakcję bez fizycznego przedstawienia karty
    (np. sklep internetowy)

    Darek