    From: "Darek" <n...@p...maila.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jak odzyskac pieniadze skradzione z bankomatu?
    Date: Sun, 5 Nov 2006 21:40:58 +0100

    > To, że umowy tak mówią to jedna strona medalu. Warto zwrócić natomiast
    > uwagę na Ustawę o Elektronicznych Instrumentach Płatniczych. Mówi ona
    > wyraźnie, że użycie właściwego PINu nie jest wystarczające, aby obciążyć
    > odpowiedzialnością klienta. Potrzebny jest dodatkowy dowód (np. zapis z
    > kamery). Udowodnienie tego spoczywa na banku, a nie na kliencie. Jesli nie
    > ma takiego dowodu to sprawa jest spokojnie do wygrania. Warto nie odpuścić
    > po pierwszej reklamacji i/lub zwrócić się do arbitra bankowego.

    Nie wiem gdzie to znalazłes ale w Ustawie jest napisane:

    Art. 28.
    1. Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby, którym udostępnił
    kartę
    płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny.
    2. O ile umowa nie przewiduje inaczej, posiadacza obciążają operacje
    dokonane z
    użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia wydawcy jej utraty,
    do
    kwoty stanowiącej równowartość w złotych 150 euro. Ograniczenie to nie
    dotyczy
    operacji, do których doszło z winy posiadacza lub użytkownika, a w
    szczególności
    gdy nie dopełnił on obowiązków określonych w art. 16 ust. 1 lub w art.
    27 ust. 1. Posiadacza nie obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej
    karty
    płatniczej, jeżeli ich dokonanie nastąpiło wskutek nienależytego wykonania
    zobowiązania
    przez wydawcę lub akceptanta. Postanowienia umowne mniej korzystne
    dla posiadacza są nieważne.

    Art. 16.
    1. Posiadacz jest obowiązany do:
    1) przechowywania karty płatniczej i ochrony kodu identyfikacyjnego, z
    zachowaniem
    należytej staranności,
    2) nieprzechowywania karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym,
    3) niezwłocznego zgłoszenia wydawcy utraty lub zniszczenia karty płatniczej,
    4) nieudostępniania karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom
    nieuprawnionym.

    Art. 27.
    1. Posiadacz jest obowiązany zgłosić wydawcy niezgodności w zestawieniu
    operacji,
    o którym mowa w art. 24, dotyczące w szczególności:
    1) kwestionowanych operacji ujętych w zestawieniu,
    2) błędu lub innych nieprawidłowości w przeprowadzeniu rozliczenia
    - w terminie określonym w umowie o kartę płatniczą, który nie może być
    krótszy
    niż 14 dni od dnia otrzymania zestawienia.

    Co da zapis z kamery? Może wykluczyc ze wypłacajacym nie był posiadacz
    karty.
    Nie mozna jednak potwierdzić czy wypłacajacy nie otrzymał od właściciela
    karty pinu z kartą. Pytający napisał że "Droga formalna przez policje
    zaliczona". Ale co to oznacza? Czy było tylko dokonane zgłoszenie czy tez
    policja wykryła przestepstwo. Jeżeli takich przypadków było więcej to moze
    otrzyma jakieś postanowienie z Policji o przestepstwie (wtedy są szanse na
    pozytywną reklamację) .
    Niestety ale przy transakcjach z uzyciem właściwego Pinu udowodnienie że nie
    była to wina posiadacza karty jest bardzo trudne.

    Darek