  • 1. Data: 2003-09-27 17:33:58
    Temat: e-bankowosc - pytanie retoryczne ;)
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    Moze mi ktos wyjasnic jaka jest racjonalna przyczyna dla ktorej
    przelewy pomiedzy bankami nie sa realizowane w weekendy ??

    Lekka paranoja - mamy miliony kart bankomatowych ktorych autoryzacja
    jest mozliwa w sobote w nocy w bankomacie w Klaju, mozemy kupowac w
    niedziele w e-sklepie w Kualalumpur ale..

    No wlasnie - co stoi na przeszkodzie temu zeby choc kilka popularnych
    bankow wirtualno-realowych (mBank, Multi, Inteligo, Lukas, ING) nie
    moglo realizowac pomiedzy soba przelewow takze w weekendy ?

    Moja zona zostala okradziona w Warszawie z portfela - ale na szczescie
    w zakamarkach torebki zachowala sie VE mBanku.
    Problem tylko w tym ze to konto jest prawie puste - i nawet wacikow
    sobie nie kupi ;) Zrobilem wczoraj wieczorem przelew na to konto ale
    oczywiscie pieniadze beda zaksiegowane w poniedzialek rano...

    Czy to chodzi tylko o "czynnik ludzki" - ze musi przyjsc pani Hania i
    zrealizowac Elixir? A czemu w tak dochodowej instytucji jaka jest bank
    nie mozna stworzyc jednego etatu wiecej zeby w sobote i niedziele
    przychodzila pani Hela i realizowala przelewy?

    A moze to chodzi o to zeby sobie poobracac pieniazkami klientow
    ksiegujac zlecone przelewy jako lokaty overnight ??
    Pewnie podobnie traktuje sie przelewy zlecone po ostatniej sesji
    elixiru ktore sie nie 'zalapaly' wiec bank moze sobie nimi poobracac
    na forexie przez jakies 8 godzin...

    To oczywiscie takie moje prostackie domysly i naiwne pytania ;))

    Piotr

  • 2. Data: 2003-09-27 18:06:14
    Temat: Re: e-bankowosc - pytanie retoryczne ;)
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    f...@y...cum (Piotr) wrote in
    com:

    /ciach.../

> [...]
    > nie mozna stworzyc jednego etatu wiecej zeby w sobote i niedziele
    > przychodzila pani Hela i realizowala przelewy?

    Ech... po co tak gdybac skoro masz strone http://www.kir.com.pl/ oraz
    archiwum grupy ? :-)

    /ciach.../

    > To oczywiscie takie moje prostackie domysly i naiwne pytania ;))

    No wlasnie ;-) Jeszcze raz odsylam do KIR S.A. i archiwum.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

    --
    Remove >>>usun<<< and dot replying via e-mail.

  • 3. Data: 2003-09-27 18:19:52
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    A może najpierw poczytaj jak działają przelewy? Pani Hania może siedzieć w
    księgowości w banku i w sobotę, i w niedzielę, ale będzie się nudzić bo nic
    nie dostanie.

    > No wlasnie - co stoi na przeszkodzie temu zeby choc kilka popularnych
    > bankow wirtualno-realowych (mBank, Multi, Inteligo, Lukas, ING) nie
    > moglo realizowac pomiedzy soba przelewow takze w weekendy ?

    Czy zdajesz sobie sprawę jak olbrzymie przedsięwzięcie proponujesz?

    Pozdrawiam

    Marek

  • 4. Data: 2003-09-27 18:58:24
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    On Sat, 27 Sep 2003 20:19:52 +0200, "Marek J"
    <NOSPAMmarkusj@.interia.pl> wrote:

    >A może najpierw poczytaj jak działają przelewy? Pani Hania może siedzieć w
    >księgowości w banku i w sobotę, i w niedzielę, ale będzie się nudzić bo nic
    >nie dostanie.
    No wiec dziwie sie temu ze system ktory dziala przez 5 dni w tygodniu
    z powodu owianego tajemnica nie moze dzialac przez 7 dni w tygodniu.

    Rownie dobrze mozna wprowadzic zasade ze przelewy z konta sa
    realizowane w pn, sr i pt a pieniadze wplywaja na konto we wt i cz.

    Mniej bym sie dziwil gdyby w weekendy ATM'y byly martwe i nie moglbym
    autoryzowac karty w POS'ie - uznalbym ze "ten model tak ma"

    >Czy zdajesz sobie sprawę jak olbrzymie przedsięwzięcie proponujesz?
    Na czym niby polega ta jego "olbrzymiosc"?
    Na tym ze 95% odzialow jest zamknieta?

    Intryguje mnie po prostu taka "swiecka tradycja" zachowania wolnych
    sobot i niedziel w przypadku kiedy uslugi finansowe rozwinely sie do
    tego stopnia ze mozna paroma kliknieciami zamienic zlotowki na dolary
    a dolary na kontrakt na rope lub zloto przez 24/5

    Piotr

  • 5. Data: 2003-09-27 19:26:36
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    > No wiec dziwie sie temu ze system ktory dziala przez 5 dni w tygodniu
    > z powodu owianego tajemnica nie moze dzialac przez 7 dni w tygodniu.

    To nie jest żaden powód owiany tajemnicą. KIR za każdy przelew kasuje
    prowizję. Nie ulega wątpliwości że znacznie więcej przelewów przesyłają
    firmy, a te raczej nie pracują w soboty i niedziele. Stąd uruchamianie
    systemu w soboty i niedziele jest nieopłacalne.

    > Na czym niby polega ta jego "olbrzymiosc"?
    > Na tym ze 95% odzialow jest zamknieta?

    Chyba nie orientujesz się jak działają przelewy i stosujesz tu analogię do
    przesłania np. przesyłki kurierskiej - po prostu dzwonisz po kuriera, tez
    przewozi przesyłkę i już.Tymczasem system rozliczeń międzybankowych jest
    znacznie bardziej skomplikowany.
    Przelew między np. mBankiem a Inteligo wymaga w uproszczeniu zaangażowania:
    a) mBanku, który zgłosi przelew na podstawie dyspozycji klienta
    b) centrum rozliczeniowego BRE Banku, który ten przelew prześle do Elixiru
    (mBank sam nie uczestniczy w rozliczeniach)
    c) jakiegoś czynnika który przesle dane do KIR (łącza telekomunikacyjne,
    kurier z dyskietkami itp.)
    d) KIR która zorganizuje sesję ustalając w jej wyniku wielość rozliczenia
    między BRE Bankiem a PKO BP
    e) Narodowego Banku Polskiego który prowadzi rachunki banków BRE i PKO i
    dokona odpowiednich przeksięgowań zgodnie z wynikami sesji
    f) KIRu, który wygeneruje wyniki sesji dla Inteligo
    g) jakiegoś czynnika który prześle te dane z KIR do Inteligo (nie wiem czy
    rozliczają się sami czy przez inny oddział - wtedy dochodzi jeszze ten inny
    oddział po drodze)
    h) księgowości Inteligo, która zapisze wynik na koncie

    Całej tej machiny po prostu nie opłaca się uruchamiać dla garstki przelewów,
    która szłaby w dni wolne i soboty. Dodam też, że KIR rozważa nawet
    ograniczenie Elixiru do jednej sesji dziennie (obecnie są trzy).

    Pozdrawiam

    Marek

  • 6. Data: 2003-09-27 19:26:47
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <1...@n...teranews.com>
    ,
    f...@y...cum says...

> [...]
    > tego stopnia ze mozna paroma kliknieciami zamienic zlotowki na dolary
    > a dolary na kontrakt na rope lub zloto przez 24/5

    Hmm... chyba nie bardzo wiesz jak dokonuje sie rozliczen miedzy bankami.
    Nie jest to tak, ze pieniadze z oddzialu A ida do oddzialu B i tyle.
    Zauwaz ze nawet jak teraz transakcje robione sa 5 dni w tygodniu, nie sa
    one "online" tylko dokonywane sa sesje rozliczeniowe. POdczas ktorych
    dokonuje sie ustalen rozliczen netto pomiedzy bankami. Dopiero kwota
    netto jest przekazywan miedzy bankami. Nie zawsze zdarza sie tak, ze
    bank ma odpowiednia kwote na rachunku rozliczeniowym (ma lokaty, kredyty
    ...itp .... ostatczenie z tego zyje) i tu sie klania transakcje
    miedzybankowe na uzupelnienie salda.

    AP

  • 7. Data: 2003-09-27 20:23:30
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    On Sat, 27 Sep 2003 21:26:36 +0200, "Marek J"
> [...]

    >która szłaby w dni wolne i soboty. Dodam też, że KIR rozważa nawet
    >ograniczenie Elixiru do jednej sesji dziennie (obecnie są trzy).

    No to bylem bliski kiedy napisalem ze niedlugo przelewy beda co drugi
    dzien - grunt to wlasciwe posuniecia we wlasciwym kierunku.

    BTW proba zapewnienia okradzionej zonie niedzielnego sniadania w obcym
    miescie, w czasach globalnej e-bankowosci i mody na rynki FX skonczyla
    sie tym ze zarobi konduktor PKP z porannego InterCity Krakow-Warszawa.

    Piotr

  • 8. Data: 2003-09-27 21:26:26
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" napisał:

    | BTW proba zapewnienia okradzionej zonie niedzielnego sniadania w obcym
    | miescie, w czasach globalnej e-bankowosci i mody na rynki FX skonczyla
    | sie tym ze zarobi konduktor PKP z porannego InterCity Krakow-Warszawa.

    A nie lepiej było posłać żonie kilka złotych na śniadanie przekazem
    pocztowym telegraficznym? Dla przykładu na poste restante 00-001 Warszawa?
    Poczta Polska działa szybko i nie zdziera tyle kasy co PKP IC.

  • 9. Data: 2003-09-27 21:41:03
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    On Sat, 27 Sep 2003 23:26:26 +0200, "Jarosław Łysio"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A nie lepiej było posłać żonie kilka złotych na śniadanie przekazem
    >pocztowym telegraficznym? Dla przykładu na poste restante 00-001 Warszawa?
    >Poczta Polska działa szybko i nie zdziera tyle kasy co PKP IC.

    W sumie to nie wiedzialem ze istnieje jeszcze cos takiego jak przekaz
    telegraficzny - zreszta gdzie jak go po nocy nadam?

    Nie wiem ile zdziera PKP IC ale mysle ze konduktor zdziera mniej - za
    przewiezienie w kieszeni czegos co wazy 15 gram nie powinien wziac
    wiecej nic rownowartosc 3 piw ;)

    No chyba ze bedzie strasznym formalista, odrzuci z obrzydzeniem moja
    propozycje korupcyjna a calosc nagra...
    Na wszelki wypadek jutro rano pojde na dworzec nachlany jak Lew ;)

    Piotr

  • 10. Data: 2003-09-27 21:48:54
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    a...@n...teranews.com,
    Piotr <f...@y...cum>:

> [...]
    > propozycje korupcyjna a calosc nagra...
    > Na wszelki wypadek jutro rano pojde na dworzec nachlany jak Lew ;)

    No to ja mam lepszy pomysl: poprosic znajomego z kontem w mBanku, aby
    przelal zonie TERAZ na konto jakas kwote i zlecic przelew z innego banku na
    poniedzialek ze zwrotem tej krotkoterminowej pozyczki.

    --
    Robert