    From: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: e-bankowosc - pytanie retoryczne ;)
    Date: Sat, 27 Sep 2003 21:26:36 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@62.233.153.206

    > No wiec dziwie sie temu ze system ktory dziala przez 5 dni w tygodniu
    > z powodu owianego tajemnica nie moze dzialac przez 7 dni w tygodniu.

    To nie jest żaden powód owiany tajemnicą. KIR za każdy przelew kasuje
    prowizję. Nie ulega wątpliwości że znacznie więcej przelewów przesyłają
    firmy, a te raczej nie pracują w soboty i niedziele. Stąd uruchamianie
    systemu w soboty i niedziele jest nieopłacalne.

    > Na czym niby polega ta jego "olbrzymiosc"?
    > Na tym ze 95% odzialow jest zamknieta?

    Chyba nie orientujesz się jak działają przelewy i stosujesz tu analogię do
    przesłania np. przesyłki kurierskiej - po prostu dzwonisz po kuriera, tez
    przewozi przesyłkę i już.Tymczasem system rozliczeń międzybankowych jest
    znacznie bardziej skomplikowany.
    Przelew między np. mBankiem a Inteligo wymaga w uproszczeniu zaangażowania:
    a) mBanku, który zgłosi przelew na podstawie dyspozycji klienta
    b) centrum rozliczeniowego BRE Banku, który ten przelew prześle do Elixiru
    (mBank sam nie uczestniczy w rozliczeniach)
    c) jakiegoś czynnika który przesle dane do KIR (łącza telekomunikacyjne,
    kurier z dyskietkami itp.)
    d) KIR która zorganizuje sesję ustalając w jej wyniku wielość rozliczenia
    między BRE Bankiem a PKO BP
    e) Narodowego Banku Polskiego który prowadzi rachunki banków BRE i PKO i
    dokona odpowiednich przeksięgowań zgodnie z wynikami sesji
    f) KIRu, który wygeneruje wyniki sesji dla Inteligo
    g) jakiegoś czynnika który prześle te dane z KIR do Inteligo (nie wiem czy
    rozliczają się sami czy przez inny oddział - wtedy dochodzi jeszze ten inny
    oddział po drodze)
    h) księgowości Inteligo, która zapisze wynik na koncie

    Całej tej machiny po prostu nie opłaca się uruchamiać dla garstki przelewów,
    która szłaby w dni wolne i soboty. Dodam też, że KIR rozważa nawet
    ograniczenie Elixiru do jednej sesji dziennie (obecnie są trzy).

    Pozdrawiam

    Marek