  • 1. Data: 2005-03-31 16:10:17
    Temat: dzisiejszy fixing NBP
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    Prosze o wyjasnienie, jak to jest z tym fixingiem podawanym kolo 11.00 przez
    NBP. Rozumiem, ze ustalany jest on na podstawie srednich kursów banków, któe
    to kursy splywaja sobie do NBP.
    1. Co w takim razie przedstawia np. wykres online interii
    http://mojeinwestycje.interia.pl/wal/wykresy_wal_on?
    wal=USD/PLN&piec=t
    2. Jakie jest zródlo tego kursu? Skad sie biora inne wykresy online np
    onetu?
    3. NBP zafixowal srednia na poziomie 3.1518 (ta czerwona krecha na dole).
    Skad sie wzial ten kurs skoro caly wykres do godz 11.00 byl ponad ta krecha

    Dziekuje
    Ambler

  • 2. Data: 2005-03-31 19:48:24
    Temat: Re: dzisiejszy fixing NBP
    Od: e...@p...onet.pl

    > NBP. Rozumiem, ze ustalany jest on na podstawie srednich kursów banków, któe
    > to kursy splywaja sobie do NBP.

    W zasadzie tak, ale chodzi o srednia z bankow (z grubsza mowiac) w danym
    momencie, a nie jakies "srednie kursy" poszczegolnych bankow - to tak dla
    jasnosci, bo jest wazne dalej

    > 1. Co w takim razie przedstawia np. wykres online interii
    > http://mojeinwestycje.interia.pl/wal/wykresy_wal_on?
    wal=USD/PLN&piec=t

    Przedstawia najprawdopoboniej (albo przynajmniej ma przedstawiac :) kwotowania
    kursu PLN do USD na rynku miedzybankowym. Tam handel odbywa sie i cena zmienia
    non -stop (oczywiscie handel jest z rozna intensywnoscia o roznej porze - jak
    widac rynek zamyka sie po 18-ej i otwiera po 7-ej - to dlatego, ze zlotowka
    handluja nie tylko u nas, ale i np. w Londynie.

    > 2. Jakie jest zródlo tego kursu? Skad sie biora inne wykresy online np
    > onetu?

    Trzeba by ich spytac, czy poszperac - powinno byc gdzies tam napisane.
    Najprawdpodoboniej dane te biora z Reutersa (gdzie swoje biezace ceny podaja
    banki - mozna ogladac je osobno, albo kurs wyznaczany na ich podstawie przez
    maszyne Reutersa (najlepszy w danym momencie). Najprawdopodobniej o ten
    wlasnie kurs chodzi. Alternatywnie moze byc to analogiczny kurs, czerpany z
    serwisu Bloomberga, najmniej prawdopodobne, ze kursu dostarcza ktorys z
    brokerow walutowych.

    > 3. NBP zafixowal srednia na poziomie 3.1518 (ta czerwona krecha na dole).
    > Skad sie wzial ten kurs skoro caly wykres do godz 11.00 byl ponad ta krecha

    Co z tego? Wazne ze akurat o 11-ej dotknal 3.1518 - przeciez na wykresie dosc
    dokladnie to widac :)
    Ale obserwacja jest ciekawa - rzeczywiscie zdarza sie, ze kurs na fixingu bywa
    troche zaburzony. Czasami ktos sztucznie generuje popyt lub podaz tuz przed
    fixingiem, zeby "podrasowac" kurs np. do celow wyceny. Niekoniecznie musi to
    byc zreszta manipulacja: z powodow formalno-ksiegowych dla kogos moze byc wazne
    dokonanie transakcji walutowej po kursie jak najbardziej zblizonym do
    oficjalnego - i stad takie zachowania.

    Mam nadzieje, ze wyjasnienia te sa wyczerpujace :)

  • 3. Data: 2005-03-31 20:27:48
    Od: "Ambler" <a...@k...wp.pl>

    <e...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > oficjalnego - i stad takie zachowania.
    >
    > Mam nadzieje, ze wyjasnienia te sa wyczerpujace :)

    Wyczerpujące, dziękuję. Moja wdzięczność za tak klarowną odpowiedź jest
    duża.

    Choć mam ciągle pewna niejasność co do sposobu fixowania kursu przez NBP. Z
    Twojego wytlumaczenia wnoszę, że dajmy na to o 11.00 NBP ogłasza wartość
    kursowa taką, jaka jest ona w DANYM MOMENCIE, nie ogląda się wstecz i nie
    patrzy co się działo z kursem od 11.00 poprzedniego dnia. Czy dobrze
    rozuemię?