  • 31. Data: 2016-01-03 16:28:59
    Temat: Re: citi WTF?
    Od: zaqu <w...@g...com>

    Planowane podwyżki najmocniej dotkną posiadaczy CitiKonta - wzrośnie nie tylko opłata
    za obsługę rachunku, ale także prowizje za inne operacje. Dziś konto prowadzone jest
    bezpłatnie, jeśli wpływy wynoszą minimum 3500 zł. Gdy klient zasila rachunek kwotą
    2000 zł płaci 6 zł, a jeśli pensja jest niższa bank nalicza opłatę w wysokości 12 zł.
    Od 1 marca pojawi się sztywna opłata w wysokości 3 zł. Będzie naliczana przy wpływach
    na poziomie 3500 zł. Klient, który zasili rachunek kwotą 2000 zł zapłaci 8 zł, a
    jeśli kwota wpływów będzie jeszcze niższa, konto będzie kosztowało 15 zł.

    O koncie oszczędnościowym już ktoś pisał (10 zł), nie mam u nich konta, ale widać jak
    banki przerzucą koszty podatku na klientów
    http://prnews.pl/hydepark/citi-handlowy-ponosi-opaty
    -za-konta-6551819

  • 32. Data: 2016-01-05 18:22:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <a...@w...pl> writes:

    > Możesz podać przykład takiego banku? Konkretny. Z przyjemnością
    > rozważę jego ofertę.

    Ludzie pisali tu o różnych rozwiązaniach, ale ja się nie zajmuję
    śledzeniem tego. Musiałbyś sam sprawdzić :-(

    W każdym razie na pewno można tak zrobić, a jeśli banki tego nie robią
    (nie wiem), to tylko dlatego, że nie ma na to wystarczającego popytu.
    Co mnie zresztą wcale nie dziwi.

    > Biorąc pod uwagę, iż MasterCard niedawno podał, że ponad połowa
    > transakcji jest zbliżeniowa, a wartość średnia pojedynczej to bodaj
    > 38zł... wydaje się, iż większość tak może.

    No ale jednak musisz potraktować jako obiektywny fakt to, że ludzie
    robią zakupy na sumy przekraczające równowartość 150 euro.

    > Trafny argument w XXI wieku.

    Jasne że tak.

    > W PL coraz więcej takich terminali (np. taksówki, stoiska obwoźne czy
    > restauracje - bo łatwiej).

    W Polsce prawie wszędzie jest dostępne zasilanie sieciowe, albo
    np. samochodowe w taxi. Nijak nie jest to normą wszędzie na świecie,
    nawet gdybyśmy ograniczali się tylko do państw uprzemysłowionych
    (a kart używa się także w pozostałych).

    > Google. Banalnie łatwo jest znaleźć informację o skimmingu.

    Ja nie potrzebuję szukać informacji o skimmingu - pytam o statystykę
    dotyczącą uznawania takich reklamacji, i wysokości strat klientów.

    > Tak, pod warunkiem, że udowodnisz, iż doszło do przestępstwa.

    Nic podobnego.

    > "Domyślnie" jeśli karta i PIN zostały użyte to bank umywa ręce. A
    > zatem sąd, co już skutecznie odstraszy wielu klientów.

    Sąd to oczywiście ostateczność, ale nawet konieczność (gdyby taka
    zaistniała) napisania pozwu cywilnego albo np. skorzystania z usługi
    adwokata to zupełnie coś innego niż "utrata dorobku całego życia".

    > https://www.saos.org.pl/judgments/content/181756.htm
    >
    > Tu masz przykład niedochowania należytej staranności.

    "Numer PIN przypisany do karty Maestro, był zapisany w skradzionym
    telefonie (dowód z przesłuchania powoda)."

    Bo jakby tak nie było, to:
    "Wskazać jedynie należy, że stanowisko świadków odzwierciedlające
    stanowisko pozwanego banku w niniejszej sprawie odnośnie tego, że
    wystarczającą podstawą dla uznania transakcji za autoryzowaną (a co za
    tym idzie - dla odmowy uwzględnienia reklamacji) było stwierdzenie
    bezbłędnego użycia prawidłowego numeru PIN, nie znajdowało potwierdzenia
    w przepisach prawa, a mianowicie sprzeczne było z art. 45 ust. 2 ustawy
    o usługach płatniczych, o czym będzie mowa w dalszej części
    uzasadnienia."

    itd.

    BTW to ma się oczywiście dokładnie nijak do problemu ścieżki
    magnetycznej - jeśli ktoś ma oryginalną kartę oraz PIN do niej, to może
    skorzystać normalnie z EMV, i bank (a więc zwykle także klient) nie jest
    wtedy chroniony przez "liability shift".

    > To zależy co uważasz za dorobek życia. Jednym zabiera powódź, gdy żyją
    > z dnia na dzień, innym bank, gdy trzymają tam oszczędności. Czy
    > wyssane z palca? Google polecam - takich historii jest mnóstwo, choć
    > często dotyczą bankowości elektronicznej, a nie bankomatu.

    Czyli nie dotyczą sprawy.
    Jakbyś znalazł coś dotyczącego sprawy... :-)

    > Mylisz się. To nie bank udowadnia tylko klient musi udowodnić.

    Wyrok pokazuje jasno kto się myli.

    > Podobnie rzecz ma się z bankowością elektroniczną. Standardowo to
    > klient zawsze ma wirusa i to jego wina.

    Nie, typowo tylko klient, któremu przydarzy się taka sytuacja, ma
    "wirusa". Myślisz że nie? Nietypową sprawę mieliśmy niedawno, ale tam
    także chyba wszystko było jasne.

    To oczywiście nie dotyczy problemu ścieżki magnetycznej.

    > Masz ciekawy wyrok wyżej.

    Nie dotyczy sytuacji z magstripe.

    > Klient procesuje się z bankiem, z którego
    > korzysta kilkanaście lat (ważne dla tych, którym wydaje się, iż staż
    > im coś ułatwi). Co ciekawe... Sąd wprawdzie stwierdza, że bank nie ma
    > racji ("Stanowisko prezentowane przez bank opierające się na
    > ustaleniu, że wszystkie transakcje zostały dokonane przy użyciu
    > prawidłowego numeru PIN, co zwalnia bank z odpowiedzialności, było
    > zatem sprzeczne z tym przepisem."), szybciutko jednak dodaje, że gdyby
    > doszło do skimmingu to w zasadzie nic to nie zmienia

    Wniosek nie wynika nijak z treści - różnica jest zasadnicza, bo skimming
    ścieżki magnetycznej nie kopiuje scalaka, transakcja magstripe podlega
    chargebackowi na podstawie tylko tego prostego faktu, że sprzedawca nie
    użył chipa, a nawet gdyby to sam bank był "sprzedawcą", to i tak myślę
    że przed sądem trudno byłoby mu wytłumaczyć dlaczego - w odróżnieniu od
    normalnej sytuacji - autoryzacja opierała się tylko o zapis magnetyczny.

    Owszem, po kradzieży (lub sklonowaniu) karty i PINu, sprawa się
    komplikuje. Ale to nie wina ścieżek magnetycznych.

    > "), ale za chwilę uznaje za "bardzo prawdopodobne", iż PIN był w
    > telefonie... "kodowanym" wprawdzie... i niekoniecznie tym skradzionym
    > z kartą, ale jednak ;-)

    Zwłaszcza że klient sam się do tego przyznał, tyle że arbitrowi, nie
    bankowi, a później zaczął kręcić że to może inny telefon, z którym nie
    wiadomo co się stało.

    Dziwisz się?
    A może myślisz, że gdyby PINu nie było w telefonie, to też by wypłacili?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2016-01-05 18:35:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <a...@w...pl> writes:

    > Zgadzam się z tymi teoriami, ale niewiele mają wspólnego z polską
    > partyzantką.

    Jestem przekonany, że istnieje na polskim "rynku" wiele "produktów",
    które jeśli nie są dumpingiem z założenia, to na pewno nie są rentowne
    od lat.

    > Sęk w tym, że gdy ginie portfel to z dużym prawdopodobieństwem możesz
    > powiedzieć ile Ci zginęło. Gdy ginie karta - nie wiadomo ile stracisz,
    > ile będzie z tego tytułu kłopotów (reklamacje, sąd itd.).

    W przypadku kart z paskiem magnetycznym, średnie fraudy utraconą lub
    skopiowaną kartą to były sumy rzędu 100 dolarów (niektóre były na pewno
    dużo wyższe, średnia to średnia).

    W przypadku kart "chip and PIN", właściwie trudno coś o tym napisać, bo
    w pierwszej reakcji przestępcy przenieśli się do krajów, w których nie
    ma czytników EMV, a wtedy klient jest w bardzo dużym stopniu chroniony
    przez liability shift.

    > Tak oto produkt, który miał być bezpieczniejszą
    > formą płatności, stał się niebezpieczny, a do tego coraz droższy.

    Czy droższy to nie wiem, pewnie zależy od karty i banku, ale z pewnością
    jest bezpieczniejszy: o klonowaniu kart z EMV jakoś się nie słyszy (choć
    w części przypadków istnieją takie możliwości), żądanie PIN skutecznie
    uniemożliwia fraudy kradzionymi (fizycznie) kartami. Jasne, nie jest to
    rozwiązanie całkowicie bezpieczne, 150 euro to także nie jest zero (jak
    np. w USA), ale jest dużo bezpieczniejsze od wcześniejszych rozwiązań -
    kart z magstripe + podpis oraz np. od czeków (w tym podróżnych) itp.

    Osoby, które zapisują PIN w telefonie, to raczej nietypowy przypadek.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 34. Data: 2016-01-06 03:26:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <r...@k...pl> p...@4...com

    > 10 zl / mies za prowadzenie konta oszczednosciowego dla
    > klienta nieposiadajacego konta osobistego od marca 2016...

    : Panie, podatki...

    Podatki są chyba od kredytów?...

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'

  • 35. Data: 2016-01-06 03:42:57
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 01/06/2016 11:26 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > <r...@k...pl> p...@4...com

    > : Panie, podatki...
    >
    > Podatki są chyba od kredytów?...

    Tak, ale w większości przypadków banki nie mogą zmienić marży od już
    udzielonych kredytów.

    Więc nie zarabiają na nich (na tych udzielonych już kredytach) tyle, ile
    miały zarobić; ergo - trzeba sobie odbić gdzieś indziej, by wyjść na swoje.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 36. Data: 2016-01-07 19:55:54
    Od: Szymon <a...@w...pl>

    W dniu 2016-01-05 o 18:22, Krzysztof Halasa pisze:
    > Ja nie potrzebuję szukać informacji o skimmingu - pytam o statystykę
    > dotyczącą uznawania takich reklamacji, i wysokości strat klientów.

    Nie ma i nie będzie. Zwróć uwagę, iż takie dane bardzo nie są na rękę
    bankom. Trudno więc, aby je podawały.

    > Sąd to oczywiście ostateczność, ale nawet konieczność (gdyby taka
    > zaistniała) napisania pozwu cywilnego albo np. skorzystania z usługi
    > adwokata to zupełnie coś innego niż "utrata dorobku całego życia".

    Sęk w tym, że te same procedury działają dla utraty 1/10 rocznych
    dochodów, co do 100-krotności rocznych dochodów. Na tej zasadzie stracić
    możesz nawet więcej, bo pieniądze, których jeszcze nie zdążyłeś zarobić.

    > "Numer PIN przypisany do karty Maestro, był zapisany w skradzionym
    > telefonie (dowód z przesłuchania powoda)."

    Czego nie udowodniono. ;-) Nie udowodniono także, że był w starym
    telefonie, ani czy był należycie zabezpieczony. W zasadzie niczego nie
    dowiedziono, ale to i tak klient jest winny.

> [...]
    > w przepisach prawa, a mianowicie sprzeczne było z art. 45 ust. 2 ustawy
    > o usługach płatniczych, o czym będzie mowa w dalszej części

    Sęk w tym, iż pytanie organów ścigania "skąd złodziej mógł znać PIN?"
    jest zupełnie oczywiste. I teraz... Odpowiesz: "nie wiem" to na pewno
    ujawniłeś (udowodnić jak widać nie trzeba), bo skąd złodziej mógłby go
    znać... Odpowiesz: "może ktoś podejrzał w sklepie" to w uzasadnieniu
    znajdziesz, że Twoja wina, bo pozwoliłeś podejrzeć. Miałeś w telefonie?
    Winny! No to co, że nie tym, zabezpieczonym osobnym PINem, zaszyfrowanym
    itd. Generalnie co byś nie powiedział... a coś powiedzieć musisz...
    winnyś! ;-)

> [...]
    > skorzystać normalnie z EMV, i bank (a więc zwykle także klient) nie jest
    > wtedy chroniony przez "liability shift".

    W tym wypadku doszło do kradzieży. W przypadku skimmingu problem jest
    ten sam - użyto karty w bankomacie, użyto PINu. Z punktu widzenia banku
    nie ma różnicy. To do Ciebie należy udowodnienie, że doszło do
    przestępstwa, bo np. nie mogłeś z karty skorzystać w Warszawie i za pół
    godziny w bankomacie w Peru.

    > Czyli nie dotyczą sprawy.
    > Jakbyś znalazł coś dotyczącego sprawy... :-)

    Bezpieczeństwo powierzonych bankowi środków to zbiór. Podzbiorem którego
    jest bankowość elektroniczna, bezpieczeństwo kart itd. Może
    matematycznie będzie to jaśniejsze. Gdy pieniądze giną z konta to sprawą
    wtórną dla klienta będzie dlaczego i jak bank złodziejowi wypłacił. Mnie
    dawno temu zdarzyła się przygoda ze skradzionym czekiem. Nic mniej nie
    bolało niż ze skradzioną kartą. Zapewniam i nie życzę.

    > Wyrok pokazuje jasno kto się myli.

    Zawsze klient. I masz swoją odpowiedzialność do 150 euro. Winą klienta
    było to, że korzystał z karty.

    > Nie, typowo tylko klient, któremu przydarzy się taka sytuacja, ma
    > "wirusa". Myślisz że nie? Nietypową sprawę mieliśmy niedawno, ale tam
    > także chyba wszystko było jasne.

    Myślę, że skoro banki próbują nas przyzwyczaić, że są usługodawcami i
    powinniśmy im coraz więcej płacić w naszym interesie, to nie powinny
    robić furtek przestępcom. Tajemnicą Poliszynela jest, iż same z tego
    korzystają - od tej wypłaty w Peru bank pobierze ogrom prowizji, a skoro
    winny jest klient to będzie musiał je spłacić. Dlatego sądzę, iż
    standardy bezpieczeństwa powinny iść w górę. Dziwi mnie rezygnacja ze
    sprzętowych tokenów (Eurobank, CA) na rzecz SMSów na przykład. Albo
    nakłanianie do transakcji mobilnych, które są o wiele bardziej
    niebezpieczne. Itp. itd.

    > To oczywiście nie dotyczy problemu ścieżki magnetycznej.

    To dotyczy bezpieczeństwa. "Tylko" tyle.

    > Owszem, po kradzieży (lub sklonowaniu) karty i PINu, sprawa się
    > komplikuje. Ale to nie wina ścieżek magnetycznych.

    Cieszę się, że to przyznałeś.

    > Zwłaszcza że klient sam się do tego przyznał, tyle że arbitrowi, nie
    > bankowi, a później zaczął kręcić że to może inny telefon, z którym nie
    > wiadomo co się stało.

    Klient zawsze kręci, a coś odpowiedzieć musiał. W średniowieczu podczas
    przesłuchań przyznawano się do latania na miotle. Dowody były takie same
    - przyznał się, choć nikt nie udowodnił, nie pokazał, nie stwierdził
    jednoznacznie. Nie szkodzi.

    > Dziwisz się?
    > A może myślisz, że gdyby PINu nie było w telefonie, to też by wypłacili?

    Myślę, że gdyby na pytanie skąd mieli PIN, klient powiedział "nie wiem"
    to też byłaby to jego wina, bo przecież bank nie ma. Zatem gdzieś musiał
    podać... Takie domniemanie winności. Zdarzały się już sytuacje, gdzie
    banki uznawały, że karta nie była przechowywana we właściwy sposób,
    bowiem była w szafce w szatni basenowej, pod namiotem itd. Sądy jednakże
    wykazywały się zrozumieniem uznając, że nie jest to zaniedbanie
    spychające konsekwencje na klienta. Ach! Sądy nie w Polsce... Taki
    szczegół ;-)

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/PIN-i-zielony-stan-n
    ieswiadomy-Czy-bank-zwroci-pieniadze-7271984.html

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2016-01-07 20:08:13
    Od: Szymon <a...@w...pl>

    W dniu 2016-01-05 o 18:35, Krzysztof Halasa pisze:
> [...]
    > w pierwszej reakcji przestępcy przenieśli się do krajów, w których nie
    > ma czytników EMV, a wtedy klient jest w bardzo dużym stopniu chroniony

    Ja jestem prosty chłop i nie rozumiem nowomowy. Ale powiem Ci tak: ja z
    paska nie korzystam od wieeelu lat. Tymczasem nie znam banku, który
    chciałby mi wydać kartę z samym chipem. Nie znam też takiego, gdzie
    mógłbym ustawić transakcję paskiem na zero.

> [...]
    > w części przypadków istnieją takie możliwości), żądanie PIN skutecznie
    > uniemożliwia fraudy kradzionymi (fizycznie) kartami.

    Myślę, że klienci Cocomo by się z Tobą nie zgodzili. Świetny przykład na
    to, jaka jest różnica między posiadaniem przy sobie gotówki, a
    posiadaniem przy sobie karty.

> [...]
    > np. w USA), ale jest dużo bezpieczniejsze od wcześniejszych rozwiązań -
    > kart z magstripe + podpis oraz np. od czeków (w tym podróżnych) itp.

    Akurat z czekami to mogę coś na ten temat powiedzieć. Skradziono mi
    kiedyś. Złodziej w oddziale banku (!) wypłacił 1000zł. Użył fałszywego
    dowodu. Czek był wymięty (potem bank udostępnił do wglądu), mój podpis
    niezgodny z kartą wzorów podpisu. Bank całkowicie i w pełni obciążył
    mnie transakcją. Co ciekawe - na koncie powstał debet, który nie miał
    prawa powstać. Musiałem także za ten debet zapłacić (odsetki i karę).
    Niemniej - w świetle tego co się dzieje z kartami, wydaje się, iż czeki
    to przy tym był pikuś.

    > Osoby, które zapisują PIN w telefonie, to raczej nietypowy przypadek.

    Być może. Pewnie gdyby skorzystali z transakcji zbliżeniowych offline
    mogliby więcej wyciągnąć (swego czasu komunikacja we Wrocławiu pozwalała
    na takowe)... Ciekawe czy wówczas bank uznałby reklamację. W moim
    przekonaniu coś tam by się znalazło - a nuż miał wirusa w komputerze czy
    tam Windowsa XP...

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 38. Data: 2016-01-08 00:00:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <a...@w...pl> writes:

    > Nie ma i nie będzie. Zwróć uwagę, iż takie dane bardzo nie są na rękę
    > bankom. Trudno więc, aby je podawały.

    Ale jednak takie dane w ogóle bywały dostępne.

> [...]
    > dochodów, co do 100-krotności rocznych dochodów. Na tej zasadzie
    > stracić możesz nawet więcej, bo pieniądze, których jeszcze nie

    Ale jakie procedury?

    > Czego nie udowodniono. ;-) Nie udowodniono także, że był w starym
    > telefonie, ani czy był należycie zabezpieczony. W zasadzie niczego nie
    > dowiedziono, ale to i tak klient jest winny.

    To chyba czytaliśmy inne wyroki.
    BTW to był dokładny cytat z wyroku.

> [...]
    > znać... Odpowiesz: "może ktoś podejrzał w sklepie" to w uzasadnieniu
    > znajdziesz, że Twoja wina, bo pozwoliłeś podejrzeć.

    Nieprawda, zarówno ustawa jak i wspomniany wyrok pokazuje, że tak nie
    jest. Ale jeśli ktoś w piśmie do arbitra sam się przyznaje, że mógł mieć
    PIN w telefonie (szczerze - jeśli tak napisał, to myślisz że nie miał?),
    to co tu można poradzić?

    > W tym wypadku doszło do kradzieży. W przypadku skimmingu problem jest
    > ten sam - użyto karty w bankomacie, użyto PINu.

    Przeciwnie, problem jest zupełnie inny, ponieważ autoryzacja korzysta
    wtedy z danych zapisanych na ścieżce magnetycznej, i teraz możliwości są
    takie:
    - bank w ogóle może odmówić autoryzacji "magstripe" w przypadku
    bankomatu z czytnikiem EMV,
    - jeśli bankomat nie ma EMV, to transakcja jest na ryzyko właściciela
    bankomatu,
    - nawet jeśli to bank nie ma w swoim bankomacie EMV (i nie może
    przerzucić odpowiedzialności na samego siebie), to i tak w sądzie
    klient będzie miał wiele punktów zaczepienia, których nie miał w tym
    przypadku.

    > Z punktu widzenia
    > banku nie ma różnicy. To do Ciebie należy udowodnienie, że doszło do
    > przestępstwa, bo np. nie mogłeś z karty skorzystać w Warszawie i za
    > pół godziny w bankomacie w Peru.

    "Kłamstwo powtarzane 1000 razy"...
    Ustawa, wyrok - tym gorzej dla faktów.

    > Zawsze klient. I masz swoją odpowiedzialność do 150 euro. Winą klienta
    > było to, że korzystał z karty.

    Przeciwnie, korzystanie z karty nie miało tu znaczenia. Dokładnie tak
    samo byłoby, gdyby z niej nie korzystał - PIN w telefonie to nie jest
    korzystanie z karty.

    > Dziwi mnie rezygnacja ze
    > sprzętowych tokenów (Eurobank, CA) na rzecz SMSów na przykład.

    Tokeny są droższe. Niedawna afera z producentem tokenów pokazuje, że nie
    są wcale tak bezpieczne (aczkolwiek istnieją tokeny, które są dużo
    bardziej bezpieczne niż SMSy).

    > Myślę, że gdyby na pytanie skąd mieli PIN, klient powiedział "nie
    > wiem" to też byłaby to jego wina, bo przecież bank nie ma.

    Możesz tak myśleć, ale traktowanie tego jako pewnik nie ma nic wspólnego
    z logiką.

    > http://www.bankier.pl/wiadomosc/PIN-i-zielony-stan-n
    ieswiadomy-Czy-bank-zwroci-pieniadze-7271984.html

    To zupełnie inna sprawa, i ten wyrok także jest moim zdaniem prawidłowy
    - klient nie jest w stanie całkowicie ochronić PINu przed podpatrzeniem,
    i dlatego PIN nie może być 100% wyznacznikiem odpowiedzialności klienta.
    Co innego PIN zapisany na karcie lub np. w telefonie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2016-01-08 00:22:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <a...@w...pl> writes:

> [...]
    > prawa powstać. Musiałem także za ten debet zapłacić (odsetki i karę).
    > Niemniej - w świetle tego co się dzieje z kartami, wydaje się, iż

    Czeki w Polsce używane były głównie w ubiegłym wieku, wtedy 1000 zł to
    było dużo więcej niż obecnie 3000 zł (swoją drogą, dość duża kwota jak
    na fraud karciany - gdyby nie PIN w telefonie, nic podobnego zapewne by
    nie wystąpiło).

    Zauważ że skradziono Ci tylko jeden czek. A jakby to było np. 25 czeków?

    FYI debet miał prawo powstać, gdyż procedury banków (zgodnie z ówczesnym
    prawem) przewidywały wypłacanie do 1000 zł na każdy czek, bez
    porównywania wzoru podpisu i bez sprawdzania salda, w tym także po
    zastrzeżeniu czeku (chyba w ciągu 48 godzin po zastrzeżeniu, ale nie
    pamiętam już dokładnie). To było dopiero niebezpieczne narzędzie!

    Czeki są generalnie mechanizmem podobnym do kart, tyle że nie można
    w nich wprowadzić PINów. Dodatkowo czeki gotówkowe na okaziciela nie
    mają odpowiednika karcianego (tak jakby wszystkie karty są imienne
    i rozrachunkowe). Dlatego jest to rozwiązanie dużo mniej bezpieczne.
    Zakładam, że weryfikację sald oraz autentyczności blankietu dałoby się
    obecnie przeprowadzić.

> [...]
    > pozwalała na takowe)... Ciekawe czy wówczas bank uznałby reklamację. W
    > moim przekonaniu coś tam by się znalazło - a nuż miał wirusa w

    W komputerze telefonicznym czy w karcie?
    Wróć do rzeczywistości.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2016-01-08 14:27:19
    Od: Szymon <a...@w...pl>

    W dniu 2016-01-08 o 00:00, Krzysztof Halasa pisze:

    > Ale jednak takie dane w ogóle bywały dostępne.

    Nigdy nie widziałem. Jeśli masz jakiś link - chętnie się zapoznam.

    > Ale jakie procedury?

    Odpowiedzi na reklamacje klientów.

    > To chyba czytaliśmy inne wyroki.

    Pewnie tak.

> [...]
    > jest. Ale jeśli ktoś w piśmie do arbitra sam się przyznaje, że mógł mieć
    > PIN w telefonie (szczerze - jeśli tak napisał, to myślisz że nie miał?),

    Wolałbym, aby wina była bezspornie udowodniona, a nie domniemana. A
    myślisz - szczerze - że jeśli poszkodowany był klientem przez 13 lat to
    w imię dalszej dobrej współpracy bank nie mógł jednak iść na rękę?

    Czy obciążenie klienta ponad 20% kosztów oraz sprawa trwająca ok. 2 lat
    (sic!) nie wydaje Ci się dziwna? Rzekłbym, iż to wyrok prewencyjny.

    > Przeciwnie, problem jest zupełnie inny, ponieważ autoryzacja korzysta

    Z punktu widzenia klienta efekt jest ten sam. Pieniądze były na koncie -
    a nie ma.
    Wiesz... przypomina mi to grę naszej reprezentacji w piłce nożnej. Już
    się przyzwyczaiłem, że drużyna przegra i tylko powód będzie "nowy".
    Niektórzy komentatorzy tłumaczą porażkę zanim zabrzmi jeszcze pierwszy
    gwizdek.

    > Tokeny są droższe. Niedawna afera z producentem tokenów pokazuje, że nie
    > są wcale tak bezpieczne (aczkolwiek istnieją tokeny, które są dużo
    > bardziej bezpieczne niż SMSy).

    Sprawa jest znowu banalnie prosta. Token sobie leży w domu/firmie/sejfie
    itd. Telefon zazwyczaj ma się przy sobie. Zatem "narzędzie
    autoryzacyjne" w przypadku SMS dużo prostsze, by klient "zgubił". Co
    więcej - jeśli zostawiasz telefon w szafce na basenie powiedzmy i nie
    zamierzasz z nim nurkować to za chwilę możesz mieć problem udowodnienia,
    iż dochowałeś należytej staranności...

    > Możesz tak myśleć, ale traktowanie tego jako pewnik nie ma nic wspólnego
    > z logiką.

    To nie jest kwestia logiki, ale środków, które wyparowują z kont.

> [...]
    > i dlatego PIN nie może być 100% wyznacznikiem odpowiedzialności klienta.
    > Co innego PIN zapisany na karcie lub np. w telefonie.

    Ale masz obowiązek chronić SMSy autoryzacyjne, prawda? Podobnie jak PIN.
    Czyli zakodowany PIN w telefonie nie jest OK, ale SMS autoryzacyjny
    wymuszony przez bank na telefon to już... jest OK? A token GSM (np. w
    Eurobanku) także nie przeszkadza?

    Coś tam pisałeś o logice? ;-)

    "Prawo stosujemy wtedy, kiedy nam pasuje!" - płk. Kwiatkowski - wysoki
    UB-ek w randze wiceministra. Nie, nie prezes banku...

    --
    Pozdrawiam