  • 21. Data: 2020-07-13 11:19:42
    Temat: Re: bez lokat
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-07-13 o 11:18, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Aczkolwiek ... byl swego czasu artykul wywodzacy sie chyba z BoE, ktory
    > sugerowal jakos podobnie.
    > Patrzyli bardziej globalnie i mieli na mysli kreacje bankową, czy
    > anglosaskie  prawo bankowe jest jakies inne ?

    Pisz o konkretach, a nie znów zadajesz jakieś nic nie znaczące pytania,
    których chyba sam nie rozumiesz.

    Teza jest prosta - bank, mając 100zł, może pożyczyć tylko 100zł. Jeśli
    ktoś się z tym stwierdzeniem nie zgadza, niech pokaże jak ze 100zł
    zrobić więcej kredytu.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2020-07-13 12:01:55
    Od: z <...@...pl>

    Środki to tylko zapis elektroniczny w komputerze.
    Uświadom to sobie ;-)

  • 23. Data: 2020-07-13 12:05:19
    Od: z <...@...pl>

    Bo GLOBALNIE wygląda to bardzo Śmierdząco i ludkowie zaczynają kumać co
    z nimi banksterka wyprawia.

    Jak zaczną jeszcze nad tym myśleć to łatwo przełożyć to na konkretne
    banki i transakcje.

    Tylko trzeba myśleć jak bank. Wyłączyć uczciwość ;-)

  • 24. Data: 2020-07-13 12:10:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Pisz o konkretach, a nie znów zadajesz jakieś nic nie znaczące
    >pytania, których chyba sam nie rozumiesz.

    Konkret byl nawet tu dyskutowany, ale gdzies mi wcielo linka.

    Cel artykulu byl chyba inny - rezerwa obowiazkowa przestala byc
    czynnikiem regulujacym kreacje pieniadza bankowego.

    >Teza jest prosta - bank, mając 100zł, może pożyczyć tylko 100zł.
    >Jeśli ktoś się z tym stwierdzeniem nie zgadza, niech pokaże jak ze
    >100zł zrobić więcej kredytu.

    Normalnie - piszesz, ze udzielasz :)

    A dalej:
    -moze klient za ten kredyt kupi cos u innego klienta twojego banku -
    zalatwi sie bezgotowkowo, przeksiegujesz liczby, zadne pieniadze nie
    sa potrzebne :-)
    -klient przeleje do innego banku ... nie wiem jak NBP zareaguje na
    debet, ale moze sie tylko ucieszy - zarobi na odsetkach, ale pozwoli.
    -klient czek wystawi. Czek do banku wroci, bank potwierdzi ... i moze
    do tego czasu pieniadze sie znajda, albo opozni potwierdzenie lub
    platnosc o jeden dzien :-)

    J.

  • 25. Data: 2020-07-13 12:11:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-07-13 o 12:01, z pisze:
    > Środki to tylko zapis elektroniczny w komputerze.
    > Uświadom to sobie ;-)

    Nie, to nie tylko zapis. Nie można dostać tych zapisów "znikąd". Jeśli
    bank chce zapisać komuś 1000zł, bo daje mu taki kredyt, to 1000zł musi
    skądś posiadać (ze swoich zapisów, do których stosuje się te same
    zasady, albo w gotówce).

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2020-07-13 12:12:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2020-07-13 o 12:05, z pisze:
> [...]
    > banki i transakcje.
    >
    > Tylko trzeba myśleć jak bank. Wyłączyć uczciwość ;-)

    Nie przekonuje mnie twoja wiedza o bankowości i ekonomii, skoro nawet
    tak prosta czynność, jak poprawne cytowanie, cię przerasta :) Ale dzięki
    temu rozumiem, dlaczego jesteś w stanie uwierzyć w największą bzdurę.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2020-07-13 12:26:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    > Jeśli bank chce zapisać komuś 1000zł, bo daje mu taki kredyt, to
    > 1000zł musi skądś posiadać (ze swoich zapisów, do których stosuje

    Jak klient chce w gotowce, to musi gotowke w kasie posiadac.

    A jak klientowi wystarcza "na konto",
    to zapisuje mu 1000 zl na koncie - i to sa pasywa, oraz 1050 kredytu
    po stronie aktywow - bo z prowizją,
    i jest kryty - pasywa maja pokrycie w aktywach, a nawet zysk osiagnal
    :-)

    A jak takich kredytow bank udziela wiele dziennie, to nawet nie bardzo
    wie ile ma tych "pieniedzy" ktore moze pozyczyc.

    Na szczescie jest odpowiednia komorka, ktora plan kredytow do
    udzielenia ustala ...

    J.

  • 28. Data: 2020-07-13 13:34:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wydajemisie, że ludziom się myli "kreacja pieniądza" w sensie pożyczania
    tego samego pieniądza kilka razy w kilku obrotach z "pożyczaniem więcej
    niż wpłacono".

    Bo jest tak:

    Pan A wpłaca 100 zł do banku.
    Bank pożycza 90 zł panu B.
    B płaci panu C.
    Pan C wpłaca 80 zł do banku.
    Bank pożycza 70 zł panu D.

    Z początkowych 100 zł zrobiło się 160 zł kredytu, ale bank ma 180 zł
    depozytów, czyli nadal jest pokrycie kredytów depozytami.

    MJ

  • 29. Data: 2020-07-13 14:12:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Pisz o konkretach, a nie znów zadajesz jakieś nic nie znaczące
    >pytania, których chyba sam nie rozumiesz.

    znalazlem
    https://www.bankofengland.co.uk/quarterly-bulletin/2
    014/q1/money-creation-in-the-modern-economy

    Tzn dyskusja zaczela sie od jakiegos gazetowego artykulu, ale zrodlowy
    byl ten.
    Tzn ten w pdf.

    "Money creation in practice differs from some popular misconceptions --
    banks do not act simply as intermediaries, lending out deposits that
    savers place with them, and nor do they 'multiply up' central bank
    money to create new loans and deposits. "

    "In the modern economy, most money takes the form of bank
    deposits. But how those bank deposits are created is often
    misunderstood: the principal way is through commercial
    banks making loans. Whenever a bank makes a loan, it
    simultaneously creates a matching deposit in the
    borrower's bank account, thereby creating new money.

    The reality of how money is created today differs from the
    description found in some economics textbooks:
    - Rather than banks receiving deposits when households
    save and then lending them out, bank lending creates
    deposits.
    - In normal times, the central bank does not fix the amount
    of money in circulation, nor is central bank money
    'multiplied up' into more loans and deposits."

    J.

  • 30. Data: 2020-07-13 15:51:17

    Ja cytuję poprawnie. A nawet nie cytuję WCALE jak to nie jest potrzebne
    do przekazania myśli ;-)
    Jestem już w XXI wieku i mój czytnik wyświetla poprawnie drzewo odpowiedzi.

    A w dodatku jestem za stary żeby uwierzyć że bank jeśli ma taką
    możliwość to nie pomnoży sobie zapisu cyfrowego i nie zarobi trochę więcej.

    Są tacy co wierzą w rzetelność banksterki.
    Szanujemy ich ;-)