  • 41. Data: 2008-06-28 08:47:02
    Temat: Re: Rocketting i wymuszenie rozbójnicze w PKO SA
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console11>

    "MKi" g44mf8$jgq$...@n...onet.pl

    > Pozdrowienia,

    Dziękuję za wyjaśnienia.

    Złośliwość nakazuje napisanie: Dziękuję za przedstawienie teorii spiskowej. :)

    Myślałem, iż otrzymam coś sensowniejszego i konkretniejszego.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 42. Data: 2008-06-28 14:04:01
    Temat: Jak powstała PKO SA, [było] Rocketting i wymuszenia rozbójnicze w PKO
    Od: "Nika" <n...@a...pl>

    Jak powstała PKO SA
    Uwagi wytrawnego ekonomisty [Henryka Grubera, prezesa PKO] nie uszło także
    to, że w latach 1928- 1929 miała miejsce wielka emigracja ludności
    robotniczej i rolniczej do Francji. Wyemigrowało tam też wielu kupców i
    rzemieślników, a wszyscy wysyłali swoje oszczędności do kraju, chroniąc je
    przed deprecjacją wobec częstych dewaluacji franka.

    Na przekazach zarabiały banki francuskie, więc Gruber zajął się
    organizowaniem przekazów tych pieniędzy do Polski, a także obsługi
    kredytowej emigracji poprzez Bank Polski.

    Rychło się jednak okazało, że działanie filii PKO we Francji uniemożliwia
    francuskie prawo. Gruber powołał więc na początku 1929 r. Bank Polska Kasa
    Opieki SA, spółkę akcyjną z formalnym udziałem Banku Gospodarstwa Krajowego
    i Państwowego Banku Rolnego, której wszystkie akcje miała jednak PKO.
    Faktycznie była to więc część PKO. Z marketingowego punktu widzenia ważne
    było zachowanie marki. Bank - w skrócie - nazywał się tak samo, a więc i z
    nim wiązali emigranci zaufanie, którym darzyli "rodzica". Pierwszą placówką
    nowego banku był powołany w lutym 1929 r. oddział w Paryżu. Niebawem, nie
    ograniczając się do obsługi emigracji polskiej, zaczął normalną działalność
    bankową, przejmując obsługę polskiego handlu zagranicznego.

    Nieco inny charakter miał oddział powstały w 1931 r. w Argentynie, który -
    ze względu na ustawodawstwo argentyńskie - był formalnie niezależny i nosił
    nazwę Banco Polacco. Obsługiwał całą niemal wymianę handlową z tym krajem,
    eliminując niekorzystne dla Polski pośrednictwo banków niemieckich. Z
    oddziałem tym związał swe późniejsze, okupacyjne losy sam prezes Gruber. Tam
    też, w Banco Polacco w Buenos Aires, pracował Witold Gombrowicz.

    Utworzony w 1933 r. oddział w Tel Awiwie obsługiwał osobliwą dość wymianę
    handlową Polski z Palestyną. Polska - centrum wydawnicze literatury
    hebrajskiej - eksportowała tę literaturę do Palestyny na równi z polską. Na
    liście eksportowej były też instrumenty muzyczne oraz tałesy - modlitewne
    szale żydowskie.

    Rozmiary tego eksportu były znaczne i wciąż rosły. Z drugiej strony
    zwiększał się też stale import cytrusów oraz żydowskich liturgicznych win.
    Zadzierzgnięte wówczas więzi zaowocowały podczas wojny, kiedy to palestyński
    oddział Banku PKO SA funkcjonował jako ekspozytura PCK i oddał nieocenione
    usługi polskiej armii na Bliskim Wschodzie.

    Ostatnia, zorganizowana przez prezesa Henryka Grubera placówka powstała w
    1939 r. w Nowym Jorku. Zakorzeniła się wśród Polonii amerykańskiej; pomogła
    w sfinansowaniu wielu polsko-amerykańskich transakcji handlowych.

    (cyt. za Waleria Mikołajczyk, Janusz Ostaszewski, "80 lat PKO", GW Magazyn
    10/11/1999)

    --
    Nika
    Pisz tutaj

  • 43. Data: 2008-06-29 15:40:44
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > Myślałem, iż otrzymam coś sensowniejszego i konkretniejszego.

    Przepraszam... :(

    Ale kolega poniżej dał chyba coś bardziej zadowalającego.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 44. Data: 2008-06-29 17:06:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "MKi" g48adh$1fk$...@n...onet.pl

    > Ale kolega poniżej dał chyba coś bardziej zadowalającego.

    Jeszcze nie przeczytałem. Rzuciłem tylko okiem. Chcę przeczytać spokojnie. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 45. Data: 2008-06-29 17:06:28
    Od: "Slavekk" <s...@g...pl>

    Użytkownik "MKi" <e...@t...op.pl> napisał w wiadomości

    > A poza tym - raz piszesz o nazwie PeKaO,

    znajdz miejsce w którym ja to piszę

    > a o skrócie PKO

    zobacz tytuł watku

    > Potem Bank PKO SA.

    zobacz tytuł wątku

    > Będę się czepiał. To wciąż nie to samo.
    > Z uwagi na istnienie drugiego banku o prawie identycznej nazwie
    > (btw, wiecie dlaczego? to ciekawa historia, z czasów
    > międzywojennych)
    > warto być precyzyjnym.

    To zmartwienie banku.
    On wybrał nazwę powodującą nieporozumienia

    > to podajesz to jako pewnik. A pewnik pochodzi właśnie ze statutu.

    pewnik dla nich bo oni wybrali nazwę

    > To jedyne źródło. Więc jak podajesz swoją wersję, to zaznacz to.

    jak będę chciał ;-)

    S.

  • 46. Data: 2008-06-30 10:46:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Slavekk" g48fen$bd5$...@i...gazeta.pl

    > zobacz tytuł watku

    > zobacz tytuł wątku

    IMO powinieneś podziękować za zwrócenie Ci uwagi.
    Ty tymczasem starasz się wyjaśnić/wytłumaczyć, iż
    tak zwana prawda ma Tobie ustąpić.

    Oba banki dziś są spółkami akcyjnymi, więc pisanie PKO SA wprowadza w błąd.
    Od banku żądasz, aby nie wprowadzał w błąd, zaś sam starasz się sankcjonować swoje
    błędy.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'