  • 11. Data: 2007-12-06 08:42:45
    Temat: Re: umowa przedwstępna przed zakupem mieszkania
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Wed, 5 Dec 2007 19:13:13 +0100, "Arek"
    <a...@p...onet.pl.usun_cde> wrote:

    >W przypadku jakiejkolwiek można iść do sądu. Tyle, że notarialne mają
    >dla sądu większą "wartość".

    Nie tyle wartość, co są praktycznie niepodważalne co do treści.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 12. Data: 2007-12-06 22:04:36
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Kamil Jońca napisał(a) w wiadomości: ...

    >Nie chce mi sie teraz szukać, ale w przypadku umowy notarialnej (nie
    >wiem tylko czy musi być uwidoczniona w KW) sąd niejako może "zastępić"
    >podpisanie właściwej umowy ... w przypadku "zwykłej" może co najwyżej
    >zasądzić odszkodowanie.

    >Mniej więcej. Dokonaja odpowiednich zmian w KW, na kupującego naślą
    >komornika, żeby ściągnąć kasę itp. :)

    Jeżeli to prawda to ja jestem niedzisiejszy i tyle.
    Chodziło mi bardziej o sprzedającego. Zabiorą własność a wcisną pieniądze?

    Umowa "przedwstępna" to chyba deklaracja. Jeżeli druga strona nie zgodzi
    się na odstąpienie (a tym bardziej gdy poniesie jakąś stratę), to ma prawo
    do odszkodowania. Zakładam, że zaliczki lub zadatku nie było.
    Ale sądziłem, że aktem, który umożliwia przeniesienie własności powinna
    być umowa kupna/sprzedaży a nie jej zapowiedź...
    Czy ktoś nie wymyślił przypadkiem umowy przed-przedwstępnej?

    Arek

  • 13. Data: 2007-12-07 06:54:12
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Arek pisze:
    [...]

    > Jeżeli to prawda to ja jestem niedzisiejszy i tyle.
    > Chodziło mi bardziej o sprzedającego. Zabiorą własność a wcisną pieniądze?
    >
    > Umowa "przedwstępna" to chyba deklaracja. Jeżeli druga strona nie zgodzi
    W przypadku "zwykłej pisemnej"

    > Ale sądziłem, że aktem, który umożliwia przeniesienie własności powinna
    > być umowa kupna/sprzedaży a nie jej zapowiedź...

    No i jest. Umowa przedwstępna w formie aktu nie przenosi własności.
    Ma tylko gwarantować, że właściwa umowa zostanie wykonana.
    A do czego to może być potrzebne:
    http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3871359.h
    tml
    http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3876167.h
    tml
    http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3939975.h
    tml

    > Czy ktoś nie wymyślił przypadkiem umowy przed-przedwstępnej?

    A co to?

    KJ

  • 14. Data: 2007-12-07 18:20:01
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

> [...]
    >
    >No i jest. Umowa przedwstępna w formie aktu nie przenosi własności.
    >Ma tylko gwarantować, że właściwa umowa zostanie wykonana.

    "Umowa przedwstępna z nim to zwykły świstek papieru. Gdyby miała
    ona formę aktu notarialnego, czytelniczka nie musiałaby się obawiać
    utraty mieszkania."

    Nie chciałbym dłużej ciągnąć, powinienem na innej grupie. Ale szlag mnie
    trafia gdy słyszę o "świstku papieru". W normalnym państwie dobrowolne
    oświadczenie woli przez strony, spisane na serwetce w restauracji
    powinno być tak samo ważne jak u notariusza. Tymczasem prawo preferuje
    umowy u notariusza.
    Powtarzam, chodzi o sytuację, gdy strony nie podważają treści umowy
    przedwstępnej więc ocena przez sąd jej wiarygodności (nawet w przypadku
    serwetki) nie ma sensu.
    Tylko jedna ze stron chce się z niej wycofać - o ile więc w umowie nie
    zapisano kar umownych na tę okoliczność (ew. zaliczka/zadatek) to sąd
    powinien zasądzić odszkodowanie za ew. straty drugiej strony.
    Ale jeżeli jest inaczej...
    Gdyby ktoś podpisał umowę przedstępną sprzedaży mieszkania a potem
    zrezygnował, to sąd zasądziłby odebranie własności (ew. z eksmisją
    włącznie?) i wręczenie mu walizki pieniędzy?

    >A co to?

    Sarkazm.

    Arek

  • 15. Data: 2007-12-07 18:42:17
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Dec 2007 19:20:01 +0100,
    osoba podpisana: Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    napisała:
> [...]
    > zapisano kar umownych na tę okoliczność (ew. zaliczka/zadatek) to sąd
    > powinien zasądzić odszkodowanie za ew. straty drugiej strony.

    Ale o co ci chodzi? Że z umowy 'notarialnej' trudniej się wycofać niż ze
    zwykłej. To Cię tak denerwuje?

    [...]
    > Gdyby ktoś podpisał umowę przedstępną sprzedaży mieszkania a potem
    > zrezygnował, to sąd zasądziłby odebranie własności (ew. z eksmisją
    > włącznie?) i wręczenie mu walizki pieniędzy?

    Wedle mojej wiedzy tak, ale niech sie może prawnik wypowie.
    Poza tym, na szczęscie nie ma przymusu zawierania umów przedwstępnych w
    formie aktu, więc mozesz ją spisac na serwetce.
    KJ

    Ten tekst powstał w nadziei, ze bedzie komuś przydatny, jednak autor nie
    bierze odpowiedzialnosci za skutki wynikłe z jego przeczytania.

  • 16. Data: 2007-12-09 23:42:51
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Zupełnie offtopicowo - czemu umowa przedwstępna nazywa się umową
    przedwstępną?.

    Nazwa wskazuje, że jest to umowa która jest zawierana przed umową wstępną.
    Tyle że nie ma umowy wstępnej, jest umowa przedwstępna, a potem "umowa
    właściwa".

    Skąd się wzięło to określenie?

    p. m.