    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: umowa przedwstępna przed zakupem mies zkania
    Date: Fri, 7 Dec 2007 19:20:01 +0100

    Kamil Jońca napisał(a) w wiadomości: ...

    >No i jest. Umowa przedwstępna w formie aktu nie przenosi własności.
    >Ma tylko gwarantować, że właściwa umowa zostanie wykonana.
    >A do czego to może być potrzebne:
    >http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3871359.
    html
    >http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3876167.
    html
    >http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3939975.
    html

    "Umowa przedwstępna z nim to zwykły świstek papieru. Gdyby miała
    ona formę aktu notarialnego, czytelniczka nie musiałaby się obawiać
    utraty mieszkania."

    Nie chciałbym dłużej ciągnąć, powinienem na innej grupie. Ale szlag mnie
    trafia gdy słyszę o "świstku papieru". W normalnym państwie dobrowolne
    oświadczenie woli przez strony, spisane na serwetce w restauracji
    powinno być tak samo ważne jak u notariusza. Tymczasem prawo preferuje
    umowy u notariusza.
    Powtarzam, chodzi o sytuację, gdy strony nie podważają treści umowy
    przedwstępnej więc ocena przez sąd jej wiarygodności (nawet w przypadku
    serwetki) nie ma sensu.
    Tylko jedna ze stron chce się z niej wycofać - o ile więc w umowie nie
    zapisano kar umownych na tę okoliczność (ew. zaliczka/zadatek) to sąd
    powinien zasądzić odszkodowanie za ew. straty drugiej strony.
    Ale jeżeli jest inaczej...
    Gdyby ktoś podpisał umowę przedstępną sprzedaży mieszkania a potem
    zrezygnował, to sąd zasądziłby odebranie własności (ew. z eksmisją
    włącznie?) i wręczenie mu walizki pieniędzy?

    >A co to?

    Sarkazm.

    Arek