  • 11. Data: 2003-04-18 06:50:35
    Temat: Re: kredyt hipoteczny
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Oferty w stylu "od ilus procent" to pic na wode wiec nie warto zawracac
    sobie glowy takimi mrzonkami. Bank rozpatruje twoj wniosek indywidualnie to
    jest dla ciebie istotne a nie oferta reklamowa banku.
    Sprawa wyglada jeszcze bardziej skomplikowanie jesli zacznie sie dokladnie
    czytac umowe kredytowa. wtedy widac dopiero wszystkie oplaty, koszty. wiec
    nie pasjonujcie sie tak bardzo oferta ktora jest przedstawiana w sieci czy w
    reklamach. to tylko wierzcholek gory lodowej.
    Przeanalizowalem dokladnie 2 oferty bankow: BPHPBK i Multibank i dla
    zainteresowanych sluze pomoca i informacja.
    I nie ma jednego najlepszego kredytu tak jak sugeruje to Tensor ( KB w PLN).
    Licza sie oczekiwania klienta dotyczace tez innych uslug banku. Np. linia
    kredytowa, konto, karty kredytowe.

  • 12. Data: 2003-04-18 07:29:19
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Dobry strzal w "10" jo44. Kolega tensor widze ma cos duzo wspolnego z KB. Co
    post to wychwala ich oferte.
    A sprawa jest bardzo prosta. Jesli kredyt splaca sie w ratach rownych to
    zawsze na poczatku kwota kredytu rosnie. Tak wiec przy kredycie na 20 lat po
    roku splacania okaze sie ze mamy do splaty jeszcze wlasciwie tyle samo. Ale
    to efekt uboczny rat stalych.
    Jesli chodzi o waluty kontra PLN to obecnie niestety jeszcze "konieczne"
    jest wziecie kredytu w walucie.
    Przyklad:
    Kredyt na 20 lat 250 000 PLN , raty rowne
    CHF - ok. 1550zł
    PLN - ok. 2080 zł
    Przy obecnym oprocentowaniu (przyjeto oferte Multibanku CHF-3,9%, PLN-7,95%)
    ryzyko kursowe jest na poziomie ok. 35% czyli CHF musialby kosztowac ok.
    3,88)
    Oczywiscie ryzyko bedzie sie zwiekszac wraz ze spadkiem oprocentowanie
    kredytow w PLN.

  • 13. Data: 2003-04-18 09:17:32
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    Darek napisał(a):

    > I nie ma jednego najlepszego kredytu tak jak sugeruje to Tensor ( KB w PLN).
    > Licza sie oczekiwania klienta dotyczace tez innych uslug banku. Np. linia
    > kredytowa, konto, karty kredytowe.
    co? kk do kredytu hipotecznego? po co?
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 14. Data: 2003-04-18 09:27:11
    Od: t...@p...onet.pl

    > Dobry strzal w "10" jo44.

    Też mi strzał. Oferta KB w CHF jest najgorsza z możliwych. KB wycofuje się z
    depozytów i kredytów w tej walucie. Inna sprawa dlaczego. Nie wiem

    > Kolega tensor widze ma cos duzo wspolnego z KB. Co
    > post to wychwala ich oferte.

    Tak mam. Pod koniec 2002 wziąłem kredyt mieszkaniowy w PLN i jak na razie
    jestem bardzo zadowolony.

> [...]
    > roku splacania okaze sie ze mamy do splaty jeszcze wlasciwie tyle samo.

    Kolego, ja podawałem przykład w których raty KAPITAŁU były równe a nie łączne
    raty. Jak polemizujesz to najpierw dobrze przeczytaj:

    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe
    =UTF-
    8&selm=1805.00000184.3e842d23%40newsgate.onet.pl

> [...]
    > 3,88)
    > Oczywiscie ryzyko bedzie sie zwiekszac wraz ze spadkiem oprocentowanie

    Aktualne oprocentowanie w PLN jest w przedziale 7,11-7,61% a jak już pisałem od
    maja będzie w granicach 6,95% -7,45% (prognoza na bazie ruchów WIBORu3M).

    Tensor1.

    PS Powtarzam do znudzenia. Ja nigdy nie pisałem, że należy zdecydowanie brać w
    PLN. Ja tylko twierdziłem i twierdzę, że kredyt w CHF niesie co raz większe
    ryzyko. I przed decyzją trzeba to sobie bardzo poważnie uzmysłowić. Niestety
    wielu kredytobiorców widząc róznicę w oprocentowaniu rzędu 3% od razu decyduje
    się na CHF; nie mówię już o tych którzy biorą w EURO, gdzie różnica jest
    jeszcze mniejsza.

  • 15. Data: 2003-04-18 10:03:20
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    jeszcze jedna uwaga do tego co napisalem.
    Liczac nawet ruchy kursow(bez katastrofy finansowej i uwzgledniajac naplyw
    euro po wejsciu do unii, co raczej umocni zlotowke) i spadek oprocentowania
    kredytow w PLN to przez te pierwsze 30 lata bede do przodu na spokojnie
    jakies 8-10 tysiecy PLN.

  • 16. Data: 2003-04-18 10:18:58
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    I jeszcze jedna uwaga.
    Napisales ze oprocentowanie jest 7,11-7,61%.
    Prawda jest taka ze jest od 7,11% przy udziale od 40%
    i od 7,61% przy nizszym udziale a tak sie sklada ze raczej wiekszosc osob
    dysponuje udzialem mniejszym niz 40% (wiem ze dyskusyjne ale pewnie tak
    jest)

    Odniose sie tez do twoich wyliczen.
    1. Zeby wszystko bylo obiektywne powinienes zrobic wyliczenie w PLN i w obu
    przypadkach uwzglednic odsetki. wtedy widoczny bylby calkowity koszt. I
    mysle ze wnioski z tych wyliczen bylby zupelnie inne.
    2. Przy twoich wyliczeniach roznica kursow jest faktycznie duza (ponad 20%).
    I tu oczywiscie uwaga zgodna z tym co napisales ze kredyty w walucie trzeba
    brac rozwaznie (przeanalizowac kursy zeby nie brac w dolku).

  • 17. Data: 2003-04-18 10:22:12
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Pomylka: przez pierwsze 3 lata a nie 30

  • 18. Data: 2003-04-18 11:20:30
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > udziale a tak sie sklada ze raczej wiekszosc osob dysponuje udzialem
    > mniejszym niz 40% (wiem ze dyskusyjne ale pewnie tak jest)

    Nie dyskusyjne, tak jest. Nie pisałem o tym, żeby się ciągle nie powtarzać.
    Tylko jedna uwaga, z reguły w KB dla KM daje dolną granicę tzn. 7,11% lub 7,61%.

> [...]
    > I tu oczywiscie uwaga zgodna z tym co napisales ze kredyty w walucie trzeba
    > brac rozwaznie (przeanalizowac kursy zeby nie brac w dolku).

    Co do 1. się zgadzam ale ja analizowałem tylko przeszłość (ponad rok) a nie
    przyszłość. Dodanie odsetek za rok niewiele zmienia - możesz sprawdzić - bo ten
    plus likwiduje różnica pomiędzy kursem kupna i sprzedaży.

    Pobawmy się jednak w przyszłość na Twoim przykładzie. Kredyt 250 000 PLN na 20
    lat. Proponuje rozważyć stałe raty kapitału (w tym wypadku łączna kasa dla
    banku jest ZAWSZE MNIEJSZA; chyba o tym wiesz). Załózmy oprocentowanie w PLN
    7,0% (w maju dla wkładu własnego >= 40% będzie mniejsze a dla niższego
    najprawdopodobnie już w czerwcu). Oprocentowanie w CHF 3,90%, kurs kupna
    (PKOBP) 2,7858, kurs sprzedaży 2,8995.

    1. Łączne raty kapitałowe i odsetkowe (w PLN) 425 700 PLN
    2. Łączne raty kapitałowe i odsetkowe (w CHF) 362 100 PLN

    Problem 1
    Kiedy 2 będzie większe niż 1 przy nie zmienionym oprocentowaniu w PLN na
    poziomoie 7%. Odpowiedz: Jeżeli kurs sprzedaży osiągnie wartość 3,41 tzn
    wzrośnie o około 17,6%.

    Problem 2.
    Kiedy 2 będzie większe niż 1 przy oprocentowaniu w PLN na poziomoie 6%; takie
    jest możliwe pod koniec tego roku albo na początku następnego.
    Odpowiedz: Jeżeli kurs sprzedaży osiągnie wartość .... dalej policz sam.

    Ja wiem, że do moich przewidywań można mieć zastrzeżenia w stylu: Wibor nie
    będzie spadał, kurs sprzedaży nie będzie rósł itd. Dlatego też nie wypowiadam
    się jednoznacznie. Mówię tylko Ludzie uważajcie.

    PS. Z tym dołkiem (nie brać kredytu gdy niski kurs kupna), to masz super rację
    ale wielu ludzi nawet na tej liście o tym nie wie.

  • 19. Data: 2003-04-18 11:29:06
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@m...hell.pl>

    t...@p...onet.pl wrote:

    > 7,0% (w maju dla wkładu własnego >= 40% będzie mniejsze a dla niższego
    > najprawdopodobnie już w czerwcu). Oprocentowanie w CHF 3,90%, kurs kupna

    Albo jesteś jasnowidzem (tudzież fusowidzem) albo faktycznie masz całkiem
    niezłe powiązania z KB, skoro _wiesz_ co będzie w maju (nie przypuszczasz)

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 20. Data: 2003-04-18 11:39:31
    Od: t...@p...onet.pl

    > Albo jesteś jasnowidzem (tudzież fusowidzem) albo faktycznie masz całkiem
    > niezłe powiązania z KB, skoro _wiesz_ co będzie w maju (nie przypuszczasz)
    > Przemysław Maciuszko

    Szanowny Kolego, KB wyznacza WIBOR3M jako średnią arytmetyczną w ostatnich 10
    dni roboczych poprzedniego miesiąca; w każdym Oddziale się o tym dowiesz, było
    też wiele razy na tej liście. Następnie wystarczy popatrzec do www.money.pl na
    aktualne i historyczne WIB0Ry. I to wszystko. Na drugi raz przed taką nerwową
    reakcją trochę się zastanów. Bez pozdrowień Tensor1

    PS Do średniej w maju wchodzą dni 16-18 kwietnia, dla których WIBOR3M jest już
    znany.