    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt hipoteczny
    Date: 18 Apr 2003 13:20:30 +0200

    > I jeszcze jedna uwaga. Napisales ze oprocentowanie jest 7,11-7,61%.
    > Prawda jest taka ze jest od 7,11% przy udziale od 40% i od 7,61% przy nizszym
    > udziale a tak sie sklada ze raczej wiekszosc osob dysponuje udzialem
    > mniejszym niz 40% (wiem ze dyskusyjne ale pewnie tak jest)

    Nie dyskusyjne, tak jest. Nie pisałem o tym, żeby się ciągle nie powtarzać.
    Tylko jedna uwaga, z reguły w KB dla KM daje dolną granicę tzn. 7,11% lub 7,61%.

    > Odniose sie tez do twoich wyliczen.
    > 1. Zeby wszystko bylo obiektywne powinienes zrobic wyliczenie w PLN i w obu
    > przypadkach uwzglednic odsetki. wtedy widoczny bylby calkowity koszt. I
    > mysle ze wnioski z tych wyliczen bylby zupelnie inne.
    > 2. Przy twoich wyliczeniach roznica kursow jest faktycznie duza (ponad 20%).
    > I tu oczywiscie uwaga zgodna z tym co napisales ze kredyty w walucie trzeba
    > brac rozwaznie (przeanalizowac kursy zeby nie brac w dolku).

    Co do 1. się zgadzam ale ja analizowałem tylko przeszłość (ponad rok) a nie
    przyszłość. Dodanie odsetek za rok niewiele zmienia - możesz sprawdzić - bo ten
    plus likwiduje różnica pomiędzy kursem kupna i sprzedaży.

    Pobawmy się jednak w przyszłość na Twoim przykładzie. Kredyt 250 000 PLN na 20
    lat. Proponuje rozważyć stałe raty kapitału (w tym wypadku łączna kasa dla
    banku jest ZAWSZE MNIEJSZA; chyba o tym wiesz). Załózmy oprocentowanie w PLN
    7,0% (w maju dla wkładu własnego >= 40% będzie mniejsze a dla niższego
    najprawdopodobnie już w czerwcu). Oprocentowanie w CHF 3,90%, kurs kupna
    (PKOBP) 2,7858, kurs sprzedaży 2,8995.

    1. Łączne raty kapitałowe i odsetkowe (w PLN) 425 700 PLN
    2. Łączne raty kapitałowe i odsetkowe (w CHF) 362 100 PLN

    Problem 1
    Kiedy 2 będzie większe niż 1 przy nie zmienionym oprocentowaniu w PLN na
    poziomoie 7%. Odpowiedz: Jeżeli kurs sprzedaży osiągnie wartość 3,41 tzn
    wzrośnie o około 17,6%.

    Problem 2.
    Kiedy 2 będzie większe niż 1 przy oprocentowaniu w PLN na poziomoie 6%; takie
    jest możliwe pod koniec tego roku albo na początku następnego.
    Odpowiedz: Jeżeli kurs sprzedaży osiągnie wartość .... dalej policz sam.

    Ja wiem, że do moich przewidywań można mieć zastrzeżenia w stylu: Wibor nie
    będzie spadał, kurs sprzedaży nie będzie rósł itd. Dlatego też nie wypowiadam
    się jednoznacznie. Mówię tylko Ludzie uważajcie.

    PS. Z tym dołkiem (nie brać kredytu gdy niski kurs kupna), to masz super rację
    ale wielu ludzi nawet na tej liście o tym nie wie.