  • 31. Data: 2007-06-29 09:38:13
    Temat: Re: czy to jest legalne
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Nie. Telefon do Inspekcji Handlowej i gość ma przechlapane.

    Nieprawda. Udowodnij.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 32. Data: 2007-06-29 09:40:59
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 29.06.2007 Tomasz Nowicki <t...@s...com> napisał/a:
    > Samotnik powiada w dniu 2007-06-29 11:25:

    > Płacąc kartą także płacisz w złotych. Ustawa nic nie wspomina o formie
    > płatności - a więc dopuszcza każdą legalna formę płatności

    No to chyba mamy inną ustawę przed oczami. W mojej jest napisane:

    Art. 31. Znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety
    opiewające na złote i grosze.
    Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami
    płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

    BANKNOTY I MONETY.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 33. Data: 2007-06-29 09:59:00
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Samotnik porozsypywal nastepujace haczki:
    > No to wyjmujesz jedyny prawny środek płatniczy w Polsce, czyli złote
    > polskie (no, nie wiem, czy czasem UE nie nałożyła na przedsiębiorców
    > obowiązku przyjmowania Euro) i płacisz cenę X.
    >
    > W Polsce nie ma obowiązku zgadzania się na handel wymienny, zapłatę w
    > kurach nioskach, ziemniakach ani kartą płatniczą. A jeśli ktoś już taką
    > możliwość udostępni, to dlaczego odbieracie mu prawo zadecydowania o
    > warunkach takiej formy zapłaty?

    1) Placac karta nadal place w PLN
    2) Nie odbieram prawa do decydowania o warunkach - wymagam jedynie zebym
    znal te warunki przed podjeciem decyzji, zawarciem umowy
    2) Sklep informuje klienta 'moze pan zaplacic karta, gotowka, przelewem,
    cena wynosi X'. przychodze do kasy, sprzedawca mowi 'ale jesli pan placi
    karta to cena wynosi X+5'. A ja zawarlem umowe na zakup produktu w
    momencie gdy wzialem towar z polki i umowilem sie ze sprzedawca na cene,
    ktora byla tam naklejona - gdyby tam byla adnotacja ze platnosc karta
    wiaze sie z dodatkowymi kosztami, to ok - ale takiej adnotacji nie bylo.
    Wyobraz sobie - jedziesz na stacje, tankujesz LPG, cena na dystrybutorze
    - 2zl/l, jest info ze mozna placic karta. Prosisz o zatankowanie 10l
    gazu, bo masz na koncie tylko 20zl. Tankowanie dobieglo konca, idziesz
    do kasy, wyjmujesz karte, sprzedawca mowi 'ale za karte to 5zl wiecej' -
    a Ty na karcie masz tylko 20zl, nie masz gotowki. Nie 'oddasz' gazu z
    powrotem

    > I CO Z TEGO, ŻE JEST JAKAŚ NALEPKA?! Na sklepie z telewizorami jest nalepka
    > "telewizory", ale do jasnej ciasnej - telewizorów za darmo nie rozdają!

    Ale je sprzedaja.
    --
    badzio

  • 34. Data: 2007-06-29 10:10:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Samotnik wrote:

    > Ale masz jakieś wsparcie?

    Art. 137 par. 1 i stosowne przepisy wykonawcze...

  • 35. Data: 2007-06-29 10:12:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Samotnik wrote:

    > Jak ma przechlapane? Znam kilkanaście (co najmniej) sklepów, gdzie to
    > funkcjonuje, od lat i nikt jeszcze nie miał przechlapane.

    Niektórzy od lat funkcjonują jako handlarze narkotyków, rekieterzy oraz
    sutenerzy. I co z tego?

    Po prostu nikt jeszcze nie zakapował gdzie trzeba.

  • 36. Data: 2007-06-29 10:13:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Samotnik wrote:

    > Przy płatności gotówką.

    Gdzie to wyczytałeś?

  • 37. Data: 2007-06-29 10:15:52
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 29.06.2007 badzio <b...@n...epf.pl> napisał/a:
> [...]
    > 2) Nie odbieram prawa do decydowania o warunkach - wymagam jedynie zebym
    > znal te warunki przed podjeciem decyzji, zawarciem umowy

    No i właśnie. To zapytaj. Podejrzewam, że sprzedawca Cię nie oszuka i nie
    powie, że płatność jest za darmo, jeśli nie jest. Natomiast wy cały czas
    wywlekacie jakąś nonsensowną tezę, że jakaś nalepka na drzwiach oznacza, że
    ta usługa jest za darmo. Może gdyby na nalepce było napisane, że jest za
    darmo... Ale takiej jeszcze nie widziałem.

    > 2) Sklep informuje klienta 'moze pan zaplacic karta, gotowka, przelewem,
    > cena wynosi X'. przychodze do kasy, sprzedawca mowi 'ale jesli pan placi
    > karta to cena wynosi X+5'.

    Zgadzam się, to jest celowe wprowadzenie w błąd i można tutaj dalej
    dyskutować, co z takim sprzedawcą począć. Ale ja nie o takich przypadkach
    piszę. Cały czas chodzi mi o sytuację, w której sprzedawca cały czas
    twierdzi, że za płatność kartą jest opłata 5 zł albo 5% ceny i nikogo w
    błąd w nie wprowadza.

    > Ale je sprzedaja.

    No właśnie, zatem więc znaczek z logami kart płatniczych również oznacza,
    że je przyjmują (i nic poza tym).

    Podsumowując (bo nie chce mi się dłużej tego ciągnąć):

    1. sprzedawca ma obowiązek sprzedać towar za cenę wystawioną przy
    towarze (kodeks cywilny)

    2. nabywca ma za niego zapłacić prawnym środkiem płatniczym, którym są
    banknoty i monety złotych polskich (ustawa o NBP) lub w szczególnych
    przypadkach przelewem bankowym (ustawa o swobodzie DG)

    3. sprzedawca może wprowadzić do swojej oferty inne formy uregulowania
    należności za towar, w szczególności za pomocą karty płatniczej

    4. sprzedawca może zażądać dodatkowej opłaty lub spełnienia dodatkowych
    warunków (np. przyniesienie zaświadczenia o niezaleganiu z US, jeśli
    chce sprzedać z odroczonym terminem płatności) w przypadku dobrowolnie
    przez niego zaoferowanych innych form płatności (bo nie ma przepisu
    zabraniającego), o ile to nie narusza praw nabywcy wynikających z pkt.
    1. i 2.

    5. naklejka z logo kart płatniczych oznacza tylko tyle, że prawdopodobnie
    sprzedawca oferuje możliwość zapłaty kartą płatniczą (kropka).

    6. naklejka taka z dopiskiem "brak opłaty za płatność kartą" oznacza, że
    opłaty takiej nie będzie, bo taka jest oferta sprzedawcy. Ja takich nalepek
    nie widziałem jeszcze co prawda, ale ja z prowincji jestem.

    Moim zdaniem na gruncie obecnego stanu polskiego prawa nic więcej nie da
    się tutaj uregulować. Jeśli kiedyś (p)osły przegłosują, że kartą musi być bez
    dodatkowych opłat, to będzie. Na razie nie przegłosowali.

  • 38. Data: 2007-06-29 11:07:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Samotnik wrote:

    > No i właśnie. To zapytaj. Podejrzewam, że sprzedawca Cię nie oszuka i nie

    Klient nie ma takiego obowiązku. Obowiązuje cena z półki.
    Bezdyskusyjnie. Sprzedawca może ją najwyżej opuścić.

    Inteligentni sprzedawcy z giełdy elektronicznej już dawno temu wymyślili
    "rabat dla płacących gotówką" ;)

  • 39. Data: 2007-06-29 11:14:26
    Od: "Piotr" <piotr@centrum_.cz>

    > A ja mam umowę ze sklepem, że jak kartą, to drożej?

    oczywiscie - jesli sklep zamiesci informacje: platnosc karta + 5%,
    zapakowanie towaru +10%, dowoz do domu +100%..

    > Wchodze do sklepu, na drzwiach widze logo kart. To element oferty -
    > mogę zapłacić kartą.

    nie, to tylko informacja

    > Na półce widzę towar z oznaczoną ceną. To element oferty - mogę kupić
    > towar płacąc wymienioną cenę.

    tak, +"dodatkowe opcje" np. zaplata karta czy tez zapakowanie

    > Oferta mi się podoba, przyjmuję jej warunki. W tym momencie zawieram
    > ze sklepem umowę, że kupuję ten towar za oznaczoną cenę płacąc kartą.

    oczywiscie - wraz ze wszystkimi dodatkami

    > Finał. Umowa została zawarta, nie ma mowy o żadnych dodatkowych
    > kosztach.

    jesli nie bylo wczesniej informacji - masz racje. jesli sklep zamiescil
    informacje - nie masz. oczywiscie kwota "dodatkow" rowniez powinna byc
    wymieniona na paragonie/fakturze - a nie w postaci doliczenia danej kwoty do
    ceny towaru. Czyli na rachunku powinno widniec:

    Bulka 2 zl
    Platnosc karta 1 zl
    Zapakowanie 1 zl
    Razem 4 zl

    Podobnie jest to robione na calym swiecie, a najprostszym przykladem sa
    linie lotnicze - od najmniejszych po lot - gdzie przy platnosci w ten
    sposobjest doliczana oplata - oczywiscie nikt nie pisze ze jest to "oplata
    za zaplate karta" - tyko ze jest to oplata za obsluge leketroniczna,
    eticket, obsluge platnisci, itp. I jest oczywiscie osobna pozycja w finalnej
    cenie biletu. Oczywiscie wszystko jest ladnie opisane, czytelene, a przy
    platnosci karta nie zmienia sie nagle cena bilteu - tylko pojawia sie nowa
    pozycja.

    Pozdr.,
    Piotr

  • 40. Data: 2007-06-29 12:40:33
    Od: "Cyprian Prochot" <c...@N...pl>

    .

> [...]
    > monety
    > opiewające na złote i grosze.
    > Art. 32. Znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami

    mylisz walute z jej fizyczną postacią.

    --
    pozdrawiam
    Cyprian Prochot